Enkele Korg Z1 Preset OSC Type Stats

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Vermits de Korg Z1 een zalig exotische Program architectuur heeft (met al die fysische modeling OSC types) vroeg ik me een tijdje geleden af welke van die OSC types effectief gebruikt worden in de presets (er zijn nl. 13 soorten)?

De Owner's Manual geeft je wel de Program namen, maar verder geen info over hoe een preset opgebouwd is. Tijd voor wat custom software die de sysex dumps analyseert...

Hieronder heb je de output van een programma dat wat verduidelijking brengt (sorry voor de layout, heb gezocht naar een soort HTML PRE optie, maar niet gevonden).

Wat al direct opvalt is hoe weinig het BOWED_STRING_MODEL OSC type aan bod komt.. (slechts 3 presets uit 512 ! Geen idee waarom..).

Bank A OSC Architectures stats:
STANDARD_OSC : 71
COMB_FILTER_OSC : 13
VPM_OSC : 25
RESONANCE_OSC : 8
RING_MODULATION_OSC : 1
CROSS_MODULATION_OSC : 0
SYNC_MODULATION_OSC : 2
ORGAN_MODEL : 19
ELEC_PIANO_MODEL : 11
BRASS_MODEL : 8
REED_MODEL : 16
PLUCKED_STRING_MODEL : 27
BOWED_STRING_MODEL : 2

Bank B OSC Architectures stats:
STANDARD_OSC : 128
COMB_FILTER_OSC : 11
VPM_OSC : 20
RESONANCE_OSC : 25
RING_MODULATION_OSC : 10
CROSS_MODULATION_OSC : 8
SYNC_MODULATION_OSC : 10
ORGAN_MODEL : 13
ELEC_PIANO_MODEL : 1
BRASS_MODEL : 1
REED_MODEL : 9
PLUCKED_STRING_MODEL : 4
BOWED_STRING_MODEL : 1

OSC Architectures for Bank A & B Programs:
STANDARD_OSC : 199
COMB_FILTER_OSC : 24
VPM_OSC : 45
RESONANCE_OSC : 33
RING_MODULATION_OSC : 11
CROSS_MODULATION_OSC : 8
SYNC_MODULATION_OSC : 12
ORGAN_MODEL : 32
ELEC_PIANO_MODEL : 12
BRASS_MODEL : 9
REED_MODEL : 25
PLUCKED_STRING_MODEL : 31
BOWED_STRING_MODEL : 3
 

Attachments

  • Z1_Analysis.txt
    17,3 KB · Bekeken: 195
Hoi, heel interessante info hier en ik ben benieuwd of je een librarian / editor gebruikt met de Korg Z1 en zoja welke?
De Korg Prophecy, Z1 en Moss-uitbreidingen zijn de enige van hun soort bij Korg.
Hopelijk is jouw Z1 niet te rap verkocht zodat ik nog een kans maak om die te adopteren. :P
 
Geinig, dat was ook mijn favoriet. Ik kan me nog een supervette sound die ik daarmee had gemaakt herinneren, die klonk als een soort Harley Davidson from outer space, kostte me een woofer, dat wel.
Maar echt een tof algoritme met soms bizarre harmonischen.
 
De Korg Prophecy, Z1 en Moss-uitbreidingen zijn de enige van hun soort bij Korg.
Deze heilige MOSS drievuldigheid is gebouwd rond de TMS57070 DSP chip. Toen de productie van die chip stopte, was het voor Korg ook gedaan met MOSS gebaseerde hardware. Dus als je een Z2 wilt, zullen ze het ofwel rond een andere chip moeten bouwen, ofwel software emulatie (zie ook Korg Collection 3), ofwel met FPGA voor zover die DSP chip architectuur daarin te proppen valt.

Ik heb hier binnenkort weer een Z1 in huis. Mijn plan is om hem MIDI te layeren met de JV80. Volgens mij kan ik met die tandem wel een tapijtje neerleggen. De JV voor de warme laag en de Z1 voor het meer evoluerende/expressieve erboven. Ik heb de Z1 vroeger al eens gehad maar me niet genoeg in verdiept.
 
Deze heilige MOSS drievuldigheid is gebouwd rond de TMS57070 DSP chip. Toen de productie van die chip stopte, ..
Moeten er tegenwoordig wat software engineers hun brood verdienen met het ontcijferen van archaïsche source code (als de source code nog ergens gered geweest is van de ondergang)?

Een anecdote: één van mijn eerste jobs als programmeur was het "porten" van een arcade video game (een Boulderdash clone) naar de Amiga. Op zich niets abnormaals, tot je beseft dat die arcade machine circa 1987 gebouwd was rond... (trom geroffel)... een Amiga moederbord !!! Tja, absurde projecten gebeuren wel eens achter de commerciële facades (en neen, de source code was toen óók niet beschikbaar - voor redenen die ik nooit heb kunnen achterhalen).
 
@Nicolas 2000 Ik heb 3 Oasys PCI kaarten en een Z1. Een aantal 'models' zijn exact hetzelfde en op deze kaarten zitten 56303DSP's van Motorola. Dus dat zou het niet in de weg moeten staan. En Moss betekend zoveel als Multi Oscilator Synthesis System (oid) Voor zover ik heb begrepen heeft Stanford Sondius de physical models geleverd voor de Z1. Ik weet niet wie de Mini Moog en Prophet 5 models heeft gemaakt maar die waren voor die tijd echt super goed. Was het ook niet zo dat Stanford overleden was btw??

Ik kwam laatst nog een artikel tegen over de Pre Oasys.. daar komen de Prohecy en Z1 ook voorbij.. en uiteindelijk werd dat de Oasys 2005, heel interessant.. Korg Forums :: View topic - The True Story of the Blue Bomber Oasys = Kronos

Hieronder nog een plaatje van de Oasys uit de vorige eeuw.. :D

1639600507578.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Interessant dat het op meerdere DSP's is uitgebracht destijds. Verklaart misschien wel het klankverschil tussen Prophecy en Z1. Dan was het dus alvast niet keihard op specifics van 1 DSP gebouwd wat goed nieuws is. Of de source code nog beschikbaar is om het naar hedendaagse DSP's te porten...in mijn ervaring van de wereld: neen. :)
 
edit.. dat gerucht van dat de developper van MOSS overleden is heb ik ooit van iemand irl vernomen.. maar na wat zoeken op het net lijkt het wat anders te zitten.. :o: hieronder nog wat over MOSS op het Korg forum:

Korg Forums :: View topic - Some MOSS technology?

Op SF ook nogeens wat info erover gelezen trouwens in een draadje over een nieuwe Korg plug-in...


Vind sommige models best goed in de Oasys/Kronos best ok. Maar de Oasys PCI had voor de tijd echt super goeie modeling.. en dat voor een computerkaart uit 1999!! :)



 
Laatst gewijzigd:
Dat komt inderdaad heel dicht bij een Source, en dat in 1999. Nu had de Source altijd al wat meer chirurgische precisie (erg indrukwekkend voor oud analoog trouwens, indien goed gecalibreerd kon je bijna wiskundig aan de slag met de VCO's) dan een Minimoog, dus wat dat betreft misschien nog net iets makkelijker te emuleren. Maar toch, dat klonk toen beter dan veel pogingen van 20 jaar later.
 
Ja!! klinkt best goed he!? :) Ik vond de eerste Oasys kaart die ik kocht gewoon leuk om eindelijk te hebben, naast de Z1 als een stukje historie. Maar het klinkt eigenlijk nog steeds goed. En al die models in die synths trouwens..

Persoonlijk vind ik de Kronos en Oasys (ga er even vanuit dat ze hetzelfde klinken) mooie instrumenten maar de Analog modeling klinkt anders als in de Z1 en Oasys PCI. Bezit ook een Radias board voor een Korg M3 en klinkt ook weer anders. Ze zullen ook hebben bezuinigd op CPU sources in de Kronos/Oasys.. en misschien ook omdat er zonder DSP minder mogelijk is??

Ik heb toevallig ook een Fusion van Alesis en die draait wel op DSP's, van Texas Instruments. Stock Ticker: Alesis Fusion / Texas Instruments
Het was een beetje een budget versie van de Oasys, ook harddisk recording, etc.. maar zeker krachtige VA. En naast analog modeling ook nog sampling, FM en nog een Flute en Reed wind model in. Die laatste klonk niet echt heel overtuigend.. maar sampling en FM waren wel dikke prima. VA eigenlijk ook best ok gezien de hoge polyfonieprestaties die het met de gebruikte DSP's gaf. Doet wat mij betreft zeker niet nder voor de Kronos.

Ik heb zelf mijn Z1 ooit te koop aangeboden omdat ik toen reeds 2 Oasys PCI kaarten had maar niemand wilde em, gelukkig maar. :) Ik vind al die DSP synths uit die tijd echt super leuk om nog te hebben maar de Z1 is wel een buitenbeetje.. of uitschieter eigenlijk, met speciale kwaliteiten. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Zo, ik heb weer een Z1 in huis. Ik heb ook uit diverse richtingen patches doorgestuurd gekregen. Nu dus maar eens op zoek naar een goede patch librarian en een methode waarmee ik patches kan proberen zonder helemaal de weg kwijt te raken. Dan kan ik mijn eigen "best of" banken maken. Want er zit bij de huidige presets wel wat spul waar ik in mijn muziek helemaal niks mee kan.

Het editen op de synth zelf viel me trouwens zeer goed mee, veel vlotter dan ik het mij herinnerde. Hij heeft natuurlijk ook wel veel hardware draaiknoppen en dan nog een hoop knoppen om meteen naar het betreffende scherm te gaan.
 
Zo, ik heb weer een Z1 in huis. Ik heb ook uit diverse richtingen patches doorgestuurd gekregen. Nu dus maar eens op zoek naar een goede patch librarian en een methode waarmee ik patches kan proberen zonder helemaal de weg kwijt te raken. Dan kan ik mijn eigen "best of" banken maken. Want er zit bij de huidige presets wel wat spul waar ik in mijn muziek helemaal niks mee kan.

Het editen op de synth zelf viel me trouwens zeer goed mee, veel vlotter dan ik het mij herinnerde. Hij heeft natuurlijk ook wel veel hardware draaiknoppen en dan nog een hoop knoppen om meteen naar het betreffende scherm te gaan.
Gefeliciteerd met de Z1! :) Ik zou de mijne bijna weer willen aansluiten hier maar ik heb wat andere dingen die me bezig houden helaas.. Have fun ermee!!
 
Bedankt!

Eerste stap zal zijn: stokoude studioPC eens een nieuwe BIOS batterij geven, daarna de M-Audio Audiophile USB (zei ik "stokoud"?) opnieuw installeren en zo de synth via MIDI met de PC kunnen verbinden. En dan een USB stick voorbereiden zodat ik alle files op die PC krijg. En dan kan het preset-klikken beginnen.
 
Zo dan dat doet die goed de Z1.
De Oasys PCI heeft op analoge emulatie afdeling de modellen die ook in de Z1 te vinden zijn.. maar daarnaast nog een Prophet 5 en Mini Moog emulatie.. die gebruik ik in dat videootje met de Source.. ;)
 
Back
Top