TD stijl sequences. Tips?

16 stappen sequencer riedeltje , niet te moeilijk .
Om de zoveel tijd een transpose een paar noten naar boven of naar onder.
Eventueel een delay [ ligt aan welke tijd van TD je wilt naspelen] die redelijk op clock met de tempo van de sequence ligt.

Dus gewoon met een stepsequencer wat inspelen , en leef je uit met wat sferische pads en fx... je komt dan snel al op tangerine dream
 
De sequensen van Tangerine Dream waren niet altijd zo simpel als Hilltree hierboven beschrijft. Luister maar eens naar Ricochet of White Eagle / Mädchen auf der Trappe of Le Parc / Streethawk. In die draad waarnaar hij verwijst (waarvoor dank!) wordt bijna alles wel uitgelegd. Er wordt daar echter te veel uitgegaan van de technologie die de sequensen moet produceren. Sequencerspecialisten zoals Ruud Heij (van o.a. Free System Projekt) en @von haulshoven hebben het geleerd door de elektronische muziek van de Berlijnse School (= Tangerine Dream, Klaus Schulze enz.) te analyseren. We hadden geen fora en professionele muzikanten waren niet bereid om hun kennis prijs te geven waar ze veel in hadden geïnvesteerd.

Moeilijk is het inderdaad niet. Als je gevoel voor harmonie en accenten hebt (dus als drummer heb je een voordeel) kom je al een heel eind. Het probleem is alleen dat een sequens niet voldoende is. Ik ken muziek zoals van Cosmic Ground, dat alleen uit sequensen bestaat. Dat is mij te saai. Er moeten solo's en melodieën bij. Je zult ook moeten afwisselen. @von haulshoven en ik spelen vaak sequensen die je eigenlijk niet meer zo kunt noemen, omdat ze niet of nauwelijks worden herhaald. De enige overeenkomsten zijn de harmonie, het ritme en de delay. Ik heb ze wel gemaakt van enkele minuten. Ik speelde ze in real time in en haalde de fouten er later uit. Zo werd de sequens als het ware de melodie. Het moeilijkste was om datzelfde kunstje te herhalen maar dan met noten die een octaaf lager werden gespeeld. Die moesten wel harmoniëren met de eerste partij. U begrijpt dat ik daar wel enige uren zoet mee was. Op de KLEM-dag van 1990, waar ik met angst en beven voor het eerst achter de toetsen optrad en meteen voor duizend verwende liefhebbers van de Berlijnse School, werden de resultaten van die inspanningen bijzonder gewaardeerd.

Als samenkomsten weer zijn toegestaan, wil ik mijn kennis wel delen in de vorm van een workshop bij een muziekwinkel in Utrecht, maar dat kan alleen als die winkel de crisis overleeft. Zelf hoef ik daar niets voor te hebben. Als daar belangstelling voor is, stuur maar een privébericht.
 
Back
Top