Iconnectivity MIO XL Topic

Ik heb alleen de Midi4+ mag ik ook meedoen? (heb er wel 2 stuks dus bij elkaar opgeteld is het een Mio)

Voor nu heb ik hem aangesloten via USB met mijn PC, tot zover lijkt de timing stabiel (ik krijg geen 'flikkerende' BPM in mijn slaved devices, wel een aantal bpm te hoog of te laag).

Heeft iemand USB vs RTP getest en zoja, denken jullie dat RTP stabieler is?
 
rtpMIDI is niet inherent beter of slechter dan MIDI over USB. Het is wel flexibeler;
- Als je MioXL aan je bekabelde netwerk hangt kun je er draadloos via Wifi ook gebruik van maken (geen idee waarom je het zou willen maar het kan wel)
- UTP (en/of wifi) geven je meer opties qua bekabeling en afstand (denk bijvoorbeeld aan de kabellengte; UTP kan tot 100 meter - wederom geen ide wie het zou willen maar het kan wel)
- Je kunt Mio devices chainen in je Midi netwerk
- Je kunt met meerdere computers (PC, Mac, Linux, maakt allemaal niet uit) verbinden naar je Mio device (chain)

Ik vind het vooral handig dat ik een USB poort minder gebruik op mijn PC want ze zijn zo op.
 
Ik heb m’n iPad Pro er nu ook op, dus iPad instrumenten aansturen via midi en iPad sequencers om synths aan te sturen.
 
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om specifiek CC123 (all notes off) te filteren? Ik kon het zo niet uit de handleiding halen. Ik ben al een tijd aan het kijken of ik mijn Roland A880 met iets moderners kan vervangen, maar heb een probleem met die CC die uit mijn Roland RD-1000 komt. Hier mijn oorspronkelijke post:
 
Zijn er opties om usb midi te combineren met usb om presets te wijzigen of firmware te updaten? De mio blokkeert dit volgens mij.
 
Zijn er opties om usb midi te combineren met usb om presets te wijzigen of firmware te updaten? De mio blokkeert dit volgens mij.

Tenzij je in de desbetreffende applicatie een custom midi poort kan instellen (en de data ook daadwerkelijk midi is) dan kan dat niet.

op zich niet zo’n heel groot probleem vind ik, je hebt het toch al via usb aangesloten dus even in pc prikken, updaten en dan weer terug.

editors werken meestal gewoon met midi dus dat is geen probleem meestal.
 
Alle aangesloten apparaten (midi en USB host) hangen nu via RTP aan de DAW èn kunnen worden bespeeld door de Squid.
Via midiOX werken Sysex updates ook prima de updates voor de MIO zelf gaan ook via RTP zo lang er maar een sessie actief is.
 
Thnx, die heb ik al eens bekeken, en in die video lijkt het er op dat je maar een handvol messages kan filteren (zie op 1:00m), daarom wil ik juist van een owner horen of het misschien ergens in een advanced modus mogelijk is om custom CCs op te geven.
Ik heb de fabrikant gewoon maar ff gemaild, hier het antwoord:

Thanks for reaching out.

The mioXL hardware does have that capability. However, we have not exposed that functionality in our software for mioXL yet. It is on the roadmap for sometime in the near future. That said, I’m not exactly sure when we’ll see it.
 
Ik heb er sinds kort 2 draaien en ben er erg happy mee. Had wel wat vage issues in het begin. Op een gegeven moment crashten ze ineens regelmatig via netwerk en via usb niet. Contact gehad met support. Keurig geholpen bleek firmware bug in de netwerk stack en dat is gefixt inmiddels.
 
Nog even over de USB vs RTP stabiliteit, voor de Midi4+ was dit eerder al eens gemeten:


RTP is dus wel net iets stabieler (minder jitter), maar scheelt niet veel, overall levert de Midi4+ (en verwacht hetzelfde resultaat met de Mio) dus best stabiel. Of in ieder geval denk ik stabiel genoeg om zonder ERM of USAMO externe gear te laten syncen.

USB vs RTP is wel met de kanttekening dat hoge CPU load een onvoorspelbare rol kan spelen, als je grote zware projecten hebt zou RTP net wel even dat beetje extra kunnen opleveren.
 
Ik heb ook nog een syncgen II, zal eens kijken of ik deze in de MIO XL kan injecteren, gebruik nu de clock van de Toriaz Squid, maar wanneer ik outboard weer met Cubase ga combineren lijkt de SyncgenII me handiger.
 
Met dank aan forumlid Rvooh heb ik een Midigal kunnen overnemen waarmee ik de midi clock stabiliteit van de Midi 4+ heb kunnen meten.

En helaas zijn de resultaten voor zowel connectie over USB en RTP teleurstellend.
Bij beide is er op mijn PC een instabiele midi clock zelf (wat ik al wist aangezien externe sequencers continu afwijkingen vertonen).
Ook de midi jitter is dramatisch van zo rond de 4,5%.

Nu heb ik ook nog een andere midi poort en die vertoonde hetzelfde gedrag, dus je zou bijna denken dat er ook iets met mijn PC en/of Ableton Live aan de hand is. Eigenlijk zou ik het eens met Bitwig oid moeten proberen.

Hoe dan ook, Ableton live is voor mijn setup niet geschikt als Masterclock, maar gelukkig heb ik nu de Midigal die stabiele clock kan genereren :) Het enige probleem is wel dat je in Auracle/Iconfig de start/stop en midi sync kan filteren, dit valt beiden onder realtime messages. Dus het was nog even gepuzzel om het aan de praat te krijgen want ik wilde wel dat alles ging lopen bij het starten van een recording in Live.
 
Het lijkt me ook geen haalbare kaart, retestrakke midi timing op een huidige Windows computer via USB of netwerk. Maar voor een gering bedrag koop je een usamo en hoef je je over die toestanden nooit meer druk te maken. Kost je alleen een fysieke input op de mio.
 
Het lijkt me ook geen haalbare kaart, retestrakke midi timing op een huidige Windows computer via USB of netwerk. Maar voor een gering bedrag koop je een usamo en hoef je je over die toestanden nooit meer druk te maken. Kost je alleen een fysieke input op de mio.

Compleet retestrak kan wellicht ook niet, maar de eerdere testresultaten op een MAC waren zodanig dat de jitter bijna verwaarloosbaar was. In mijn test was het op dus zo'n 20 keer slechter, dat maakt nogal uit. En inderdaad, dit is dus niet meer werkbaar zonder hulpmiddel.

iConnectivity Midi 4+ via Ethernet
Logic Pro (midi to all ports)
.24 / .27
Logic Pro (midi to network only)
.25 / .30
Ableton Live
.22 / .27
 
de E-RM Multiclock is 'rete strak'
maar met de ableton midi clock settings kun je de delay instellen zodat de drumcompters beter in sync zijn met de DAW latency, dus iets voorlopen,

met een midi to audio cable kun je de midi clock latency zien, met bv de Vengeance Scope VST
 
de E-RM Multiclock is 'rete strak'
maar met de ableton midi clock settings kun je de delay instellen zodat de drumcompters beter in sync zijn met de DAW latency, dus iets voorlopen,

met een midi to audio cable kun je de midi clock latency zien, met bv de Vengeance Scope VST

ERM staat strak inderdaad :) maar bedoelde uiteraard de strakheid van de iconnect doosjes. Overigens gaat het niet om latency, het gaat om stabiliteit van midi clock (dus komt er het aantal BPM uit wat je in je daw opgeeft) en Jitter (wat de afwijkingen hiervan zijn gedurende een tijdje).
 
tja, 'eens je een perfecte midi clock hebt, dan moet de midi sync't drumcomputers nog gelijk lopen met de in de box daw tracks,

Bij de ableton midi sync tracks kun je latency ingeven, da's intressant, maar idd, geen perfecte midi sync pulse, al valt dat bij de amt8/unitor nog mee
anders moet je al de daw tracks vertragen, of de erm multi clock laten voorlopen of met die pos/neg start


alé, kzal m'n jitter pagina nog is aanhalen,,,,
'k heb mij er heel lang in verdiept, tot de aanschaf vd erm multi clock, die loopt nu samen met drie Midex8 en een AMT8


er staat capture filmpjes met de vengeance scope vd midi clock sync,
met zo'n midi to audio cable,, daarvoor had ik zelf een sync scope gfx gemaakt voor synthtrl, die triggerde bij elke kick

de mioxl vind ik wel intressant moest de studio setup niet meer in OSX 10.8 kunnen werken
10.8 is de laatste osx versie voor de midex8,, en de amt/unitor heeft mss altijd maar 8 ingangen ??

De laatste maanden laat ik enkel de Sub bass reverb en hats intern in ableton lopen, met de voxengo delay,

de rest is allemaal drumcomputers via de erm multiclock in sync,,
de midi staccato noten geeft ik in via med-Soundtracker steptime of de atari cubase in realtime in, en die midi bounce ik dan in het ableton clip

Ik krijg nooit goeie resultaten als ik direct midi staccato noten in speel in het ableton midi clip,,, altijd latencie, mega veel jitter,,
atari record zonder de midi-usb latency/jitter
 
Laatst gewijzigd:
Daw sync is altijd sloppy, externe clock is veel strakker, dit heeft trouwens niks met de interface van doen maar puur GIGO (garbage in - garbage out)
ik heb hiervoor een hele mooie Innetclock SyncGen II die ik in je mioXL injecteer. Retestrak!
 
Back
Top