De Kurzweil KSP8 thread

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Zo, tijd voor een thread aangaande de Kurzweil KSP8 effectprocessor!

Na zelf een aantal jaren een Kurzweil Rumour te hebben gehad die ik te gek vond klinken, heb ik aan paar jaar geleden eindelijk een KSP8 met RSP8 controller weten te bemachtigen waar ik nog steeds maar een tipje van de sluier heb gelicht. :) Wat me aanspreekt is de vrije naturel cleane sound die heel fresh in de mix ligt. Vooral de reverbs vind ik een heel mooie diepte en wijdheid geven aan mijn mixes. :) Daarnaast te gek dat je zelf de vrijheid hebt om effectparameters aan MIDI CC's te gooien. Ik heb daar zelf toffe experimenten mee weten te doen i.c.m. een sequencer.

Zijn er nog meer actieve gebruikers hier op het forum? Ben benieuwd naar jullie mening over de KSP en de aanverwanten, de Rumour en de Mangler. En natuurlijk tips & tricks!
 
Hier de eerste powertip: het pong-effect!

'Enter' ingedrukt houden en vervolgens een van de willekeurige numerieke toetsen ook ingedrukt houden. Je komt dan in het zoekmenu. Vervolgens 'game' intoetsen, op 'enter' drukken en voila, veel plezier gewenst! :D
 
Laatst gewijzigd:


Hier een Juno-60 pad die ik door de KSP haalde. Vervolgens ben ik met de stepsequencer van de Machinedrum door onder meer de reverbalgoritmes heen gaan stappen door die selectieparameter toe te wijzen aan een MIDI CC.
 
Ja Christopher Moore van o.a. ursa major heeft hier deels aan meegewerkt en die effecten waren eind jaren 70 en begin 80 al super ! Je ziet ze ook niet vaak voorbijkomen die Kurzweil effecten.
 
De effecten zitten tegenwoordig allemaal in de PC reeksen nu en de opkomende K2700,eigenlijk nog uitgebreider zijn dan de KSP8 die al een heel tijdje geleden bestaan heeft.Nietemin zou ik zo'n ééntje wel zien zitten als de prijs redelijk is.
 
Ja Christopher Moore van o.a. ursa major heeft hier deels aan meegewerkt en die effecten waren eind jaren 70 en begin 80 al super ! Je ziet ze ook niet vaak voorbijkomen die Kurzweil effecten.
Nooit geweten! Zal eens wat meer audio en info over de Ursa Major opzoeken. Ik heb nu een OTO BAM in de studio voor de meer vintage klinkende verbs; ben benieuwd of die qua mojo wat in de richting van o.a. de Ursa komt. :)
 
De effecten zitten tegenwoordig allemaal in de PC reeksen nu en de opkomende K2700,eigenlijk nog uitgebreider zijn dan de KSP8 die al een heel tijdje geleden bestaan heeft.Nietemin zou ik zo'n ééntje wel zien zitten als de prijs redelijk is.

Ja, volgens mij zaten de effects van de KSP ook al in de 2600-reeks. Heb zelf nooit een Kurzweil synth gehad dus weet niet of die ook daadwerkelijk goed inzetbaar zijn als externe effectprocessors.
Op de KSP8 heb ik nu 8 sporen over ADAT wat ik in elk geval heel prettig vind werken in moderne studiotoepassingen. :)
 
Hier ook een blije gebruiker van de KSP8 en Rumour! Tips heb ik niet, behalve dat je er eentje moet kopen als ze voor een goede prijs aangeboden worden :) ik ben wel fan van de Immense Mosque Reverb!
 
Mooie demo, synthiaks! Ben sowieso fan van de muziek die je maakt. :)
En ja, met die Mosque preset ben ik zo ongeveer ook vergroeid, haha. Preset 100 for the win!

Ik had me in de openingspost trouwens vergist: Ik had een Mangler ipv de Rumour. Merkte dat ik altijd vooral de verbs gebruikte van de Mangler en niet zozeer de modulatie-effects waar de nadruk op lag bij 't ding. Dus vandaaruit ging ik op zoek naar een Rumour maar bedacht me toen dat de KSP8 eigenlijk wel het meest ultieme was. Wel vond ik die Mangler dan wat eenvoudiger qua menustructuur wat 'm iets intuïtiever maakte.
 
ik heb sinds vorige week een KSP+RSP8 groep op facebook gestart! ik doe field research naar owners in nederland.
join the obscure club!
 
Hier ook een blije gebruiker van de KSP8 en Rumour! Tips heb ik niet, behalve dat je er eentje moet kopen als ze voor een goede prijs aangeboden worden :) ik ben wel fan van de Immense Mosque Reverb!

dik dit klinkt als een oude monolake track maar dan minder digitaal :D
 
spijt van de mangler verkoop.. die was toch lekker hands on en eenvoud was de kracht. ooit van een vriendelijk forum lid gekocht uit friesland. de ksp8 is next level en z'n tijd vooruit zoals veel van die kurzweil bakken uit die tijd. echter is het maken van eigen presets wel arbeidsintensief maar zeer de moeite waard. ik vraag me af of die chains uit te wisselen zijn
 
De KSP8 zit eigenlijk in de K2700,en veel uitgebreider en alleen de prijs van 3000 euro waard.
 
Back
Top