Touchscreen + WIndows + ITB; vragen/naar ervaringen

Ben voor de HT 225 HPA gegaan, die een mat scherm heeft om hinderlijke reflecties te voorkomen. Is nog niet zo heel lang op de markt, half jaartje.

Voor het bedienen van virtuele druktoetsen verwacht & hoop ik dat hij goed zal voldoen. Ik zie hem ook niet als vervanging van de muis in alle opzichten, mede door de lichte vertraging, maar ook omdat het niet ergonomisch is om alles met touchscreen te willen doen. Ben wel benieuwd welke plugins er lekker mee te bedienen zijn en welke niet. De tijd zal het leren.

deze hannspree lijkt erg op die van mij, maar die van mij is glanzend.. ik heb er geen last van. altijd vrij donker in mijn studio. en ik heb een normale vesa voet... (komt nog een zeer goedkope andere vesa voet aan, maar dit werkt toch ook fijn..).
(met lijken zelfs waar de menu knoppen zitten, de afwerking, nou ja, rebranding is niet vreemd, met wat andere afwerking.)

ik merk niets van een vertraging, ja als een keyboard gebruikt... maar voor knoppen, draaiknoppen, geen merkbare vertraging, die is er natuurlik wel, zo rond de 20ms denk ik.
maar de bediening van vst plugins, niet alle werken even goed, of werken erg goed, met soms vreemde beperkingen. toch bij elkaar, ja je blijft de muis gebruiken.

ik heb ook een MCU (2003) versie, een push 2, een panaroma p1, en novation sl 49 mk ii, bij elkaar is het een goede aanvulling.

over de vertraging wat merk je dan?
 
@krautrock1958 , idd ableton live 11 suite, ik had op dezelfde dag de touchscreen binnen, werkt heel direkt en goed met de touchscreen...

maar wat @flyweight bedoelt, is een soort van remote app? dus dat werkt anders..

@Sequential_Tom OSC werkt ook erg fijn, ik heb het, een tablet, maar nooit echt de moeite genomen... waarom niet???

ja, je moet zeker op je houding letten, ik heb daarom ook een vesa voet gevonden, die zo verstelbaar is (en waarschijnlik sterk gebouwd) dat je m recht en plat kunt leggen en alle gradaties van schuin...

ik moet echt met de vele controllers die ik heb, goed bekijken, waar ie het beste past, wanneer ik m ook licht schuin zo willen hebben, maar tot nu toe, werkt het wel, je moet geen uur de toucscreen in staande stand bedienen, maar in de regel gebeurt dat niet. en mijn muis ligt niet op de beste plek voor de monitor. ik heb 3 monitor. de touchscreen is een sekundaire monitor.

melda plugins leken erg fijn te werken, maar een altijd dingen niet, loop je niet erg veel tegenaan, nou ja, wel b.v. de additieve generator in MSoundFactory...

dus afwiseling blijft. arturia synths werken perfekt, erg handig ook voor synclavier, of modular v, gemaakt in JUCE, de library zit er gewoon bij..
softube modular werkt half om half, terwijl het me toch lijkt, dat ie op touchscreen wel speciaal lijkt te reageren. goed, softube support aan oren getrokken, wie weet..

en melda, ook even wat geplaatst op KVR, je weet nooit.

ook overigens voor voltage modular, scrollt niet mee, wanneer je een kabel tekent (wat klinkt dat anders in het engels).

het is nog wennen, soms werk ik er vlekkeloos mee, soms lijk ik alles aan te raken, behalve wat ik wil.

het scherm is wel precies. net als de HT 225 PA. over de vertraging, ik heb er absoluut geen last van, bij automation zal het wat anders zijn, maar goed ik kan ook 8 parameters bidirectioneel mappen, op 3 of 4 controllers die ik heb, of meer... voor automation.. 8 is meestal voldoende.. ik ga, wanneer ik het gebruik er wel soms over.. goed..
 
@flyweiht; wacht ff, je had al Live 10, waarom dan toch Touchable?
Ik zat een paar maanden geleden nog op Live 9 dus ik kon toen nog niet in de pen mode.
 
Laatst gewijzigd:
Goed om te weten dat de vertraging voor jou verwaarloosbaar is. Voordat ik de knoop doorhakte voor de aanschaf van een touchscreen heb ik heel wat video's zitten bekijken om de reactietijd te beoordelen.
De Hannspree's sprongen er in positieve zin uit. Komt aardig in de buurt van de soeplesse van tablets.

Voor de Hannspree heb ik een eenvoudige voor touchscreens bedoelde VESA-voet gekocht, om hem in elke mogelijk schuine positie te kunnen gebruiken.

Zijn er ook plugins of andere dingen die je met plezier via multi-touch bedient? (in de zin dat de Hannspree's tien contactpunten tegelijk kunnen verwerken)
 
Goede keus, wel wat duurder maar als je veel zon in de studio hebt dan is dit wel lekker.
Enigste wat ze niet goed hebben gedaan is alle aansluitingen onderaan.
Dat gaat in de meeste gevallen prima maar als ie bijna helemal plat ligt dan gaan de snoeren ook wel een beetje dubbel, ze hadden wat mij betreft beter aan de zijkant de aansluitingen kunnen maken.
Dat ie zo plat kan vind ik wel lekker trouwens, da's minder vermoeiend na langere tijd.



Die fix is niet nodig omdat je nu geupgrade hebt toch?


Nee de controll scripts werken niet met ab11.
 
Goed om te weten dat de vertraging voor jou verwaarloosbaar is. Voordat ik de knoop doorhakte voor de aanschaf van een touchscreen heb ik heel wat video's zitten bekijken om de reactietijd te beoordelen.
De Hannspree's sprongen er in positieve zin uit. Komt aardig in de buurt van de soeplesse van tablets.

Voor de Hannspree heb ik een eenvoudige voor touchscreens bedoelde VESA-voet gekocht, om hem in elke mogelijk schuine positie te kunnen gebruiken.

Zijn er ook plugins of andere dingen die je met plezier via multi-touch bedient? (in de zin dat de Hannspree's tien contactpunten tegelijk kunnen verwerken)

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

de arturia synths werken erg fijn met een touchscreen, ook de vooral voor de advanced options. of ds thorn, ook uitgeprobeerd, additiefje tekenen, hups!. LION werkt ook goed, maar op een of andere wijze kan ik de plugin van slag krijgen.

de touchscreen is speciaal bedoeld voor in mijn studio, mijn Obsessive Tactile Control Syndrom (ooit een thread over begonnen), en ja, ik voel wel dat je een direkte interaktie met het instrument krijgt, al het via glas.

voor pdf manuals, of boeken, lijkt het me ook fijn. dan komen pas de gestures van pas, bij plugins heb ik dat nog niet gemerkt...

maar ik ben nog aan het ontdekken, ik heb nog niet veel tijd er mee doorgebracht. PCAP, wat de hannspree ook heeft, maakt een scherm schijnbaar veel nauwkeuriger. in die zin lijkt de hannspree erg op mijn scherm, ik verdenk rebranding, maar goed.

de reaktietijd volgens de fabrikant is <20ms. maar dan reken je een aantal andere latencies niet mee... maar wanneer ik aan knoppen draai, voelt het als direkt. dus geen last van.

de 10 punts is fijn, wellicht dat ik nog voor andere programma's kan gebruiken, dat is nog uitproberen.
 
@flyweiht; wacht ff, je had al Live 10, waarom dan toch Touchable?
Ik zat een paar maanden geleden nog op Live 9 dus ik kon toen nog niet in de pen mode.
touchable pro draait op mijn Surface book laptop maar Ableton 11 draait op mijn desktop.
Daarvoor had ik Lemur ook heel fijn maar dat draaid niet onder windows.
 
ik heb de surface pen. Werkt goed maar niet goedkoop. Die benut ik niet omdat dat voor tekenen is.
Automation tekenen in ableton gaat nu wel goed.
 
ik heb de surface pen. Werkt goed maar niet goedkoop. Die benut ik niet omdat dat voor tekenen is.
Automation tekenen in ableton gaat nu wel goed.

de surface pen is inderdaad erg goed, maar is niet compatibel denk ik met mijn touchscreen, en het is bluetooth, kan met audio interfereren.
neem aan dat een surface pen alleen goed werkt op... surface... of herkent windows 10 die surface pen wel, op een 'normale' desktop?

ja prijzig. heb je wel gelijk een tekentablet, met scherm... ik zie niets, even googelen.. volgens mij niet compatible.

dank voor je antwoord! (ableton werkt wel erg goed met een touchscreen overigens, helaas sommige plugins...)
 
Heb net een topic geopend voor de Surface dial. lijkt me fijner dan NOB controll.
Kost rond de 100e
 
Ik ben erg benieuwd hoe de nOb zich verhoudt met de Surface Dial + Elephant, o.a. waar het om comfort gaat.

Het lijkt het me handig dit in het door flyweight aangemaakte topic te bespreken, omdat we hier in het touchscreen-draadje zitten.
 
mmmh lijkt me ook best fijn. ze zijn op. nu,wat is de prijs? zal wel... prijzig zijn...

238 euro incl verzending zonder BTW,heb hem net ontvangen,nog niet getest,het is heel hig-End industrial grade die encoder dat erin zit zo te voelen.
 
Touchable pro werkt nu ook met ab11. Heb het nog niet getest. Touchable draaid een server op mijn studio pc en op een surface book draait de gui client.
Ik weet ook nog niet of dit een beetje werkt.
 
238 euro incl verzending zonder BTW,heb hem net ontvangen,nog niet getest,het is heel hig-End industrial grade die encoder dat erin zit zo te voelen.

ik heb er wat van gezien, gelezen, lijkt me erg goed gemaakt, ook geïmplementeerd, ben benieuwd naar je ervaringen.

touchable fijn dat ie werkt. of er is, moet toch lukken, met server/client, soms even lastig instellen..

mijn touchscreen ervaringen blijven positief, ondanks de beperkingen van de plugins, maar ableton en bitwig reageren goed op touchscreens.

het is zeker een additie. ik kom niet op een simpeler nederlands wooord..

ik moet de muis er soms bij blijven gebruiken, maar dat werkt goed. ik heb ook een tekentablet, die tevens als trackpad kan werken, maar dat werkt niet echt fijn erbij.

vandaag mijn vouwbare vesa voet binnengekregen, sterk ding, goed ding, maar 17 euri inklusief.
snap eigenlik niet waarom zo'n voet er niet standaard bijzit.. goed...

dan, maar voor nu staat ie nog goed, heb ik meer mogelikheden; vrijwel plat leggen, of een beetje schuin of hoe ie nu staat. de voet voelt stevig aan, steviger dan de begeleverde, bijna dan. iig goed ding.

geen totaaloplossing, en en elke plugin reageert anders, maar veel plugins kan ik vrijwel geheel met de touchscreen bedienen. en voor equalizer b.v. erg fijn.... grafische equalizer... leuk voor automation...

dus zeker positief, wist natuurlik dat ik tegen dingen aan zou lopen, blijft toch vervelend, maar bij elkaar opgeteld, een aantal plugins die niet te mappen zijn, kan ik nu veel beter en sneller gebruiken, een direkte interaktie met het instrument. dus toch een soort vorm van taktiele kontrole, of een direkter kontakt. het blijft een scherm, da is logisch... maar toch, het geeft me meer dan voldoende...

en b.v. ik heb instrument gemaakt voor touchscreen, dat werkt erg erg lekker. dus voldoende om beter te werken in mijn studio. en de andere controllers blijven en zal ik ook weer meer gaan mappen, voor plugins die tegenstrubbelen, ik heb daar nu weer zin in, het stond me op een bepaald moment zo tegen, terwijl mappen, zelfs van komplekse synths, mij vrij gemakkelik af ging.

ook voor arturia plugins is het erg fijn, makkelikker naviger, ook met de ekstra mogelikheden die arturia synths bieden, of het computer scherm, om het zo te noemen, voor de synclavier v2 of cmi v, erg fijn.
modular v3, patching. mwah. da valt tegen evenals voor de arp 2600 v3, dat lukt niet goed. wellicht nog wat oefening.

maar b.v. LION, heerlik, al kan ik m laten doldraaien, knalt de audio engine eruit, ik denk dat ik weet waar aan het ligt, meestal ga je dat aanvoelen, en kun je het vermijden.

dus een dubbel verhaal, maar voor mij, toch heerlik. ook voor Voltage Modular, patchen gaat goed, maar scrollt niet mee! toch voor patterns programmeren, instellen van osc/filters etc. erg fijn.

softube modular heeft problemen met buttons (die moeten met dubbelklik en soms dubbelklik en dan 1 klik of zoiets), patchen gaat vrij aardig, en softube modular scrollt wel mee, met drawing of cables..., en je kunt softube modular ook met 1 vinger later scrollen.

je ziet, telkens een andere beperking. toch, ik werk sneller. wel in kombi.

het is niet anders. toch voelt het meer als een gadget, wanneer het werkt, of beperkt werkt, geeft het toch een snelheid of gevoel die je met de muis niet bereikt. en dat wilde ik.

dus goede aankooop.

aan te raden? dat is heel erg moeilik te bepalen. hangt van je plugins af, voor bitwig users; heel goede ondersteuning, en ableton ook.

ik gebruik m niet voor mixing. daar heb ik al 2 controllers voor (een nektar panaroma p1, gebruik ik voor reaper en reason, een MCU (2003 versie) voor cubase).
 
Ableton doet geen multitouch. Pretty useless is mijn mening.

dat klopt, bitwig doet dat heel wat beter, je krijgt een menu rond je vinger te zien, die met een 2e vinger moet bedienen... maar zonder multi-touch, je kan de snelheid waar mee werkt, en het gevoel, verbeteren, zelfs kleine knoppen reageren goed.
 
Back
Top