Bitwig ervaringen

Ik zit sowieso wel tegen de aanschafprijs aan te hikken als hobby Bob. Die 16 track zit wel aan de prijs die ik wil betalen maar ja, 16 tracks in 2021?

Da's de retro vibe, old school tracks ping-pongen ;)

*Mijmer* vroeger deden wij gerust 10 jaar met een goed werkende versie en keken we met argusogen naar de kleinste updates, nu update ik zo snel en vaak er een update is, tijden veranderen :beard:.
Het 'nieuwe versie installeren _naast_ de oude'-systeem wat de meesten nu doen is natuurlijk ideaal.

Zo gaat het tegenwoordig met software, ook games worden tegenwoordig half-af geleverd waarbij je een halve beta tester voelt. Maar op zich is het wel verklaarbaar, alles is veel complexer geworden en er is gewoon financiële noodzaak voor developers om te releasen maar om dan subscription based iets te leveren vind ik te ver gaan. Wil gewoon muziek maken en niet gedwongen voelen (uit noodzaak omdat het anders gewoon niet werkt) om te updaten.
 
Denk dat jullie dit wel interessant vinden. Ik heb onlangs een MidiGal van forumlid Rvooh overgenomen. Met de Midigal kun je Midi clock stabiliteit en Jitter meten (onder andere, zitten ook veel andere leuke features op).

Nu wist ik al dat Live (mijn live althans) ronduit belabberd omgaat met midi sync, de clock schiet alle kanten op, is niet stabiel en jitter zit op zo'n 5% .. Voor de duidelijkheid, 5% jitter is niet werkbaar.

Ik heb het nu voor Bitwig gemeten en ik was meer dan onder de indruk. De clock IS de klok, geen afwijkingen. Jitter zit rond de 1% en dat is vergelijkbaar met bijv. een octatrack of andere hardware drumdoosjes. Het is niet sample accuraat en dat kan ook niet, maar het komt met wat tweaken wel flink in de buurt.

Maar nog belangrijker, de midi sync compensation die je in Bitwig kan instellen werkt ook daadwerkelijk. In Live kun je dit ook wel instellen maar dit is gewoon niet consistent, de ene opname heb ik 2ms delay, de andere 5ms met dezelfde settings. Dit is voor mij echt persoonlijk cruciaal omdat ik gewoon geen zin heb om elke recording handmatig bij te knippen. En als je veel scenes apart opneemt loopt alles uit elkaar.

Ik ga nu nog Live 11 testen maar als dat even dramatisch is al 10 dan denk ik dat ik alleen hiervoor al ga overstappen naar Bitwig.
 
Thanks @nomore! Voor mij wel cruciaal met een hybride setup. Ik word toch een beetje verleid door Logic Pro voor 220 euro moet ik zeggen. Dat is echt de sweet spot qua prijs en bovendien écht een Mac applicatie.
 
Thanks @nomore! Voor mij wel cruciaal met een hybride setup. Ik word toch een beetje verleid door Logic Pro voor 220 euro moet ik zeggen. Dat is echt de sweet spot qua prijs en bovendien écht een Mac applicatie.

owja, had ik erbij moeten vermelden, ik heb het op PC getest. Nu heb ik de indruk dat MAC sowieso veel stabieler is door de core/native drivers en de rest, maar gezien ik op dezelfde pc test kan ik wel concluderen dat Live gewoon ruk is met midi sync. En inderdaad dus dat ze dit met Bitwig veeel beter hebben gedaan.

Inmiddels heb ik het overigens ook met Live 11 getest, even ruk.

Nu staat het hele internet hier natuurlijk al vol mee, maar ik kan er met mijn hoofd gewoon niet bij hoe je een DAW bedoeld voor LIVE werk niet eens een behoorlijke midi sync kan meegeven. Nu zou ik wel alles kunnen multitracken en daarna verder, maar dan kan ik net zo goed met Reaper oid gaan werken.
 
Ik heb dan niet veel hardware behalve een TD-3, maar Bitwig kan heel goed met hardware overweg, alleen al het feit dat je niks hoeft te routen maar gewoon een hardware of CV device in je channel kan zetten. Zijn toch van die mooie features die het leven makkelijker maakt. Dit is ook zo met bijvoorbeeld shaperbox, daarin heb je een midi trigger feature, ik zag een filmpje dat dit in Live een gedoe is om te routen. In Bitwig is het gewoon AAN/UIT zetten. Maar goed, zo zijn er natuurlijk ook veel features op te noemen die live weer heeft en Bitwig niet. Ik zou graag willen dat Bitwig de uitgebreide Swing features heeft van Live bijvoorbeeld. Hopelijk komt dat nog.
 
Ooit begonnen met FLstudio en Renoise, die ik soms nog gebruik. Ableton Live gehad maar overgestapt op Bitwig en wil nooit meer terug. Hoewel ik moet zeggen dat de meeste tracks gemaakt worden in Maschine van begin tot eind. En Hoewel dat niet als DAW wordt gezien vind ik het lichtelijk vreemd als iemand niet met maschine alleen een track helemaal af kan maken. Maar het maakt natuurlijk ook uit wat voor tracks je maakt. Ieder zijn eigen workflow.
Ableton vond ik vooral tof icm Push 2.
Zonder Push 2 is Bitwig meer mijn ding dan Live iig. Smaken verschillen. Maar in dit geval vanwege stabiliteit. Live crashte best vaak bij mij, Bitwig niet.
 
idd, bitwig zou beter zijn voor midi sync, De E-RM multiclock zou er zijn ingebouwd,
maar idd,
ik zou het ook enkel op win kunnen gebruiken, OSX is vanaf 10.13, High Sierra,, en dan werkt er niets meer van m'n midi en audio hardware, of enkel nog één AMT8
 
idd, bitwig zou beter zijn voor midi sync, De E-RM multiclock zou er zijn ingebouwd,

Zo'n feest is het helaas ook weer niet, je zult altijd variaties houden met midi-sync vanuit je daw. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn computer nog niet geoptimaliseerd is voor Audio (eigenlijk standaard win10 installatie) en ook een oude bak is. Ik denk dat als je een nieuwe Mac M1 neemt oid en het OS helemaal tweakt voor audio/midi performance het allemaal zeer vlotjes zou moeten lopen. En dan is er altijd de expert sleepers / E-RM weg.

Hoe dan ook, nu ik toch bezig bezig gelijk maar een track met Bitwig proberen te maken en kreeg het wel snel onder de knie.
- Bitwig lijkt soepeler te lopen (zelfs op een oude PC)
- Zelf met de allerkleinste audio buffer van 64 samples had ik met ca 8 tracks nog geen gestotter (zonder plugins dat wel)
- Gerelateerd, ik las eens dat Live's maximale cpu load niet echt het max is, dit om wat headroom te geven voor live performances. Bitwig zou dit niet hebben en dus meer kunnen als je een oude computer hebt.
- Het zo makkelijk kunnen switchen tussen scene en arrangement (en naast elkaar) vind ik tamelijk briljant. Bij Live bleef ik vaak hangen in prutsen met Scenes (en dan ik combinatie met hardware extern afmixen, wat goed werkt hoor, maar blijft loopy).
- Zoals eerder hier al benoemd zijn de modulaties super flexibel. Nu zal ik dit niet heel uitgebreid gaan gebruiken, maar het feit dat je even een simpele LFO op wat voor parameter in een plugin kan zetten geeft veel beweging in je tracks zonder veel moeite, in Live was ik dan gebonden aan plugins die dit zelf kunnen
- Routing is idd ook super makkelijk

Enig nadeel voor mij nu is dat ik net een nieuwe controller voor Live heb gekocht, gelukkig geen push ;)
 
welke controller heb je? want er zijn Bitwig scripts van Mossgraber die uitmuntend werken, ik heb zelf de Launchpad en het werkt geniaal met Bitwig, terwijl op het ding zelf 'Ableton' staat.


Ja had het net zelf ook gevonden, ik heb de APC key en die staat er helaas niet tussen. Maar ik heb wel nog een oude Remote Zero die wel zou moeten werken, ga het vandaag even proberen.
 
Ja had het net zelf ook gevonden, ik heb de APC key en die staat er helaas niet tussen. Maar ik heb wel nog een oude Remote Zero die wel zou moeten werken, ga het vandaag even proberen.
Er is wel een script voor, weet alleen niet hoe goed die werkt:


En waarom gelukkig geen push? Werkt goed met Bitwig hoor, gebruik het al jaren.
 
Er is wel een script voor, weet alleen niet hoe goed die werkt:


En waarom gelukkig geen push? Werkt goed met Bitwig hoor, gebruik het al jaren.

Ik heb het script voor de APC keys aan de praat gekregen, erg debiel maar als je file van github download dan download je hem in HTML en werkt dus niet als script, als je de code in een tekstfile zet dan herkent Bitwig em wel.

Een push lijkt me natuurlijk geweldig, maar afgezien van sowieso ruimtegebrek, is de bedoeling dat ik toch voornamelijk met hardware werk. Eerst wilde ik helemaal DAWless maar gezien ik nu met thuiswerken een 'clean desk policy' moet hanteren is dat niet praktisch, en dan is het ook wel leuk om soms toch even wat vst's uit te proberen.
 
Eerst wilde ik helemaal DAWless maar gezien ik nu met thuiswerken een 'clean desk policy' moet hanteren is dat niet praktisch, en dan is het ook wel leuk om soms toch even wat vst's uit te proberen.
Een clean desk policy in je eigen huis? Wat een bizarre regel zeg. Ik werk ook thuis maar dit is bij mij gelukkig nooit gevraagd, uiteraard wel op kantoor zelf. Hoe werkt zoiets dan? Moet je einde v/d dag een foto sturen of krijg je een inspectie via Teams?
 
Een clean desk policy in je eigen huis? Wat een bizarre regel zeg. Ik werk ook thuis maar dit is bij mij gelukkig nooit gevraagd, uiteraard wel op kantoor zelf. Hoe werkt zoiets dan? Moet je einde v/d dag een foto sturen of krijg je een inspectie via Teams?

Tja, dat heb je als je klein in de stad wil wonen. Mijn vrouw had ook een werkplek nodig die ik zo langzamerhand aan het annexeren ben. Enige voorwaarde wat me redelijk lijkt is dat ze er kan werken zonder het gevoel te hebben in een nucleair lab te zitten. Op zich heeft ze nu wel door dat ze dit niet gaat winnen ;)

Het heeft zn voordelen en zn nadelen, het nadeel is dat je niet echt 'muscle-memory' kan opbouwen van je setup. Het voordeel is dat als je elke keer wat van de plank moet plukken is dat je wel meer bewust en doelgericht bezig bent. Maar vandaar ook het belang voor mij van een goede sync met mn daw. Als ik dan (ideaal gezien) een jam multitrack opneem, en later wat wil toevoegen met gear dan moet dit dus naadloos en zonder gezeik uitwisselbaar zijn.
 
Ik was ook aan het kijken naar Bitwig en raakte in dubio over de prijs/limitaties van de 16 tracks versie. Na wat zoeken een mooie deal, 8 tracks voor 12 euros! Inderdaad maar 8 tracks, gelimiteerd functionaliteit, maar wel 'save' mogelijkheden. Voor mij zo een prima manier om er eens serieuzer wat tijd mee te besteden.

Je hebt voor het onderstaande wel een Paypal account nodig om te betalen:
- Ga naar Get Bitwig Studio 8-Track For €9,99 With Beat Workzone - Bedroom Producers Blog en klik de sellfy.com link in het artikel
- Bestel het magazine
- In het magazine vind je op de 2e (of 3e) pagina's de links om de registratie rond te maken
- Verifieer je e-mailadres etc.
- Eenmaal de e-mailrondjes gemaakt krijg je je licentie via de mail
- Bonus: Na je verificatie vind je daar ook boel samples en software dingen te downloaden. (staan ook in het magazine)

Succes! En.. demo's die je maakt natuurlijk even op het forum plaatsen. 8)
 
Ik was ook aan het kijken naar Bitwig en raakte in dubio over de prijs/limitaties van de 16 tracks versie. Na wat zoeken een mooie deal, 8 tracks voor 12 euros! Inderdaad maar 8 tracks, gelimiteerd functionaliteit, maar wel 'save' mogelijkheden. Voor mij zo een prima manier om er eens serieuzer wat tijd mee te besteden.
Die 8 track versie was zelfs een paar dagen gratis, volgens mij tot gisteren:


Omdat hij gratis was heb ik ‘m ook maar opgepikt. Eerste indruk is positief, maar deze versie is voor mij toch wat te beperkt om echt iets mee te doen. Maar leuk om een beetje een indruk te krijgen en vergelijken met andere DAW’s.
 
Back
Top