Iconnectivity MIO XL Topic

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Vandaag mijn Mio XL ontvangen begrepen dat er hier meer enthousiaste gebruikers zitten, dus misschien is een eigen topic wel levensvatbaar.
Heb vandaag de laatste FW 1.31 geïnstalleerd, samen met de laatste versie van Auracle for X Series.

Het is me inmiddels gelukt om de volgende Class Compliant devices via USB aan te sluiten, deze worden volledig herkend als een 16 poorts USB midi device

USB
USB Host 1 - Toriaz Squid (supercool, nu met USB alles op de X aansturen)
USB Host 2 - Sequential Prophet 10
USB Host 3 - Behringer Model D
USB Host 4 - Behringer Crave
USB Host 5 - Gereserveerd voor MOOG ONE 16
USB Host 6 - AKAI MPK261
USB Host 7 - Gereserveerd voor Oxi sequencer

Midi
Midi 1 - Roland SE-02 (niet class compliant)
Midi 2 - gereserveerd voor Roland TR-8S (niet class compliant)
Midi 3 - Acidlabs Drumatix (geen USB)
Midi 4 - OTO BIM
Midi 5 - OTO BAM
Midi 7 - Innerclock SyncGen II (midiclock inject wanneer ik Cubase gebruik) Tevens eens gaan experimenteren of deze clock nog strakker is als de Toriaz Squid (anders kan ik deze ook op slave setten)

Tevens is het me gelukt om met Auracle USB Host 1 te routen naar USB Host 2, waardoor ik met m'n Squid een pattern heb kunnen afspelen op de Prophet

De opzet is om nu de Squid USB (USB Host 1) op de volgende manier te mappen als preset

Zoals geselecteerd in Squid:
USB ch1 > Prophet 10 ch1
USB ch2 > Model D ch1
USB ch3 > Crave ch 1
USB ch4 > MOOG One Part 1
USB ch5 > MOOG One Part 2
USB ch6 > MOOG One Part 3
USB ch7 > SE-02
USB ch8 > OTO BIM
USB ch9 > OTO BAM
USB ch10 > Drumatix
USB ch11 > TR-8s

Een 2e preset zal alle hosts als RTP midi poort naar DAW worden dus geen (midi via) USB meer, maar alleen nog maar LAN
En dan hebben we nog steeds voldoende poorten over voor uitbreiding.

Kreeg net ook al de tip over filtering, daar ga ik ook nog induiken. Kortom genoeg te doen.
Vind je het leuk om mee te praten en je config te delen, kom er dan maar in :)
mioxl+front.png
 
De setup voor de class compliant devices is gelukt, maar ik krijg mijn SE-02 op midi out 12 niet spelend
hij is toegevoegd aan midi host 1 net als de andere synths, ingesteld op ch4, maar no joy, iemand enig idee wat fout kan gaan?
 
Ik heb nu een tijdje een mioXL en tot grote tevredenheid.
Ik was al een tijd op zoek naar een vervanging voor mijn UM-880, waar ik weliswaar erg tevreden over was, maar die te klein werd voor m'n setup.

Een harde eis was dat ik hem standalone moest kunnen gebruiken en daaraan voldoet hij.
In eerste instantie dacht ik dat 30 presets wat aan de krappe kant zou zijn, maar in de praktijk gebruik ik op het moment eigenlijk slechts 2 presets.
Binnen een preset valt er zoveel in te stellen dat ik een hoop configuraties kwijt kan in een preset.

Ik gebruik hem dan ook eigenlijk heel 'basic'.
In essentie komt het er op neer dat ik met de eerste al mijn synths met de beschikbare keyboards/controllers kan bespelen en de tweede preset stuurt alles van mijn sequencer naar alle andere instrumenten.
Van de netwerkmogelijkheden maak ik vooralsnog geen gebruik.

Het prettige is ook dat ik niet elke keer een puzzel hoef op te lossen met hoe het spul aan te sluiten vanwege ruimtegebrek in de interface.
Ik zwoer bij de het directe patchen middels knoppen op de UM-880, maar inmiddels vind ik de werkwijze van de mio ideaal.
Ik selecteer een preset en de mio doet z'n werk zonder dat ik er nog omkijken naar heb.

Ik ben benieuwd naar hoe anderen hem gebruiken, want er valt vast nog van alles te leren voor me.
 
Weet iemand of de Auralic software de XL ook kan vinden wanneer die wel op het netwerk zit, maar niet via USB is aangesloten?
vandaag lukte dat nog niet, maar misschien die ik iets verkeerd, zag in de software wel het IP adres, en in rtpmidi verschijnen de poorten ook.
 
Ik heb de USB aleen een keer voor firmware upgrade aangesloten gehad, de rest volledig via netwerk gedaan, ook Auracle.
 
moest je hiervoor nog wat anders instellen? als ik Auracle opstart zonder USB dan vindt hij de interface niet?
Edit: zie het al, moest in RTPmidi port connecten
 
Druk geweest met alle analoge zooi aansluiten, de routing naar de squid werk nu perfect
nu dus tijd om de RTP poorten te gaan maken voor Cubase. Hoe doen jullie dat?
- geeft de poorten in RTPMidi driver setup ook al direct de naam van de synth die er aan hangt? (standaard doet ie DESKTOPAE1234 en dan volgt (1) (2) etc)
- wat voor naam geef je de poorten In Auracle?
- ziet je alle poorten aan? Of alleen degene die je nodig hebt?
- hoe zit dit met master keyboard en local off?

brst nog wel lastig om hier de juiste keuzes in te maken. Maar wat een fine super flexibele interface zeg! Echt top!
 
Ik geef in rtpMIDI alles al zijn correcte naam. Ik heb poorten voor "DAW" en voor "VST" per instrument (VST is voor een librarian / editor (MIDI Quest) die exclusive toegang tot de MIDI port nodig heeft en de DAW houdt 'm anders bezet)

In Auracle noem ik onder DIN de poort "Synth MIDI", onder Device port "Synth" en onder RTP "Synth DAW" en "Synth VST". Daarmee routeer/split/merge ik alles.

Alle poorten die ik geconfigureerd heb staan op Initiator in Auracle.

Alle keyboards staan bij mij Local Off.
 
MioXL staat hier op mijn aanschaf lijstje. :)
Kan je een (class compliant) midi-interface,bv UM880, aan de usb ingang van de Mio hangen voor extra Midi ingangen?
:D
 
Leuke topic, ik heb er net eentje besteld bij Bax, levertijd zeven werkdagen dus binnen een maand of zes zal die wel toekomen. :D

Vroeg me min of meer hetzelfde af als BIAM, zou je er een usb hub kunnen aanhangen voor meer usb toestellen?
 
Leuke topic, ik heb er net eentje besteld bij Bax, levertijd zeven werkdagen dus binnen een maand of zes zal die wel toekomen. :D

Vroeg me min of meer hetzelfde af als BIAM, zou je er een usb hub kunnen aanhangen voor meer usb toestellen?
Ik begreep uit de handleiding dat je er een usb-hub aan kan hangen om zo tot max 10 usb-midi poorten toe te voegen.
 
Ik begreep uit de handleiding dat je er een usb-hub aan kan hangen om zo tot max 10 usb-midi poorten toe te voegen.
Ik lees in de handleiding dit: "mioXM can even host external (powered) USB hubs with additional USB-MIDI devices for a total of 8."

Die hub lijkt dus voorbehouden te zijn aan de XM.
 
Hmmm zal het es moeten proberen als ik hem heb. Zou ideaal zijn als ik zoveel mogelijk met usb kan werken om het aantal kabels te beperken. Nu goed, we zien wel.
 
Deze staat ook al een tijdje op mijn lijstje als vervanging (+) voor de oude vertrouwde a880. Er staan inmiddels zoveel machines met midi over usb, dat lijkt me erg handig. Is het qua timing/midiclock helemaal rocksteady om al die protocollen naast elkaar te gebruiken (midi, midi over USB en netwerk)? Ik zou het wel superhandig gevonden als de bediening via een web-based applicatie was gegaan in plaats van eigen software. Of bijvoorbeeld via de smartphone.
 
Ik lees in de handleiding dit: "mioXM can even host external (powered) USB hubs with additional USB-MIDI devices for a total of 8."

Die hub lijkt dus voorbehouden te zijn aan de XM.
Heb de MioXL aangeschaft. :)
USB-hub werkt prima op de MioXL. Bijvoorbeeld de BassStation2 vraagt te veel stroom van de Mio om te kunnen werken, maar werkt prima met een powered usb-hub ertussen.
Die 8 gaat over het aantal usb poorten op een hub. Een hub met meer dan 8 poorten ziet ie blijkbaar niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik begreep uit de handleiding dat je er een usb-hub aan kan hangen om zo tot max 10 usb-midi poorten toe te voegen.
10 usb poorten is het max wat de MIO kan gebruiken.
 
usb wel
- Midibox Sequencer (MB909 sequencer LPC versie)
usb niet
- Motu MidiTimePieceAV
- Emagic AMT8
(zijn beiden ook niet class compliant, dus logisch.)
 
Back
Top