van een mac pro 3.1 8 core upgraden naar een 5.1 12 core, of toch maar een amd bak bouwen.

Mij best. Want ik heb een nagelnieuw uitziende 5.1 8-core gekocht van zo iemand... voor 350€. :dubbel: En stel jezelf de vraag : welke PC van 13 jaar oud draait de laatse Windows versie ? Big Sur draait op 5.1 Mac. Einde discussie.
Voor 350 euro koop je iig een hell of a lot more PC tweedehands.. hogere FSB, sneller geheugen.. etc.. (en vooral goedkoper+ meer aanbod ;)). En dan met een single CPU die véél efficiënter met energie omgaat (=minder warmte in je ruimte) en toch beter presteert. :P

ow... ik ben zeker geen Mac hater hoor!! :D Ik moet er juist een kopen wegens specifieke soft+hardware. Maar door mijn ervaring met PC systemen bouwen en prijzen van componenten daarvoor kan ik alleen maar concluderen dat je zeker geen Mac moet kopen voor zijn gunstige prijs/performance verhouding.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me wel af of je Logic over een aantal jaren nog steeds kan updaten als je een mac van pakweg 10 jaar oud koopt, dan sterft het een langzame dood denk ik en dat probleem heb je niet met een moderne computer, dus het lijkt mij een logische beslissing als je iets nieuws koopt.
Ik heb 't gezien met m'n Ipad dat ik op een gegeven moment m'n ios niet meer kon updaten en het verhaal van de Iphone is bekend, Apple houdt er niet van dat je erg lang met je apparaten doet.
Dat laatste klopt. Maar je mag Ipads & Iphones niet vergelijken met een Mac Pro waar dat niet zo is. Iphones en Ipads zijn echte consumer producten en elke Smartphone / Tablet fabrikant heeft het liefst dat je om de 2 à 3 jaar zo een nieuw ding koopt. Dat doen ze door er voor te zorgen dat OS'en snel outdated zijn en niet toestellen niet langer mee kunnen. Ik heb zo een perfect werkende Iphone 5 aan de kant moeten leggen omdat sommige apps niet meer willen werken. Voor Logic is dat toch anders. Je kan de laatste versie 10.6 perfect op een 3.1, 4.1 of 5.1 laten draaien. Dan moet je wel een Metal-compatible GPU installeren. Maw, mits een hardware upgrade kan hij weer 5-6 jaren mee. Als je dan uitrekent dat de 5.1 alweer dateert van 2010 dan vrees ik dat zulks niet mogelijk is met een 10 jaar oud PC mobo.
 
Als we het gewoon even economisch bekijken ipv apple vs windows.

Overstappen zal ik toch een keer moeten. Upgraden van een 3.1 8 core naar een 5.1 8 core heeft niet zoveel zin volgens de benchmarks, de stap naar een 12 core bereik ik wel winst mee.

Ik heb veel plezier gehad van de mac hoor en vind het jammer dat apple een hele andere koers is gaan varen, maar het einde komt er hoe dan ook aan of ik dat nou wel of niet wil. Daarom de beslissing: stel ik dat einde ietsje uit voor een relatief groot bedrag voor oude hardware en later alsnog overstappen en weer uitgaven of ga ik meteen al overstappen, geef ik 1 keer geld uit, en kan ik jaren vooruit.

De ryzen generaties van nu lopen rondjes om een dual cpu 12 core van omstreeks 2011.
 
Zo is dat. Ik vraag me af waar een 12-core 3Ghz met flink wat ram te kort zou schieten om aanzienlijk wat audiotracks met plugins en of Synths te draaien ? Genoeg mensen die dat nog steeds doen op een 5.1
Net om die reden is er een heel grote Mac Pro Upgrade facebook community.
Nou als je flink wat last gen. plugins draai lukt makkelijk. Een 5.1 of zelfs een 6.1 is echt jezelf tekort doen in het grote en goede aanbod in SW heden ten dage.
De 6.1 die ik had had een score van 800 SC en 4600 MC. Ik zit nu op 1200 SC en 16000 MC scores.

Tuurlijk kan het ook met minder, maar dan wordt het wel allemaal behelpen als ik recente plugins zou willen draaien of 16voices en high quality settings enzo.
Zo'n ARM mac is wel tof hoor. Alleen PCIe wordt een drama dan inderdaad. Die MOTU's zijn ook wel ancient inmiddels, ik heb ook zon 2408 en 3x 24io setup gehad jaren lang. Weggedaan toen ik destijds de 6.1 kocht. En dat was al in 2014 :)
 
Nou als je flink wat last gen. plugins draai lukt makkelijk. Een 5.1 of zelfs een 6.1 is echt jezelf tekort doen in het grote en goede aanbod in SW heden ten dage.
De 6.1 die ik had had een score van 800 SC en 4600 MC. Ik zit nu op 1200 SC en 16000 MC scores.

Tuurlijk kan het ook met minder, maar dan wordt het wel allemaal behelpen als ik recente plugins zou willen draaien of 16voices en high quality settings enzo.
Zo'n ARM mac is wel tof hoor. Alleen PCIe wordt een drama dan inderdaad. Die MOTU's zijn ook wel ancient inmiddels, ik heb ook zon 2408 en 3x 24io setup gehad jaren lang. Weggedaan toen ik destijds de 6.1 kocht. En dat was al in 2014 :)

Hangt er van af. Ik heb flink wat outboard synths. SW Synths zijn voor mij een leuke aanvulling. In een van mijn laatste tracks had ik op gegeven moment 56 audiotracks met elk hun dedicated EQ, Comp en sommigen zelfs eigen delay, reverbs. Weet je wat mijn bottleneck werd ? HD en RAM. Niet de CPU. Op mijn 'oude' 3.1 8-core... Eeneuh, Massive blijft Massive, evenals Kontakt, Battery, FM8 of Omnisphere. Nu heb ik er Arturia V-collection bij. Er zijn heel mooie synth en effect plugins met een zillion features die gretig hun aftrek vinden bij EDM producers, maar die zo typisch zijn dat ze al gauw afgezaagd gaan klinken.

Wat de PCI's betreft : Een Thunderbolt PCI Chassis kan voor wonderen zorgen. Ikzelf zit nog op Apogee FW. Nee, ik vind het allemaal een beetje overroepen en weiger nog mee te doen aan de race voor de beste, vetste, snelste want als je goed nadenkt is het vooral dat wat fabrikanten je graag doen geloven... Dus ik denk graag 2dehands. Da's ook beter voor je portemonnee. En wat ik dan zo gek vind is dat er net zo goed mensen zijn die DAW-less werken en bovendien nog best héél gave tracks maken. Danny bijvoorbeeld. En meteen het beste voorbeeld dat het zelfs zonder computer kan... :D
 
Ja klopt wel, maar ik heb dan ook echt alle synths verkocht hier en dan heb je echt wel een bakbeest nodig om wat ik vroeger had staan nu in SW te doen. Maar oh man, wat is het lekker al die vintage synth emus onder een mixerknop en alle edits doen op een system8 :)

Ik heb die Arturia / Roland / U He / NI synthsuites allemaal open staan live ingeladen en kan zonder op te staan alles bedienen met een paar remote controllers en afmixen.

Als je een paar goede multi/poly synths heb staan zit je ook al gauw aan het bedrag van een stevige macpro.
 
Dat laatste klopt. Maar je mag Ipads & Iphones niet vergelijken met een Mac Pro waar dat niet zo is. Iphones en Ipads zijn echte consumer producten en elke Smartphone / Tablet fabrikant heeft het liefst dat je om de 2 à 3 jaar zo een nieuw ding koopt. Dat doen ze door er voor te zorgen dat OS'en snel outdated zijn en niet toestellen niet langer mee kunnen. Ik heb zo een perfect werkende Iphone 5 aan de kant moeten leggen omdat sommige apps niet meer willen werken. Voor Logic is dat toch anders. Je kan de laatste versie 10.6 perfect op een 3.1, 4.1 of 5.1 laten draaien. Dan moet je wel een Metal-compatible GPU installeren. Maw, mits een hardware upgrade kan hij weer 5-6 jaren mee. Als je dan uitrekent dat de 5.1 alweer dateert van 2010 dan vrees ik dat zulks niet mogelijk is met een 10 jaar oud PC mobo.
Over mobile Devices is het onzin. iPhones en iPads hebben sowieso 5 jaar na verschijning nog ondersteuning qua software updates.

Zelf ben ik ook benieuwd naar de ontwikkeling van de eigen chips van Apple. Het loopt nog niet hele,zal, maar de software die gebaseerd zijn op Intel chips worden nog ge-emuleerd door Rosetta2.

ik gok zelf dat ik over een aantal jaren een Mac ga aanschaffen met een M-chip van Apple
 
Mij best. Want ik heb een nagelnieuw uitziende 5.1 8-core gekocht van zo iemand... voor 350€. :dubbel: En stel jezelf de vraag : welke PC van 13 jaar oud draait de laatse Windows versie ? Big Sur draait op 5.1 Mac. Einde discussie.
Ja haha, einde discussie.. Not. Nou weet ik verder niets over een Mac Pro van 13 jaar oud maar los daarvan geef jij hier wel ff een iets te mooie voorstelling van zaken wat betreft Apple support. Niet dat ik er veel mis mee vind verder, maar ik ken genoeg Macs van 10 jaar oud die zelfs geen Catalina officieel ondersteunen en waar je de laatste Logic dus ook niet op draait zonder dat het onwerkbaar wordt. Ik heb er nl een; Mac mini server late 2011. Ik heb ook nog een Q6600 windows PC staan, zeker 13 jaar oud en daar zet ik zo W10 op. ;) Verder gebruik ik nu dagelijks een Mac mini M1. Gaat als de brandweer, is STIL en kostte me 1200 euro en daar ben ik gegarandeerd nog heel lang volop tevreden mee.
 
Ja haha, einde discussie.. Not. Nou weet ik verder niets over een Mac Pro van 13 jaar oud maar los daarvan geef jij hier wel ff een iets te mooie voorstelling van zaken wat betreft Apple support. Niet dat ik er veel mis mee vind verder, maar ik ken genoeg Macs van 10 jaar oud die zelfs geen Catalina officieel ondersteunen en waar je de laatste Logic dus ook niet op draait zonder dat het onwerkbaar wordt.
Zeg maar bijna alle Macs voor 2012 volgens deze site:

 
Zeg maar bijna alle Macs voor 2012 volgens deze site:


Dat is wat Apple wil vertellen.

Hoe je Catalina of Big Sur op een 5.1 zet vind je hier :
 
Mij best. Want ik heb een nagelnieuw uitziende 5.1 8-core gekocht van zo iemand... voor 350€. :dubbel: En stel jezelf de vraag : welke PC van 13 jaar oud draait de laatse Windows versie ? Big Sur draait op 5.1 Mac. Einde discussie.
Big Sur wordt niet ondersteund op de pre-trashcan Mac Pro's. Dat je het met wat trucs kan installeren zegt niet dat alles perfect werkt. Mogelijk is updaten wel een probleem, dus zou ik dat niet echt als optie zien als je het je niet wil/kan permitteren daar veel tijd en moeite in te moeten steken.
Die Xeons waren natuurlijk beesten voor hun tijd en met 12 cores kom je een heel eind, maar tenzij je bizarre eisen stelt kom je ook dicht in de buurt met een recente i7 of de M1 processors. Daarnaast is het energieverbruik van die Mac Pro's enorm, kans dat er een Mac Mini aan stroom in gaat als je zo'n Pro 5 jaar zwaar gaat gebruiken.
 
Ik heb 't gezien met m'n Ipad dat ik op een gegeven moment m'n ios niet meer kon updaten en het verhaal van de Iphone is bekend, Apple houdt er niet van dat je erg lang met je apparaten doet.
Proest. Vergelijk dat eens met de updates die een gemiddeld Android toestel krijgt. Heb nu 5 jaar de courante iOS versie op mijn iPhone SE 1 en waarschijnlijk houdt de support dit jaar op, waarbij er nog wel een tijdje security fixes blijven komen. Er zijn genoeg merken die 2 jaar na introductie alle vormen van support laten vallen, zelfs als de toestellen nog verkocht worden.
 
waarschijnlijk houdt de support dit jaar op, waarbij er nog wel een tijdje security fixes blijven komen.

iOS 8 heeft vorig jaar nog een update gehad. 5 jaar oud OS. Volgens mij waar de iPhone 4 of 4S op is blijven hangen. Tien jaar oud toestel?

Dan hebben Android bezitters het er over dat ze "nog steeds" vier jaar later security updates krijgen 😂
 
Over mobile Devices is het onzin. iPhones en iPads hebben sowieso 5 jaar na verschijning nog ondersteuning qua software updates.

Ja precies en niet veel langer, ik kocht een Ipad 2 toen die een jaar of 3 op de markt was en na pakweg 3 jaar was het over vanaf ios 10.2 terwijl ik een Ipad alleen had aangeschaft als aanvulling voor de muziek en en naast m'n daw op de pc.
Ik kon steeds minder updates doen voor m'n apps en ook minder nieuwe apps nog kopen dus langzaam aan is dan afgelopen.

Proest. Vergelijk dat eens met de updates die een gemiddeld Android toestel krijgt.
Zoals hierboven beschreven gebruikte ik m'n Ipad als aanvulling naast m'n pc voor de muziek, ik kocht toen geen Android tablet omdat die qua muziekapps niet te vergelijken is, zeker in die tijd niet.
Maar voor mij was een Ipad wat dat betreft een beetje als een soort pc light zeg maar dat viel me erg tegen.
Ik heb met m'n pc's nog nooit korter gedaan dan een jaar of 8 a 9 en nooit meegemaakt dat windows niet geupdate kon worden in al die tijd.
Voor mij is een telefoon alleen om te bellen, een beetje whatsapp en af en toe een foto dus ik ga ervan uit dat ik voorlopig nog even door kan, zeker ook omdat ik een Motorola G5 heb gekocht met een verwisselbare batterij zodat ik eventueel na een jaar of 4 a 5 met een nieuwe batterij weer verder kan en als ik dan over een paar jaar geen updates meer krijg dan heb ik maar 160 euro uitgegeven.
Als ik dan lees dat mensen met een Iphone die zo duur is op een gegeven moment merken dat alles veel langzamer loopt omdat Apple daarvoor zorgt na een update dan vind ik dat een hele slechte prijs/kwaliteits verhouding.
Dan kan je proesten of niet, ik zou eerder gaan proesten als je meer dan 1000 euro uitgeeft als je de nieuwe 12 wil en na een paar jaar misschien het allemaal wat minder werkt omdat Apple weer iets heeft bedacht?
Ik heb trouwens nog een Nokia 1600 in de kast liggen, die is 12 jaar oud (80 euro indertijd) en doet het nog steeds al doet ie niet meer dan bellen en sms en en de batterij kan ook nog vervangen worden als ik 'm nog zou kunnen bestellen.
Van mij worden ze bij Apple niet rijk maar vele fanboys willen dat niet zien, die zien alleen dat glimmende nieuwe apparaat wat tegenwoordig al meer dan duizend euro kost, ja dat is slim met je geld omgaan. :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Van mij worden ze bij Apple niet rijk maar vele fanboys willen dat niet zien, die zien alleen dat glimmende nieuwe apparaat wat tegenwoordig al meer dan duizend euro kost, ja dat is slim met je geld omgaan. :okdan:
Bon, je betaald ook een stuk de naam. Net zoals een BMW meer kost dan een Volkswagen, zelfs als spreek je over een zelfde type auto. Welcome to the real world. ;) En die Iphone, da's eigenlijk al meer een mini computer waarmee je ook kan bellen. Ik draai Navision en Dynamics voor het werk op mijn Iphone...Dat loopt helaas niet zo vlot met een Nokia van 10 jaar oud. Om nog maar van server inlogcodes of banktransacties te zwijgen. En Apple producten worden ook veel door zelfstandigen en bedrijven gekocht die het gewoon afschrijven. Even een rekensom : een vette nieuwe Mac Pro kost 25K Afgeschreven op 3 jaar moet je maandelijks minstens 700€ kunnen factureren. Bijvoorbeeld als professionele opnamestudio, videomonteur of graficus, 3D modeling e.a. Als je dat in die branches niet lukt, kun je beter friet gaan bakken... :D
Big Sur wordt niet ondersteund op de pre-trashcan Mac Pro's. Dat je het met wat trucs kan installeren zegt niet dat alles perfect werkt. Mogelijk is updaten wel een probleem, dus zou ik dat niet echt als optie zien als je het je niet wil/kan permitteren daar veel tijd en moeite in te moeten steken.
Die Xeons waren natuurlijk beesten voor hun tijd en met 12 cores kom je een heel eind, maar tenzij je bizarre eisen stelt kom je ook dicht in de buurt met een recente i7 of de M1 processors. Daarnaast is het energieverbruik van die Mac Pro's enorm, kans dat er een Mac Mini aan stroom in gaat als je zo'n Pro 5 jaar zwaar gaat gebruiken.
Nee, officieel word dat niet ondersteund. Maar er is wel een behoorlijk grote community die er toch in slaagt om de nieuwste OS te gebruiken. En voor zo ver ik kan lezen met behoorlijk veel succes anders waren die communities al lang dood. Big Sur op de 5.1 tower is een kwestie van een Metal compatible GPU, een moboflash en wat dingetjes in de terminal typen en klaar. Uiteraard hangt Apple dat zelf niet aan de klok want dat keldert de verkoop. En nee, ik moet geen 8K video 60FPS kunnen renderen.:dubbel: Dat lukt zelfs niet meer met de trashcans met zijn hitte probleem. (want u riskeert een brandje) Het is simpel : als je wekelijks inkopen doet in de supermarkt heb je een auto nodig, geen bestelbus.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik dan lees dat mensen met een Iphone die zo duur is op een gegeven moment merken dat alles veel langzamer loopt omdat Apple daarvoor zorgt na een update dan vind ik dat een hele slechte prijs/kwaliteits verhouding.

Je had vroeger bijvoorbeeld de iPhone 1, iPad 1 en iPhone 4 die eigenlijk net op het randje zaten op het moment van introductie al van wat de hardware kon en die konden vrij snel niet meer mee met de iOS updates. Andere devices werden inderdaad langzamer doordat er nieuwe features bij kwamen in nieuwe iOS versies die gewoon niet echt lekker pasten bij het geheugen. Maar ik heb een 2016SE gehad tot dit jaar, wat eigenlijk al gewoon een iPhone 5S was met een snellere processor uit de 6S en die werd bij iOS 12 en 14 juist sneller. Ik zou zeggen dat alles wat sinds 2015 uit is gekomen gewoon redelijk netjes de laatste versie kan draaien, wat in mobile land echt een eeuwigheid is.
 
Ik vind het mooie computers Mac Pro's. Super goed gebouwt maar als het op tweaken aankomt en compatibaliteit vind het ik een Windows systeem toch stukken makkelijker om aan te tweaken. Windows 10 kun je zelfs nog draaien op een Pentium 4 of 3 (al zou je dat willen).. zonder bios flashen or what so ever.
Ik kan (als het zou moeten) nog steeds mijn ouwe E-MU1820m draaien op W10. Of een Terratec EWS88mt. Een Digi Design Digi001 (uit diezelfde tijd) doet het al niet meer op een G5

Maar een MacPro is een mooie computer hoor. dat willen sommige mensen graag horen natuurlijk. :D Het is een beetje die BMW, idd. Hij staat standaard op de meest linkerbaan voor het stoplicht of in de file. Hij verbruikt flink wat meer om een KM af te leggen en kost ook meer in het onderhoud. hahaha.. het klopt precies..

De TS vraagt vraagt om een objectief oordeel. Een PC van 10 jaar oud of een nieuwe voor hetzelfde geld die beter presteert bij minder energieverbruik en hij heeft en keuze gemaakt die sommigen pijn doet. Het is toch wat.. :D
 
Windows is voor mij nooit een optie geweest en zal het ook nooit worden hoop ik.
Ben als graficus met de mac opgegroeid al vanaf 1984 toen die eerste modellen al bij de grafische school werden binnengebracht.
Sinds 1991 maak ik muziek op de Mac na van de Atari ST te zijn overgestapt.
Op mijn werk moet ik wel eens met Windows werken maar ik wil er eerlijk gezegd verder niets mee te maken hebben.

Naast de Mac Pro 5,1 heb ik een 2015 MacBook Pro.
Mocht de Mac Pro komen te vervallen denk ik dat ik de MacBook Pro ook als werkstation ga gebruiken.

Alleen even uitzoeken hoe ik het met opslag ga doen.
Misschien vanaf een netwerkschijf werken, die zijn tegenwoordig razendsnel.
 
Laatst gewijzigd:
Kleine Bump.

Voor wie echt op budget zit.
Wel blijf je beter op je oude Ableton die werkt,
etc ...

Een 3.1 is traag. Vooral in single core.
Multi core gaat. Ma de ram maakt een groot verschil.
Maar niet voor alles te traag.
Met 64Gig Ram
GTX 680 flashed El Cap is vereist.
Enige manier voor 4K display, toch officieel.

Bij 56Gig ram, kan je het tweede snelle PCI-E optiemaal gebruiken.
Boot drive HCMI ipv NVME ( die kunnen oudere OS'en lezen, niet enkel van HS ).
Da's ook een leuke extra.
usb 3.0.

Denk dat de 1.1 en 1.2, veel minder kunnen.
en als ze crashen is er geen auto recovery.

5.1 was iets anders, maar te oud.
Vaak ook duurder.
Geen thunderbolt en TB doet TRIM.

6.1's.
De 4Ghz 8 Core is vet. ( Apple verkocht die niet, kwam iets later
128GB ram kost 300 ...

6.1
De 12-Core
ram moet je beperken tot 64 gig ram.
vanaf 10 core bottlenecked die.

Af eb toe vind je zo een heel goedkope.
Refurb mac, tax eraf 1200. 300 aan ram, 100 ofzo aan processor.
En dat kan wel met de Imac Pro's mee voor een tijdje.

Ik heb 2 Thunderboxen. Elk met 1 Terra.
Ook een nieuwe met 4x 2 terra.

Macbook Pro 2015 is een mooie.
Heb ik ook. Ram is te weinig.

Trashcans destroyen die wel.
Of het nog nut heeft om een 6.1 te kopen.
Geen idee. Tenzien voor wat is het een betere mini en voor andere dingen niet.

Ik heb ook een Ryzen. Doe ik geen muziek mee.
Vind het niet zo handig. Wel veel beter dan verwacht.

Upgraden is pas noodzakelijk, als het echt te traag wordt.
Dingen niet meer ondersteund worden, die je moet hebben.
Je zeker bent dat je al je stuff kunt vervangen.

Normaal bij Mac is 7 jaar ...
Je kan nog effe door, maar stteds meer Apps gaan weigeneren te installen.
Zeggen, dat je Ipad Pro moet hebben, geen laptop ... zelf de nieuwe zijn eigenlijk al vintage bij ons "Apple".
 
Laatst gewijzigd:
Nou 2 jaar later een upgrade gedaan, ik liep tegen beperkingen aan omdat ik op el Capitan bleef steken. De mac pro 3.1 upgraden met een metal supported video card heb ik over nagedacht, maar ik kan dat geld beter in een andere computer steken.

Screenshot 2023-01-31 at 02.53.43.png



mac.jpg


Ik denk/hoop dat ik de eerste 5 tot 7 jaar wel goed zit. In principe kon ik alles nog draaien op de 3.1 8 core met de buffer omhoog.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top