Is gratis muziek minderwaardig?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.570
Locatie
Streek rond Herentals - België
Je kan gratis muziek luisteren. Tracks van mensen hier. Bandcamp, Spotify yt, Destijds illegaal downloaden enz
nu is myn vraag: is muziek waar je voor betaalt je dierbaarder?

voor mij wel. Ik moet namelijk iets echt ok vinden om ervoor te betalen. En eens ik ervoor betaal heb ik er veel meer respect voor.
Mijn vrouw begrijpt niet waarom ik platen koop die ik via abo van 10 euro per maand kan luisteren via spotify.

Maar als men hier nu tracks plaatst, hoe vaak worden die ge/herluisterd? Stel dat je ze kei goed vindt...
 
Nee, dat heeft er voor mij niets mee te maken. Een groot gedeelte van de muziek die ik beluister is gemaakt door niet-professionele muzikanten, gevonden op YT, SC, ook wel hier op het forum. Luister ook wel naar professionals, maar dat ik er voor betaal maakt het niet "beter", of dat ik het daardoor meer waardeer. Goede muziek is goede muziek, dat er een prijskaartje aanhangt of niet, maakt niet uit.

Case in point: @Robi heeft hier net een mooi, wat experimenteel nummer geplaatst op het forum, die zet ik over zodat ik het bv. ook 'ns in de auto kan beluisteren. En dat komt wel vaker voor.
 
Ik zie het verband niet!

En voor jouw ook niet blijkbaar gezien je zelf aangeeft dat het echt goed moet zijn als je er voor wil betalen.

Of je moet je titel aanpassen want er klopt iets niet.
 
Mijn vraag was heel ruim. Bandcamp en tracks die je hier gratis kan horen en zelfs downloaden, hebben die waarde. Koester je ze?
Bij mij is veel wat niet tastbaar is al even snel vergeten als ontdekt. Maar ik was dj in t vinyl tijdperk, voor de cd kwam dus dat is vast anders dan de napster generatie. Het wordt dus waardevol voor me eens t tastbaar is. Gekocht dus. En wegens geen eindeloos budget is muziek kopen altijd een overweging.
stel je hebt bandcamp band die betalende muziek heeft en gratis nummers. Beluister je die gratis nummers? Of denk je ”dat is vast niet goed genoeg omdat ze er geen geld voor vroegen”
 
'waarde' ? waar heb je het over? Wat kom jij materialistisch over.

Maar idd als ik iets heel mooi vind koop ik het op vinyl.
Dat heeft niets met waade te maken, meer met de geluids kwaliteit/muziek beleving.
ik heb platen die voor 500e op ebay gaan maar ik heb daar echt maling aan. Het gaat om de muziek.

En mijn LP collectie kan ik aan mijn kids door gegeven.
Digitale dingen verdwijnen in het niets.
Al hoewel ik nog wel een hele collectie flac's heb met goede muziek. Die klinken ook goed. Die heb ik wonder boven wonder al 15jaar.
Maar goed mijn eerste LP van 24 jaar terug heb ik ook nog.

Voor mij is iets minder als het MP3, ogg, AAC of enige compressie bevat.
Gewoon om de artifacts wat je toch goed in jazz/klassiek of vocaal kan horen.
Voor instrumentale synthmuziek of gecompresste pop een stuk minder belangrijk.
 
Als een cluster gerangschikte geluidsgolven en trillingen mij bevallen maakt het me niks uit of het wat kost of niet. Als ik muziek koester is dat vanwege de muziek en niks anders. Ik ken mensen die geen cent verdienen met hun muziek en die (in mijn optiek) vele malen betere muziek maken dan vele goedbetaalde artiesten.
 
Als er van een voor mij favoriete artiest een album uitkomt dan wil ik dat album graag kopen.
In sommige gevallen vind ik het dan ook leuk om een collectors box of iets dergelijks aan te schaffen.
De muziek krijgt daar voor mij niet direct meer waarde door, maar ik vind dan wel leuk om een mooie box met fraai artwork te hebben.
Veel albums koop ik tegenwoordig ook digitaal.

Ik heb ondertussen ook de nodige albums met muziek die gratis ter beschikking is.
Ik heb die muziek in eerste plaats omdat ik het mooie muziek vind en niet omdat het gratis is.
Ik speel ze ook niet minder vaak af omdat het gratis is.

Niet herkenbaar dus.
Het bericht van Disharmonic is wel erg herkenbaar.
 
Ik boordeel ook als eerste de muziek zelf.. vind ik het mooi wat uit m'n speakers komt? En of daar dan een platenspeler aan hangt, een cd speler of een computer dat boeit me niet.

Een mooi pakketje van een CD, artwork etc vind ik leuk.. maar eigenlijk luister ik het liefst naar flac/mp3 files. Die nemen geen fysieke ruimte in beslag, kan ik makkelijk overzetten naar andere devices en makkelijk backuppen.

Maar belangrijker is dat ik weinig albums in z'n geheel goed vind en ik dus losse songs van meerdere artiesten in VLC sleep en die luister. Een LP of CD wisselelen vind ik daarom onhandig...

Ik vind het wel een mooi gezicht: een platenspeler met vinyl...
 
Laatst gewijzigd:
'waarde' ? waar heb je het over? Wat kom jij materialistisch over.

Het gaat niet om geld. Of iets het luisteren waard is, dat kan ook emotionele waarde zijn, verzamelwaarde, memorobilia enz
Ik las recent een mooie zin: je herinnert je je eerst aankoop van een muziekdrager, je eerste downlad weet je vast niet meer.
Voor mij klopt het wel: als ik iets tatbaars heb, kleeft er een periode aan van aanschaf, en dat gaat dan weer samen met een boel herinneringen van dat moment.
Stel je hoort artist x en koopt zijn album, dat album (tastbaar) link ja altijd aan dat optreden, later.
Ik heb een shitload itunes muziek, echt voor vele duizenden euro's uit mijn dj verleden en ik speel dat nooit meer, dat is gewoon waardeloos (ookal is 't wel betaald) - maar heeft zijn doel gedaan.
 
Wat mij betreft kan gratis muziek net zo goed zijn als betaalde muziek, net als een artiest die veel luisteraars heeft niet perse beter is dan een artiest met een klein publiek.
Wel is het zo dat de echt getalenteerde mensen vaak hun muziek uitbrengen waardoor je er voor betalen moet.

Maar belangrijker is dat ik weinig albums in z'n geheel goed vind en ik dus losse songs van meerdere artiesten in VLC sleep en die luister. Een LP of CD wisselelen vind ik daarom onhandig...

Ik ben juist van de album generatie en koop dus alleen albums, over het algemeen luister ik niet vaak losse nummers.
Ja, een enkele keer bijv als ik echt in de gitaar- of pianostemming ben, dan luister ik naar losse tracks van m'n favoriete gitaristen of pianisten.
 
Ik was vroeger een nummers draaier, ben nu veel meer een albums draaier geworden. Zo hoor je eens wat anders dan al die hitjes die tot vervelens toe voorbij waai(d)en
Vroeger kochten we soms een album voor één nummer of twee.
Merk wel dat ik nu enkel nog albums koop als er meer dan 2 goeie nummers op staan of het moet echt waanzinnig zijn. Zeldzaam of geweldig. Of beiden.
ludoWic zijn eerste album bijvoorbeeld: gekocht door 't zien vd YT jams. 2e heb ik ook, bekoort me minder. Jammer
 
ik geef per album aan welke tracks ik goed vind dmv een kleurtje.. Soms draai ik de hele map, meestal enkel de goeie tracks..

Screenshot 2021-02-22 at 14.53.12.png
 
Muziek in het algemeen waardeer ik nog steeds evenveel maar ik merk wel dat ik door Spotify, Youtube etc opgenomen muziek minder ben gaan waarderen. Vroeger had ik cds die ik grijs draaide. Nu is er zo veel muziek te ontdekken dat ik niet lang bij een plaatje blijf hangen. Gratis is muziek nog steeds niet. Ik denk dat ik nu bijna evenveel aan muziek uitgeef als vroeger. Of dat nu een tientje per maand aan spotify is of iedere maand een cd, want heel veel meer kocht ik vroeger gemiddeld niet.

Maar ik ben wel veel meer gaan genieten van live muziek. Wat ik eigenlijk ook veel prettiger vind. Dat we veel geld moeten betalen voor stukken plastic met muziek erop is iets wat ons door de muziekindustrie is aangepraat. Met alle copyright ellende die erbij komt. Ik geef liever 20 of 30 euro uit om een avond met vrienden van muziek te genieten. (of nu even via online optredens)
 
Het gaat niet om geld. Of iets het luisteren waard is, dat kan ook emotionele waarde zijn, verzamelwaarde, memorobilia enz
Ik las recent een mooie zin: je herinnert je je eerst aankoop van een muziekdrager, je eerste downlad weet je vast niet meer.
Voor mij klopt het wel: als ik iets tatbaars heb, kleeft er een periode aan van aanschaf, en dat gaat dan weer samen met een boel herinneringen van dat moment.
Stel je hoort artist x en koopt zijn album, dat album (tastbaar) link ja altijd aan dat optreden, later.
Ik heb een shitload itunes muziek, echt voor vele duizenden euro's uit mijn dj verleden en ik speel dat nooit meer, dat is gewoon waardeloos (ookal is 't wel betaald) - maar heeft zijn doel gedaan.
Nou ja ik heb nog mijn hele drum and bass platen collectie en die ga ik weg geven aan iemand die nog vinyl dnb draaid.
Die muziek is voor mij niet veel waard meer omdat ik het niet thuis opzet om ff te luisteren.
Dus de drager kan niet die hoofd reden zijn. Het gaat om de muziek.
Maar goed ik luister graag naar vinyl en heb ook een ziekte audiofielitus.
Ben nu mijn platen pre-amp met 400 euro aan transformers, demping op de arm an een sl1200 en een denon DL103 element.
Voor mij is vinyl een hele aardige manier van muziek beleving.
Ben pas met streaming begonnen omdat youtube, apple, en spotify k*t geluids kwaliteit is en daar wilde ik niet voor betalen.
Heb amazon HD geprobeerd maar dat zijn echt leugenaars. Gare kwaliteit.
Nu gebruik ik Tidal dat heeft cd of betere kwaliteit. Zo ook de Masters van bekende werken.
Nu geniet ik erg van streamen van HQ audio maar als er dan weer wat langs komt wat ik erg tof vind komt er een lp van.

Maar goed wat betreft digitale tracks is idd de kans groot dat je die op een gegeven moment kwijt raakt.
Maar ook cd's zijn bij mij voor het grootste deel verdwenen.

Terwijl ik lp's heb uit de jaren 60 die wel door 4 generaties of meer in hun bezit waren en nu in mijn bezit.
LP's zijn in mijn optiek een hele veilige manier van muziek opslag.
 
Ah herkenbaar, ik speel/heb ook platen van mijn vader. Zo is ie altijd wat dichtbij. Idem met grootouders maar die muziek draai ik niet.
Sinds ik reel 2 reels heb, ontdekte ik hun tapes. Veel "volksmuziek" - niet mijn ding. Maar andere mensen die ouder zijn dan me en hun ouders verloren, bezorgden me tapes en soms staat daar waanzinnige muziek op. Iets van een film, ik kende 't maar vaag maar zat zeker niet in mijn collectie.

cd's gaan flaken (die laag zilver komt er af) Minidisc spelers hun riempjes gaan stuk. - dat is herstelbaar. Maar vinyl blijft zolang je 't uit de zon houdt.
 
...
Nu gebruik ik Tidal dat heeft cd of betere kwaliteit. Zo ook de Masters van bekende werken.
...
Voor mij is het belangrijk dat net kleine groepen ook te vinden zijn. Al die grote namen ben ik na 20 jaar familie en andere feesten behoorlijk beu :D
Ik googlede even en Tidal blijkt sterk in hiphop. Ben sinds een paar jaar heel erg in EBM, newbeat en (minimal) wave. Liefst dingen die ik nog niet ken(de)
Wat dan weer de verlanglijst voor vinyl inspireert. Cassette en cd koop ik enkel nog uit sympathie voor n groep want ik speel het niet, merk ik.
 
Maar goed ik luister graag naar vinyl en heb ook een ziekte audiofielitus.
Ben nu mijn platen pre-amp met 400 euro aan transformers, demping op de arm an een sl1200 en een denon DL103 element.
Ik heb 't ook allemaal gehad tot en met mc elementen van 1000 euro en een Michell draaitafel enz maar het meeste plezier van m'n muziek kreeg ik na de aanschaf van een buizenbak, ik wil nooit meer anders.
Ik weet niet wat je hebt maar kan je echt aanraden 'ns naar een goede buizenbak te luisteren, Chinese buizenbakken kan ik je aanraden, ik draai er al 15 jaar mee en één keer een potmeter vervangen.
Ik heb een Dared; Mini High End Series
 
Mijn vraag was heel ruim. Bandcamp en tracks die je hier gratis kan horen en zelfs downloaden, hebben die waarde. Koester je ze?
Bij mij is veel wat niet tastbaar is al even snel vergeten als ontdekt. Maar ik was dj in t vinyl tijdperk, voor de cd kwam dus dat is vast anders dan de napster generatie. Het wordt dus waardevol voor me eens t tastbaar is. Gekocht dus. En wegens geen eindeloos budget is muziek kopen altijd een overweging.
stel je hebt bandcamp band die betalende muziek heeft en gratis nummers. Beluister je die gratis nummers? Of denk je ”dat is vast niet goed genoeg omdat ze er geen geld voor vroegen”

Snap nog steeds het verband niet hoor.

Volgens jouw topic titel zou muziek zijn die gratis is van minder kwaliteit zijn,dat is toch wat je bedoelt?

Om dat te weten moet je toch eerst luisteren lol

Waarom zou ik geen goede track luisteren die gratis is,dat houd toch geen steek.

Als er goede tracks zijn op soundcloud die je niet kan kopen of downloaden,ga jij die dan met opzet niet beluisteren?
 
Waardeloos/ minderwaardig kan je invullen zoals je wil. Dat kan geld zijn, emotionele verbinding,interesse wekkend, ...
Synths die je nooit aansluit zijn ook 'waardeloos' op een of andere manier, net zoals 'muziek die je nooit speelt'
Ok dan wordt de lijn tussen nutteloos en waardeloos dun.

kijk, ik vroeg me ooit af of muziek van me op bandcamp meer geliefd zou zijn als ie gratis was, dan als ie een habbekrats zou kosten
 
Ik heb voor mezelf ook vastgesteld dat ik toch meer een album luisteraar ben en altijd ben geweest. Alleenstaande nummers missen voor mij een groter geheel. Of ik het nu via bandcamp of youtube afspeel, of nog een ander kanaal, maakt me niet zoveel uit. Ik moet niet iets kopen om er respect voor te hebben, maar ik koop wel vaak omdat ik de muziek erg waardeer. Zelf heb ik er wel geen bezwaar tegen als mensen mijn muziek gratis of met een adblocker luisteren. Vinyl zou ik niet meer kopen denk ik, en cassettes ook niet. CD's ben ik terug aan het overwegen, het heeft toch iets extra om een fysiek exemplaar in huis te hebben. Spotify zegt me helaas niks. Dan geef ik mijn geld liever rechtstreeks aan de artiest zelf via bandcamp. Soms koop ik ook weleens iets op bandcamp om een bepaalde producer specifiek te steunen, zonder dat de muziek voor mij echt heel grote betekenis heeft. Andere albums koop ik bewust op bandcamp, omdat ik de app wel handig vind om ze daar af te spelen. Dat is een dienst die ik wel waardeer. Al bij al kopen er nu terug meer mensen muziek, dus ik denk wel dat daardoor er meer waardering is, zeker voor indie artiesten.
 
Back
Top