Jupiter 8 25K

De JX3P is echt niks bijzonders, gewoon leuk voor max 350 euro. De Juno 60 is wat meer punchy en gewoon strakker met 1 oscillator. Maar je koopt tegenwoordig zoveel moois nieuw al helemaal met een KVK inschrijving ze neer BTW je bent gek als je oude meuk gaat kopen tenzij je echt geld over hebt en het een tijdje in iets waardevaste kwijt wil waar je ook nog plezier van hebt.
 
Ok. Beschrijf 'organisch' aub ? Da's een puur sentimentele, subjectieve perceptie. Als we in die stelling doordenken, dan zeg ik nu : Mijn Summit is zo organisch als het heel Amazonewoud.
En die JU60 is voor mijn part zo organisch als een verwelkte kamerplant. Catch my drift ?

In de marge nog maar eens vermelden dat ik niets tegen een JU60 heb. Wel dat hij lyrische dingen krijgt toegedicht die mijn inziens een beetje opgeklopt zijn.
Als het ding sonisch zo uniek was, dan kan je toch stellen dat hij nagenoeg onvindbaar zou zijn.
En dat is het geval niet. Integendeel. Je ziet ze regelmatig verschijnen, zij het voor een evenzo opgeklopte prijs.
Nu moe ik zeggen dat ik hier een JP-4 en een JX-3P staan heb. De JX-3P vind ik een HELE leuke bak, heel veelzijdig, crossmod, 2 DCO's, leuke kleine sequencer, etc. Ik kocht hem jaaaaaaaaaaren geleden ongeveer tegelijkertijd met een Juno 106. Als ik de JP-4 aanzwengel, en er even op rondtoer, dan denk ik dat 1000 woorden geen fractie beschrijven van wat als "organisch" ervaren wordt Organisch zal zijn, kleine subtiele drift, moddervet zijn met 1 oscilator, gewoon het geheel. Je hoort dat de ene "organisch" is, als in analoog en de andere digitaa als in heel betrouwbaar, maar aan de koude, metaalachtige kant. Het zal wel een gevoel zijn, maar dat leeft echt meer dan bv de JX-3P of JP-6. (die vind ik trouwens heel goed hoorbaar van dezelfde tijd) Ik ben nog nooit een plugin tegengekomen die mijn 808 evenaart, en degene de het dichtst komt is de oude rebirth van Propellerheads. Maar ieder zijn meug natuurlijk.
 
Oei,te hopen dat al zijn spullen niet op gelijkvloers staan dan!
Gelukkig deelt Sunny nog duimpjes uit zie ik maar hoop echt dat het goed gaat daar. Ik dacht aanvankelijk dat hij de TS was.. vandaar dat ik het even ge-edit heb.. ;) Maar lijkt me vreselijk idd..
 
De JX3P is echt niks bijzonders, gewoon leuk voor max 350 euro. De Juno 60 is wat meer punchy en gewoon strakker met 1 oscillator. Maar je koopt tegenwoordig zoveel moois nieuw al helemaal met een KVK inschrijving ze neer BTW je bent gek als je oude meuk gaat kopen tenzij je echt geld over hebt en het een tijdje in iets waardevaste kwijt wil waar je ook nog plezier van hebt.
Of tenzij je echt de sound die uit het toestel in kwestie komt wil en absoluut geen aftreksel ervan wil gezien het dan toch niet is wat je verwachte uiteindelijk..
 
Er is idd heel veel nieuws te krijgen aan goedkope prijzen zoals de remakes van behringer etc. Ik mag ze er graag bijhebben en die komen er vroeg of laat zeker bij.
Ga dat wel niet naast mn oude meuk zetten en verwachten dat er hetzelfde uitkomt, dat gaat niet lukken. Moet ik dat willen? Laat die remakes maar een eigentijdse feel en karakter hebben.
Ik weet niet of ik nu zo blij moet zijn met de recente prijsstijging van mn oude stapel gear. Verkopen ga ik toch niet doen en onderhoud wordt ook steeds duurder.
Heb net 300Euro aan onderdelen gekocht om mn TR808 eens een flinke beurt te geven.
 
Anderzijds is Behringer een paar chips aan het klonen die jouw onderhoud dan weer wat goedkoper zouden kunnen maken.

Maar ik heb iets gelijkaardig met een oldtimer: tegen dat hij gerestaureerd is zou je er bijna niet meer het verkeer mee in willen ivm prijsstijging. First world problems natuurlijk.
 
De JX3P is echt niks bijzonders
Ik ben het daar helemaal niet mee eens, alleen de poly-sequencer die erin zit maakt hem al redelijk bijzonder. Ik ken niet veel andere analoge poly synths die dat hebben uit die tijd. Ook kwa synthese heeft hij een paar functies die je niet zo snel op andere synths vind uit die tijd, zoals de Cross Mod Metal functie. Daarnaast is de jx3p juist heerlijk in de mix door zijn iets wat 'dunne' geluidskarakter.
 
Of tenzij je echt de sound die uit het toestel in kwestie komt wil en absoluut geen aftreksel ervan wil gezien het dan toch niet is wat je verwachte uiteindelijk..

Tenzij je zo’n oude bak al hebt staan om 1-op-1 naast elkaar te zetten lijkt me dat meeste mensen het niet eens kunnen beoordelen. Of, je hebt vroeger veel met de oude bakken gewerkt en je wil per se wel die sound natuurlijk. En op zich kan dat, ze staan regelmatig te koop alleen kost het een duit.
 
Ok. Beschrijf 'Overhyped ding' en 'overjaarse zieke tante' aub ? Da's een puur sentimentele, subjectieve perceptie. Als we in die stelling doordenken, dan zeg ik nu :
Wat probeer je te bewijzen of uit te leggen?

Mss even een ander voorbeeld. De CS80 is de heilige graal. Die heeft zijn typische klank. (net zoals alle andere synths hun eigen, typische klank hebben)
Net zoals iedereen vind ik sommige patches van om eender welke synth soms leuk of minder leuk. Dat hangt vooral af van het feit of sound 'x' past bij hetgeen je op dat ogenblik doet.
Heb je nog niet de ervaring gehad dat een bepaalde patch die je maanden geleden niet zo leuk vond, veel later wel schijnt te passen ?

Mensen dichten synths of sounds karakteristieken toe als 'vet', 'warm', 'organisch' en andere beschrijvingen, gebaseerd op een moment, ervaring, situatie.

Synths klinken niet goed of slecht, koud of warm. Ik laat mijn Summit klinken als een Deckards Dream. Toch voor 95%.
Check deze thread : Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth Ik vond die patch bijzonder fijn klinken en wou hem zo goed mogelijk nabootsen op mijn Summit.

Natuurlijk klinkt hij niet 1:1 hetzelfde. Dat kan ook niet want het zijn 2 verschillende toestellen en in dit voorbeeld ook 2 verschillende galmen.
Dus : een Juno 6 klinkt niet beter of slechter dan mijn Summit en mits een beetje know-how en proberen, laat ik ze voor 95% hetzelfde klinken. Daarom zeg ik dat als je het woord organisch in de mond neemt, mijn Summit zo organisch klinkt als het Amazonewoud, en de Juno als een overjaarse zieke tante of verwelkte plant. Dat zijn idd subjectieve percepties en mensen gebruiken die graag om hun bewondering te beschrijven. Dat op zich kan nog.

Maar waar bewondering omslaat in hype of een misplaatst gevoel van magie verblind het de realiteit.
En de hype zorgt er ook voor dat mensen geloven een toestel te kopen dat iets 'magisch' doet, which is not.
En daar bovendien nog woekerprijzen voor neertellen ook. De enige nog begrijpbare reden voor (woeker)prijzen zijn productie aantallen en de logische verzamelwaarde.

Magie zit niet in een toestel. Je creëert magie vanuit je brein, los van welke synth ook. Digitaal, analoog, VST, sampler of zelfs getrommel op de tafel.

En we weten intussen dat zodra mensen een toestel zien en voelen, hun waarneming totaal anders blijkt dan wanneer ze geblindeerd zijn...
Dus in bijlage een voorbeeldje. 2 verschillende toestellen. Eentje 'echt' en eentje niet 'echt' Ik hoor graag welke de orginele, 'organische' is...
(een van de 2 staat hoog op menig synthlovers lijstje)
 

Attachments

  • X.mp3
    1,7 MB
Dat 2 verschillende bronnen tot min of meer en zelfs misschien wel tot 100% de zelfde sound kunnen komen wil niet zeggen dat je met die 2 verschillende bronnen ook tot het zelfde resultaat zál komen.
Het hangt van de persoon af. Magie komt niet alleen uit je brein, maar ook uit je handen, je setup, allerlei factoren beinvloeden die magie.

Als je wil zeggen dat je met een een VST hetzelfde kan als met iedere andere synth dan is dat technisch gezien vaak waar, maar in de praktijk is wat je gebruikt wel degelijk een onderdeel van het totale proces van muziek maken. En ieders voorkeur is daar verschillend in. Volgens mij is het niet ingewikkelder dan dat.
 
Of tenzij je echt de sound die uit het toestel in kwestie komt wil en absoluut geen aftreksel ervan wil gezien het dan toch niet is wat je verwachte uiteindelijk..

Ik heb geen probleem met mijn TD-3. Ik was ook zéér tevreden over de MS-20 mini, ik heb er zo veel mooie dingen mee kunnen maken, nooit het origineel gewild vanwege "iets" wat in het geluid van de mini ontbrak (of juist aanwezig was, zoals ruis), wel altijd een beetje lopen kwijlen op die module versie met betere CV support, vanwege de flexibiliteit. Dus dan weet je wel hoe "stuk" mijn oren zijn, of hoe ik in staat ben gewoon naar de mogelijkheden te kijken en niet naar wat er mist, hoe je het ook wil interpreteren. Ik las eerder dat Rude66 alles met een Syntecno deed: iedereen die naar zijn platen luisterde en het gevoel had dat het zo veel beter had kunnen zijn omdat je duidelijk hoorde dat het geen échte was met nét de funk in de sequencer graag je handje opsteken! En eerlijk he!

Sowieso wordt 80% van alle tracks met een 909 niet met het origineel gemaakt, er zijn er niet zo veel van en waarschijnlijk de helft staat bij mensen die niet echt serieus veel tracks uit brengen dus voor mij zie ik het niet als een heilig doel. Sample het, maakt het kapot, stop het in een Amiga en gooi de hele mix mono nog eens door distortionpedaal. In plaats van "oeh volgens mij is de triangel van een echte net wat ronder tegen het einde in de kick". Volgens mij kom ik met een sample pack en een RD9 precies waar ik wil zijn.

Ik ben het daar helemaal niet mee eens, alleen de poly-sequencer die erin zit maakt hem al redelijk bijzonder. Ik ken niet veel andere analoge poly synths die dat hebben uit die tijd. Ook kwa synthese heeft hij een paar functies die je niet zo snel op andere synths vind uit die tijd, zoals de Cross Mod Metal functie. Daarnaast is de jx3p juist heerlijk in de mix door zijn iets wat 'dunne' geluidskarakter.

Ik ben er ook nog steeds heel blij mee, speel er veel op maar ik zou er nooit de huidige prijzen voor betalen. Voor 175 euro (meen ik?) was het echt een koopje tien jaar geleden. Voor er bij, van die waterige brede strings die makkelijk in de mix liggen. Of wat akkoordjes via de ingebouwde sequencer en dan spelen met release, cutoff en resonantie. Ik zal er echt nog wel een knoppenbakje bij halen een keer. Of misschien zelfs een CPU upgrade.

Gek genoeg gebruik ik sync heel vaak maar de Cross Metal mod niet zo veel, geef mij eens een voorbeeld van echt een woeste patch die je er mee gemaakt hebt?
 
Maar waar bewondering omslaat in hype of een misplaatst gevoel van magie verblind het de realiteit.
En de hype zorgt er ook voor dat mensen geloven een toestel te kopen dat iets 'magisch' doet, which is not.
En daar bovendien nog woekerprijzen voor neertellen ook. De enige nog begrijpbare reden voor (woeker)prijzen zijn productie aantallen en de logische verzamelwaarde.

Magie zit niet in een toestel. Je creëert magie vanuit je brein, los van welke synth ook. Digitaal, analoog, VST, sampler of zelfs getrommel op de tafel.

En we weten intussen dat zodra mensen een toestel zien en voelen, hun waarneming totaal anders blijkt dan wanneer ze geblindeerd zijn...
Dus in bijlage een voorbeeldje. 2 verschillende toestellen. Eentje 'echt' en eentje niet 'echt' Ik hoor graag welke de orginele, 'organische' is...
(een van de 2 staat hoog op menig synthlovers lijstje)
1 op 1 vergelijkingen zijn niet zo zinvol meer tegenwoordig, dat hoor je toch niet meer.

Maar ik geloof er wel heilig in dat het kopen van synths waar je wat bij voelt een positieve uitwerking heeft op je eigen beleving. Dat is niet rationeel, maar als iemand 25.000 euro wil betalen voor een jupiter of voor een 909. bijvoorbeeld omdat hij daar voor zijn of haar gevoel iets gaafs mee binnen haalt, dan vind ik dat alleen maar een goede zaak. Ik heb het er niet voor over (als ik dat al zou kunnen betalen), maar goed ik koop weer dingen die een ander compleet onzin vindt bijvoorbeeld. Lijkt me helemaal niets mis mee.

Discussies over wie zijn muziek beleving nu wel of niet correct is zijn natuurlijk zinloos. Alles gaat om je eigen beleving en wat je inspireert om muziek te maken die jij wil, de 1 haalt magie (inspiratie) uit bijvoorbeeld akkoord progressies of een bepaald geluidje (ik ben gek op sine pad sounds bijvoorbeeld), een ander krijgt zijn magie als hij veel knopjes op een synth ziet of een hoeveelheid knipperende lampjes op zijn synth. Eigenlijk maakt het allemaal niet uit. Zolang je maar met een enorme glimlach je muzikale sessie afsluit elke dag dan weet je dat het voor jou werkt en dat is waar het omgaat lijkt me :)
 
Gek genoeg gebruik ik sync heel vaak maar de Cross Metal mod niet zo veel, geef mij eens een voorbeeld van echt een woeste patch die je er mee gemaakt hebt?
Dus toch wel een klein beetje bijzonder, goed om te horen haha. Maar zonder gekkigheid, ik kan niet mijn opgeslagen patches uitschrijven aangezien de PG geen motorized pots heeft en ik kan eigenlijk niet eens zien of metal sync is gebruikt behalve als ik hem in de patch aanpas. Maar ik gebruik metal vaak voor percussive sounds icm een envelope op de pitch van osc-1 en dan in de 1 knob-mixer zet ik osc-1 dan meestal uit.
 
Maar ik geloof er wel heilig in dat het kopen van synths waar je wat bij voelt een positieve uitwerking heeft op je eigen beleving. Dat is niet rationeel, maar als iemand 25.000 euro wil betalen voor een jupiter of voor een 909. bijvoorbeeld omdat hij daar voor zijn of haar gevoel iets gaafs mee binnen haalt, dan vind ik dat alleen maar een goede zaak.
Als je als verzamelaar zoiets koopt voor 25000 en geld over hebt waarom niet?
Maar het idee dat je alleen op een synth van 25000 goede muziek kan maken is natuurlijk flauwekul al geeft het idee dat je zoiets in huis hebt voor sommigen wel een kick natuurlijk.
Het is net zoiets als een gitarist een 58 Les Paul koopt want alleen dan heeft ie de sound en kan ie eindelijk z'n beste werk maken.
Dan zou het jammer zijn maar dan kunnen we van de toekomstige generaties geen goede muziek meer verwachten want alle museumstukken zijn al in bezit van verzamelaars of rijke muzikanten.

Sonny Rollins kwam 'ns naar Nederland en z'n bagage was niet goed meegekomen met de vlucht en ja; hij had 's avonds een concert.
Iemand uit de jazz scene wilde z'n sax wel ff uitlenen aan Sonny Rollins en Rollins speelde die avond de pannen van het dak, die zat er niet zo mee.
 
Inderdaad heerlijke bak, die JX-3P. Spijt etc... Ik vond Organ 2 (zo uit het hoofd) een geweldige preset, klein tweakje en gaan! Zoals hier:
 
Dus toch wel een klein beetje bijzonder, goed om te horen haha. Maar zonder gekkigheid, ik kan niet mijn opgeslagen patches uitschrijven aangezien de PG geen motorized pots heeft en ik kan eigenlijk niet eens zien of metal sync is gebruikt behalve als ik hem in de patch aanpas. Maar ik gebruik metal vaak voor percussive sounds icm een envelope op de pitch van osc-1 en dan in de 1 knob-mixer zet ik osc-1 dan meestal uit.
Ik ga het eens proberen. Ik denk dan altijd aan die lamme bell patch als ik aan cross mod denk. Maar aan de andere kant gebruik ik FM weer super vaak op de Six~Trak wat best een beetje vergelijkbaar is.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Maar het idee dat je alleen op een synth van 25000 goede muziek kan maken is natuurlijk flauwekul al geeft het idee dat je zoiets in huis hebt voor sommigen wel een kick natuurlijk.
Het is net zoiets als een gitarist een 58 Les Paul koopt want alleen dan heeft ie de sound en kan ie eindelijk z'n beste werk maken.
Dan zou het jammer zijn maar dan kunnen we van de toekomstige generaties geen goede muziek meer verwachten want alle museumstukken zijn al in bezit van verzamelaars of rijke muzikanten.
ja, mee eens

het lijkt me inderdaad lastig als je alleen maar inspiratie uit synths kunt halen die je een fortuin kosten. Maar ik heb er geen problemen mee als mensen er veel geld voor over hebben om iets te kopen wat ze mooi vinden. Ieder zijn ding.
 
Anderzijds is Behringer een paar chips aan het klonen die jouw onderhoud dan weer wat goedkoper zouden kunnen maken.
Gaat net niet lukken, omdat behringer het in SMT technologie maakt is het kleiner en zal andere temperatuur karakteristieken hebben dan oude thru hole ic's.
Aan de andere kant sommige remakes van bv de cem3340 vco zijn goed genoeg om een Synthex of memmorymoog of tijdgenoot in leven te houden. je zal het niet horen.
 
Mss even een ander voorbeeld. De CS80 is de heilige graal. Die heeft zijn typische klank. (net zoals alle andere synths hun eigen, typische klank hebben)
Net zoals iedereen vind ik sommige patches van om eender welke synth soms leuk of minder leuk. Dat hangt vooral af van het feit of sound 'x' past bij hetgeen je op dat ogenblik doet.
Heb je nog niet de ervaring gehad dat een bepaalde patch die je maanden geleden niet zo leuk vond, veel later wel schijnt te passen ?

Mensen dichten synths of sounds karakteristieken toe als 'vet', 'warm', 'organisch' en andere beschrijvingen, gebaseerd op een moment, ervaring, situatie.

Synths klinken niet goed of slecht, koud of warm. Ik laat mijn Summit klinken als een Deckards Dream. Toch voor 95%.
Check deze thread : Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth Ik vond die patch bijzonder fijn klinken en wou hem zo goed mogelijk nabootsen op mijn Summit.

Natuurlijk klinkt hij niet 1:1 hetzelfde. Dat kan ook niet want het zijn 2 verschillende toestellen en in dit voorbeeld ook 2 verschillende galmen.
Dus : een Juno 6 klinkt niet beter of slechter dan mijn Summit en mits een beetje know-how en proberen, laat ik ze voor 95% hetzelfde klinken. Daarom zeg ik dat als je het woord organisch in de mond neemt, mijn Summit zo organisch klinkt als het Amazonewoud, en de Juno als een overjaarse zieke tante of verwelkte plant. Dat zijn idd subjectieve percepties en mensen gebruiken die graag om hun bewondering te beschrijven. Dat op zich kan nog.

Maar waar bewondering omslaat in hype of een misplaatst gevoel van magie verblind het de realiteit.
En de hype zorgt er ook voor dat mensen geloven een toestel te kopen dat iets 'magisch' doet, which is not.
En daar bovendien nog woekerprijzen voor neertellen ook. De enige nog begrijpbare reden voor (woeker)prijzen zijn productie aantallen en de logische verzamelwaarde.

Magie zit niet in een toestel. Je creëert magie vanuit je brein, los van welke synth ook. Digitaal, analoog, VST, sampler of zelfs getrommel op de tafel.

En we weten intussen dat zodra mensen een toestel zien en voelen, hun waarneming totaal anders blijkt dan wanneer ze geblindeerd zijn...
Dus in bijlage een voorbeeldje. 2 verschillende toestellen. Eentje 'echt' en eentje niet 'echt' Ik hoor graag welke de orginele, 'organische' is...
(een van de 2 staat hoog op menig synthlovers lijstje)

Ik denk dat je prettig fout zit over heel de lijn

Men kiest voor een vintage synth voor de sound die er uit komt,die 5% verschil die ontbreek uit je Summit,daarvoor doet men het,die 5% zal voor jouw onbelangrijk zijn maar voor iemand anders kan het overkomen als eerder 95% missend.

En dit heeft weinig te maken met Hype of Magie maar is juist exact de realiteit,die van de waarneembare subtiliteit.

Die subtiliteit kan voor de ene onbelangrijk zijn,maar voor een andere maakt het heel het verschil.

Gezien je verwijst naar het brein,wel het is ook dit zelfde brein die deze subtiliteiten kan waarnemen,de ene doet dat minder als de andere,dat is het verschil.
 
Gaat net niet lukken, omdat behringer het in SMT technologie maakt is het kleiner en zal andere temperatuur karakteristieken hebben dan oude thru hole ic's.
Aan de andere kant sommige remakes van bv de cem3340 vco zijn goed genoeg om een Synthex of memmorymoog of tijdgenoot in leven te houden. je zal het niet horen.
Ook weer waar, die van Uli zijn gekrompen in het kopieerapparaat.
 
Back
Top