van een mac pro 3.1 8 core upgraden naar een 5.1 12 core, of toch maar een amd bak bouwen.

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hallo,

Ik had een aantal jaar geleden het idee mijn huidige mac pro 3.1 8 core 2.8 ghz (2008) te vervangen voor een mac pro 5.1 12 core 3 ghz. ( eventueel een 5.1 8 core kopen en hem zelf upgraden naar 2 x een 6 core 3.46 ghz cpu)

Nu inmiddels zijn we weer wat jaartjes verder en de wereld staat niet stil. Heeft het nog wel zin om die upgrade te doen? Als ik de benchmarks er op na kijk ga ik ongeveer 2.5 keer zo veel prestatie krijgen en laten we eerlijk zijn upgraden van een 13 jaar oud systeem naar een 9 tot 11 jaar oud systeem klinkt niet heel echt aantrekkelijk.

benchmark van mijn 3.1 8 core 2.8 ghz

benchmark van een 5.1 12 core 2.9 ghz


Nu kwam ik deze benchmark tegen, een hackintosh met een middelmatige amd ryzen 5 3600


Natuurlijk weet ik niet of die benchmark helemaal eerlijk is, maar al zou het maar de helft zijn... en het is nog een midden klasse amd ryzen 5 3600 ook!
Als ik zelf een bak bouw, zou ik er een amd ryzen 7 of zelfs 9 van de huidige generatie inzetten.

Ook als ik de xeon cpu's van 8 en 12 core macs vergelijk met een amd ryzen 5 3600 in versus websites, en rekening houd met het feit dat er 2 xenons in een mac zitten dan is het verschil pijnlijk duidelijk.

Sowieso zal ik ooit over moeten, ik maak gebruik van pciE en na de 2012 mac val ik toch buiten de boot. Met een zelfbouw amd bak hoef ik mijn geluidskaart niet niet te vervangen en dat was ik ook niet van plan eigenlijk. Ik gebruik een motu pcie 424 kaart met 1 keer een 2408mk3 en 3 keer een 24IO, dat zal niet leuk worden voor de portemonnee als ik dat moet vervangen. Daarnaast mocht hackintosh niet lukken met de pcie kaart, kan ik terug vallen op win 10. Hackintosh zal ook niet eeuwig een optie blijven met het ARM verhaal.

Een mac pro 5.1 12 core zal nu nog een kleine 1000 euro doen, daar bouw ik makkelijk een flinke amd bak voor, een dikke videokaart is niet nodig. Op moment red ik mij nog goed met de mac pro 3.1, maar stil aan kijk ik wel naar opties.
 
Ik zou gezien de ontwikkeling van de arm chips van Mac en de indrukwekkende prestaties daarvan, dit jaar een nieuwe mac kopen met arm chips. Of evt volgend jaar afhankelijk van welke modellen worden vervangen. Volgend jaar december zouden alle modellen moeten zijn vervangen. Omdat mac dus helemaal afstapt van Intel zou ik persoonlijk niet investeren in iets van Mac dat geen arm chips heeft. Check hier wat benchmarks van de mac mini Mac mini M1 benchmarks revealed — and they crush Intel
 
Arm en geen pciE slot is geen optie helaas, vandaar dat ik denk over een amd ryzen build ipv een mac 5.1. Dan kan ik nog een tijdje hackintosh draaien en later overgaan op windows.
 
Mijn werkstation is nog steeds een Mac Pro 5,1. Ik vind het nog steeds een geweldig ding!
Ik heb er een AHCI drive is wat hem echt up to date maakt met de huidige Macs maar je kan ze tegenwoordig nog sneller maken met een NVMe drive.
Daarbij geldt dat hoe groter de drive, hoe sneller je Mac (tot 512GB)

Inderdaad zou ik mijn PCI slots niet willen missen maar de grootste reden waarom ik niet van de Mac Pro 5,1 wil afstappen is de 4 ingebouwde 3,5" drives.
Ik heb er 2 van 4 TB en 2 van 2 TB. Dat werkt zo ontzettend lekker. Drive A is mijn 4 TB werkschijf en ik maak meerdere keren per dag een backup 1 op 1 op een 2e 4 TB schijf. Deze manier van werken zit bij mij ingebakken en kan gewoonweg niet op nieuwere Macs of je moet er hele dure SSD's in zetten en dan nog kom je maar tot 2 TB per schijf.

Er zitten ook wel nadelen aan, bijvoorbeeld het feit dat Apple de support nu heeft gedropt. Dat betekent dat je supported nog maar tot Mojave kan gaan (ik draai nog op High Sierra). Je kan er via een kleine omweg Big Sur op draaien maar dan zullen sommige dingen niet meer goed gaan werken.

Als het echt niet meer te doen is zou ik niet weten wat ik hierna voor werkstation zou gaan kiezen.

De nieuwere generatie Macs met ARM chips zullen sneller gaan worden maar heb je die rekenkracht echt nodig voor het maken van muziek? Ik denk dat je het pas echt gaat merken als je videobewerking doet of 3D rendering maar voor muziek is de Mac Pro 5,1 echt meer dan snel genoeg.
 
Heb jaren de Mac Pro 5.1 gehad voor werk maar dat was een lage spec versie. Heb hem nog steeds maar gebruik hem niet meer.
Omdat ik voor werk doorgaans de de meest recente versie van software gebruik is het voor mij onhandig om niet mijn OS te kunnen updaten.
Nu heb ik een iMac en een zelfbouw Windows Pc met AMD. Voor werk is mn IMac prima, maar mn AMD van iets ouder dan een jaar blaast hem wel omver.
Omdat ik weer een kantoorruimte ga huren heb ik straks alleen een PC thuis en ik werk liever met Mac voor muziekproductie. Dus daar wil een vervanging voor. En niet iets ouds want ik werk ook thuis en een semi identieke setup is wel een stuk handiger. Maar ik ga wel eerst experimenteren met hoe is om met de PC te werken met hardware gear.
Ik denk dat ik dit jaar nog prima kan werken op m’n oude iMac maar zodra er een ARM mac komt die past bij mijn wensen dan ga ik er voor. Zowel voor thuis als op kantoor.
Hoop op een iMac 30” voor werk en een soort van pro versie Mac mini met betere aansluitmogelijkheden dan de laatste versie.
 
Toevallig ben ik voor een software pakket en controller en compatibaliteitsproblemen met windows aangewezen op Mac. Gisteren eens aan het vergelijken geslagen. Een Mac 3.1 is echt outdaded. Een 5.1 is zeker beter. Maar als je de specs van sommige componenten bekijkt is een gemiddeld PCtje wat je voor een paar 100 euro qua prestaties vergelijkbaar. Beperkte bussnelheid/snelheid van geheugen.. daar gaat een nieuwer AMD systeem bv dubbel en dwars overheen. En dan heb je het nog niet eens over het gebruik van de HDs en het Sata II limiet . M2 (oftewel nvme) is al een paar jaar standaard aanwezig op Intel en AMD mobo's. Ok.. je kunt een PCIe kaart bijsteken in een MAC maar je blijft altijd gelimiteerd tov een nieuwere mobo/CPU combi en wordt de volledige snelheid van een M2 SSD dus nooit benut.

Ik zou nooit geld en nog meer componenten in een Mac gaan steken om een sneller te krijgen.. het wordt een Ferrari op 12 inch banden. Als je niet gebonden bent aan software en emotioneel gebonden aan MAC als merk zou ik zeker een PC kopen. :)
 
Laatst gewijzigd:
Met die Mac geef je veel geld uit voor toch alweer een wat oudere computer.
Ik zou gaan voor een leuke up to date Ryzen bak omdat hardware gewoon redelijk snel veroudert en zoals je zegt heb je een dure videokaart niet nodig dus dat scheelt alweer.
Dan kan je over een jaar of 6 a 7 nog een keer eventueel een nieuw mobo met een nieuwe snelle processor kopen voor een paar honderd en kan je opnieuw een aantal jaren door voor weinig geld.
 
Inderdaad ik laat het mac 5.1 idee maar varen, snelheidswinst veel te klein in verhouding met uitgaven. Dank allemaal.
 
Lastige met Mac op dit moment is de grote onzekerheid met ARM. Technisch is het top wat Apple laat zien met de processor, maar waar ze het instoppen en welke software er op komt is een grote glazen bol. Ik vind Big Sur een heel lelijk teken aan de wand, letterlijk en figuurlijk. De candycrushificatie i.c.m met mogelijk opslot gooien MacOS alsof het iOS is vind ik een heel naar vooruitzicht. Ik zou nog even lekker doorwerken met die MP 3.1 (staat hier ook) en eens kijken wat ARM Macs in 2022 nou echt zijn geworden. Het aanbod M1 Macs is op dit moment ook te schraal. De Mini en Air zijn OK in hun absolute basisconfiguratie, maar niet meer dan dat. De MacBook Pro M1 moet je helemaal vergeten, dat is een draak. Even snel een M1 in geflanst maar totaal niet bedacht wat er werkelijk mee kan en de Air is beter en 300€ minder. Ik verwacht toch minimaal iets van het kaliber XPC 17 inch van Dell met 3840x2400 scherm, anders is het voor mij klaar met Apple. Die ieniemie-fluffy resolutie van de MBP 16 is maar niks, scherm te klein, behuizing te wiebelig en de Intel daarin is dood bij aankoop.
 
Laatst gewijzigd:
Lastige met Mac op dit moment is de grote onzekerheid met ARM. Technisch is het top wat Apple laat zien met de processor, maar waar ze het instoppen en welke software er op komt is een grote glazen bol. Ik vind Big Sur een heel lelijk teken aan de wand, letterlijk en figuurlijk. De candycrushificatie i.c.m met mogelijk opslot gooien MacOS alsof het iOS is vind ik een heel naar vooruitzicht. Ik zou nog even lekker doorwerken met die MP 3.1 (staat hier ook) en eens kijken wat ARM Macs in 2022 nou echt zijn geworden. Het aanbod M1 Macs is op dit moment ook te schraal. De Mini en Air zijn OK in hun absolute basisconfiguratie, maar niet meer dan dat. De MacBook Pro M1 moet je helemaal vergeten, dat is een draak. Even snel een M1 in geflanst maar totaal niet bedacht wat er werkelijk mee kan en de Air is beter en 300€ minder. Ik verwacht toch minimaal iets van het kaliber XPC 17 inch van Dell met 3840x2400 scherm, anders is het voor mij klaar met Apple. Die ieniemie-fluffy resolutie van de MBP 16 is maar niks, scherm te klein, behuizing te wiebelig en de Intel daarin is dood bij aankoop.
Ik denk dat men er inderdaad verstandig aan doet om niet de 1e generatie Mac's met ARM te kopen. Ik ben in ieder geval aan het wachten op de gen2 met meer cores en een iets degelijker videokaartje er in.
 
Als je op ryzen overstapt, een atx mobo koopt met lekker wat aansluitingen, paar stickjes nieuwe ram, 1ssd en de overige hdd’s scavanged van je oude mac, moet dat wel voor 600+- lukken
 
Inderdaad ik laat het mac 5.1 idee maar varen, snelheidswinst veel te klein in verhouding met uitgaven. Dank allemaal.
Mij best. Want ik heb een nagelnieuw uitziende 5.1 8-core gekocht van zo iemand... voor 350€. :dubbel: En stel jezelf de vraag : welke PC van 13 jaar oud draait de laatse Windows versie ? Big Sur draait op 5.1 Mac. Einde discussie.
 
Lastige met Mac op dit moment is de grote onzekerheid met ARM. Technisch is het top wat Apple laat zien met de processor, maar waar ze het instoppen en welke software er op komt is een grote glazen bol. Ik vind Big Sur een heel lelijk teken aan de wand, letterlijk en figuurlijk.
Het gaat dus niet om ARM of x86 maar meer om het OS. Wat niet echt anders wordt als je op x86 blijft. Volgens mij krijg je nog 3-5 jaar x86 updates van macOS en daarna is de architectuur uitgefaseerd. De M1 gaat 8 jaar aan updates krijgen. Ik zou in ieder geval wachten op de generatie waar de Mac Pro's op over gaan, want op dit moment zijn de snelste x86 configuraties nog sneller in de Pro desktops. Kun je met een paar 100 euro een systeem krijgen wat 2,5 keer zo snel is, waarom niet? Anders even doorsparen.
 
maar voor muziek is de Mac Pro 5,1 echt meer dan snel genoeg.
Zo is dat. Ik vraag me af waar een 12-core 3Ghz met flink wat ram te kort zou schieten om aanzienlijk wat audiotracks met plugins en of Synths te draaien ? Genoeg mensen die dat nog steeds doen op een 5.1
Net om die reden is er een heel grote Mac Pro Upgrade facebook community.
 
Zo is dat. Ik vraag me af waar een 12-core 3Ghz met flink wat ram te kort zou schieten om aanzienlijk wat audiotracks met plugins en of Synths te draaien ? Genoeg mensen die dat nog steeds doen op een 5.1

Ik vraag me wel af of je Logic over een aantal jaren nog steeds kan updaten als je een mac van pakweg 10 jaar oud koopt, dan sterft het een langzame dood denk ik en dat probleem heb je niet met een moderne computer, dus het lijkt mij een logische beslissing als je iets nieuws koopt.
Ik heb 't gezien met m'n Ipad dat ik op een gegeven moment m'n ios niet meer kon updaten en het verhaal van de Iphone is bekend, Apple houdt er niet van dat je erg lang met je apparaten doet.
 
Back
Top