Baloran The Machin

Baloran The Machin, prototype​


baloran-the-machin-synthesizer-730x377.jpg


Laurent Baloran toont zijn voortgang met de ontwikkeling van een nieuwe synthesizer: The Machin. Officiële informtie is er nog niet, maar uit de video's die tot nu toe verschenen zijn valt al wel wat op te maken. De synth heeft in ieder geval een sequencer en werkt momenteel met één voiceboard, wat op zijn beurt suggereert dat hij ontworpen is voor meerdere voiceboards en dus polyfoon is. De meest recente video toont de formantfilters, die blijkbaar digitaal van aard zijn. Het geluid dat je tot nu toe kunt horen verschilt aanzienlijk van de analoge synthesizer Baloran The River. De twee synthesizers zullen waarschijnlijk vooral de royale afmetingen en hogere prijsklasse delen. Wat betreft de exacte specificaties van de geluidsgeneratie van The Machin (oscillatoren, modulatoren, effecten, enz.) kan op dit moment alleen maar gespeculeerd worden.

bron: AMAZONA.de



 
DE nieuwe synth(rack)gaat The pool noemen


- 2 analog VCOs (saw, tri, PW, PWM, extern) with range buttons 32′ – 4′), semi, tune, and FM
- 2 digital oscillators are onboard with wave, FM, param, semi, tune, A2D, ADD controls. ADD maybe stands for additive synthesis, which would be very exciting in a hardware synthesizer. 2 analog and 2 digital oscillators thus form the sound generation
- mixer with sync functionalities between the VCOs. From here it goes in up to four filters
- 2 VCFs per mix for a total of 4 filters. The first and the third filter have 12 and 24dB characteristics. Plus they offer filter FM with the digital and analog oscillators. That could become wild. VCF2 & VCF4, however, only has BP or HP characteristics with an additional VCF1-2 balance knob. Each VCF has a dedicated key tracking and can be easily routed to an envelope in the filter section
- 4 envelopes at the top of the interface with attack, decay, sustain and release controls. Envelopes 3 & 4 named ENV F and ENV M also have a curve parameter. This is where the central touch display comes into play, where you can possibly create your own envelope curves
- 3 LFOs are also onboard and are located on the lower third of the interface. They have wave, rate, and level controls
- 2 VCAs with panning function for stereo operation
- arpeggiator
- 4-channel 16-step sequencer




Baloran-THE-POOL-05.jpg
 
Lijkt op het eerste gezicht geen 19"rack te zijn.
Een Waldorf Iridium killer?


Baloran-THE-POOL-11.jpg
 
Hoe veel voices gaat die zijn?,dat vraag ik me af sinds het begin,de demo's tot nu toe zijn weinig waard.
 
Hoe veel voices gaat die zijn?,dat vraag ik me af sinds het begin,de demo's tot nu toe zijn weinig waard.
Zou in een verschillende prijsklasse bestaan, ik denk hoe meer voices je wilt hoe meer je betaalt?
 
Voor het aantal knoppen vind ik de geluiden wel heel erg magertjes hoor.
 
Hoe veel voices gaat die zijn?,dat vraag ik me af sinds het begin,de demo's tot nu toe zijn weinig waard.
Voor zover ik de specs begrijp en op de demo's afgaande is hij niet polyfoon. Tenminste, hij heeft 2 analoge oscs en 2 digitale oscs die allen apart zijn aan te sturen met de 4 channel sequencer, maar dat is het dan. Dus 1 voice die uit 4 partials bestaat.

Ik kan me vergissen, maar ik lees of hoor nergens meerdere voices.
 
Voor zover ik de specs begrijp en op de demo's afgaande is hij niet polyfoon. Tenminste, hij heeft 2 analoge oscs en 2 digitale oscs die allen apart zijn aan te sturen met de 4 channel sequencer, maar dat is het dan. Dus 1 voice die uit 4 partials bestaat.

Ik kan me vergissen, maar ik lees of hoor nergens meerdere voices.
In de allereerste video (1e of 2e) geeft hij aan ''voor zover werkt het goed met 1 voice'',in de laatste ultra slechte video waar hij de modulatie laat zien geeft hij aan dat de synth bi timbraal is.

Voor een monosynth zijn de features wel heftig ,wat wel goed is maar als de prijs dan zo hoog word kan het duur uitkomen.

Gezien er ook digitale osc inzitten zou hij denk ik ook 8 voice worden,maar er is nergens iets van te vinden.
 
Voor zover ik de specs begrijp en op de demo's afgaande is hij niet polyfoon. Tenminste, hij heeft 2 analoge oscs en 2 digitale oscs die allen apart zijn aan te sturen met de 4 channel sequencer, maar dat is het dan. Dus 1 voice die uit 4 partials bestaat.

Ik kan me vergissen, maar ik lees of hoor nergens meerdere voices.
Zou met voice cards zijn, uiteraard hoe meer voices,hoe meer het kost!$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
 
Het is al een tijdje geleden dat we nog iets gehoord hebben over 'the Pool'.
Zou in 2022 uitkomen.In 2 versies.
Een hardware versie met veel knoppen.Prijs tussen de 3500 euro en 4500 euro, naargelang aantal voices.
Een goedkopere kleinere hardware box zonder front, zonder screen,met dezelfde specs.Maar met software via via uw pc die de hardware controleert van the pool.Zou minder dan 1000 euro kosten maar uitbreidbaar met voices.
En nu maar wachten.
 
Ja wachten maar, Laurant trekt zo zijn eigen plan tenminste dat is mijn ervaring met hem.
Geduld moet je hebben in de synth world.Ik wacht al 2 jaar op de osmose.Op de Kurzweil K2700/7(k2776)als die uitkomt tenminste of een nieuwe hopelijk aankomende kronos(waarschijnlijk met een nieuwe naam).En de the pool of iridium, zijn zo de enige hardware dat ik nog zou aanschaffen.Geduld is een schone deugd.Maar,wachten wordt altijd beloond.
 
Back
Top