Audio interface via hifi versterker of toch studio monitor?

Tbelt

Finding my groove
Lid sinds
21 mei 2020
Berichten
5
Locatie
Leiden
Ik ben mij aan het oriënteren wat voor audio interface ik zal aanschaffen, hierbij kwam ook het puntje van monitors kijken.
Aangezien het mijn eerste stapjes in deze wereld zijn is het momenteel vooral om hardware jams op te nemen en later mogelijk wat te bewerken op de pc.

Nou begrijp ik dat het mogelijk is om je audio interface aan te sluiten op een hifi versterker (in mijn geval een Onkyo Integra A8170 met speaker van BNS), of enkel op studio monitors.

Zijn er (serieuze) nadelen aan de eerstgenoemde? En als studio monitors de voorkeur heeft, wat zou een goed startpunt zijn?

Alle tips zijn welkom :)
 
Kan alleen vertellen dat ik mijn Audio interface (N.I. Komplete Audio 6) heb hangen aan mijn Denon hifi versterker en deze aan de Bronze 1 Monitor boxen. Ben niet geheel tevreden over de configuratie, ik vind namelijk de Bronze 1 boxen, laag niet goed weergeven. Ik wil dit later vervangen door (gebruikte)actieve studio monitor boxen. Wellicht heb je iets aan mijn ervaring.
 
Waar Hifi speakers meestal "gekleurd" zijn om bepaalde klanken meer of minder te benadrukken, zijn studiomonitoren over het algemeen wat "vlakker".
Doordat ze "vlakker" zijn, worden zowel de hoge als de lage tonen beter weergegeven, zodat je alle facetten van je muziekstuk samen kan beluisteren.
Alleen mixen op studiomonitoren levert vaak ook weer een onrealistisch beeld op, want als je je afgemixte muziekstuk daarna op een hifi-installatie, computerspeakers of in de auto afspeelt, klinkt het weer anders. Daarom is het goed om gebruik te maken van referentie speakers. Zelf heb ik Adam H7 studiomonitoren en een set met een Alesis RA-100 reference amp. en Sony Hifi speakers. Ik gebruik de Nowsonic Switcher (Nowsonic Switcher) om tussen deze 2 te kunnen schakelen en als main volume controller.
De perfecte mix bereik je dan door te switchen tussen beiden en te zoeken naar een manier waarop het op zowel de studiomonitoren en de hifi-set te gek klinkt!

Nowsonic heeft trouwens ook referentiespeakers in het assortiment zie ik: Nowsonic Radio Check
 
Hifi speakers zijn een prima uitgangs punt.
Enige is dat studio monitoren vaak een limiter hebben tegen bescherming van overload.
Dus met hifi moet je verzichter zijn.
Heb zelf jaren hifi speakers gebruikt. En ga nu als 2e set ook een setje hifi speakers gebruiken. ( Dynaudio Image MKII )
 
Zolang je niet van plan bent om je muziek uit te brengen kan je het beste je geld in je zak houden denk ik.
Want dan luister je alleen thuis naar je brouwsels op je hifi.
 
Als dat het uitgangspunt is, volstaat een goede koptelefoon ook. Ik zou zelf alleen geld uitgeven aan goede monitors wanneer het afmixen belangrijker wordt.
Dit. Studio monitors worden pas belangrijk als je dingen wilt gaan afmixen die op andere afluister installaties ook goed moeten klinken. Als live het uitgangspunt is dan kun je gewoon lekker jammen op je hifi set en af en toe een koptelefon pakken als referentie.
 
Op hifi speakers kun je ook afmixen. En dat verhaal dat studio monitors vlak zijn klopt niet. Yamaha NS10's zijn bv ook hifi speakers en nog steeds de standard in veel studio's.
 
Op dit moment gebruik ik oude, goedkope PC-luidsprekertjes van Medion (verkocht door Aldi)... :D Doe veel met een koptelefoon. Als ik op een gegeven moment ga uitkijken naar monitoren, denk dat het pas echt zinvol is als je ook kijkt naar de ruimte. Dan ook akoestische behandeling, dus in het kader van een groter project voor een forse verbetering. Tot die tijd ga ik er geen geld insteken.
 
Op hifi speakers kun je ook afmixen. En dat verhaal dat studio monitors vlak zijn klopt niet. Yamaha NS10's zijn bv ook hifi speakers en nog steeds de standard in veel studio's.
Volgens mij is de vlakke frequentie karakteristiek juist een prominente eigenschap van studiomonitoren en iets wat ze van de hifi-speakers onderscheidt.
In het geval dat je aanhaalt worden de NS-10's dus gebruikt als referentie-speakers, onder de noemer "als het op een NS-10 goed klinkt, klinkt het overal goed op".
 
Hifi speakers zijn een prima uitgangs punt.
Enige is dat studio monitoren vaak een limiter hebben tegen bescherming van overload.
Dus met hifi moet je verzichter zijn.
Heb zelf jaren hifi speakers gebruikt. En ga nu als 2e set ook een setje hifi speakers gebruiken. ( Dynaudio Image MKII )
Ik heb minstens twee Hifi speakers setjes vernaggeld door ze te gebruiken als studiomonitoren, bij allebei de twee tweeters en eentje set kreeg reutelende woofers. Je zet het toch altijd een keertje net te hard en zonder limiter oid er tussen wordt het vanwege de dynamiek toch gauw teveel. Redelijke monitoren kosten geen drol meer tegenwoordig. Welke Berghe Noble Sound speakers heb je?
 
Volgens mij is de vlakke frequentie karakteristiek juist een prominente eigenschap van studiomonitoren en iets wat ze van de hifi-speakers onderscheidt.
In het geval dat je aanhaalt worden de NS-10's dus gebruikt als referentie-speakers, onder de noemer "als het op een NS-10 goed klinkt, klinkt het overal goed op".
Maar dan moet er niet op mixen he. Als je klaar denkt te zijn met mixen/masteren op andere speakers en het resultaat klinkt goed op NS-10 dan zal het op het merendeel van de HiFi speakers ook wel goed klinken. Als je alleen op de NS-10 mixt zal het vaak juist niet goed klinken op andere speakers.
 
Maar dan moet er niet op mixen he. Als je klaar denkt te zijn met mixen/masteren op andere speakers en het resultaat klinkt goed op NS-10 dan zal het op het merendeel van de HiFi speakers ook wel goed klinken. Als je alleen op de NS-10 mixt zal het vaak juist niet goed klinken op andere speakers.
NS10's worden voornamelijk gebruikt voor het mixen/masteren van mids/mid highs.
Voor een complete sound heb je niks aan NS10 natuurlijk.
Ik zou gewoon lekker op je Hifi systeem aansluiten die hap.
Als je later wat wil gaan mixen/masteren kun je apart een studiomonitor aanschaffen.:okdan:
 
Back
Top