Hulp gevraagd - ECC memory ?

sKeLeTvM

(°-l
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.687
Locatie
FUNKY TOWN
Ik heb 2dehands een zo goed als nieuwe (5.1) Mac gekocht. De 12-cores zijn nu echt aantrekkelijk in prijs en dus kon ik het niet laten.
Hoewel ik heel wat heb gezocht, toch vind ik geen sluitend antwoord op mijn vraag of die ook werkt met non-ecc memory latjes ?
De ene zegt van wel, de andere zegt van niet. Ja wat is het nu? Zelfs op de Mac Upgrade Facebook krijg ik welles-nietes antwoorden van horen zeggen...

Heeft er hier soms iemand ervaring mee ? (dus non ecc memory in zijn Mac Pro 5.1 zitten - en wat zijn de ervaringen?) Dank voor het antwoord.
 
Normaal heeft een mainboard een document die de supported geheugen modules beschrijft.
Weet niet of apple zoiets heeft anders blijft het koffie dik kijken.

Zoek mac bla bla service manual of memory support list.
 
  • Duimpje
Duimpjes: JSA
Normaal gesproken kun je non-ECC ram op een ECC mobo gebruiken.
Maar de timing en clock zijn belangrijk,
Niet alle nonECC ram modules werken bv in een non-ECC mobo.

Als je bv van ebay koopt kun je het proberen. En dan terug sturen want 'het zou moeten werken'.
Of je vraagt het de verkoper op voorhand of je het mag proberen.
 
ECC-geheugenmodules worden vaak gebruikt in workstations en servers. Wellicht dat je bij aanbieders van gebruikte servers/workstations makkelijker aan dergelijke modules kan geraken.
 
Het is noodzakelijk om Error Correction Code geheugen te gebruiken bij Apple, Apple is nou eenmaal aan de prijs en niet veel stabieler dan een op IBM gebaseerde personal computer (PC).
 
Het is noodzakelijk om Error Correction Code geheugen te gebruiken bij Apple, Apple is nou eenmaal aan de prijs en niet veel stabieler dan een op IBM gebaseerde personal computer (PC).
Dat valt wel mee met hun nieuwe processoren
 
Het is noodzakelijk om Error Correction Code geheugen te gebruiken bij Apple, Apple is nou eenmaal aan de prijs en niet veel stabieler dan een op IBM gebaseerde personal computer (PC).
Gelukkig zijn standaard PC's tegenwoordig ook best stabiel ;).
Apple gebruikt alleen ECC geheugen in de Mac pro serie, dat geeft - zeker bij grote hoeveelheden geheugen - een verminderde kans op 'omgevallen bits'.
Dat geldt trouwens ook voor de meeste 'workstation' klasse PC's. ECC geheugen wordt door Intel alleen in de Xeon processorlijn ondersteund. En die kost bij anderen niet minder dan bij Apple.
 
Het is noodzakelijk om Error Correction Code geheugen te gebruiken bij Apple, Apple is nou eenmaal aan de prijs en niet veel stabieler dan een op IBM gebaseerde personal computer (PC).
Dit hoeft geen welles-nietes thread te worden maar spijtig genoeg moet ik het tegendeel beweren. Ik ben niet pro of contra, maar afgelopen 10 jaar heeft mijn mac pro geen 5x gehaperd. Dat kan ik helaas niet van mijn PC en Window laptop zeggen...
 
Ik heb de afgelopen 5 jaar muziek gemaakt op een windows workstartionpc uit 2008 en mijn heeft geen enkele keer gehaperd, zeker na de grote win10 updates is het onzin dat je per se een apple nodig hebt om muziek te maken. ;) Vaak is het een software issue en incapabele mensen die niet weten hoe je een pc voor muziek insteld. Een laptop van 500 euro is niet om muziek op te maken. Je betaald ook 5x zo veel als je even veel rekenkracht wilt bij apple.
 
Presonus studio one is fijner vind ik persoonlijk ;) Ik begon met een 8 sec sampler op c64 / toen farandale composer op x286 / toen cakewalk op x386 / logic voor pc op p4 / toen cubase/ableton en nu de fijnste.... maar het gaat er natuurlijk om dat je goede muziek maakt ermee
 
Back
Top