Muziek promoten op Spotify?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Hoe promoot je muziek op Spotify?
Ik heb sinds mijn 1e single release en 1e EP nog maar weinig plays en volgers.

2e vraag: Kunnen we elkaar niet wat beter promoten door te elkaar te volgen en elkaars muziek in playlists te zetten ofzo?
Geldt eigenlijk ook voor SoundCloud. Muziek op SoundCloud die hier gepost wordt en die ik leuk vind geef zelf ik zelf altijd een like en ik plaats ook altijd een comment. Daarmee help je elkaar toch een beetje.

Dit is mijn Spotify profiel
 
Volgens mij gebruik je best sociale media om volk te lokken naar je Spotify.

Of je kunt hopen op een editorialen playlist die je oppikt... :?
 
Ik denk niet dat elkaar volgen veel oplevert op Spotify. Je kan op playlists proberen raken (bv. via submithub), maar ook dat is maar tijdelijk, val je eraf, dan vallen ook de meeste luisteraars weg. De beste manier om een publiek te vormen is denk ik via socials en daar geregeld links plaatsen naar je Spotify. Via YT zijn er veel tips te vinden om een goede basis te vormen via bv. twitter of instagram.
 
Volgens mij zei iemand dat er op spotify 500K tracks per dag bij komen. Tja, hoe moet iemand hier jouw track uithalen ?!
 
Volgens mij zei iemand dat er op spotify 500K tracks per dag bij komen. Tja, hoe moet iemand hier jouw track uithalen ?!
Wauw, dat is wel aardig veel :o

Je moet natuurlijk niet hopen dat iemand op magische wijze je spotify vindt. Ik heb nu zelf bijna 4000 luisteraars op spotify, deze komen vooral via playlists, maar een aanzienlijk aantal ook rechtstreeks via mijn ffm.to link, die zijn heel handig om te gebruiken, bv.:


Deze link probeer ik op elke mogelijke manier en op elke mogelijke plaats te pushen, zowel vóór de release, als nadien via socials. Voor zowel twitter als instagram geldt bv. dat je door zelf mensen te volgen ook heel veel volgers kan verzamelen.
 
Volgens deze bron zou het gaan om zo'n 40k tracks per dag op Spotify, anno 2019. Het zal nu wellicht iets meer zijn, maar ik denk geen 500k. Maar ook 40k is best een groot aantal, dat wel.

Vraag me trouwens af, is Spotify wel de beste plek voor promotie? Hier een artikel over Spotify, daarin valt te lezen dat zo'n 87% van de content afkomstig is van de vier grootste labels in de wereld.

In een ander draadje over een soortgelijk onderwerp schreef ik dit, mss ook hier relevant:

"Klinkt paradoxaal, maar omdat je muziek wat underground is en je geen aantallen luisteraars zult bereiken wat in de mainstream wellicht mogelijk is, dat kan juist de sleutel zijn om veel meer luisteraars te krijgen dan je nu hebt. Ik ben oa. liefhebber van het micro-genre witch-house en het zwaartepunt daarvan ligt tegenwoordig vooral in Rusland en omringende landen. Op Youtube zijn wat kanalen die elke liefhebber wel kent, deze in het bijzonder. Artiesten die een groter bereik willen kunnen dat daar krijgen, de persoon achter het kanaal nodigt artiesten uit om hun werk te showcasen. Hoewel dit micro-genre in het hele muzikale landschap natuurlijk erg klein is, iemand die zijn of haar muziek daar neerzet krijgt in één klap al gauw duizenden, soms tienduizenden luisteraars. Dat is hele goede promotie. Meestal staan er verwijzingen bij naar Soundcloud, Bandcamp e.d. waar mensen die de muziek waarderen meer kunnen beluisteren.

Misschien een idee om je te richten op één (micro)-genre en een soortgelijk kanaal online te vinden dat iets dergelijk doet, dat artiesten de gelegenheid geeft om hun werk te showcasen. Dan moet je je niche vinden en daar iets mee doen in de online-scene die daarvan bestaat."
 
Volgens deze bron zou het gaan om zo'n 40k tracks per dag op Spotify, anno 2019. Het zal nu wellicht iets meer zijn, maar ik denk geen 500k. Maar ook 40k is best een groot aantal, dat wel.

Vraag me trouwens af, is Spotify wel de beste plek voor promotie? Hier een artikel over Spotify, daarin valt te lezen dat zo'n 87% van de content afkomstig is van de vier grootste labels in de wereld.

In een ander draadje over een soortgelijk onderwerp schreef ik dit, mss ook hier relevant:

"Klinkt paradoxaal, maar omdat je muziek wat underground is en je geen aantallen luisteraars zult bereiken wat in de mainstream wellicht mogelijk is, dat kan juist de sleutel zijn om veel meer luisteraars te krijgen dan je nu hebt. Ik ben oa. liefhebber van het micro-genre witch-house en het zwaartepunt daarvan ligt tegenwoordig vooral in Rusland en omringende landen. Op Youtube zijn wat kanalen die elke liefhebber wel kent, deze in het bijzonder. Artiesten die een groter bereik willen kunnen dat daar krijgen, de persoon achter het kanaal nodigt artiesten uit om hun werk te showcasen. Hoewel dit micro-genre in het hele muzikale landschap natuurlijk erg klein is, iemand die zijn of haar muziek daar neerzet krijgt in één klap al gauw duizenden, soms tienduizenden luisteraars. Dat is hele goede promotie. Meestal staan er verwijzingen bij naar Soundcloud, Bandcamp e.d. waar mensen die de muziek waarderen meer kunnen beluisteren.

Misschien een idee om je te richten op één (micro)-genre en een soortgelijk kanaal online te vinden dat iets dergelijk doet, dat artiesten de gelegenheid geeft om hun werk te showcasen. Dan moet je je niche vinden en daar iets mee doen in de online-scene die daarvan bestaat."

klopt, genoeg sub-scenes, ken ik ook nog van vroeger toen ik in götterdämmerung zat, klein in nederland (wel recensies, kleine in de wat grotere tijdschriften), maar internationaal gezien, krijg je simpelweg een groter publiek.

je moet de sub-scenes dan wel zien te vinden. ik ben al blij met mijn 6K plays, over.... 8 jaar... er wordt wel meer gerepost, door echte 'liefhebbers', niet door die repost-bots..

soms zit ook wel eens te denken, hoe breid ik het publiek uit... aktiever zijn op soundcloud helpt, en is ook leuk..

maar ik zie mijn werk nog niet echt geschikt zijn voor een sub-scene.
 
Ik heb nu zelf bijna 4000 luisteraars op spotify, deze komen vooral via playlists, maar een aanzienlijk aantal ook rechtstreeks via mijn ffm.to link, die zijn heel handig om te gebruiken, bv.:


Deze link probeer ik op elke mogelijke manier en op elke mogelijke plaats te pushen, zowel vóór de release, als nadien via socials. Voor zowel twitter als instagram geldt bv. dat je door zelf mensen te volgen ook heel veel volgers kan verzamelen.

Goeie tip! Welk plan zou je hiervoor adviseren?
Er zijn er drie: Feature.fm | Music Smart Links, Music Marketing & Music Advertising
 
Muziek is al jaren niet meer een distributie kanaal, maar sinds digitalisatie een verdien model. De industrie verdient meer aan de “aspired musician” dan traditionele “platenverkoop“
 
Je muziek doet er ook niet echt toe. Je social media skills zijn het belangrijkst lijkt het. Daarna volgt de rest (misschien).
 
Back
Top