Is gratis muziek minderwaardig?

Ik heb sowieso het idee dat muziek als cultureel bindmiddel minder belangrijk is geworden bij jongeren. Als ik kijk naar hoe mijn kinderen en hun leeftijdsgenootjes met muziek omgaan heb ik het idee dat het een minder belangrijke rol speelt dan in onze tijd.
Dat zie ik ook bij mijn zoon, voor hem is muziek gewoon iets wat je aanzet op spotify of youtube terwijl dat vroeger anders was.
Als ik hem vertel dat ik nog een een synthesizer heb gekocht dan zegt ie nog ééntje?
Terwijl hij wel een Nvidea videocard van 500 euro of zoiets koopt en dat vind ik dan weer minder belangrijk.
 
Heel veel gratis muziek is gewoon goed. Mensen die gratis muziek maken worden niet beïnvloed door andere.
Alleen krijg ik de laatste tijd de indruk dat kwantiteit belangrijker gaat worden dan kwaliteit.
Twee keer per week een nummer publiceren op facebook omdat je denkt dat je anders vergeten wordt kan nooit goed zijn voor de kwaliteit van de muziek en/of ontwikkeling van je talent.
 
Twee keer per week een nummer publiceren op facebook omdat je denkt dat je anders vergeten wordt kan nooit goed zijn voor de kwaliteit van de muziek en/of ontwikkeling van je talent.

Tja, als de daardoor een miljoen volgers krijgt, is de verleiding groot om nog meer van dezelfde nummers te maken. Dan is kwaliteit ook niet [meer] belangrijk.
 
Heel veel gratis muziek is gewoon goed. Mensen die gratis muziek maken worden niet beïnvloed door andere.
Alleen krijg ik de laatste tijd de indruk dat kwantiteit belangrijker gaat worden dan kwaliteit.
Twee keer per week een nummer publiceren op facebook omdat je denkt dat je anders vergeten wordt kan nooit goed zijn voor de kwaliteit van de muziek en/of ontwikkeling van je talent.
Sorry, maar dat iemand die gratis muziek maakt niet wordt beïnvloed door anderen slaat echt helemaal nergens op. Iemand die gratis muziek kan net zo goed beïnvloed worden door anderen als iemand die betaalde muziek maakt. De lat om iemand na te doen of te imiteren lijkt mij zelf lager bij gratis muziek.
 
Klopt,helemaal. Ik heb een cover online staan die gratis te downloaden is. Mijn eigen veeel slechter nr is niet gratis 😂😂
 
ik draai nog steeds ceedees. niet veel, heb er toch een aantal, of redelik wat. ik heb veel muziek op een HTPC staan en een kopie op een NAS, flac's. rips dus. (kan ik ook via een app naar mijn chromecast audio streamen, de flac's, die weer op een DAC staat aangesloten...). die kollektie is zéer uitgebreid. en sja, hoe kom ik daaraan..

tevens sinds een 3 jaar, denk, spotify.

de magie, om zo te spreken van muziek ontdekken en luisteren is niet weg. integendeel zelfs.

ik heb nog een platenspeler staan. en een paar platen. maar een jaar geleden heb ik de meeste weggedaan en dat was al geen goede kollektie meer. deze platenspeler staat niet meer aangesloten, ergens netjes opgeborgen, of redelik netjes.

ik ben nog inderdaad van de generatie die eerst met kassettebandjes, radioprogramma's opnam, eerst gewoon de standaard radio, maar goed, daar zat toch al alternatief spul bij, dat zie je nu amper.
later, de VPRO, natuurlik, ahum..
en tapes voor andere maakte en kreeg. elpees kopen, heerlik.

maar wat was ik blij met de ceedeespeler! geen gefwoewf, op die tik, op die ene plek.
en was slachtoffer, van dat ceedees snel goedkoop zouden worden... dus had al platen van een vriend overgekocht, een groot aantal, en die weer verkocht... hoe lang duurde dat niet om dat in te halen...

ik wilde al een tijdje, maar zo belangrijk is het niet, een thread beginnen met de titel hoe luister jij muziek. best belangrijk om te weten, zeker of belangrijk, ook interessant, ik heb zelf 3 stereo-installaties staan..... beetje bizar, gezien de grootte van mijn huis.. 1 stereo-installatie, de term alleen al, is ouwerwets, is simpelweg mijn studio-monitoring (met 2 set speakers, 1 set voor de echte monitoring, de andere voor referentie, die geeft ook het laag beter weer).
1 staat in de keuken, is gewoonweg prul, och het kan net, geen plastic. maar echt goed klinkt het niet. waarom die heb? impuls.

maar in de woonkamer, die simpelweg in de keuken overloopt... daar staat mijn trots; KEF Reference Series 104/2, op een Harman/Kardon HK680. met een Pioneer PD7700 cd-speler. als DAC gebruik een Harman/Kardon HD 970 (achteraf, kun je voor zo'n 50/70 euro ook een heel goede DAC kopen, maar DAC diskussies zijn meestal door elven bezeten diskussies, zo'n DAC van 50 euri klinkt net zo goed als een van 5000 euri... en smaak speelt mee, mijn buurman vind de PD7700 mooier klinken dan de HD970, de PD7700 is ook aangesloten op de HD970, kan ik kiezen, soms is het fijner om de DAC van de PD7700 te gebruiken, zeker bij oudere opnamen, het zijn maar een paar ceedees, die te fel in het hoog klinken op de HD970, waarom?), waarvan het cd gedeelte, amper werkt.
de HTPC heeft natuurlik ook een DAC, een Asus Xonar D2X.

allemaal voor peanuts. tegenover wat het biedt. 2e hands dus. behalve de PD7700, nieuw gekocht, 30 jaar oud.

voor mij maakt het niet uit of het cd, plaat, tapedeck, harde schijf is. als het maar goed klinkt. en dat doet het.

dus ik geniet van muziek luisteren zoals ik dat 30 jaar geleden deed, met mijn eerste audiofiele installatie (weer KEF, maar dan de C75, op Harman/Kardon PM640Vxi (nu de versterker voor in de studio, en de PD7700, iets later gekocht..), die ik ook bijna 30 jaar gebruikt heb.

ik heb zelf ook het gevoel dat bij de jeugd muziek ook minder een rol speelt, ik was al van mijn 8ste of zo intens met muziek bezig, langzaam van mainstream naar klassiek/alternatiever naar alternatief (en mainstream, of namen die daar nog bekend zijn...). dus dat kan ook je eigen kijk zijn, ik ken mensen die in hun jeugd veel muziek luisterden, dat nu niet meer op de manier doen.
ik heb hetzelfde gevoel, kunnen behouden.

welllicht zijn we ook omringd geweest, door mensen die zich met muziek bezighielden, naar koncerten gingen, of zelf in bandjes speelden. dus onze kijk kan ook krom zijn.

dus dat van 'onze' generatie, ook veel mensen wel muziek luisterden, maar dat geen echt grote rol speelde, en later amper meer, alleen als achtergrond...

dit is spekulatie, dit behoeft simpelweg onderzoek..

ook al op de middelbare school sprak ik veel over muziek, met anderen. eigenlik maar een heel klein groepje die daar intensief mee bezig was.
in mijn studententijd, wellicht is dat geen toeval, leerde ik zoveel mensen kennen, en was er een grote rijkdom aan muziek, dat ik zelfs platen nog steeds ken, het volgende nummer weet, terwijl ik die platen zelf nooit heb gehad. altijd was er muziek. of films. of..

wellicht is het toch een sub-scene. toen al. is het voor ons, zo een deel van ons leven, muziek luisteren, dat we niet hebben opgemerkt dat tijdens onze jeugd, het maar een sub-groep of groepen was/waren.

dat het 'gratis' is maakt mij niets uit, het gaat mij om de ervaring. ja, een platenhoes.. een plaat opzetten, of die gaan kopen. een ceedee opzetten is nu al bijna, sja... die ervaringen van een plaat kopen, of een single, die vergeet je niet.

maar als ik nu b.v. pleasure principle of new gold dream of low van david bowie opzet, heb ik alle 3 op ceedee, niets van de zgn. magie is verdwenen. ik noem de platen die de eerste stappen waren naar wat me werkelik raakte.

maar b.v. via spotify heb ik eindelik het werk van john cale ontdekt... een maand of langer, al zijn platen, of grote veelheid aan nummers, elke dag gedraaid. heerlik.
natuurlik kende ik velvet underground, songs for drella, nico, maar het solo-werk van john cale was me simpelweg ontgaan.

en spotify geeft mij goede afspeellijsten, het algoritme werkt erg goed... zo ontdek ik best wat. het breidt mij uit. dus voor mij, is het alleen maar beter geworden (en zoals een aantal weten, ik ben zelf ook beter geworden, of beter; ik kan weer meer, ik ben 10-12 jaar van de wereld geweest, ik kon niets, daarom is mij ook veel ontgaan... dus wellicht daarom, omdat ik weer wat heb teruggewonnen, van alles wat ik verloren ben, is de magie er nog. ik denk ook zonder mijn problematiek, zou het zo gebleven zijn. en sja, wellicht schrijf ik hier daarom een heel verhaal, want die 10-12 jaar, was niet alles, wat ik heb doorgemaakt, en nog doormaak.. en ben ik simpelweg blij, dat ik toch weer van muziek genieten kan. en zo blij ben, dat ik letterlik tegen high-end luidsprekers ben aangelopen.. muziek is, ook voor velen hier, of iedereen, zeer belangrijk, vanwege diverse redenen. mijn reden; ik houd van muziek, ik luister zo graag muziek, en het geeft mij zoveel, ik kan nog genieten... op momenten...)
 
Ik ben echt een media freak. Ik heb cassette. Minidisc. cd. Reel to reel. Berg Ipods. Vinyl. Harde schijf. Usb. Smart media card. Quickdisk. En niet een paar maar van alles n boel.
Niks raakt me zo als vinyl. Waarschijnlijk omdat ik als kleine uk al platen leerde draaien. Was vermoedelijk 4 jaar? 3 jaar?
ik luister heel veel spotify. Ik denk gemiddeld 2 u elke dag.
de zoektocht houdt nooit op. Merk enkel dat als je spotify luid zet t toch wat mist. Moet t nog eens vergelijken met cd en vinyl, op dezelfde installatie met dezelfde nummers.
ik ben van mening dat als ik t niet op vinyl heb, het niet goed genoeg is of onvindbaar. En als het amper vindbaar is mag t best wat kosten. Mijn duurste lp is de dubbelaar van klinik. Gevolgd door crash course in science, signals from pier 13. Prijzen vallen nog mee maar iets goed mag wat kosten.
ik kreeg ooit de single van een belgische groep gratis. Oscar and the wolf. Kwam m later tegen voor minstens 15 euro... ik kreeg cds van artiesten die hoopte dat ik t zou draaien voor publiek, gratis. Kutmuziek, maar ik hecht er ook geen waarde aan ondznks de herinnering aan de avond.
de studio bevat 6 sets speakers. waarvan 5 sets actief. De woonkamer een oude luxman receiver, een sl1200 en een setje kef met een actieve sub. Cd speel ik eigenlijk echt nooit meer ookal heb ik meters cds. Dj en thuis komt er totaal niet van. Heb al jaren dubbele set platendraaiers staan en die linkske is werkloos. De rechtse komt,regelmatig aan de beurt beneden. Boven minder sinds corona met een vrouw die altijd thuis werkt (lees: hele dag belt)
mijn enorme collectie minidisc moet ik nog n keer luisteren want daar staat goud op, vergeten discotheekmuziek uit de 90s onderandere die nooit meer gespeeld wordt. Hilarische dingen ook.

ik mis mijn cassetteverz uit de late 80 early 90s... geen idee waar die verloren is, bij een verhuis. Weet zelfs niet welke. Tapes met mijn eigen opnames zang, of eigen dj programmas op de radio. Alles weg.
In de kelder liggen nog meters vinyl die ik moet luisteren en sorteren en veel eigenlijk verkopen want vast niet meer mijn ding... zoals,ik altijd zeg: mijn leven is gemakkelijk gevuld, werken is er echt teveel aan :)

o ja er staat nog een set zuilen van b&w in de kelder die echt eens in de verkoop moeten 😂
 
Ai ben te laat. Droom eigenlijk nog van een snaar recorder. Sinds ik die van hainbach hoorde :)
 
Is gratis muziek minderwaardig?

Ik denk dat je muziek niet in waarde kan vatten, het media waarop sommige muziek staat kan voor verzamelaars wel veel geld waard (zoals bijzondere platen bijvoorbeeld) maar de muziek zelf heeft volgens mij geen waarde.

Dus dat is denk ik het antwoord op je vraag zonder dat ik er verder uitgebreid op in zal gaan.
 
Alles wat je betaalt aan muziek zal in jouw ogen niet minderwaardig zijn.Dat is voor jouw de perfecte muziek.Dus wat je niet betaalt is niet perfect.Je hoort het misschien wel graag maar je gaat er niet voor betalen.
Je gaat ook niet naar een concert kijken en betalen als het niet je dada is.Op festivals spring je ook maar recht en ga je naar het podium als je favoriete groep ga spelen.Ga je naar een festival als één van je favoriete groepen komt optreden.
Je gaat ook alleen betalen voor een synth als je het graag hoort.Betaal je voor een soft als het goed klinkt.Dus is het allemaal niet minderwaardig.
Minderwaardig is iets waar je niet mee omgaat als het niet moet.
 
Het valt me op dat veel dingen die ik op Spotify ontdek en veel draai uiteindelijk toch op vinyl aanschaf. Verder is muziek gewoon muziek ongeacht welke waarde jij er zelf aan hangt.
 
Wat heb je gehaald???

want wil eigenlijk van mijn pc af als ik usb-muziek wil draaien... 8~
Maar om nou gelijk 2 cdj 3000 te halen is mij wat te gek,...

XDJ-700's. Ik had er eerst eentje gekocht om eens te proberen en dat beviel direct zeer goed.
Ik heb daarvoor nog Traktor gehad in samenwerking met tijdcode vinyl maar die stomme laptop was niet te vertrouwen... .
Na 1 week XDJ'en stond Traktor al te koop... .
Het bevalt me zeer goed; ik vind het een no nonsense toestel dat alles heeft wat ik zocht en nog betaalbaar is.
Ik ga geen mega bedrag neertellen voor een speler met cd-loopwerk; daar zie ik het nut echt niet van in.
Enige 'nadeel' is dat het toestel wel wat plastiek achtig (lees lichtgewicht) aanvoelt maar alles werkt perfect.
Eens geïnstalleerd merk je van dat pluimgewicht toch niets meer.
Het touchscreen werkt zelfs verrassend goed; we zijn ondertussen al 2021 ook hé:D.
Ik kan het je aanraden; ik zou zeggen probeer er eens ééntje en kijk wat er daarna gebeurd.
Voor de rest is het allemaal SL1200 hier;).
 
Pioneer komt hier niet binnen. Heb jaren traktor gedraaid met de sl1200’s en hd4500 denon(of is het hc) en dat werkt prima. Maar eigenlijk is dat laptop draaien zo makkelijk dat t te saai is om te doen. En de NI S4 controller was nog erger. Zo saai. Een baby kan t.
 
Ik ben echt een media freak. Ik heb cassette. Minidisc. cd. Reel to reel. Berg Ipods. Vinyl. Harde schijf. Usb. Smart media card. Quickdisk. En niet een paar maar van alles n boel.
Niks raakt me zo als vinyl. Waarschijnlijk omdat ik als kleine uk al platen leerde draaien. Was vermoedelijk 4 jaar? 3 jaar?
ik luister heel veel spotify. Ik denk gemiddeld 2 u elke dag.
de zoektocht houdt nooit op. Merk enkel dat als je spotify luid zet t toch wat mist. Moet t nog eens vergelijken met cd en vinyl, op dezelfde installatie met dezelfde nummers.
ik ben van mening dat als ik t niet op vinyl heb, het niet goed genoeg is of onvindbaar. En als het amper vindbaar is mag t best wat kosten. Mijn duurste lp is de dubbelaar van klinik. Gevolgd door crash course in science, signals from pier 13. Prijzen vallen nog mee maar iets goed mag wat kosten.
ik kreeg ooit de single van een belgische groep gratis. Oscar and the wolf. Kwam m later tegen voor minstens 15 euro... ik kreeg cds van artiesten die hoopte dat ik t zou draaien voor publiek, gratis. Kutmuziek, maar ik hecht er ook geen waarde aan ondznks de herinnering aan de avond.
de studio bevat 6 sets speakers. waarvan 5 sets actief. De woonkamer een oude luxman receiver, een sl1200 en een setje kef met een actieve sub. Cd speel ik eigenlijk echt nooit meer ookal heb ik meters cds. Dj en thuis komt er totaal niet van. Heb al jaren dubbele set platendraaiers staan en die linkske is werkloos. De rechtse komt,regelmatig aan de beurt beneden. Boven minder sinds corona met een vrouw die altijd thuis werkt (lees: hele dag belt)
mijn enorme collectie minidisc moet ik nog n keer luisteren want daar staat goud op, vergeten discotheekmuziek uit de 90s onderandere die nooit meer gespeeld wordt. Hilarische dingen ook.

ik mis mijn cassetteverz uit de late 80 early 90s... geen idee waar die verloren is, bij een verhuis. Weet zelfs niet welke. Tapes met mijn eigen opnames zang, of eigen dj programmas op de radio. Alles weg.
In de kelder liggen nog meters vinyl die ik moet luisteren en sorteren en veel eigenlijk verkopen want vast niet meer mijn ding... zoals,ik altijd zeg: mijn leven is gemakkelijk gevuld, werken is er echt teveel aan :)

o ja er staat nog een set zuilen van b&w in de kelder die echt eens in de verkoop moeten 😂

nu begrijp ik eigenlik pas de vraag van deze thread. een geheel andere ervaring dan ik.. of wellicht niet geheel anders..
mooi verhaal, overigens, you hoarder! ik heb die neiging ook, maar niet de ruimte. het ziet er al als een bibliotheek uit (boeken), en vol apparatuur..

media freak; ik heb nog een cassettedeck, zo'n philips digitale, toen ze gedumpt werden, speelt wel erg mooi/goed cassette's af. de weinige die ik nog heb. er is geen plek, waar geen cd, boek, of apparaat ligt (laptops, pc's, etc. etc. ook cassettedeck, platenspeler, videorecorder, o jee, ik heb toch van alles, ook oude mp3 spelers..)

o het archief met eigen opnames, mijn buurman, heeft ook een verzameling 'media', maar volgens mij heeft ie zijn komplete 'archief' nog. gelukkig.
jammer. ja, bij verhuizingen, ben ik dingen kwijtgeraakt, hoe dat gaat??

spotify, wanneer ik echt lekker wil luisteren, kies ik voor flac. zit het in mijn hoofd, of is het werkelik beter, ik neig naar de laatste, wel eens een A/B vergelijking gemaakt, maar dat is onwetenschappelik..

klinkt lekker je verhaal. al heb ik een liefde, mijn enige, en eeuwige, liefde van mijn leven, ik ben ook niet samenwoon materiaal (alhoewel, met haar, werkt dat wel, maar ruimte! ruimte!), heb een eigen huis. sja, oneindige reorganisaties... en wat kom ik dan toch nog tegen, na elke reorganisatie...
 
Ach Vink, samen wonen maakt dat je minder je ding kan doen... heeft voor maar zeker ook nadelen. Mis soms mijn oude studio (vraag maar eens aan sunny pedaal en nicolas2000 wat een waanzinnige plek dat was in de woonkamer haha) toen ik nog niet samen was, rond 2015-2018
Juist... zo n zonde dat mijn pa zijn vette hifi vhs recorder weggooide... dat ding had n jog dial en zelfs een mixer kocht pa ervoor, om eigen video te voorzien van geluid achteraf. Stel je voor. Vhs audio en video tape loop delay. Jammie. O dear we wijken af... ik moet nog eens op zoek naar een goedkope vhs speler misschien haha
 
XDJ-700's. Ik had er eerst eentje gekocht om eens te proberen en dat beviel direct zeer goed.
Ik heb daarvoor nog Traktor gehad in samenwerking met tijdcode vinyl maar die stomme laptop was niet te vertrouwen... .
Na 1 week XDJ'en stond Traktor al te koop... .
Het bevalt me zeer goed; ik vind het een no nonsense toestel dat alles heeft wat ik zocht en nog betaalbaar is.
Ik ga geen mega bedrag neertellen voor een speler met cd-loopwerk; daar zie ik het nut echt niet van in.
Enige 'nadeel' is dat het toestel wel wat plastiek achtig (lees lichtgewicht) aanvoelt maar alles werkt perfect.
Eens geïnstalleerd merk je van dat pluimgewicht toch niets meer.
Het touchscreen werkt zelfs verrassend goed; we zijn ondertussen al 2021 ook hé:D.
Ik kan het je aanraden; ik zou zeggen probeer er eens ééntje en kijk wat er daarna gebeurd.
Voor de rest is het allemaal SL1200 hier;).

Daar zat ik naar te kijken,.,...

De werkwijze van traktor maar dan zonder pc ertussen, dat was mijn idee, maar dan voor idd een normale prijs 8~

Doe nu zelf ook met traktor, en zit in precies hetzelfde pakket als jouw,.... ga ik daar verder naar kijken thanks !!


1 korte vraag nog,.. kan ik daar gewoon een 2 of 3 tb harde schijf aanhangen?? (of zit er een max op GB,s?)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb sowieso het idee dat muziek als cultureel bindmiddel minder belangrijk is geworden bij jongeren. Als ik kijk naar hoe mijn kinderen en hun leeftijdsgenootjes met muziek omgaan heb ik het idee dat het een minder belangrijke rol speelt dan in onze tijd.

Dat zie ik ook bij mijn zoon, voor hem is muziek gewoon iets wat je aanzet op spotify of youtube terwijl dat vroeger anders was.
Als ik hem vertel dat ik nog een een synthesizer heb gekocht dan zegt ie nog ééntje?
Terwijl hij wel een Nvidea videocard van 500 euro of zoiets koopt en dat vind ik dan weer minder belangrijk.

Dat laatste kan ik me wel in vinden eigenlijk, een videokaart gebruik je elke dag (als je gamer bent). Het muziek kopen voor het verzamelaspect kan ik me nog wel in vinden, maar als je puur kijkt naar de prijs vs entertainment waarde dan is (structureel) muziek kopen voor mij niet rendabel meer. Daarnaast heb ik al meters vinyl staan meer past ook simpelweg niet :)

Internet heeft wel veel veranderd en ook verkloot, vroeger ging ik 2 a 3 keer per week naar de platenboer om 2e handjes voor een paar euro te scoren. Maar nu iedereen de waarde van alles weet vind je bijna geen echte koopjes meer, voor mij is het daardoor al een stuk minder leuk geworden. Zeker als je beseft dat ik een bijv. een 12" uiteindelijk toch maar 1 a 2 keer ga draaien.

Spotify (en youtube) is natuurlijk prima, maar ik denk dat zolang je er geen echte moeite voor hoeft te doen je er ook geen emotionele binding mee hebt. Wat dat betreft hecht ik meer waarde aan mijn mp3 verzameling die ik over 20 jaar heb opgebouwd (naast de fysieke dragers uiteraard).
 
Spotify (en youtube) is natuurlijk prima, maar ik denk dat zolang je er geen echte moeite voor hoeft te doen je er ook geen emotionele binding mee hebt. Wat dat betreft hecht ik meer waarde aan mijn mp3 verzameling die ik over 20 jaar heb opgebouwd (naast de fysieke dragers uiteraard).

Soms is het echt wel aan te raden om er moeite voor te doen wat je online tegenkomt. Vooral wat een beetje bijzonder is en ver buiten de mainstream valt. Kom ik iets leuks tegen op bv. YT of SC, dan altijd een lokale kopie maken, want er verdwijnt ook muziek op dit soort platformen. De kopie maakt die mp3-verzameling weer een beetje groter, inderdaad ook hier over >20 jaar tot stand gekomen.
 
Back
Top