Muzikaal Gepiel dl. 12: Spelen met Virtual Analog

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
In dit topic ga ik wat spelen met gratis virtuele analoge synths om te zien of ik daarmee de iconische geluiden kan reproduceren waarmee de Minimoog e.d. beroemd zijn geworden. Maar om alvast in de stemming te komen (en omdat ik dat boek toch al op de plank heb staan) begin ik met het lezen van: Analog Days
 
Heb nu nog pas de Introduction gelezen maar ik kan al wel zeggen dat het boek heel goed geschreven is. Het was een spannende tijd waarin onder meer de Minimoog ontstond en door musici ontdekt werd, en zo wordt dat ook beschreven.

Als aanloopje naar het vervolg wil ik de lezers hier vragen naar iconische voorbeelden van de sound van de Minimoog. Weet je een YouTube filmpje waarin dat te horen is, post dat dan hier.
 
Ja als je nu een geluid na wilt maken van een oude Moog Synthesizer dan moet je wat ruis toevoegen naar de filter toe. De oscillator pitch moet je subtiel moduleren met een lfo. En ja...wat karakteristiek is: het filter waarmee je boventonen kunt dempen...



 
Laatst gewijzigd:
Ben inmiddels flink gevorderd met het lezen van Analog Days. Het boek leest als een roman, zo goed is het geschreven. Maar een waarschuwing is op zijn plaats: verwacht niet uit dit boek in technische zin iets over Moog synthesizers op te steken! Technische details komen niet of nauwelijks aan bod. Het is een sociale geschiedenis (met veel smakelijke anekdotes) van de uitvinding en opkomst van de analoge synthesizer met een focus op de synthesizers van Moog. Zo - en nu verder met hoofdstuk 6... :)
 
Heb het papierloos, wil het ook gaan lezen. Wel ontbreken de afbeeldingen, maar ik neem aan dat het vooral om de tekst gaat. :)
 
Mooi - ik heb het boek uit.

Verder heb ik al wat gratis plugins die de Minimoog zouden moeten emuleren. Ben benieuwd....
 
Dit zijn de gratis Moog-emulatie VST's die ik heb:

Minimoog.png


En zo op het eerste gezicht/gehoor valt daar (via Carla en Cadence als host) heel aardig mee te spelen.
 
De ModelMini van Elektrostudio emuleert de Minimoog vrij precies. (Net uitgeprobeerd.) En Doctor Mix legt het gebruik van de Minimoog goed uit:

 
Goed - ik heb wat met de ModelMini plugin van Elektrostudio gespeeld, en dat was leuk.

De volgende opdracht die ik mijzelf nu geef is het lezen van het boek Vintage Synthesizers van Mark Vail.
 
De volgende opdracht die ik mijzelf nu geef is het lezen van het boek Vintage Synthesizers van Mark Vail.

Het boek is uit! Wat een pil was dat! Het boek staat barstensvol informatie over legendarische synths en hun makers. Over hoe die synths werken lees je evenwel nagenoeg niets, maar ja daarover gaan dan ook weer andere boeken. Het boek is vooral nuttig voor wie wegwijs wil worden in het oerwoud aan "oude" synths die in de loop van de tijd gebouwd zijn, over hoe goed of slecht die toen verkochten en over wat ze nu waard zijn. Ik heb ook van dit boek weer heel veel geleerd.
 
Volgende stap is om aan de hand van de handleiding van de ARP 2600 wat met de Voltkitchen Arppe2600va plugin te spelen. Zonder verdere patches geeft die al gelijk een lekker vet geluid, maar of dat zo blijft als ik de ARP2600 handleiding erop ga uitproberen moet nog blijken...
 
Ben nu de handleiding van de ARP 2600 aan het lezen (heb ik uitgeprint). Het begint met een grondige uitleg van de basisbeginselen van analoge synthesis, wat onder het grote publiek toen nog iets (relatief) nieuws was. Het meeste daarvan weet ik al, maar hier en daar zet het ook voor mij toch nog even de puntjes op de i. Het slothoofdstuk legt uit hoe je de ARP 2600 moet gebruiken. Dat wil ik dan als ik zover ben op mijn emulatie plugin uitproberen.
 
Zou leuk zijn als je wat demo's van patches kunt vinden, bv. op Youtube, op een ARP 2600, zodat je het kunt vergelijken met de emulatie. Hoe dicht het in de buurt van het origineel komt, of niet.
 
Ja - dat ben ik inderdaad van plan. Wat klasssieke toepassingen van de ARP 2600 uit de geschiedenis van (prog)rock opspeuren en dan zien of dat geluid met de plugin te reproduceren is.
 
Back
Top