Elektron Analog 4 Mk1 vs Mk2

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.281
Locatie
't Gelders Eiland
Ik wil een Analog 4 aanschaffen en had eigenlijk gedacht om een Mk2 aan te schaffen vanwege het display, dat is het zelfde soort als de Digi's. Fijn afleesbaar... De mk1 is dan prijstechnisch een stuk interessanter wanneer die voorbij komt. Hoe zijn jullie ervaringen met het Mk1 display? En in vergelijking met de Mk2?
 
Ik heb de analog keys, nooit gedacht van ‘goh wat klein, of ik mis dit of dat’. Kan het niet met een nieuwe vergelijken helaas.
Er schijnt ook wel een verschil in geluid te zijn, misschien ook interessant om in te duiken.
 
Lastig, ik heb weer alleen de mk2, dus kan ook niet goed zeggen. Maar ik houd enorm van het display, super helder en contrastrijk, volgens mij ook echt een grote stap vooruit vanaf Mk1.

Daarnaast is het low end verbeterd; is de Drive veel beter; krijg je dedicated CV outs (zonder stereo splitter nodig te hebben), meer dedicated knoppen voor fijnere interface/gebruik; en volgens mij zat de performance mode/knob ook nog niet of minder uitgebreid op de mk1?

Ik zou zeker Mk2 aanraden om alle bovenstaande redenen. Die van mij was €800 tweedehands dus ook niet héél veel meer dan een Mk1 op marktplaats. Enige reden om voor Mk1 te kiezen zou voor mij het formaat zijn, maar ik treed bijna nooit op dus voor mij minder relevant.
 
Laatst gewijzigd:
De displays van de rytm en a4 mk1 zijn prima te lezen alleen gevoelig voor inbranden en worden "washed out" bij langer stilstaan. De mk2's staan standaard ook een beetje schuin wat het prettiger maakt.
Verder moet de sound je wel aanstaan, de a4 is soms erg nasaal vergeleken met andere synths, maar dat geldt voor zowel mk1 en mk2.
 
Dag mensen, los van de display, zijn er verschillen tussen de mk1 en de 2?
Ik wil een Analog Four, maar weet niet of ik voor de 1 of 2 zou gaan...

Bedankt!
 
Ik vind het een wereld van verschil in het voordeel vd mk2. Ik vind de layout ook fijner en overzichtelijker. Heb m nu een paar maand en hij gaat de deur niet meer uit.
Wat @SB-SIX zegt klopt wel, het is wat nasaal soms. Maar afhankelijk van wat je er mee wil bereiken hoeft dat niet erg te zijn. Ik heb een Peak en een BS2 + collider, dat zijn mijn smaakmakers...
 
Ik vind het een wereld van verschil in het voordeel vd mk2. Ik vind de layout ook fijner en overzichtelijker. Heb m nu een paar maand en hij gaat de deur niet meer uit.
Wat @SB-SIX zegt klopt wel, het is wat nasaal soms. Maar afhankelijk van wat je er mee wil bereiken hoeft dat niet erg te zijn. Ik heb een Peak en een BS2 + collider, dat zijn mijn smaakmakers...

Bedankt voor je mening! Heb je ervaring met beide mk's?
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Mk1. Op youtube is een goede vergelijking tussen beide apparaten waaruit blijkt dat de basisinstelling voor de Mk2 net even wat frisser klinkt. Allebei apparaten krijgen de firmware updates dus daar zit geen verschil.

Het scherm van de Mk1 is beduidend minder goed en meer een LCD van het oude type. In het gebruik totaal geen probleem. En zeker met Overbridge niet. Als je het apparaat eenmaal kent, dan gebruik je het scherm toch alleen maar om snel te checken waar je bent.

De knoppen zijn voor mij ook prima, maar daar zit in de Mk2 ook een vooruitgang.

Voor de schuine helling gebruik ik gewoon de stofkap als steun. Werkt prima!

Wil je meer snelle shortcuts voor effecten dan kan je altijd nog de aanschaf van een faderfox overwegen.

Ik vind dat je veel geld kan besparen als je niet per se die upgrades nodig hebt, maar uiteindelijk weet jezelf het beste wat je gaat gebruiken.

En goed om te weten. Mijn knoppen (de encoders) waren een beetje wiebelig. Elektron hielp mij aan een vervangende set met korting wat neerkwam op ongeveer 20€
 
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Mk1. Op youtube is een goede vergelijking tussen beide apparaten waaruit blijkt dat de basisinstelling voor de Mk2 net even wat frisser klinkt. Allebei apparaten krijgen de firmware updates dus daar zit geen verschil.

Het scherm van de Mk1 is beduidend minder goed en meer een LCD van het oude type. In het gebruik totaal geen probleem. En zeker met Overbridge niet. Als je het apparaat eenmaal kent, dan gebruik je het scherm toch alleen maar om snel te checken waar je bent.
Goed punt, als je geen Overbridge gebruikt. Heeft de mk2 wel meerwaarde over de mk1.
Je kan natuurlijk altijd de mk1 kopen en als je het scherm te klein vind of de lay-out niet prettig dan verkoop je hem gewoon weer of ruil je hem in voor een mk2
 
Back
Top