[ambient] Eenvoudige gelaagde progressie van akkoorden

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Herhaling van eerste 2 en dan 4 akkoorden waarbij er verschillende lagen zijn. Mogelijk nog eens uitwerken naar een nummer van 5 - 6 minuten.


 
Mooie rustige track :) Op 2:00-02:04 is de staart van de E-noot op het Ab maj akkoord nogal wringend (dan krijg je een 5 met een +5 tegelijk).
Daarna zak je nog eens naar F, en gebeurt er hetzelfde.. een staart die wringt met het nieuwe akkoord.

Ik zou daar breken met de trend, door die E-noot op 02:04 niet aan te houden, maar een halve te laten stijgen op die Ab naar een mooie F (wordt dan majeur6 klank op Ab)
Die noot zou ik dan aanhouden tot op dat 3e akkoord op 02:10, want dat is toevallig een F :) zou moeten kloppen
 
Laatst gewijzigd:
Mooi dit. Ik ben benieuwd naar welke piano library je gebruikt hebt.
5 stuks, 3 uit Ableton (suite)

Grand piano Arp sweeper (3e laag - start bij ca. 25 sec)
Grand Piano (4e laag start bij ca. 30 sec))
Grand piano reverse (5e laag - start bij ca. 40 sec)

Van Native Instruments

Una Corda laag 1 vanaf start
The Gentleman (vanaf ca. 8 sec.)

Een lp filter op de die vanaf 3.52 kHz geleidelijk de hogere frequenties verwijderd.
 
Klinkt super! Bewijst maar weer dat niet alles heel complex hoeft te zijn voor een mooi resultaat. Ik ben benieuwd welke fx je hebt gebruikt :)
Vooral deze reverbs als send effect en wat "saturation" op de master. Voor een deel de effecten die op de Ableton instrumenten zitten (sommigen schakelde ik uit).

Knipsel.JPG
 
Mooie rustige track :) Op 2:00-02:04 is de staart van de E-noot op het Ab maj akkoord nogal wringend (dan krijg je een 5 met een +5 tegelijk).
Daarna zak je nog eens naar F, en gebeurt er hetzelfde.. een staart die wringt met het nieuwe akkoord.

Ik zou daar breken met de trend, door die E-noot op 02:04 niet aan te houden, maar een halve te laten stijgen op die Ab naar een mooie F (wordt dan majeur6 klank op Ab)
Die noot zou ik dan aanhouden tot op dat 3e akkoord op 02:10, want dat is toevallig een F :) zou moeten kloppen

Bedankt, je hebt erg goed geluisterd en weet duidelijk meer van muziek theorie dan mij. De basis is een F# en A# akkoord. Om een "modern" geluid te krijgen (zoals bijvoorbeeld Jon Hopkins), transponeerde ik de middelste noten van de akkoorden een octaaf naar beneden. De onderste noten dupliceerde ik en transponeerde die ook een octaaf omlaag. Het zelfde maar dan een octaaf omhoog deed ik met de bovenste noot van het akkoord. Zoals je schreef @Sander02 : 5.!

Vervolgens heb ik de velocitie van de laagste noten iets verlaag en de die van de hoogste noten iets verhoogd en de "add some random" midi plugin erop gegooid.

Je tip over het akkoorden schema ga ik zeker checken.
 
Heel mooi gearrangeerd :okdan:. De reverb geeft er een heel ijle sfeer aan. Ik ga straks dit stuk herbeluisteren terwijl ik naar de ondergesneeuwde tuin in het zonnetje in het oog houd, kijkend naar de naar voedsel op zoek zijnde vogels. Dit past prima bij dat plaatje.

:doei:

Danny
 
Heel mooi gearrangeerd :okdan:. De reverb geeft er een heel ijle sfeer aan. Ik ga straks dit stuk herbeluisteren terwijl ik naar de ondergesneeuwde tuin in het zonnetje in het oog houd, kijkend naar de naar voedsel op zoek zijnde vogels. Dit past prima bij dat plaatje.

:doei:

Danny

Eigenlijk wilde ik in de titel verwijzen naar de winterse omstandigheden zoals jij ze zo mooi beschrijft maar kreeg toen een plaatje voor ogen dat ik deze track nog eens terugluister als het op deze zolderkamer waar >35 graden is :). Heb toen maar voor een beschrijvende titel gekozen.
 
Cool man!
Alleen rond 2:00 even die vreemde akkoordenwisseling die net wat wringt (niet fout, maar valt op)
Ik mis nog wat laag.
(als bassist)
:)
Heb je toevallig een Moog staan?
Anders wil ik wel een x een spoortje inspelen.
 
Bedankt, je hebt erg goed geluisterd en weet duidelijk meer van muziek theorie dan mij. De basis is een F# en A# akkoord. Om een "modern" geluid te krijgen (zoals bijvoorbeeld Jon Hopkins), transponeerde ik de middelste noten van de akkoorden een octaaf naar beneden. De onderste noten dupliceerde ik en transponeerde die ook een octaaf omlaag. Het zelfde maar dan een octaaf omhoog deed ik met de bovenste noot van het akkoord. Zoals je schreef @Sander02 : 5.!

Vervolgens heb ik de velocitie van de laagste noten iets verlaag en de die van de hoogste noten iets verhoogd en de "add some random" midi plugin erop gegooid.

Je tip over het akkoorden schema ga ik zeker checken.
Hoi, nou check ik net of mn synth getransporteerd stond.. maar niet het geval. Het nr staat toch in F? :D
 
Back
Top