Ervaring met bakken van multitrack tapes en digitaliseren?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
Heeft er iemand ervaring met het laten bakken, schoonmaken en digitaliseren van multitrack tapes? Ik moet (misschien) een 30 jaar oude 16 sporen 1/2" tape (opgenomen met een Fostex B16) laten digitaliseren.
Uiteraard vind ik met Google wel wat bedrijven die dat doen, maar heeft iemand dit al eens laten doen?
 
Is het mogelijk om de tape voor het bakken ook te digitaliseren, om te vergelijken met de transfer na het bakken?
Volgens mij is dat juist tricky. Als ik het goed heb onthouden moet je het vooraf doen zodat de banden niet beschadigen bij het afspelen. Als je ze onherstelbaar beschadigd door niet te bakken dan kun je nooit meer een goeie omzetting doen. Vandaar dat ik dat ook liever aan de professionals over laat.
 
Goed punt. Ik heb ook nog een stapeltje banden van mijn R8 liggen. 20-25 jaar niet gedraaid. Niet zo kritisch, leuk voor de heb als ze in digitale vorm zijn, had toen al een hekel aan die rotbanden. Ben trouwens benieuwd of die R8 zelf nog wel uit de slaap gekust kan worden.
 
Ik heb ook nog een stapeltje banden van mijn R8 liggen. 20-25 jaar niet gedraaid. Niet zo kritisch, leuk voor de heb als ze in digitale vorm zijn
Ik heb online wel al een adres gevonden, alles bij elkaar niet de hoofdprijs (~€200,- voor bakken en digitaliseren). Maar als je er meerdere hebt dan kan het misschien toch wel aan gaan tikken. Gelukkig gaat het voor mij maar over 1 band. Uiteindelijk denk ik dat je er niet aan gaat ontkomen, wil je het materiaal kunnen behouden.
 
Volgens mij is dat juist tricky. Als ik het goed heb onthouden moet je het vooraf doen zodat de banden niet beschadigen bij het afspelen. Als je ze onherstelbaar beschadigd door niet te bakken dan kun je nooit meer een goeie omzetting doen. Vandaar dat ik dat ook liever aan de professionals over laat.
Dat heb je goed onthouden. Als de tape in een slechte staat is dan moet je die niet meer afspelen voordat hij behandeld ("gebakken") is, want dan maak je het juist erger. Zeker door een professional naar laten kijken!

Aan de andere kant begrijp ik dat je nog niet weet in welke staat de tape verkeert.....misschien valt het wel erg mee :)
 
Aan de andere kant begrijp ik dat je nog niet weet in welke staat de tape verkeert.....misschien valt het wel erg mee :)
Nee, ik heb 'm zelfs nog niet in handen. Maar ik denk ook niet dat ik met mijn leken-oog kan beoordelen wat de staat is. Dus dat geef ik graag uit handen, maar is nog best lastig om daar ervaringen van te vinden van bedrijven in NL. Niet dat die ervaringen heilig zijn, maar je krijgt dan al wel een betere indruk.
 
Als je bakker ook gaat digitaliseren heeft -ie dan voldoende info om de band zomaar op zijn machine te leggen? Referentietonen ruisonderdrukking etc etc.
 
Als je bakker ook gaat digitaliseren heeft -ie dan voldoende info om de band zomaar op zijn machine te leggen? Referentietonen ruisonderdrukking etc etc.
Geen idee, eerlijk gezegd. Ik nam eigenlijk aan dat je met alleen de band an sich wel voorruit zou kunnen. Op zich staat daar geen extra info op; geen SMPTE of sync signalen, gewoon 16 sporen audio. Dus als je dat in 1 keer digitaliseert dan zou dat m.i. voldoende moeten zijn om er daarna in het digitale domein mee verder te werken (remix/remaster), toch?
 
Hooguit dus de ruisonderdrukking die (waarschijnlijk) toegepast is, Dolby C op een B16. Het type tape (staat vast op de spoel of op de leader tape), Ampex 456 of zo. Maar goed, daar zal de bakker veel meer verstand van hebben dan deze simpele knurft.
 
Even nog een update voor mensen die hier in de toekomst ook nog mee te maken kunnen krijgen. Het ging overigens om 3 16 sporen 1/4" tapes, niet eentje. Ik ben uiteindelijk bij het bedrijf aan gaan kloppen wat ik via Google had gevonden, Eavr. Volgens een bevriende studio eigenaar, die ook al eens daar wat had laten digitaliseren, waren zij min of meer hèt bedrijf in NL voor dit soort dingen. Dus een tweetal ritjes op en neer naar Vleuten en alles is gedigitaliseerd. Perfect resultaat, mooi om alles nu digitaal te hebben. De banden kunnen weer het archief in en de opnames zijn bewaard voor het nageslacht.

Link:
 
Prijzen zijn nog goed te doen zeg. Hopelijk hebben ze ook het hele oevre van The Tapes gedaan en kunnen we binnenkort een ' All recordings' CD box tegemoet zien.
 
Inclusief bakken?
Inclusief bakken idd, dat was €20,- per tape. Totaal was de conversie zo'n €400,- ex-BTW voor de 3 tapes. Vond ik inderdaad een erg nette prijs, had altijd gedacht dat dat een stuk duurder zou zijn. Een stukje gemoedsrust is wel wat waard, slaapt toch wat rustiger in de wetenschap dat de opnames veilig zijn gesteld... :z
 
Ja, ik zou ook graag mijn multitracks over zetten. Allemaal gepruts op 4 en 8 sporen hoor maar leuk voor de heb. Ik zie alleen op tegen alles weer op te zetten en apparatuur die ter plekke overlijdt...
 
Back
Top