Akai S-01 floppy drive kapot - werkende Tool voor midi/sysex sample dump in win7/10?

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.104
Locatie
de paddestoel op m'n teen
De floppy drive van mijn S01 is aan het overlijden. Hij maakt soms opeens een schurend geluid en leest de diskettes niet of soms de eerste samples.
Dezelfde diskette kan soms wel en soms geen herrie maken, dus aan de disks ligt het volgens mij niet.

Ik heb de drive open gehad en de mechaniek die het leeskop verplaatst schoongemaakt en lichtjes ge-olied. Ook de lees en schrijf kop schoongemaakt met ipa.
Maar jammer genoeg nog steeds geen verbetering.

Het enige waar ik nog niet heb kunnen kijken is onder de rond schijf waar waarschijnlijk de aandrijfmotor zit voor het ronddraaien van de disk. Geen idee of er een snaar in zit, maar die verwacht ik dan ook daar.
Dit heb ik nog niet gedaan, omdat de rond schijf weliswaar met een klein schroefje vast zit, maar ik die niet los kreeg en niet te veel kracht wilde zetten, voordat ik het sloop.
Als laatste redmiddel zal ik die nog eens proberen op te krijgen, maar vrees dat ik het sloop..

Heeft iemand ervaring met het repareren van diskettestations? Het klinkt als een mechanisch probleem, dus dat zou ik toch moeten kunnen oplossen, behalve wanneer het de motor van het loopwerk betreft.

Vraag 2: Kent iemand een sysex dump tool voor win7/10 die werkt met deze sampler. De S-01 komt uit dezelfde familie als de S2800, S3000 etc. Daarvan heb ik gevonden dat de elektron tool C6 sysex zou moeten werken:

Maar dit krijg ik niet aan de praat. Bedenk me nu dat ik het alleen via mijn MAV8 midi patchbay heb geprobeerd, kan het nog eens via de ESI M4U proberen.
Een computer met interne floppy drive heb ik niet meer, alleen een USB floppy drive maar dat werkt ook niet om de floppies te lezen.

Het doel is om de samples van de floppies te kunnen redden voordat ik er evt een gotek in ga plaatsen. Heb iets van 50 floppies met geluiden...
 
tiens, ik wilde ook die electron tool suggereren
ik moet redelijk wat sysex (over & weer) sturen en gebruik hiervoor MIDI-OX
kan je wel op weg helpen via een team meeting ofzo
(compu met mIDI-OX, RME FF800 MIDI, MIDI patchbay Roland A880 & AKAI ME30P)
ga niet via de huidige serie AKAI MPCs want die blokkeren MIDI sysex (eigenlijk heel unfair)
 
Lijkt mij een bog standard 3,5" IDE foppydrive toch? Die lijken mij toch nog wel te vinden voor een habbekrats. Daar zou ik meer heil in zien dan er een repareren. Of zo'n gotek SD kaart floppy emulator thingamagic.
 
Ik ga inderdaad op zoek naar een andere floppy, als hier de kringlopen in de buurt weer open zijn en anders via internet.

Ondertussen heb ik met sample wrench wel voor elkaar gekregen om sample van de S01 naar PC te versturen. Terug stopt ie na 3 seconden, dus daar zit nog iets niet juist, misschien te hoge/lage snelheid ofzo.

Ik ga het op deze manier ook nog even met C6 van elektron uittesten. @wavejockey bedankt voor je aanbod. Mocht het niet lukken kom ik er even op terug bij je!
 
De drive in de S01 is dezelfde als die in mijn s1100.
Deze zijn moeilijk te vinden. Ik geloof dat het iets met exotische jumper posities te maken heeft.
Bovendien zijn die drives uitzonderlijk onbetrouwbaar.
 
De drive in de S01 is dezelfde als die in mijn s1100.
Deze zijn moeilijk te vinden. Ik geloof dat het iets met exotische jumper posities te maken heeft.
Bovendien zijn die drives uitzonderlijk onbetrouwbaar.
Ik las net idd dat die van jou S1100 ook vervangen gaat worden.
Ik heb vorige week mijn mpc2000xl voorzien van een CF cardreader. De floppy drive van mijn mpc werkte nog, dus ik ga die eens proberen in mijn s01. Die haal ik volgende week eens uit het rack.

Denk dat ik voor de s01 toch voor een gotek ga. Er zit maar 1mb geheugen in dus dan is een floppy emulator prima te doen. Weet allen nog niet welke ik precies moet hebben en heb eerst een werkende floppy drive nodig om een lege template flop te maken.
 
Back
Top