Jupiter 8 25K

Gewoon een halve bitcoin bieden.

Overigens, ik heb nooit een JP8 bespeeld maar als ik die software filmpjes beluister denk ik dat je nadat je 20K hebt uitgegeven na de eerste roes denkt "Wat heb ik gedaan?"
Ik heb er wel een bespeeld. Dat was bij Music House in de tijd dat ze al duur maar nog betaalbaar waren. Hij beviel me beter dan de Elka Synthex maar minder dan de Sequential Prophet 5. Maar hij had wel xlr-audio-uitgangen! Ik heb hem toen niet gekocht en er nooit spijt van gehad. Ik lees wel eens beweringen dat de Jupiter 8 dingen kan die geen enkele ander synth kan, maar dan denk ik: 'Wat is dat dan?'

'Wat heb ik gedaan?' denk ik nu over de Analogue Solutions Polymath, nu Moog de Matriarch uitbrengt. Die kost de helft en heeft op veel punten meer te bieden.
 
Ik had die ook gezien.
Een voor 15.000 vinden zal steeds moeilijker worden.
Wat ik heb gemerkt is dat, iemand een Juno 60 voor 3600 op marktplaats/reverb zet.
En dat wordt dan snel de nieuwe prijs, 3000 - 4000 voor een Juno 60.

3400 is nu de gemiddelde prijs op reverb precies.
Er staat er ook een tussen voor 4000. Da's 10x wat ik in 2004 ofzo heb betaald.
Of 10 x meer dan een Alpha Juno 1 ... en een Alpha Juno heeft een pak leuke extra's tov. een Juno 60.
Die Juno 60 heb ik wel verkocht, wat later voor 650 ofzo, stond al 2 jaar in de bezemkast er werd toen tot 1000 op geboden.
( mails van ik geef er 1000 voor en kan er vanavond nog omkomen ... ).
Maar ik had 650 gevraagd, wat toen zowat de prijs was waar de meeste hier voor gingen.
En gereserveerd voor de first responder ... voor 650.

Ik heb vorige maand een Jupiter 4 gekocht en je kan nu voor 600 euro meer dus een Juno 60 kopen.
Ik snap het niet zo, de Jupiter 4 is toch een veel specialere synth er staan er altijd maar enkele te koop.
Ik heb in dezelfde week een Juno 6 in mint condition gekocht voor 1500.
( die persoon had net een CS80 gekocht voor 20.000, da's 5000 minder dan die Jupiter en ik vind de CS80 toch een serieuzer instrument ofzo ).

Lijkt zo een beetje iets dat verkopers systhematisch doen, iemand zet een Jupiter 8 voor 25.000
en 20.000 tot 30.000 is dan de nieuwe prijs ofzo ...

Zelfde met de Juno's. Deze zomer zet iemand die voor 3600 ofzo te koop.
En nu zijn ze 3200 - 4000.
Ik kijk nu wel naar Reverb prijzen, meestal is het op marktplaats/2ehands net wat minder duur ...
Nu staan er op Reverb soms ook goeie deals ...

Is een vervelend fenomeen, een JX8P zonder controller gaat nu voor 800-1000 ofzo ...
minder dan een jaar geleden nog een gezien voor 300 op marktplaats.
En algemeen gingen ze voor 450 - 550 zonder controller.
JX3P kost zonder controller nu ook meer dan dat ik minder dan een jaar geleden heb betaald voor een mint + controller.
Je kan wel nog een JX8P vinden voor 500 ( het is imo niet zo een super synth, doet wel mooi die 80's movie soundtrack brede sounds ) over een jaar prolly niet meer.
Vind dat wel gek als prijzen gewoon verdubbelen op minder dan een jaar.

Ik twijfel zelf voor een Alpha Juno, ging die eigenlijk kopen en zag toen de Juno 6 voor 1500,
terwijl ze makkelijk voor 2200 ofzo gaan. Maar mss. teveel van het goede, Jupiter 4, Juno 6, JX-3P is al een hele mooie Roland set up.
( en een Matrix 1000, Poly 61 en Nord Rack 2 voor niet Roland Poly Sounds, en de Yamaha SK20 doet ook coole poly ondanks geen echte poly )
Nu zijn andere synths die mij boeien gewoon een stuk duurder.
Leuke vintage is zowat onbetaalbaar aan het worden, en heel beperkte bakken of lastige bakken zijn toch vrij duur.

Al het nieuw analoog wordt dan weer goedkoper. MS20mini, Karp vind je wel voor 300, Moog mother-32 voor 400.
Alleen de Moog Siren ( limited ) heeft natuurlijk debiele prijzen of de FS arp 2600.
Jammer dat die Korg MS-20 FS ook weer limited is, maar precies niet extreem limited aangezien ze nog overal te koop zijn.
Die kost zowat hetzelfde als een vintage. Een Korg 770 of Maxikorg reissue zou ik wel nog zien zitten.

Ik vond de Prophet 5 rev 3 was het ook toffer dan een Jupiter 8.
Vind de Jupiter 4 zelf leuker dan de 8, daarom dat ik één gekocht heb.
Jupiter 8 heeft wel nadeel van de hype, moest iedereen dat de domste Roland vinden had ik hem denk ik vetter gevonden.
 
Ik heb er wel een bespeeld. Dat was bij Music House in de tijd dat ze al duur maar nog betaalbaar waren. Hij beviel me beter dan de Elka Synthex maar minder dan de Sequential Prophet 5. Maar hij had wel xlr-audio-uitgangen! Ik heb hem toen niet gekocht en er nooit spijt van gehad. Ik lees wel eens beweringen dat de Jupiter 8 dingen kan die geen enkele ander synth kan, maar dan denk ik: 'Wat is dat dan?'

'Wat heb ik gedaan?' denk ik nu over de Analogue Solutions Polymath, nu Moog de Matriarch uitbrengt. Die kost de helft en heeft op veel punten meer te bieden.

Die Polymath koop je m.i. voor 50% voor de “mojo”. Voor de features zijn er goedkopere alternatieven, maar ik vind hem er zo vet uitzien! :)
 
Uitstekende video.

Ik ken niks van guitar pedals maar het is overduidelijk welke je wel moet hebben en welke niet,dat Centaur pedaal klinkt onwerkelijk gaaf en de andere zijn maar aftreksels vooral aan max gain geven alle andere pedals het op.

Dubbel en dik zijn geld waard en ik denk dat die gast dat ook wel vind en er alles behalve spijt van heeft.

Heb je de volgende video gezien waar hij een replica koopt voor een paar tientjes op Wish?
 
Ik was ooit aan het sparen voor een Jupiter 8, totdat de prijzen stegen van 6000 naar 8000, en toen al snel naar de 9999. Toen was ik het zo zat dat ik van het gespaarde geld een Jupiter 6, Prophet 6 en een Kronos 61 heb gekocht. Ondertussen verdubbeld de prijs van de Jupiter 6 richting de 4000,- / 4500,- euro. Achteraf gezien een gratis Prophet 6, en ik ben blijer met de jupiter 6 omdat ik deze ook op het podium durft te zetten vanwege zijn stabiliteit.
 
Tevens is het zo dat wat je vraagt en wat je krijgt niet altijd hetzelfde is. Ik doe iig aan deze gekkigheid niet mee. Met de huidige alternatieven is het meer prestige, dan dat je niet via andere wegen to hetzelfde of beter resultaat kan komen. Dus ik de de collectors en handelaren lekker hun ding doen, maar ik loop er niet meer warm voor.
 
onder de 10k in goede staat word lastig, 12,5k lijkt idd de prijs te zijn voor 1 in redelijk goede staat, mss nos wel voor 25k zou gaan met doos en alles maar dat is deze niet.

Ach ik weet nog wel dat ze voor 2500€ gingen in mijn studententijd, dat was toen uiteraard ook al onbetaalbaar als student hahaha
 
Ik lees wel eens beweringen dat de Jupiter 8 dingen kan die geen enkele ander synth kan, maar dan denk ik: 'Wat is dat dan?'
Als je gaat layeren is die wel iets anders in vergelijking met heel wat analoge poly's,helaas heb je dan wel maar 4 voices wel.

Hij heeft ook FM tussen de vco's,dat hebben niet alle analoge poly's dacht ik.

Dus met deze twee features kan je sounds maken die geen enkele andere poly kan.

Oppervlakkig zonder in te verdiepen als 8 voice op eerste 'zicht' heeft die niets speciaal en ziet die er beter uit dan die klinkt...
 
Ik heb vorige maand een Jupiter 4 gekocht en je kan nu voor 600 euro meer dus een Juno 60 kopen.
Ik snap het niet zo, de Jupiter 4 is toch een veel specialere synth er staan er altijd maar enkele te koop.
Het is kwestie van het allemaal beetje op te volgen dan weet je dat een Juno 60 al heel lange jaren gewild is en heel veel meer als een Jupiter-4.

De Juno-60 gaat gewoon vrij snel blijven stijgen in prijs hierdoor.
 
De Juno 60 was gewoon een erg leuke synth voor 350 euro, soort van geheim gebleven goedkope Juno vergeleken met de populairdere Alpha Juno en Juno 106 waar wel MIDI op zat die stiekem zelfs iets beter klonk. Daarom rolde iedereen over elkaar heen om het ding de hemel in te prijzen. Maar met degene die er meer dan 1250 voor betaald heeft heb ik een beetje medelijden, tenzij je het puur als een investering beschouwt.

Het is een beetje als een huis kopen in Nederland, je betaalt er veel te veel voor maar zolang er nog mensen onder in de piramide in blijven stappen wordt de pijn verzacht doordat je huis tien jaar later een ton meer waard is geworden.
 
De Juno 60 was gewoon een erg leuke synth voor 350 euro, soort van geheim gebleven goedkope Juno vergeleken met de populairdere Alpha Juno en Juno 106 waar wel MIDI op zat die stiekem zelfs iets beter klonk. Daarom rolde iedereen over elkaar heen om het ding de hemel in te prijzen. Maar met degene die er meer dan 1250 voor betaald heeft heb ik een beetje medelijden, tenzij je het puur als een investering beschouwt.

Het is een beetje als een huis kopen in Nederland, je betaalt er veel te veel voor maar zolang er nog mensen onder in de piramide in blijven stappen wordt de pijn verzacht doordat je huis tien jaar later een ton meer waard is geworden.

Dat is je eigen mening maar niet deze die overeenstemt met de werkelijkheid.(je kan je afvragen waarom er zoveel Juno-60's zijn in slechte staat,het ding is erg veel gebruikt in bands),voor de electronische muzikant VS 106 klopt wat je zegt,maar dat is iets dat later gekomen is.

Er is gewoon te veel vraag voor analoge synths,het is niet voor niets Behringer er maakt nu en je heruitgaves hebt van sequential en Korg,en je ziet zo al dat er een hele nest afkomt.
 
Laatst gewijzigd:
ik word vast niet begrepen maar heb echt niks met de jup 8...
Ik verbaas me dat een jp8080 richting 1 k tikt en een alpha juno met controller voor pakweg 800 te vinden is. (ik kocht mijne bijna 10 jaar terug met controller voor een sub phatty ruil en 150 euro cash er bovenop vd juno eigenaar - dat bleek nu een goeie deal...) Die stijgt in verhouding niet mee.
Vermoedelijk omdat ie nog niet echt geprezen is op YT?
Ik denk ook dat als een juno 6/106/60 onbetaalbaar voor persoon x, x mogelijk voor de minder dure roland vintage zal kiezen. En die stijgen dan weer.
trouwens: wat je op reverb ziet is ook gebakken lucht, vergeet niet dat reverb 10% pakt vd verkoop, net zoal ebay. Als de verkoper dat telkens inrekent stijgt elke herverkoop zo al minstens met 10% (en uiteraard rekenen ze hun verzendkosten ook in van hun eigen aankoop)
Mensen vergeten ook dat reverb je ook fee kost qua betaling én je verklaart dat 't toestel ok is. Als de koper dat niet zo vindt weet ie je via reverb wel te vinden. Dus die prijzen (en dan heb ik 't nog niet over dealers die garantie geven en "service") zijn niet wat je vangt als niet dealer op marktplaats.
Merk ook dat de dealertjes hun prijzen stilaan tot in 't absurde gaan. Ik heb een in 2020 half jaar een mooie cr78 te koop gehad voor 1600 euro die van osci kwam, was geen interesse in, uiteindelijk toch verkocht geraakt (osci wou 'm zelf niet eens) ze staan nu op marktplaats voor 2500 euro, wie gaat dat kopen van marktplaats, denk jij? Ik denk NIEMAND.
Waarom de juno 60 zo duur is bij de dealer? Omdat ie 'm ook niet meer 'goedkoop' ingekocht krijgt, de vraag is enorm, ze moeten er ook op verdienen, dus hop prijs omhoog.
Vriend van me met veel ervaring in de pro synth wereld zei me dat over 10 jaar de juno 60 10k tikt. Ik weet 't niet, ik hoop van niet (heb er wel een mooie, die echt niet weggaat voor al even welk bedrag)
Ik zie trouwens wat op 2ehands voor 900 (al maanden nt verkocht) voor 1100 te koop sinds een week, door dezelfde verkoper. Zegt wel iets zeker?
 
De rente staat al heel lang extreem laag, sparen levert niets op.
Ik zie bij vintage synths hetzelfde gebeuren als bij klassieke motoren: het worden
investeringsobjecten.

.. vcor boomers

Even los van het aankopen als investeringsobject. Er zijn zat boomers die na verkoop huis of erfenis een boel centjes op de bank hebben staan. De een koopt er dan een idd een motor of 2e vrouw voor, de ander (en wij waarschijnlijk ook als wij in die positie zouden zijn lijkt me :P ) koopt dan een holy grail op knopjesgebied. Gezien het beperkte aanbod van klassieke synths is er dan niet veel voor nodig om de prijs nog verder op te drijven.
 
Dat is je eigen mening maar niet deze die overeenstemt met de werkelijkheid.(je kan je afvragen waarom er zoveel Juno-60's zijn in slechte staat,het ding is erg veel gebruikt in bands),voor de electronische muzikant VS 106 klopt wat je zegt,maar dat is iets dat later gekomen is.

Er is gewoon te veel vraag voor analoge synths,het is niet voor niets Behringer er maakt nu en je heruitgaves hebt van sequential en Korg,en je ziet zo al dat er een hele nest afkomt.

Ik denk dat de Juno 60 ook meer geproduceerd is, de 106 en met name de Alpha Juno hadden veel meer concurrentie van digitale synths. De Alpha Juno kwam een jaar voor de D50 uit, rond die tijd kwamen de ESQ1, CZ-reeks, Korg hybrid of FM bakken en natuurlijk een sloot goedkopere Yamaha FM-bakken. Nog los van de steeds meer betaalbare samplers. Het einde van het analoge tijdperk.

In 1982 waren betaalbare polyfone analoge bakken net helemaal hot en de Juno 60 was echt de creme de la creme in die categorie. De DX kwam pas een jaar later uit en was gewoon niet zo betaalbaar. Het was precies de goede synth op het goede moment. En vanaf 1991 begonnen house studio's echt een beetje in trek te raken dus de 106 en de alpha's zijn gewoon veel sneller uit het gig circuit gegaan. Probeer maar eens een video clip te vinden van iemand met een Alpha Juno in een band: wordt lastig. Ik weet niet eens of de 106 echt veel op het podium gebruikt is. Terwijl de 60 overal was.

Vervolgens is de 60 minder in trek geweest bij MIDI studio's vanwege het ontbreken van MIDI terwijl je de 106 en Alpha Juno compleet kon automatiseren en was het gewoon een minder populaire synthesizer waar er bovendien veel van rondslingerden. Ze gingen voor de helft van een Alpha Juno 1!
 
^idd

Dus daarom de populariteit van de Juno-60 en zijn reputatie stand houd ondanks de basic funkties/sound van het toestel.
 
Back
Top