Nummering synths

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Steekt er een logica achter de nummers in de namen van hardware synthesizers?
 
vaak, maar heb geen hardware synthesizers, het aantal voices prophet-5, jupiter-8.
maar de DX7, die heeft geen 7 carriers/operators of wel?

en soms is het gewoonweg, lijkt me, zoals dat vaker gaat met elektronische apparatuur, hoger nummer, betere versie, of zo...
 
Denk dat het in veel gevallen te maken heeft met marketing, wanneer het niet echt te maken heeft met een eigenschap van de synth. In de marketing kan daar veel theorie aan te passen komen, voorbeelden in een paper over het gebruik van getallen voor marketing in het algemeen, hier. Best interessant. Maar ook wanneer er geen getallen gebruikt worden kan dit marketing zijn. Bij synths zal het iets anders zijn, maar voor auto's schijnt dit te maken hebben met het geslacht van de doelgroep, of er een getal in een aanduiding van een type auto voorkomt, of niet. Een BMW 750 is gericht op mannen, dan een getal. Een Renault Clio is gericht op vrouwen, dan niet. Weliswaar is de Fiat 500 ook een populaire auto onder het vrouwelijke geslacht, maar dan heeft het getal een historische achtergrond, natuurlijk. Het gaat dus niet altijd op.

De DX7, zou dat wel 'ns willen weten waarom die de '7' kreeg. Van 'lucky number seven'?
 
"This paved the way for completion of the original DX Series lineup, comprising the DX1, DX-5, DX7, and DX9. Although four models were released at this time, five model codes—DX1, DX2, DX3, DX4, and DX-5—were actually employed during development. The DX1 kept its code upon release, which is quite rare for Yamaha products, while the DX2 and the DX3 together became the DX-5. The DX4 and the DX-5 development models came to market as the DX7 and the DX9, respectively."

DX2+DX3=DX5 DX3+DX4=DX7 DX4+DX5=DX9
 
Een wijs man (sf lid sixtrak) had ooit eens een zijn gegeven over de 7 in DX7 (de eerste echte FM synthesizer van Yamaha). 7=6 operators + 1 lfo. Die vond ik ook wel logisch klinken.. :)
 
Klopt volgens mij alleen niet. De betekenis van DX (en dan met name de X, de D zal wel voor digital staan) kan ik niet vinden, maar voor die tijd was er natuurlijk ook de GX-1 (heette eerst Electone GX-707). En die had geen midi. GX was wel de eerste polyfone synth van Yamaha, en DX-serie de eerste digitale polyfone synths van yamaha. Dus de X van polyfoon misschien?
 
Verder voor deze draad, de Roland TR-404 is natuurlijk nooit uitgebracht omdat de 4 in Japan voor ongeluk staat.
 
Er is anders wel een SP-404. Er gingen in de aanloop naar de Playstation 4 ook geruchten dat Sony dit nummer niet zou gebruiken, maar hebben ze uiteindelijk toch gedaan. Blijkbaar valt het bijgeloof onder de meeste Japanners wel mee dan.

Ik heb me ook wel eens verwonderd over de logica achter al die namen, vaak niet meer dan 1 of 2 letters en wat getallen Om tech nerds aan te spreken? Als ik zo eens om me heen kijk ... TS-10, XV-5080, EX5r, TG77 ... het zouden net zo goed haardrogers kunnen zijn.

En dan is de EX7 weer een hoger nummer maar de kleine versie van de EX5, maar de JV-2080 is wel de grote versie van de JV-1080 ...
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor alle reacties tot nog toe. Het ziet er dus naar uit dat die nummering een rommeltje is, en dat de producenten maar wat aan doen. Of dat ze de marketing jongens laten uitkiezen welke naam+nummers vermoedelijk het beste verkoopt.
 
TG=Tone Generator. Gokje voor de 77: 45 AFM algoritmen, 16 voices AFM polyfonie en 16 voices sampled sounds, kom ik op 77 uit.
 
Klopt volgens mij alleen niet. De betekenis van DX (en dan met name de X, de D zal wel voor digital staan) kan ik niet vinden, maar voor die tijd was er natuurlijk ook de GX-1 (heette eerst Electone GX-707). En die had geen midi. GX was wel de eerste polyfone synth van Yamaha, en DX-serie de eerste digitale polyfone synths van yamaha. Dus de X van polyfoon misschien?
Ja maar de GX was niet echt een commersjeel ding toch? Feit is wel dat de DX7 de muziekwereld letterlijk en figuurlijk heeft veranderd. Dat ding stond echt in elke TV show destijds (al dan wel of niet ingeplugd). Ik vond het wel soort van kloppen (6+1).. maar het blijft vaag allemaal ja.. :D Yamaha heeft de DX11 origineel ook V2 als titel meegegeven.. alleen is daar voor de andere werelddelen maar DX11 van gemaakt door een mogelijke link naar een gebruikt wapen in WOII
De V50 is wel overal bekend. Maar de V werd al eerder gebruikt in de VL serie. De V zal misschien iets met Vitual modeling te maken hebben maar de L??

Overigens. V2 duidt misschien op FM Version 2. De vernieuwde 12 bit FM engine in combi met golfvormen ipv Sinus alleen. De DX11 was de eerste synthesizer (met klavier) waarin de vernieuwde engine in zat.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij was Yamaha heel trots op hun GX-1. Was ook het opstapje naar de CS-80, waar ze met recht nog steeds trots op mogen zijn.

Mijn gevoel zegt dat er meer (technische) logica achter namen van jaren 70/80 synths zit dan we denken. Waren natuurlijk ook technische ubernerds die ontwikkelaars van toen.
 
TG=Tone Generator. Gokje voor de 77: 45 AFM algoritmen, 16 voices AFM polyfonie en 16 voices sampled sounds, kom ik op 77 uit.
Bij EX5 kan ik ook nog wel iets: EX staat voor EXtended Synthesis (dat staat tenminste op het kastje ergens), en er zitten 5 engines in:
- Sampler
- AWM2
- AN
- VL
- Fdsp

Maar waarom het kleine broertje dan de EX7 heet?

Ik heb ooit proberen te achterhalen bij Roland waar de naam JV vandaan komt, maar niemand wist het me te vertellen. Het vermoeden is met 'Jupiter' omdat dat hun vlaggenschip synths zijn doorgaans, maar duidelijk is het niet.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top