Iconnectivity MIO XL Topic

Draait Auracle op Rosetta? Volgens mij niet hoor, werkt uitmuntend op de M1.
Bij mij werkt hij ook uitstekend op M1. Maar als je rechtermuisknop doe zie je bij General -> Kind: Application (Intel). Maw, intel only.

En uit ervaring met andere muziek apps uit het verleden, als ze dit geen universal binary maken of M1 native, gaat bij een bepaalde major MacOS versie deze niet meer werken omdat ze rosetta eruit halen. Was met de overstap van PPC -> intel en 32 bit->64bit in het verleden ook zo geweest.
 
Vandaag ook overstag gegaan om tussen de Cirklon en mijn mac in te zetten om wat kabels te elimineren en te zorgen dat naar mijn Cirklon alleen nog maar 1 usb en power kabel hoeft te gaan.

Nu een hoop filmpjes en posts doorlezen en 'denk' dat ik het meeste wel begrijp. Be er nog niet helemaal uit, maar volgens mij moet wat ik wil kunnen. Ben in ieder geval van plan om:

- Tussen Ableton en Mio RTP sessies voor elke synth/drumdoos en eentje extra om naar de Cirklon te routen
- Mio op de host usb ingang van de Cirklon, zodat ik tot 15 hst poorten in de Cirklon kan gebruiken voor synths/drumdozen en eentje voor de routing naar Ableton
- Synths/drumdozen allemaal op de dins en usbs van de Mio
 
ik heb ook de Mio XL maar dacht dat dan de driver multiclient was onder windows maar dat is helemaal niet zo.
Ableton locked de driver en er kan niemand anders bij.
Dat zuigt wel.....
 
ik heb ook de Mio XL maar dacht dat dan de driver multiclient was onder windows maar dat is helemaal niet zo.
Ableton locked de driver en er kan niemand anders bij.
Dat zuigt wel.....
Dat is op te lossen door per device waar je dat voor nodig hebt, een 2e MIDI poort te maken in Auracle en deze te dupliceren (voor uitgaand) en mergen (voor binnekomend). Zo heb ik voor al mijn devices een RTP MIDI poort genaamd "MIDI" en een extra poort genaamd "VST". De MIDI poort mag door Ableton gelocked worden en de VST poort is dan vrij om bijvoorbeeld een VST librarian/automation vanaf het MIDI spoor toe te passen. Even wat gedoe met het instellen maar werkt daarna vlekkeloos.

Geen enkele MIDI driver is echt multiclient onder Windows. Dat is het enige wat Apple nog altijd beter voor elkaar heeft dan Windows.
 
Vandaag ook overstag gegaan om tussen de Cirklon en mijn mac in te zetten om wat kabels te elimineren en te zorgen dat naar mijn Cirklon alleen nog maar 1 usb en power kabel hoeft te gaan.

Nu een hoop filmpjes en posts doorlezen en 'denk' dat ik het meeste wel begrijp. Be er nog niet helemaal uit, maar volgens mij moet wat ik wil kunnen. Ben in ieder geval van plan om:

- Tussen Ableton en Mio RTP sessies voor elke synth/drumdoos en eentje extra om naar de Cirklon te routen
- Mio op de host usb ingang van de Cirklon, zodat ik tot 15 hst poorten in de Cirklon kan gebruiken voor synths/drumdozen en eentje voor de routing naar Ableton
- Synths/drumdozen allemaal op de dins en usbs van de Mio

klinkt goed. Alleen de mio op de host van de cirklon aansluiten hoeft toch niet? Je sluit de cirklon gewoon aan en route in de mio alles wat je in uit wilt routen. Zou hou je altijd de flexibliteit om dingen EN vanuit je daw EN via de cirklon aan te sturen.

Overigens blijft je ook met een RTP connectie midi timing problemen houden. Voor drumdozen is het misschien beter om sample sync met usamo bijv te hebben met de cirklon en die alles centraal doorstuurt (via mio) naar de rest.
 
Dat is op te lossen door per device waar je dat voor nodig hebt, een 2e MIDI poort te maken in Auracle en deze te dupliceren (voor uitgaand) en mergen (voor binnekomend). Zo heb ik voor al mijn devices een RTP MIDI poort genaamd "MIDI" en een extra poort genaamd "VST". De MIDI poort mag door Ableton gelocked worden en de VST poort is dan vrij om bijvoorbeeld een VST librarian/automation vanaf het MIDI spoor toe te passen. Even wat gedoe met het instellen maar werkt daarna vlekkeloos.

Geen enkele MIDI driver is echt multiclient onder Windows. Dat is het enige wat Apple nog altijd beter voor elkaar heeft dan Windows.
interessant, misschien domme vraag, maar hoe dupliceer je dan die midi poort in auracle?
 
klinkt goed. Alleen de mio op de host van de cirklon aansluiten hoeft toch niet? Je sluit de cirklon gewoon aan en route in de mio alles wat je in uit wilt routen. Zou hou je altijd de flexibliteit om dingen EN vanuit je daw EN via de cirklon aan te sturen.

Overigens blijft je ook met een RTP connectie midi timing problemen houden. Voor drumdozen is het misschien beter om sample sync met usamo bijv te hebben met de cirklon en die alles centraal doorstuurt (via mio) naar de rest.

Heb ik dan niet 'maar' 6 dedicated poorten van en naar de cirklon via de Mio? Ik zou hem juist als host willen om de 16 hst poorten te kunnen gebruiken, zodat ik elke drumdoos en synth (bij wie het nodig is) volledige apart aan kan sturen, inclusief dus de 16 i/o kanalen en midi delay per hst. Ik heb natuurlijk ook nog de 5 din poorten op de cirklon, maar dmv de Mio zou ik het gebruik daarvan juist willen omzeilen (=minder kabels naar de ck). Daarbij ga ik er dus wel vanuit dat ik dat te gelijk kan doen met de RTP functionaliteit met de DAW. Als het OF RTP host OF usb host is, moet ik even anders gaan denken.

Over timing issues, tot nu toe eigenlijk nooit 'last' van gehad, niet met alles via de cirklon dins, maar had het ook niet via ableton en usb/din door elkaar. Ik heb dan wel drum unit de midi delay gefinetuned. Wellicht geen last van doordat ik over het algemeen niet midi en audio opnames door elkaar gebruik. Oftewel alles midi houden, op een gegeven moment alle sporen opnemen, daarna goed zetten als de timing niet klopt.

Thanks voor het meedenken iig. Ik heb wat langer de tijd om te puzzelen, want bleek dat 'net voordat ik bestelde de laatste verkocht was'....
 
Dat is op te lossen door per device waar je dat voor nodig hebt, een 2e MIDI poort te maken in Auracle en deze te dupliceren (voor uitgaand) en mergen (voor binnekomend). Zo heb ik voor al mijn devices een RTP MIDI poort genaamd "MIDI" en een extra poort genaamd "VST". De MIDI poort mag door Ableton gelocked worden en de VST poort is dan vrij om bijvoorbeeld een VST librarian/automation vanaf het MIDI spoor toe te passen. Even wat gedoe met het instellen maar werkt daarna vlekkeloos.

Geen enkele MIDI driver is echt multiclient onder Windows. Dat is het enige wat Apple nog altijd beter voor elkaar heeft dan Windows.
super! ga dat eens proberen.
 
interessant, misschien domme vraag, maar hoe dupliceer je dan die midi poort in auracle?
Ik heb mijn studio PC al even niet aan gehad, dus dit gaat uit het hoofd; je kunt per poort in Auracle instellen waarvandaan hij MIDI ontvangt en waar hij MIDI naartoe stuurt. Dus je kunt je fysieke MIDI poort naar 2 interne MIDI poorten laten sturen (dupliceer, of split), en die 2 interne MIDI poorten naar dezelfde fysieke MIDI poort (merge). Dat instellen gaat vrij grafisch, met aanklikken van vakjes etc. Als je er echt niet zelf uitkomt laat het dan even weten dan zal ik een paar screenshots maken (maar verwacht niet dat ik dat snel geregeld heb ;))
 
Ik heb mijn studio PC al even niet aan gehad, dus dit gaat uit het hoofd; je kunt per poort in Auracle instellen waarvandaan hij MIDI ontvangt en waar hij MIDI naartoe stuurt. Dus je kunt je fysieke MIDI poort naar 2 interne MIDI poorten laten sturen (dupliceer, of split), en die 2 interne MIDI poorten naar dezelfde fysieke MIDI poort (merge). Dat instellen gaat vrij grafisch, met aanklikken van vakjes etc. Als je er echt niet zelf uitkomt laat het dan even weten dan zal ik een paar screenshots maken (maar verwacht niet dat ik dat snel geregeld heb ;))
bedoel je niet dat je virtual midi poorten gebruikt? loopMIDI | Tobias Erichsen
onder windows zijn die wel multiclient.
 
bedoel je niet dat je virtual midi poorten gebruikt? loopMIDI | Tobias Erichsen
onder windows zijn die wel multiclient.
Nee LoopMIDI heb je niet nodig bij de Mio, hun RTP MIDI driver hebben ze gekocht van dezelfde man en heeft alle nodige functies al aan boord.

Die Driver is zo MultiClient als kan onder Windows maar Ableton zal alsnog de MIDI poort locken. je kunt dus wel meerdere virtuele poorten maken om het probleem te omzeilen.
 
Back
Top