Ensoniq VFX-SD (SD1-32) aftertouch altijd aan?

xaf

Nieuwkomer
Lid sinds
10 mei 2012
Berichten
2
Een tijdje geleden heb ik een Ensoniq VFX-SD met SD1-32 voice upgrade gescoord (ROM v4.10). Er zaten de nodige stofnesten en insectenlijken in, sommige drukknopjes zijn aan vervanging toe maar hij start netjes op, geluid is goed, zelfs de floppydrive werkt nog. Er is echter een raar probleem: de aftertouch gaat bij elke toetsaanslag in ongeveer 1 seconde naar maximum, op elke toets. Zowel channel als poly. Oftwel: constant vibrato (of wat er dan ook aan de "pressure" geknoopt is in de geselecteerde patch). Via MIDI reageert hij normaal.

Verbinding tussen de coil boards is bedraad en meet goed door. Er zijn wel sporen van een eerdere "reparatie" (of poging daartoe). Maar de velocity werkt wel goed, op alle toetsen. Ook geen random noten, geen calibratie error.

Het onderscheid tussen velocity en pressure wordt voor zover ik weet softwarematig gemaakt in het KPC board. Ik ga er dus vanuit dat daar het probleem zit maar er is nauwelijks info over te vinden. KPC ROM (2.33) heb ik vervangen door een nieuwe maar dat maakt geen verschil. De meest logische verdachte lijkt me dan de KPC chip (Motorola S38BC010PS01) zelf, maar daar is niet eens een datasheet van te vinden. Ik kan de aftertouch wel helemaal uitzetten of het ding via MIDI aansturen maar het ging me nou juist om dat poly pressure toetsenbord...

Komt dit probleem iemand bekend voor?

grt,
xaf
 
Back
Top