TLDR; voor wie onderstaande lap tekst teveel is, wat doe jij?
A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....
Hoi, ik wil wel eens weten hoe het merendeel van de forummers met mixen omgaat. Even voorop gesteld, ik ben zelf van mening dat er geen goed of fout bestaat, maar je moet gewoon doen wat voor jou goed werkt en daarnaast maakt het denk ik ook wel uit wat voor muziek en wat voor materiaal je hebt ("live" instrumenten vs elektronisch/geprogrammeerd, EDM vs pop/rock, zie ook izotope link).
Toch ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn huidige strategie eens omgooi en daarom ben ik eens op zoek gegaan naar wat meer info (bv hier: Mixing While Producing Music: Good or Bad Idea?).
Laat ik eerst beginnen met hoe ik het aanpak. Ik maak voornamelijk elektronische shizzle en bij uitzondering iets meer poppie shit. Ik ben een mixer on the go, mixen is voor mij een continue proces tijdens het produceren. Als ik klaar ben met het creatieve gedeelte van mijn track, dan is de mix ook zo goed als klaar. Meestal laat ik het dan minimaal een dag (maar beter een week) rusten en dan luister ik er nog eens kritisch naar, doe dan nog wat tweaks aan de mix en dat is het dan (masteren begin ik niet aan, als ik ooit iets echt goeds maak dat ik wil uitbrengen, dan laat ik het wel door een professional masteren, tot die tijd maak ik gebruik van Landr).
Ik probeer daarbij wel niet te lang blijven hangen bij mix details, ik probeer het grof te doen, bv een low cut op pads als die de bass in de weg zit, ga dan verder met een stukje arrangement (waarin ik overigens ook continue switch tussen tracks en de positie in de arrangement) en kom op een later moment misschien nog eens terug bij het afstellen van eerder genoemde pads.
Dit is zo gegroeid en heeft ook te maken met de manier waarop ik muziek maak. Een track bevat vaak meer dan 50 sporen (dat is overigens iets waar ik aan wil werken , ik ga proberen dat terug te dringen om mijn tracks meer te laten ademen en het ook makkelijker te maken om op een andere manier met mixen te expirementeren). Uiteraard spelen die sporen dan niet allemaal tegelijk, maar als je 2 a 3 Maschine kits met 2 verschillende patterns hebt, en dan nog wat FX sporen (met individuele effect sends settings) dan heb je zo maar 30+ sporen te pakken.
Om bovenstaande iets beter te kunnen managen, maak ik tegenwoordig ook gebruik van bussen (drum bus, bass bus, vocals, pads etc.), zodat ik daar bv een compressor, EQ of FX send op kan plaatsen (naast eventuele individuele tracks effects).
Een paar jaar terug was ik nog vaak "bang" om dingen te verliezen, en wilde ik alles midi behouden, tegenwoordig bounce ik veel meer naar audio (dat verhoogt echt de creativiteit, bv makkelijk om tussendoor een reverse audio ergens te plaatsen). Dus dan maak ik een pattern in Maschine, vervolgens doe ik een export als wav en dan werk ik daar verder mee als individuele audio tracks in de arrangement (in Ableton btw).
Nu wil ik eens kijken of ik mijn mixing skills (ahem) wat kan verbeteren en wil ik eens proberen nog wel bovenstaande werkwijze te hanteren, maar ipv de laatste stap zoals hierboven staat (final tweaks) aan te passen naar het volgende:
Als ik tevreden ben met het creative aspect tot dan toe: audio bounce van alle tracks (exclusief master) en bussen naar STEMS, die importeren in een nieuw project en dan verder eq-en, pannen, volumes afstellen (vanaf 0) en misschien nog wat met (multiband) compressie spelen.
Maar voor 50+ tracks is dat misschien wat veel werk, dus als eerste ga ik eens proberen om alleen de bus STEMS te gebruiken (5 a 10 max) en als dat een beetje bevalt, dan later nog een keer de bus STEMS helemaal niet gebruiken, maar de individuele track STEMS en dan eventueel nieuwe busses in het nieuwe project opzetten. Dat vergt dan wel wat aanpassingen, want een deel van het sound design bereik ik ook juist door het gebruik van die bussen (niet alleen FX sends, maar ook compressie, side-chaining/ducking etc.)
Ik verwacht niet van jullie allemaal zo'n verhaal als hierboven (mag wel natuurlijk ) en ik zag helaas geen custom poll functie, maar misschien dan heel concreet een simpele vraag met een lettertje beantwoorden, wat doe jij:
A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....
En als je er dan svp ook bij zou kunnen zetten met wat voor soort muziek/materiaal je bezig bent, dan geeft dat net wat meer context.
A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....
Hoi, ik wil wel eens weten hoe het merendeel van de forummers met mixen omgaat. Even voorop gesteld, ik ben zelf van mening dat er geen goed of fout bestaat, maar je moet gewoon doen wat voor jou goed werkt en daarnaast maakt het denk ik ook wel uit wat voor muziek en wat voor materiaal je hebt ("live" instrumenten vs elektronisch/geprogrammeerd, EDM vs pop/rock, zie ook izotope link).
Toch ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn huidige strategie eens omgooi en daarom ben ik eens op zoek gegaan naar wat meer info (bv hier: Mixing While Producing Music: Good or Bad Idea?).
Laat ik eerst beginnen met hoe ik het aanpak. Ik maak voornamelijk elektronische shizzle en bij uitzondering iets meer poppie shit. Ik ben een mixer on the go, mixen is voor mij een continue proces tijdens het produceren. Als ik klaar ben met het creatieve gedeelte van mijn track, dan is de mix ook zo goed als klaar. Meestal laat ik het dan minimaal een dag (maar beter een week) rusten en dan luister ik er nog eens kritisch naar, doe dan nog wat tweaks aan de mix en dat is het dan (masteren begin ik niet aan, als ik ooit iets echt goeds maak dat ik wil uitbrengen, dan laat ik het wel door een professional masteren, tot die tijd maak ik gebruik van Landr).
Ik probeer daarbij wel niet te lang blijven hangen bij mix details, ik probeer het grof te doen, bv een low cut op pads als die de bass in de weg zit, ga dan verder met een stukje arrangement (waarin ik overigens ook continue switch tussen tracks en de positie in de arrangement) en kom op een later moment misschien nog eens terug bij het afstellen van eerder genoemde pads.
Dit is zo gegroeid en heeft ook te maken met de manier waarop ik muziek maak. Een track bevat vaak meer dan 50 sporen (dat is overigens iets waar ik aan wil werken , ik ga proberen dat terug te dringen om mijn tracks meer te laten ademen en het ook makkelijker te maken om op een andere manier met mixen te expirementeren). Uiteraard spelen die sporen dan niet allemaal tegelijk, maar als je 2 a 3 Maschine kits met 2 verschillende patterns hebt, en dan nog wat FX sporen (met individuele effect sends settings) dan heb je zo maar 30+ sporen te pakken.
Om bovenstaande iets beter te kunnen managen, maak ik tegenwoordig ook gebruik van bussen (drum bus, bass bus, vocals, pads etc.), zodat ik daar bv een compressor, EQ of FX send op kan plaatsen (naast eventuele individuele tracks effects).
Een paar jaar terug was ik nog vaak "bang" om dingen te verliezen, en wilde ik alles midi behouden, tegenwoordig bounce ik veel meer naar audio (dat verhoogt echt de creativiteit, bv makkelijk om tussendoor een reverse audio ergens te plaatsen). Dus dan maak ik een pattern in Maschine, vervolgens doe ik een export als wav en dan werk ik daar verder mee als individuele audio tracks in de arrangement (in Ableton btw).
Nu wil ik eens kijken of ik mijn mixing skills (ahem) wat kan verbeteren en wil ik eens proberen nog wel bovenstaande werkwijze te hanteren, maar ipv de laatste stap zoals hierboven staat (final tweaks) aan te passen naar het volgende:
Als ik tevreden ben met het creative aspect tot dan toe: audio bounce van alle tracks (exclusief master) en bussen naar STEMS, die importeren in een nieuw project en dan verder eq-en, pannen, volumes afstellen (vanaf 0) en misschien nog wat met (multiband) compressie spelen.
Maar voor 50+ tracks is dat misschien wat veel werk, dus als eerste ga ik eens proberen om alleen de bus STEMS te gebruiken (5 a 10 max) en als dat een beetje bevalt, dan later nog een keer de bus STEMS helemaal niet gebruiken, maar de individuele track STEMS en dan eventueel nieuwe busses in het nieuwe project opzetten. Dat vergt dan wel wat aanpassingen, want een deel van het sound design bereik ik ook juist door het gebruik van die bussen (niet alleen FX sends, maar ook compressie, side-chaining/ducking etc.)
Ik verwacht niet van jullie allemaal zo'n verhaal als hierboven (mag wel natuurlijk ) en ik zag helaas geen custom poll functie, maar misschien dan heel concreet een simpele vraag met een lettertje beantwoorden, wat doe jij:
A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....
En als je er dan svp ook bij zou kunnen zetten met wat voor soort muziek/materiaal je bezig bent, dan geeft dat net wat meer context.