Nog meer oplichterij....... Mijn marktplaats account lijkt gekloond oid.

Arjan FTM

Stamgast
Lid sinds
1 februari 2008
Berichten
133
Locatie
Breda
Vanmiddag werd ik benaderd door iemand die mijn S1100 wilde overnemen. Wat vreemd is, want die is al een hele tijd geleden verkocht.
Desgevraagd stuurde hij een screenshot van de advertentie op markt-plaats.co.nl. Die site leek me al niet helemaal zuivere koffie.
De foto was wel degelijk van mijn advertentie van destijds, en ook de accountnaam was van mijn marktplaats account gekopieerd. Wel onder een andere woonplaats. De site zag er een beetje dodgy uit dus besloot de jongen eerst even via een omweg contact te zoeken. Terecht, zo bleek.

Long story short: de nieuwe truc is dus opereren onder een bestaand gejat/gefaked account. Leek me wel relevant om dat hier ook even onder de aandacht te brengen.
 
De site zelf lijkt me legitiem eerlijk gezegd.
er zijn nogal veel alarmsignalen die bij mij afgaan op deze site
Code:
https://www.zoekertjes.co.nl
https://www.tweedehands.co.nl
https://www.markt-plaats.co.nl
ik zet ze opzettelijk niet in links.. beter passen jullie je posts ook aan want elke "mention" is positief voor de google ranking van zo'n sites.

lijkt mij allemaal 1 grote fake zooi met zoekertjes van overal geplukt, vermijden, klacht indienen, en hopen dat het rap van het net gehaald wordt
 
ijkt mij allemaal 1 grote fake zooi met zoekertjes van overal geplukt, vermijden, klacht indienen, en hopen dat het rap van het net gehaald wordt
Tuurlijk is dit nep, ze zetten alleen .co er tussen en jatten dan van andere bekende tweedehands sites in de hoop dat ze andere naïeve mensen kunnen oplichten.
 
Ik heb er gisteren even rondgekeken en gezocht naar advertenties die zowel op de ene als op de andere site staan. Ik heb ze niet kunnen vinden. Ja, ze "liften mee" op de populariteit van de gerenommeerde websites. Daar kun je een oordeel over hebben inderdaad (heb ik ook :)). Maar ik zie verder niet in waarom deze site nep of fake of bedrog zou zijn. Waar zit de oplichting dan precies?
 
Ik heb er gisteren even rondgekeken en gezocht naar advertenties die zowel op de ene als op de andere site staan. Ik heb ze niet kunnen vinden. Ja, ze "liften mee" op de populariteit van de gerenommeerde websites. Daar kun je een oordeel over hebben inderdaad (heb ik ook :)). Maar ik zie verder niet in waarom deze site nep of fake of bedrog zou zijn. Waar zit de oplichting dan precies?
site zit vol met advertenties/popups, nergens een deftige link met degelijke legale info/voorwaarden/privacy
mega veel fouten als je wat rondklikt (SQL fouten die zomaar tussenin verschijnen)
en ongeacht dit alles toch een gigantisch aanbod aan zoekertjes op alle 3 de sites, en op google volledig geen ervaringen / vermeldingen te vinden
van waar komen al die mensen op die site denk je?

als je dit normaal vindt zou je m.i. toch best niet te veel buiten dit forum op het net vertoeven :)
 
Nu ik de advertenties wat nader bekeken heb, lijkt het er inderdaad sterk op dat het om oude marktplaats advertenties gaat. Ik gok dat deze site slechts in de lucht wordt gehouden voor eventuele advertentie-inkomsten. De namen bij de advertenties zijn terug te vinden op marktplaats, vaak in dezelfde categorieën maar met een ander aanbod, Dat past ook in het plaatje dat door TS wordt geschetst.

OK, ik ben overtuigd dat het geen legitieme verkoopsite is, maar ik vraag me nog wel af waar de oplichting dan precies zit.
 
Het domein co.nl is van een bedrijf uit Gouda (CO.NL B.V.) en er zijn subdomeinen die legit zijn, bijvoorbeeld die van pizzaboer Papa John's. Ik denk niet dat dit bedrijf er iets mee te maken heeft, die faciliteren alleen deze subdomeinen.
 
los van dat het wel of niet oplichting betreft, het is erg bedenkelijk en illegaal wat deze site doet
 
Als je de foutmeldingen in google typt vind je wel heeeeel veel bijna identieke sites, gewoon ander kleurtje, logootje..
ik heb het echt over 50 tal variates.. In Nederland, Belgie, Duitsland, Oostenrijk.. Zelfs Canada (al waren die mss echt "echt")

1 iets hebben ze allemaal gemeen: veel te veel aanbod om waar te zijn, en zodra je op iets klikt een dikke banner/popup.
Verder altijd een lege "faq" en niets van info over het bedrijf
 
Massa's gehackte accounts,op ebay,Marktplaats en 2dehands,sinds enkele jaren al.

Probleem is dat sinds de updates van 2dehands en Marktplaats fake accounts niet meer worden verwijderd na een melding.
 
Mijn accounts waren op een dag ook allemaal gehackt, te makkelijke passwords in het verleden. Je vergeet nog wel eens wat oudere accounts te updaten. Gelijk allemaal aangepast. Op zich goed dat je wel de mailtjes krijgt, er was ook nog niks mee gepost. Wel eens op Tweakers ook gehad dat er onder mijn account ineens allerlei positieve reviews over een verkoper waren geschreven, echt debiel.
 
Over hacken en oplichten; ik zat van de week weer 'ns een docu te kijken over China en hoe snel alle ontwikkelingen daar gaan.
Als je naar de grote steden kijkt dan doet iedereen daar alles met z'n telefoon tot en met betalen aan toe, zonder telefoon kom je niet ver lijkt het?
Regelmatig zien we hier op tv en ook hier op het forum wat er zoal fout kan gaan; gehackte accoounts, gejatte wachtwoorden, allerlei gegevens die aangeboden worden op de zwarte markt, oplichting via marktplaats en/of de tikkie app enz.
Het lijkt me dat als je oplichter en/of hacker wilt zijn dat China het paradijs is met zoveel potentiële slachtoffers en toch hoor je er nooit iets over en nou weet ik wel dat China alles zal proberen om negatieve publiciteit te censureren maar toch zou je verwachten dat daar een veelvoud aan oplichting en hacking zou plaatsvinden en met zoveel mogelijkheden kan niet alles verborgen blijven, daarnaast zou je verwachten dat als erg veel mensen gehackt of opgelicht worden dat je dat toch zou horen vroeg of laat.
Je hebt daar ook allerlei banken, Alipay enz dus keuze genoeg voor hackers, waarom vertrouwt iedereen toch blindelings z'n telefoon daar oftewel; wat doen ze daar goed of wat doen we hier fout?
 
Daar? Betalen met je telefoon is hier ook al heel normaal, ik doe niet anders meer ;-). Ik moet er echt aan denken dat ik mijn portemonnaie pak als ik met de auto weg ga (voor rijbewijs).
 
In China kan je ook gewoon je portefeuille onbewaakt op tafel laten liggen als je op restaurant naar het toilet gaat. De straffen op diefstal zijn er niet min, zeg maar. En algemeen gesproken werkt een streng beleid niet echt om misdaad te voorkomen (ref gevangenissen USA versus misdaad USA), maar wat dat betreft in China blijkbaar wel.

Wat 2dehands/MP betreft: ik heb nu te maken met iemand die niet echt een oplichter is, maar wel het systeem met plezier misbruikt: hij verkoop heel veel, heeft per advertentie veel zaken te koop en vernieuwt om de 3 dagen al zijn advertenties. Het MP algoritme laat dus maar een klein deel van zijn klanten toe een review te schrijven. En de meeste van zijn transacties zijn in orde, dus hij heeft goede feedback. De keren dat het fout gaat geraken op deze manier echter zelden tot in zijn reviews, dus hij trekt er zich niks van aan. Raad eens in welke categorie klanten ik val.
 
Daar? Betalen met je telefoon is hier ook al heel normaal, ik doe niet anders meer ;-). Ik moet er echt aan denken dat ik mijn portemonnaie pak als ik met de auto weg ga (voor rijbewijs).
Ja, dat wordt hier ook steeds gewoner alleen hier hoor je regelmatig over oplichting enz maar ik hoor nooit iets over China in deze dingen.
 
waarom vertrouwt iedereen toch blindelings z'n telefoon daar oftewel; wat doen ze daar goed of wat doen we hier fout?

Ze moeten hun telefoon wel vertrouwen, dictatuur enzo. En ze zijn modern met telefoons en dat soort dingen, maar Middeleeuws met het justitiële systeem. Dus ja, wat ze precies dan goed doen?
 
maar wat dat betreft in China blijkbaar wel.
Schijnbaar hebben ze daar een andere mindset net als de meerderheid in Japan?
Een vriend van me woont daar alweer een jaar of twintig en vertelt me dat ie daar nooit allerlei zaken tegenkomt die hier in het westen wel gebeuren, hij vindt het heel prettig en vertelt dat ie dat beter vindt dan de zgn "vrijheid" hier in Nederland, allemaal een stuk relaxter.
 
Back
Top