De Belgische Timecop1983

Nice! En soft synths anno 2021 zijn gewoon prima voor strakke sounds. Maar luister je nou met name naar synthwave voor je inspiratie of ben je veel aan het zoeken naar rare grooves en movie soundtracks uit begin-midden jaren '80?
Bedankt! Ik luister wel veel naar synthwave, dat kan je wel zeggen. Hoewel, mijn inspiratie is wel breder dan dat, ik ben o.a. een enorme AIR fan. Qua soundtracks zit Karate Kid wel behoorlijk in het achterhoofd.
 
Air is inderdaad geweldig. Mooi gebruik van de MS-20 en polyfone keyboards.

Ik denk inderdaad dat het wel helpt om meer naar andere muziek te gaan luisteren dan de muziek die je wil gaan maken. Ik had in het begin bij Synthwave het gevoel dat de tracks op dat digitale drums / analoge synths tijdvak gericht waren van de jaren '80 en dat het later steeds meer artiesten tracks maakten die met name als synthwave wilden klinken.

Ik heb bijvoorbeeld bij techno het idee dat veel jonge artiesten hun leven lang bijna alleen maar techno hebben beluisterd en gewoon een heel beperkt palet hebben qua geluid, melodie en opbouw. Wat dat betreft was synthwave wel lekker omdat het gewoon met redelijk simpele elementen wel om echte songs maken ging.
 
Air is inderdaad geweldig. Mooi gebruik van de MS-20 en polyfone keyboards.

Ik denk inderdaad dat het wel helpt om meer naar andere muziek te gaan luisteren dan de muziek die je wil gaan maken. Ik had in het begin bij Synthwave het gevoel dat de tracks op dat digitale drums / analoge synths tijdvak gericht waren van de jaren '80 en dat het later steeds meer artiesten tracks maakten die met name als synthwave wilden klinken.

Ik heb bijvoorbeeld bij techno het idee dat veel jonge artiesten hun leven lang bijna alleen maar techno hebben beluisterd en gewoon een heel beperkt palet hebben qua geluid, melodie en opbouw. Wat dat betreft was synthwave wel lekker omdat het gewoon met redelijk simpele elementen wel om echte songs maken ging.
Oh ja, 100% akkoord. Ik heb geprobeerd niet te veel stereotype te werken, en net dingen te doen die wat minder gebruikelijk zijn. Desondanks zit je toch in een strak stramien, maar dat vind ik op zich niet erg omdat beperkingen net veel meer ruimte geven voor creativiteit, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Veel mensen zijn tegen hokjes, maar ik vind het net bevrijdend.
 
Oh ja, 100% akkoord. Ik heb geprobeerd niet te veel stereotype te werken, en net dingen te doen die wat minder gebruikelijk zijn. Desondanks zit je toch in een strak stramien, maar dat vind ik op zich niet erg omdat beperkingen net veel meer ruimte geven voor creativiteit, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Veel mensen zijn tegen hokjes, maar ik vind het net bevrijdend.

Inderdaad of met maar een paar synths werken en die gewoon goed kennen, wat je duidelijk gedaan hebt!
 
Het label beslist hoe er uitgebracht wordt. Ik heb wel wat input, maar uiteindelijk nemen zij de beslissing. Voor zover ik het begrijp, is er het meeste vraag naar vinyl, gevolgd door cassette. Omdat ik debuteer is het een te grote investering om direct op vinyl te drukken (2000+ euro). Daarom dus cassette (die nu al uitverkocht is). Voor CD is de vraag veel te klein, wat ik wel bizar vind, maar zo is het.
Wot ? Wat voor label zit je die 2000€ een te grote kost vinden ? Anyway, goeie tracks. For some reason zijn de 80's weer helemaal hot. Goeie tracks, maar ik mis soms vocals.
 
Gefeliciteerd! :okdan:
Bedankt man :)
Gefeliciteerd! Ik ben natuurlijk ook een fan van die muziek en van deze albums :)
Dank je :)
Wot ? Wat voor label zit je die 2000€ een te grote kost vinden ? Anyway, goeie tracks. For some reason zijn de 80's weer helemaal hot. Goeie tracks, maar ik mis soms vocals.
Als ze voor iedereen moeten gaan voorschieten, dan loopt het natuurlijk snel op. Ook moet je het bekijken ten opzichte van de return, daar hebben ze nu helemaal geen zicht op.
 
Bizar is het, CD lijkt me wel duidelijk handiger dan een cassette.
CD is toch echt wel op z'n retour. De meerwaarde t.o.v. een digitale download vind ik veel minder dan bij vinyl of zelfs cassette. Als ik naar mijn eigen koopgedrag kijk dan is het in 1e instantie vinyl wat ik koop als ik het echt goed vind. Als ik het wel ok vind dan koop ik de digitale download. Maar omdat cassettes qua prijs soms niet heel veel meer zijn en je daar ook een digitale download bij krijgt bij Bandcamp doe ik die ook (heel) soms. Ik had tot een paar jaar terug ook niet gedacht dat ik ooit weer terug zou gaan naar cassettes, maar inmiddels draai ik die eerder dan een CD. Die zitten allemaal opgeborgen in een koffer en die zit al een jaar of wat dicht op zolder.

Mooie tracks inderdaad, fijne 80's vibe. Maar net als @sKeLeTvM mis ik ook af en toe vocalen.
 
CD is toch echt wel op z'n retour. De meerwaarde t.o.v. een digitale download vind ik veel minder dan bij vinyl of zelfs cassette. Als ik naar mijn eigen koopgedrag kijk dan is het in 1e instantie vinyl wat ik koop als ik het echt goed vind. Als ik het wel ok vind dan koop ik de digitale download. Maar omdat cassettes qua prijs soms niet heel veel meer zijn en je daar ook een digitale download bij krijgt bij Bandcamp doe ik die ook (heel) soms. Ik had tot een paar jaar terug ook niet gedacht dat ik ooit weer terug zou gaan naar cassettes, maar inmiddels draai ik die eerder dan een CD. Die zitten allemaal opgeborgen in een koffer en die zit al een jaar of wat dicht op zolder.

Mooie tracks inderdaad, fijne 80's vibe. Maar net als @sKeLeTvM mis ik ook af en toe vocalen.
Bedankt voor de input!

De koper beslist, dus de labels moeten wel volgen. Nochtans vind ik persoonlijk een goed uitgevoerde hardcover CD, heel aantrekkelijk. Ik heb m'n oude vinyls nog, maar die liggen ook op zolder. Ik zou eerder CD's spelen, dan cassette of vinyl.

Wat betreft de tracks, ja ik moest ergens een keuze maken, en dan liever zonder vocals. Het wordt meteen een heel gedoe en afgaande op ervaringen van andere producers heb ik besloten het zuiver instrumental te houden. Het klopt, dat het een hele uitdaging is om het wat spannend te houden, achteraf gezien had ik sommige tracks iets korter kunnen maken, dat neem ik zeker mee in de toekomst.
 
Ja het maakt helemaal niet uit of je nou echte synths, betaalde of gratis vst's gebruikt, de 80s vibes komen helemaal over, gewoon goed gedaan! Heerlijke zomerse wegdroom melodietjes 8)
Bedankt om even te luisteren en feedback te geven :) Ik heb al te gekke dingen gehoord die met weinig materiaal zijn gemaakt, uiteindelijk moet je gewoon zelf doen waar je zin in hebt en de klik vinden.
 
Back
Top