Patch tips voor glitchy ritmes

cassek

Nieuwkomer
Lid sinds
27 september 2018
Berichten
13
Welke patching technieken gebruiken jullie om je ritmes onvoorspelbaarder en gevarieerder te maken? Ik zoek manieren om triggers wat meer chaos te geven maar wel zo dat het nog wel ritmisch klinkt en (soort van) bij het metrum past.

Zoals wat er in deze video's te horen is.

 
Ha tof, ik zit precies in dezelfde trip op dit moment! Leuke thread!

4ms Rotating Clock Divider, dat soort werk, doet het goed. Logical operators (Doepfer!) helpen ook enorm.

Gisteren mijn Wogglebug verder verkend, holy moly, die heeft geweldige features om triggers te processen!

Ik kom later nog ff terug in deze thread, want nu op mobiel met kinderen om me heen. Dat tikt niet zo lekker.
 
Voorbeeldje van de Wokkelbuk;


Klok in naar RCD. Vanuit daar naar WMD Crucible en andere divisie naar Wogglebug. Wogglebug naar snare. Totaal ongecontroleerde chaos, maar wel rekening houdend met klok.
 
Laatst gewijzigd:
Wat nonklist zegt, plus er zijn zo ontzettend veel extra manieren. Je kan lfo's gebruiken om envs te triggeren, logic ands en ors, comparators, een turing machine achtige module, branches, o&c zit vol met apps die triggers kunnen genereren. Eigenlijk kan je alles gebruiken als trig. Ook een v/oct sequencer bijvoorbeeld die je een random sequence laat spelen.
Varigate 8+ als je een alles in 1 module wil die allerlei ritmische gekkigheid kan produceren.
 
Wat zij zeggen, de 4ms rotating clock divider, die kan dat heel goed. Mutable instruments grids kan het ook prima. Cv in de fill cv inputs maken rolls en cv in de x en y inputs kiest andere rtimes. Er zit ook nog een soort probability input op.
 
Een paar dingen die ik tot nu toe gebruik:

- een lfo square met (gematigde) cv modulatie door middel van een S&H en een gated/cv-controlled VCA
- met Pamela's kun je triggers skippen en sloppiness toevoegen
- burst van Befaco
- een trigger naar envelope en S&H waarmee een clock wordt gemoduleerd; de envelope laat het getriggerde geluid door

Het kan snel chaotisch worden. Ben nog op zoek naar manieren om een balans te houden tussen een herkenbaar ritme en randomness variatie daarop
 
Back
Top