Hoe stemmen jullie je complexe oscilatoren?

Lid sinds
8 februari 2021
Berichten
8
Locatie
Rotterdam
Ha! Eens een thread proberen voor de volgende vraag:

Ik heb een kleine modular setup nieuw, rond de LIP als voice. Zo veel aan te moduleren, en veel parameters die op elkaar reageren mbt de twee oscilatoren en hun relatie onderling. Heb tot nu geen ervaring met complexe oscilatoren, of het zelf stemmen van oscilatoren überhaupt.

Wat zijn logische, gebruikelijke, standaard, of interessante, etc stemmingen van de twee oscillators? Wat gebruiken jullie zelf meest? Een octaaf? Een kwint?

Ik stel me voorlopig voor dat ik per sessie 1x vooraf wil stemmen en daarna er vanaf wil blijven voor de rest van die set/dag.

Benieuwd!
 
weet iemand welke app de YT reviewers gebruiken? ziet eruit als een soort van chromatic tuner, maar dan met een spectrum graph erachter. vaak hebben ze dit in een insert in het beeld geprojecteerd? zoals deze bijvhttps://www.youtube.com/watch?v=ns0Zu5HjShY&t=363s
 
Bij mijn DPO stem ik meestal alleen oscillator 2 (met de IK Multimedia Ultratuner app). Oscillator 1 vervolgens op gehoor, totdat het goed klinkt. Voor melodieuze dingen mult ik dan de CV voor pitch naar beide oscillatoren. Dan hou je ze een beetje in het gareel.
 
Bij FM kan het handig zijn bepaalde ratio's aan te houden. FM Tutorial
Mooi, wist ik niet, ga ik googelen

Verder dank voor alle tips. Ik ga o.a. eens goed uitzoeken hoe de normalisatie is van pitch als ik alleen Osc1 pitch CV inpatch op de LIP. Anders idd de pitch cv sequence gaan multen. Besefte me ineens dat je dus ook twee verschillende pitch sequences naar de twee Oscs kan sturen; maar voorlopig houd ik het even bij stemmen op dezelfde pitch sequence.

Thanks allen!
 
Besefte me ineens dat je dus ook twee verschillende pitch sequences naar de twee Oscs kan sturen; maar voorlopig houd ik het even bij stemmen op dezelfde pitch sequence.
Patchidee:
Stem beide oscillatoren in C. De modulator een octaaf hoger dan de carrier. Stuur een sequence van vier maten met een melodie in C mineur naar de carrier. Stuur een sequence (ook C minieur) van vier maten naar de modulator waarbij iedere maat een andere noot van het akkoord laat horen.
 
Hier zou je ook het Follow circuit voor kunnen gebruiken! Bespaart je weer een mult jack :D
Ja, heb je helemaal gelijk in. Meestal denk ik niet aan die optie... ;) Eerlijk gezegd had ik ook een beetje het idee dat de tracking dan toch anders is dan wanneer je OSC A met de V/Oct input aanstuurt. Maar ik heb het gisteren nog eens getest en dat klopt niet, resultaat is hetzelfde als wanneer je het signaal mult.
 
Maar ik heb het gisteren nog eens getest en dat klopt niet, resultaat is hetzelfde als wanneer je het signaal mult.
Oh dit zou ik eerlijk gezegd ook niet hebben geweten, now I do!
Ja dat follow circuit is best cool, als je hem niet helemaal opendraait of subtiel moduleert kan je er ook een soort van portamento effect mee creëren.
Ook een handige manier om zonder externe modulatie in Sync mode sweeps op de modulator toe te passen. Vet ding die DPO.
 
Back
Top