Iconnectivity MIO XL Topic

Je hebt gelijk, ik ben abuis.
Ik heb inderdaad per poort een sessie en die kunnen allemaal tegelijk aangezet worden.
Ik heb even een printscreen gemaakt.

Mijn setup is overigens met router er tussen.
 

Attachments

  • rtpMidi_setup_MSI.jpg
    rtpMidi_setup_MSI.jpg
    96,3 KB · Bekeken: 197
@MatthewLeBlom
Hier staat: The session is now set up from the RTP Network MIDI side of things. If more than one RTP port will be used, we recommend creating a new session for each additional RTP port by repeating Steps 2 through 4.

En volgens mij heb ik dat ook ergens anders gelezen (of in een videootje gezien). Ik interpreteer iedere RTP verbinding als een eigen (virtual) Midi kabel met 2-weg verkeer (vandaar waarschijnlijk ook de ”paar” poort reservering per RTP verbinding, dus 5004 met 5005, 5006 met 5007 etc.), die dan 16 Midi kanalen kan aansturen.

Maar ik ga er zo weer eens verder mee aan de slag. Maar een delay van 2 minuten is echt wel heel raar en extreem, dat is geen latency meer :P

Als ik het zo snel bekijk is het inderdaad een loop. Je route de hst weer naar de hst en ook naar de RTP.

dus HST1 gaat naar RTP2, en RTP2 gaat weer naar HST1
En HST1 gaat weer naar HST1. Dus je krijgt 2 dezelfde bronnen naar hst1 (en weer terug).

Wat je kunt doen is HST1 (keyboard neem ik aan) routen naar RTP1. RTP1 gebruik je dan als input in je DAW.
Dan kun je op de volgende RTPs (vanuit de source in auricle) naar je gewenste outputs routen.
 
Als ik het zo snel bekijk is het inderdaad een loop. Je route de hst weer naar de hst en ook naar de RTP.

dus HST1 gaat naar RTP2, en RTP2 gaat weer naar HST1
En HST1 gaat weer naar HST1. Dus je krijgt 2 dezelfde bronnen naar hst1 (en weer terug).

Wat je kunt doen is HST1 (keyboard neem ik aan) routen naar RTP1. RTP1 gebruik je dan als input in je DAW.
Dan kun je op de volgende RTPs (vanuit de source in auricle) naar je gewenste outputs routen.
OK thnx, dat was idd het probleem, dit was de boosdoener:

1626599894766.png


Die weghalen en nu lijkt eea opgelost te zijn. Maar wat ik wel vreemd vind is dat op deze routing page de default routings wel zo ingesteld staan, dus een host source links, die verwijst naar zowel een rtp als een hst destination. Anyway ik kan nu denk ik verder met inregelen en uitzoeken.

Eenieder bedankt voor het meedenken!
 
Hmm te vroeg gejuigd, eea leek even goed te werken, maar ik kreeg toch weer gekke resultaten. Misschien eerst maar even beschrijven hoe eea in mijn verwachting zou moeten werken, wellicht begrijp ik het gewoon helemaal verkeerd.

Ik had verwacht dat ik de USB kabel (USB-DAW poort) helemaal niet meer nodig zou hoeven hebben en dat ik al het midi verkeer via de de UTP kabel zou laten verlopen. Dus 1 UTP kabel naar mijn 5-ports switch, 1 UTP kabel van de switch naar mijn compputer (en nog 1 UTP van de switch naar mijn router voor internet).
Vervolgens dan voor elke apparaat/verbinding (hetzij USB of DIN) een aparte RTP sessie aanmaken, waarbij elke sessie dan een eigen virtual midi kabel voorsteld die zowel midi IN als OUT kan sturen. Klopt deze voorstelling uberhaupt? Tenminste, dat is wat ik uit deze documentatie haal: How do I create an RTP-MIDI Network?. En dan is mijn situatie dus de onderste in dit plaatje:

1626609813983.png


Wat ik dan wil is het volgende:

RD-1000 als mater keyboard gebruiken (DIN OUT), die hoeft dus alleen midi input data aan Ableton te leveren.
Dan elke andere synth zowel IN als OUT verbinden (dus de Prophet via USB en de VFX-SD via DIN) (NB ik zou misschien op zich ook 1 verbinding kunnen maken en dan de 16 midi kanalen kunnen gebruiken voor de individuele synths, maar dat lijkt me toch een beperking, als je een apparaat met een eigen sequencer met meerdere tracks zou willen gebruiken bv)

In Ableton kies ik dan een external instrument, en daarbij de juiste MIO sessie (een RTP 2 of 3 verbinding bv). Misschien heb ik dan dit deel niet goed begrepen?

Anyway, als iemand mij wat screenshots zou kan sturen van zijn vergelijkbare setup, zou dat fijn zijn.
 
Ok volgens mij heb ik het nu wel correct werkend. Ik denk dat er 2 problemen speelden:
1. tijdens routings uitproberen is de unit totaal in de war geraakt zodra ik per ongeluk ergens een lus had gemaakt (en komt daar blijkbaar ook niet meer goed uit)
2. vergeten bij het resetten/reboten de midi routings te saven in de preset (waardoor de foutieve routing weer optradt).

Nou hopelijk is het nu stabiel, hier nog ff een videootje voor toekomstige gebruikers en de screenshots van mijn werkende setup



Hier de DIN connectie:
1626615098146.png


Hier de usb connectie:
1626615132261.png


En hier 2 RTP verbindingen (1 usb en 1 din)
1626615188073.png

1626615206562.png


De routing van het tab blad Device Port to Computer/DAW heb ik helemaal niet gebruikt en is dus leeg.
 
Mooi dat het werkt, ik moet zeggen dat ik de alle Iconnectivity software (en de tenenkrommende youtube tutorials) niet gebruikersvriendelijk vind, maargoed, als je het door hebt dan is het werkbaar.

Zie ik het nou goed dat je 3 interfaces gebruikt? Je setup zou toch ook met 1 kunnen? (eventueel 1 PC via RTP en de andere via USB, of allemaal via USB)?
 
Een boel screenshots met heel veel verwijzingen
Ik denk dat je veel winst kan behalen door alleen de poorten naar elkaar te verwijzen die ook echt relatie met elkaar hebben. RTP1 gaat bij mij bijvoorbeeld alleen naar DIN1 en vice versa. Op jouw manier nu krijg je dat als iets binnenkomt op RTP1 het ook naar DIN 2 t/m 8 wordt gestuurd.

In netwerktermen heb je er nu een MIDI hub van gemaakt in plaats van een MIDI switch/router. Als je wil kan ik vanavond wel wat screenshots maken van mijn configuratie. Die is wel gebouwd rond een DAW setup, weet niet of jij (ook) DAWless werkt, dat maakt mogelijk nog verschil.
 
ik moet zeggen dat ik de alle Iconnectivity software (en de tenenkrommende youtube tutorials) niet gebruikersvriendelijk vind
Ik vind Auracle eigenlijk wel duidelijk, maar ik gebruik geen RTP MIDI, dus misschien scheelt dat.
Hun iPad applicatie voor hun vorige serie interfaces vond ik zeer onoverzichtelijk. Er kon van alles, maar voor mij was het alleen maar verwarrend.

Ik ben nog steeds erg blij met de MioXL, maar had wel mijn reserves voor ik hem aanschafte.
De eeuwige vraag met dit soort producten is hoe lang het door de fabrikant ondersteund wordt, niet onbelangrijk als je voor het configureren afhankelijk bent van software.
Mijn eerste iConnectMidi wordt intussen al een paar jaar niet meer ondersteund en kan ik alleen nog maar configureren omdat ik mijn oude iPads bewaar.

Ik vond in de UM-880 indertijd de ideale interface en hoopte lang op een waardige opvolger met meer MIDI en USB aansluitingen.
Vooral het patchen met de knoppen op de unit zelf vond ik ideaal en ik dacht ook dat ik dit het meest zou gaan missen op de MioXL.
In de praktijk blijkt dat toch minder het geval dan ik aanvankelijk dacht. Met een paar slim geprogrammeerde presets kom ik een heel eind.
Naarmate ik hem langer gebruik verfijn ik die presets steeds meer en red ik het prima zonder computer in mijn hok.

Ik zou nog steeds geen nee zeggen tegen een UM1660, maar op het moment is de MioXL de meest passende oplossing.
 
Mooi dat het werkt, ik moet zeggen dat ik de alle Iconnectivity software (en de tenenkrommende youtube tutorials) niet gebruikersvriendelijk vind, maargoed, als je het door hebt dan is het werkbaar.
Nou ik kan helaas nog niet zeggen dat het stabiel draait, soms doet ie ut vlekkeloos, maar andere keren nog steeds dat gedrag van super extreme latency (gespeelde noten pas hoorbaar na 30 seconden a 2 minuten). Ik heb er nog niet voldoende tijd mee door kunnen brengen om te achterhalen waar het problem ligt. Mogelijk zou het ook aan de Auracle software zelf kunnen liggen, die ik dan open heb om de boel te configureren. Die software lijkt enigszins buggy: soms duurt het lang voordat een device of bv een tab (hetzij routings, hetzij rtp instellingen) de content zichtbaaar is, en ook zie ik soms entries er dubbel instaan (bv bij de midi routings in destinations, dan bij bv bij USB hosts HST1 t/m 10 en daaronder direct weer HST 1 t/m 10, hetzelde bij DIN)

Zie ik het nou goed dat je 3 interfaces gebruikt? Je setup zou toch ook met 1 kunnen? (eventueel 1 PC via RTP en de andere via USB, of allemaal via USB)?
Waar maak je dat uit op? Ik heb 1 audio interface (RME UFX) en 1 MioXL. Die Mio is via een switch verbonden met de computer (die Mio is dus niet met USB verbonden)
 
Ik denk dat je veel winst kan behalen door alleen de poorten naar elkaar te verwijzen die ook echt relatie met elkaar hebben. RTP1 gaat bij mij bijvoorbeeld alleen naar DIN1 en vice versa. Op jouw manier nu krijg je dat als iets binnenkomt op RTP1 het ook naar DIN 2 t/m 8 wordt gestuurd.

In netwerktermen heb je er nu een MIDI hub van gemaakt in plaats van een MIDI switch/router. Als je wil kan ik vanavond wel wat screenshots maken van mijn configuratie. Die is wel gebouwd rond een DAW setup, weet niet of jij (ook) DAWless werkt, dat maakt mogelijk nog verschil.
Ook hier de vraag, waar maak je dat uit op? Volgens mij heb ik juist alle niet relevante verbindingen uitgezet. En ik neem aan dat je een verbinding 2 kanten op moet leggen, dus van een synth (DIN of USB als source) naar de DAW via RTP, en andersom van de DAW (via RTP als source) naar een synth (dus USB/DIN als destination). Dat is zichtbaar in post #66 de screenshots onder die video (die video is uiteraard niet van mij).
 
Ik vind Auracle eigenlijk wel duidelijk, maar ik gebruik geen RTP MIDI, dus misschien scheelt dat.
Ik heb heel ff met de DAW-USB connectie getest, en dat gaat volgens mij wel goed. Ook de interne routings (DAW-less) gaan volgens mij gewoon goed, dus als ik de RTP niet stabiel krijg is er geen nood aan de man, dan gebruik ik gewoon die optie, maar ik wil eerst alles geprobeerd hebben om deze RTP connectie aan de praat te krijgen, dat lijkt mij nl een vette flexibele (en vooral schaalbare) oplossing.
 
Waar maak je dat uit op? Ik heb 1 audio interface (RME UFX) en 1 MioXL. Die Mio is via een switch verbonden met de computer (die Mio is dus niet met USB verbonden)

Ah, ik zie het al, ik zat verkeerd op je plaatje te kijken. Waarom heb je trouwens een switch nodig? Ik heb mn Midi4+ gewoon direct aangesloten via ethernet.

Trouwens, in ieder geval op mijn systeem, zie ik totaal geen verschil tussen RTP of USB qua performance. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.
 
Ah, ik zie het al, ik zat verkeerd op je plaatje te kijken. Waarom heb je trouwens een switch nodig? Ik heb mn Midi4+ gewoon direct aangesloten via ethernet.

Trouwens, in ieder geval op mijn systeem, zie ik totaal geen verschil tussen RTP of USB qua performance. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Een switch in een netwerk gebruiken is vrij normaal lijkt me, je wilt immers toch ook internet op je PC hebben? (ik in ieder geval wel :P). Dus tenzij je computer meerdere ethernet poorten heeft, of je een draadloze internet verbinding hebt (dan zou je een internet draad en een draad direct vanuit je MioXL in je pc kunnen proppen) anders heb je een router en/of switch nodig.
 
Laatst gewijzigd:
PS het plaatje uit post #65 komt gewoon uit de documentatie van de MioXL dus dat lijkt me normaal gebruik (ze laten daar ook een ander config zien, een ster verbinding, maar die is alleen voor speciale gevallen nodig)
 
Ook hier de vraag, waar maak je dat uit op?
Ik maak vanavond wat screenshots voor je, dan kan ik het hopelijk duidelijk uitleggen.
 
Back
Top