[Disco] The One

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
110 bpm Cm

Onder mijn alter ego Herbie Hatchback maak ik disco en funky breaks muziek. Ik ben nu bezig om een EP te maken met 4 disco nummers. Dit is de eerste die af is, de andere 3 zijn bijna klaar en zullen snel volgen.

Ik maak dit soort muziek al langer maar ik gebruik tot nu toe altijd samples met copyright zodat ik onder deze alias nog nooit iets heb kunnen uitbrengen. Ik wil nu eindelijk iets als Herbie Hatchback op Spotify ed krijgen. Vandaar dat deze EP enkel royalty free samples bevat naast eigen instrumentarium. Ik ben benieuwd naar de bevindingen want het is toch een heel andere weg die ik hier insla.

Als je mijn muziek leuk vindt, volg me aub op SoundCloud, geef een like, repost of laat een comment achter. Zo helpen we elkaars muziek te promoten.

Enjoy!

 
Laatst gewijzigd:
Dit is toch wel heel fijn, weet niet wat van het instrumentarium samples zijn en wat synths, maar het klinkt écht lekker.
 
Hij is goed geproduceerd, maar't is niet echt mijn smaak van muziek.. Een beetje te traag en te minimalistisch, maar in zijn genre is dit werkelijk goed gemaakt.

Succes!

Gloomy :)
 
Dank voor de fijne reacties tot dusver

Dit is toch wel heel fijn, weet niet wat van het instrumentarium samples zijn en wat synths, maar het klinkt écht lekker.

Wat heb ik zelf gemaakt: de bas is in de MIDI editor gemaakt met een Ableton basgitaar sound. Synth is Arturia Jupiter 8, percussie is van een Ableton Live pack, beats zijn Ableton drumrack (live drums zijn wel sample loops).

Ik ga er niet over liegen, veel van de onderdelen in deze track zijn royalty free sample loops maar dan wel van verschillende CD’s die ik over de jaren verzameld heb. Dus geen hapklare track van één CD die je alleen nog als een Ikea kast in elkaar hoeft te schuiven maar het komt toch wel dicht in de buurt. Die loops zijn helemaal geprocessed dus je kan er weinig meer aan tweaken. Helaas als je Disco wilt maken met enkel de MIDI editor klinkt het al snel steriel en eindig je meestal gewoon met housemuziek. Je hebt gewoon live gespeelde instrumenten nodig voor echte disco.

Gitaar spelen, drummen ed. kan ik niet. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet nodig om elk instrument zelf te bouwen en daarna ook nog zelf te bespelen. Eén van de belangrijkste onderdelen in electronische muziek is de kickdrum. Je gaat toch niet voor elk nummer zelf je eigen kickdrum maken.. nee, je pakt gewoon een sample. Waarom zou dat niet voor de andere instrumenten mogen? 


De rest zijn pretty much sample loops. Vocalen komen van een andere sample CD dan het instrumentarium. Ik heb zelf een lange tijd een Pearl Syncussion gehad maar zelfs de space sounds die daar ongetwijfeld mee gemaakt zijn komen helaas ook van een sample CD omdat die beter paste dan wat ik toen zelf opgenoman had. Maar hee, beter goed gejat dan slecht verzonnen toch? De disco claps komen toch van vinyl maar niemand die er ooit achter komt waar ik die van gepakt heb dus dat beetje lef heb ik dan nog wel :maffia:

Ik vind dat de compositie en het arrangement nog steeds van mij is dus ik zie het als een eigen productie ondanks de vele aftermarket onderdelen. Er zit ook nog een ongewone akkoordenwisseling in van Cm naar Am die ik maakte omdat ik anders sommige sample loops niet kon plaatsen maar die pakt toch leuk uit vind ik. Verder boeie, ik kan eindelijk eens wat disco muziek uitbrengen :)
 
Het klinkt lekker funky maar ik heb wel moeite met het op de markt brengen van kant en klare uitvoeringen van anderen zonder hun recht te doen en de rechtvaardiging ervan. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het veel leuker en uitdagender om de muziek zelf te spelen. Gitaar spelen kun je zelf leren. Lekker pielen op dat ding terwijl je voor de tv hangt totdat je goed genoeg bent om opnames te maken. Voor drummen geldt dit ook, als je maar gevoel voor ritme hebt. Met behulp van de hedendaagse technologie kun je kleine stukjes audio aan elkaar plakken. Je hoeft dus geen virtuoos te zijn en door je beperkingen kom je tot andere ideeën en resultaten dan de virtuozen. En anders gebruik je toch losse samples van akkoorden en noten? Ik vind die disco zoals Nile Rodgers en Bernard Edwards maakten ook geweldig maar als ik die stijl zelf zou willen maken zou ik me er niet zo makkelijk van afmaken. Ik sluit af met een compliment: die jupitersolo is heel pakkend en origineel. Die blijft hangen. Waarmee ik maar wil zeggen: kies voor originaliteit.
 
Leuke stijl, nog iets te laidback/funky naar mijn smaak, maar ik kan het wel waarderen.
De laatste tijd veel Giorgio Moroder aan het luisteren: The Chase, Night Drive etc. dus combi disco en synths is top! :)
Laat je vooral niet tegenhouden door gebruik te maken van samples. Je kunt niet overal goed in zijn. Creativiteit zit 'm soms ook in het goed uitzoeken van bij elkaar passende samples.
Het gaat uiteindelijk om het gevoel en het eindresultaat. Als je daar eerst drie jaar 3 verschillende instrumenten voor moet gaan leren is de lol er heel snel vanaf.
 
Het klinkt lekker funky maar ik heb wel moeite met het op de markt brengen van kant en klare uitvoeringen van anderen zonder hun recht te doen en de rechtvaardiging ervan. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het veel leuker en uitdagender om de muziek zelf te spelen. Gitaar spelen kun je zelf leren. Lekker pielen op dat ding terwijl je voor de tv hangt totdat je goed genoeg bent om opnames te maken. Voor drummen geldt dit ook, als je maar gevoel voor ritme hebt. Met behulp van de hedendaagse technologie kun je kleine stukjes audio aan elkaar plakken. Je hoeft dus geen virtuoos te zijn en door je beperkingen kom je tot andere ideeën en resultaten dan de virtuozen. En anders gebruik je toch losse samples van akkoorden en noten? Ik vind die disco zoals Nile Rodgers en Bernard Edwards maakten ook geweldig maar als ik die stijl zelf zou willen maken zou ik me er niet zo makkelijk van afmaken. Ik sluit af met een compliment: die jupitersolo is heel pakkend en origineel. Die blijft hangen. Waarmee ik maar wil zeggen: kies voor originaliteit.

Ik begrijp wat je zegt en ik ben het er eignlijk ergens ook wel mee eens. In de hiphop scene waar ik vandaan kom is het helemaal not done om sample cd’s te gebruiken. Ik heb me er jaren lang aan gehouden maar ik werd er niet gelukkig van ik vond mijn producties ook middelmatig. Bovendien kon ik niets uitbrengen vanwege copyright dus lekker puristisch bezig maar er nergens mee komen. Ik heb een tijd basgitaar gespeeld in een band. Het was fun en leerzaam maar ook al zou ik jaren lang gitaar spelen oefenen, ik word nooit zo goed als de getrainde studio muzikanten die met hun instrument op staan, naar bed gaan en dan ook nog zeldzame wah pedalen hebben ed. En originele rhodes keys die duur onderhoud vergen. Moet ik zeker ook een Hammond B3 gaan kopen.. Ik wil gewoon nu componeren en goeie dingen maken zonder dat mijn hele huiskamer vol staat met instrumetarium waarbij ik nooit op elk instrument virtuoos kan worden of je moet Jet Rebel heten en elke dag drugs gebruiken. Dus ik heb de stap genomen en mij over de schaamte heen gezet van sample loops te gebruiken. Toch had ik ook liever alles zelf gemaakt maar het is gewoon onbegonnen werk voor mij.

De instrumentalisten die die sample loops maken hebben er overigens zelf voor getekend om die samples royalty free uit te laten brengen dus daar hoef ik me ook niet schuldig over te voelen.

Dank voor de kudos voor mijn synth solo. dat doet me goed :)

Leuke stijl, nog iets te laidback/funky naar mijn smaak, maar ik kan het wel waarderen.
De laatste tijd veel Giorgio Moroder aan het luisteren: The Chase, Night Drive etc. dus combi disco en synths is top! :)
Laat je vooral niet tegenhouden door gebruik te maken van samples. Je kunt niet overal goed in zijn. Creativiteit zit 'm soms ook in het goed uitzoeken van bij elkaar passende samples.
Het gaat uiteindelijk om het gevoel en het eindresultaat. Als je daar eerst drie jaar 3 verschillende instrumenten voor moet gaan leren is de lol er heel snel vanaf.

Dank man, daar ben ik het dus helemaal mee eens. Binnenkort zal ik de volgende track posten. Die is wat sneller dus die zal denk ik meer bij je in de smaak vallen. Giorgio Moroder staat echt op eenzame hoogte op disco gebied :halleluja
 
Ik vind hem lekker klinken! Werken met kant en klare samples -en zeker loops- is wel een beetje cheaten vind ik zelf en zou ik niet zo gauw doen. Aan de andere kant is het uitkiezen van de juiste loops en samples en die in een betekenisvol arrangement verwerken ook een kunst op zich. En ik heb wel eens gehoord dat het gros van de succesvolle house en techno producers ook op die manier hun muziek produceren. Het is denk ik wel gemakkelijker om zo snel tot iets te komen dat qua sound ook nog goed klinkt dan dat je alles 'from scratch' zelf maakt. Echter zolang de nummers gewoon goed zijn en het publiek het waardeert, hoeft daar uiteindelijk helemaal niets mis mee te zijn. Ik vond het in ieder geval een prettig nummer om naar te luisteren en ben benieuw naar je volgende drie disco producties.
 
Ik vind hem lekker klinken! Werken met kant en klare samples -en zeker loops- is wel een beetje cheaten vind ik zelf en zou ik niet zo gauw doen. Aan de andere kant is het uitkiezen van de juiste loops en samples en die in een betekenisvol arrangement verwerken ook een kunst op zich. En ik heb wel eens gehoord dat het gros van de succesvolle house en techno producers ook op die manier hun muziek produceren. Het is denk ik wel gemakkelijker om zo snel tot iets te komen dat qua sound ook nog goed klinkt dan dat je alles 'from scratch' zelf maakt. Echter zolang de nummers gewoon goed zijn en het publiek het waardeert, hoeft daar uiteindelijk helemaal niets mis mee te zijn. Ik vond het in ieder geval een prettig nummer om naar te luisteren en ben benieuw naar je volgende drie disco producties.

Tof om te horen, de hele release is nu uit en kan je hier beluisteren
 
Ik had dit nummer eerst zelf uitgebracht als onderdeel van een EP op Bandcamp en de digitale platforms maar ik heb al mijn zelf uitgebrachte spul teruggetrokken en bij bestaande labels aangeboden. Label eigenaar is (nog) niet voor mij weggelegd. Heb er iets te makkelijk over gedacht kwam ik achter.

Hij komt 5 november uit op Moiss Music samen met nog een andere track van die EP:

De andere 2 tracks van die EP worden binnenkort op andere labels uitgebracht.
 
Back
Top