3,6 volt gesoldeerde batterij

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Van een oude module van me is de batterij dood. Dit is zo'n opgesoldeerde 3,6 volt batterij, dus geen grote operatie.
Maar nu zie je dingen op internet van ongeveer € 3,- tot wel € 20,-. Maakt dit nog veel uit qua levensduur of werking? ik wil er niet onnodig teveel aan besteden, maar ik zit er niet op te wachten om na een paar maanden weer met de bout aan de gang te moeten.

Ik hoor graag van jullie.
 
3,6V komen zowel in oplaadbare als niet-oplaadbare. Vastgesoldeerd 3,6V is bijna zeker oplaadbaar. Die kun je niet willekeurig door een andere vervangen, en een oplaadbare kan zeker niet worden vervangen door een niet-oplaadbare zonder wijzigingen aan de module.
Misschien handigst om even te vermelden om welke module en/of welke accu het gaat.
 
Naast inderdaad uitzoeken of de oude batterij een oplaadbare of niet-oplaadbare is, zou ik ook kijken naar diens capaciteit (Ah/Ampere-uur).
Ook het formaat en de vorm is van belang, opdat het ook past op de pcb.

Succes. :)
 
3,6V komen zowel in oplaadbare als niet-oplaadbare. Vastgesoldeerd 3,6V is bijna zeker oplaadbaar. Die kun je niet willekeurig door een andere vervangen, en een oplaadbare kan zeker niet worden vervangen door een niet-oplaadbare zonder wijzigingen aan de module.
Misschien handigst om even te vermelden om welke module en/of welke accu het gaat.
ik ga ook uit van de oplaadbare versie. maar ook die kom je in diverse prijscategorieën tegen.
 
Naast inderdaad uitzoeken of de oude batterij een oplaadbare of niet-oplaadbare is, zou ik ook kijken naar diens capaciteit (Ah/Ampere-uur).
Ook het formaat en de vorm is van belang, opdat het ook past op de pcb.

Succes. :)
Het is een 3/GP60K oplaadbare batterij van een onbekend merk. Ik heb er een plaatje bij gedaan. Het formaat klopt wel met wat er nu in zit. Het apparaat is een GEM WS2 en aan de printplaat te zien, is dit wel de originele batterij.
Maar als iemand iets meer weet, graag reactie.
 

Attachments

  • batterij.png
    batterij.png
    654,5 KB · Bekeken: 170
GP is niet echt een onbekend merk...

Ik kan de aansluiting aan de andere kant niet zien, maar het lijkt me deze
 
Het is een 3/GP60K oplaadbare batterij van een onbekend merk. Ik heb er een plaatje bij gedaan. Het formaat klopt wel met wat er nu in zit. Het apparaat is een GEM WS2 en aan de printplaat te zien, is dit wel de originele batterij.
Maar als iemand iets meer weet, graag reactie.
Zelf ooit batterijen vervangen in een Gem S3 en een Gem Equinox. Beiden gebruikten herlaadbare batterijen. Deze zijn makkelijk terug te vinden in de online shops. Het merk is eigenlijk niet zo belangrijk. Wel dat het een oplaadbaar type is (liefst met dezelfde chemische samenstelling al heb ik de indruk dat dat 'meestal' geen verschil uitmaakt).

Trouwens, die batterijen zijn eigenlijk meerdere knoopcelbatterijen in serie geplaatst. In dit geval 3 knoopcelbatterijen van telkens 1,2V en dan krijg je een batterij van 3,6V. Bij gebruik in serie tel je de spanning (Volt) op maar blijft de stroom (Ampère) gelijk.

De spanning moet dus overeenkomen, in jouw geval is dat 3,6V
De stroom moet (liefst) mininum dezelfde waarde hebben. Hiermee kan je de autonomie verlengen (of inkorten)

Gem gebruikte vaak dezelfde batterijen in heel wat instrumenten. Meestal met 3 pootjes maar je kan ook gewoon eentje met 2 pootjes gebruiken. Ook kan je de batterij op een andere, makkelijk bereikbare plaats monteren en verbind je gewoon met draadjes de batterij met de printplaat.
 
GP is niet echt een onbekend merk...

Ik kan de aansluiting aan de andere kant niet zien, maar het lijkt me deze

Die lijkt het inderdaad wel te zijn :okdan:; dat zijn ook de gangbare soldeer lipjes.


Het is een 3/GP60K oplaadbare batterij van een onbekend merk. Ik heb er een plaatje bij gedaan. Het formaat klopt wel met wat er nu in zit. Het apparaat is een GEM WS2 en aan de printplaat te zien, is dit wel de originele batterij.
Maar als iemand iets meer weet, graag reactie.

Een stuk duurder:
 
Ik zou eerder een batterij houder plaatsen, waar men dan zo'n cr2032 in kan stoppen. Heb dit gedaan met een Yamaha QY20 en werkt perfect. Hoef je niet langer de soldeerbout uit te halen als het weer zover is.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top