Bitwig ervaringen

Werk vanaf het begin af aan met Bitwig - begonnen met 0.* versies zelfs. Gebruik Cubase eigenlijk nooit meer. Draai hier op Win10

Pros
- In mijn ogen is dit de meest verse DAW die er is. Precies voor de redenen die al aangegeven zijn door de @SB-SIX en @one_b
- Naadloze integratie van hardware en software.
- Als je hardware synth het qua cpu aan kan en je midi cc-s hebt heb je 'gratis' meer LFO's, envelopes, randomizers, flipflop's etc en zoveel meer.
- Even je latency recht zetten voor bijv je synths is 1 druk op de knop. Al moet ik wel zeggen dat midi/audio latency er a- altijd is en b- vooral het pingen via midi met audio retour altijd shift in tijd (doe dat maar eens achter elkaar -> wordt nooit strak). Het zal nooit zo strak worden als alleen werken met bitwig(of andere DAW) en softsynths of Renoise bijv (meteen een andere tip mocht bitwig je niet bevallen).
- Het is voor voor mij DE manier om heel snel tot resultaten te komen. Vooral het switchen tussen session view en clips vind ik erg handig en het met elkaar/doorelkaar werken daarvan.
- In het verlengde hiervan, het is heel eenvoudig om vanuit meerdere sketches iets nieuws te maken in een nieuw project door drag and drop.
- Crash-protection is geniaal: Alleen je plugin crashed en niet je DAW.
- Super snelle DAW qua opstarten.
- Basis geluiden zijn zeer bruikbaar.
- Installeer je een nieuwe plugin dan hoef je ook niet opnieuw op te starten, de plugin wordt nagenoeg direct gescanned en je kunt hem direct gebruiken.
- Browser werkt snel en handig.
- The Grid -> modulair environment > zelf een beetje mee gewerkt en wat factory patches voor gemaakt > de mogelijkheden zijn eindeloos.
- Mis je iets? Dan bouw je het zelf.
- Parallelle (Layers) verwerking in 1 kanaal. Ideaal om geluiden een randje te geven.
- Etc

Cons
Versie 3.3.1 is hier niet stabiel voor mij, maar ze fixen dit soort dingen vaak snel.
Niet alle verbeteringen zijn echt beter. Afgelopen updates vind ik het qua editten achteruit gegaan.
Export/Bounce je live, dan loopt de locater niet mee - dat vind ik zelf niet handig als je live tweaks wilt opnemen zodat je beter weet 'waar je bent'.
Een lijntje trekken van min naar max in de velocity lijn van een clip is volgens mij niet mogelijk, dat vind ik wel jammer en doet Cubase beter.

Ik vergeet vast een hoop. Maar je er gewoon een weekje in verdiepen en je bent al een heel eind denk ik.
Ook de interne Helpfile (per device) plus niet statisch maar dynamisch - ofwel je kunt de device gewoon proberen terwijl je de manual leest is echt geweldig! Benaderbaar op Windows via F1.
 
Ik heb het van het weekend geïnstalleerd maar nog geen tijd gehad om er in te duiken. Fijn dat het onbeperkt als trial werkt.
Ik weet niet of ze nog werken maar je hebt 2 (beetje onhandige) mogelijkheden om toch iets te saven en je de frustratie van het net iets cools gemaakt hebben verliezen, je kan besparen:
  1. is natuurlijk gewoon een audio-editor als bijv. audacity te gebruiken om je tracks op het eind van je sessie op te nemen en dan bij de volgende sessie die samples te laden op de tracks.
  2. is echt een Bitwig manier als die nog werkt maar je kunt/kon de hele track MET gegevens qua samples/MIDI en VST en de hele bimbam saven drag&drop in je Clips>My Library.
    Zo kun je in het echt (na het kopen :) ) ook echt van alles en nog wat in een soort van presets veranderen en saven en loaden, super handig.
    Weet alleen niet of dat nog in de Demo werkt, vroeger wel.
 
Een Pro die ik veel gebruik die ik vergeten ben te noemen is dat je in de (vaste) file browser kan browsen naar je projecten en dat je in die projecten kan browsen naar je tracks en die tracks in je actieve project kan drag&droppen.
 
Een Pro die ik veel gebruik die ik vergeten ben te noemen is dat je in de (vaste) file browser kan browsen naar je projecten en dat je in die projecten kan browsen naar je tracks en die tracks in je actieve project kan drag&droppen.
Geweldig he, dat gebruik ik ontzettend vaak. niet de hele tracks dan, maar ik pluk gewoon gedeeltes uit andere tracks in een nieuw project, werkt perfect.
 
Ik heb Bitwig geïnstalleerd, beetje in rond geklikt maar tjongejonge wat doet deze applicatie toch zijn best om vooral géén macOS applicatie te zijn. Er zijn gewoon helemaal geen menu items?? Is dat in Windows ook zo?
 
Ik zou dolgraag met Bitwig's The Grid werken, maar $179 per jaar voor updates? :r
 
Waarom zou je ieder jaar updaten als alles goed werkt? En daarbij is het eerste jaar gratis.
Misschien omdat ze wel eens wat nuttigs of leuks toevoegen? Ach misschien ben ik verwend geraakt door Image Line.
 
Misschien omdat ze wel eens wat nuttigs of leuks toevoegen? Ach misschien ben ik verwend geraakt door Image Line.
Ja gratis updates is natuurlijk leuk, maar ik snap dat je daar geen team van devs mee kunt betalen als je een relatief nieuw product hebt. Ik heb Bitwig nu een jaartje of 6, en 2x een update gedaan, die ook regelmatig in de sale gaan voor 100 tot 125,-. Ik vind dat reuze meevallen. Minor updates zijn altijd gratis (bugfixes enzo)
 
Ik zou dolgraag met Bitwig's The Grid werken, maar $179 per jaar voor updates? :r
Het is minimaal 2x per jaar in de aanbieding, voor 129,- . Je kan dan ook een code kopen en later pas een keer gebruiken. Je kan ook updates overslaan als je het niks vindt. Een compleet nieuwe versie wordt ook gezien als een update, je betaald dus voortaan nooit meer dan die 129,- , ook niet als je bijvoorbeeld deel 1 hebt en je wilt upgraden naar deel 4.
 
Ik zit sowieso wel tegen de aanschafprijs aan te hikken als hobby Bob. Die 16 track zit wel aan de prijs die ik wil betalen maar ja, 16 tracks in 2021?
 
Ja gratis updates is natuurlijk leuk, maar ik snap dat je daar geen team van devs mee kunt betalen als je een relatief nieuw product hebt. Ik heb Bitwig nu een jaartje of 6, en 2x een update gedaan, die ook regelmatig in de sale gaan voor 100 tot 125,-. Ik vind dat reuze meevallen. Minor updates zijn altijd gratis (bugfixes enzo)
klopt, met een kleine aantekening ( sorry @SB-SIX :) ) , wat vaak tot verwarring leidt: die fixes horen bij de laatste versie. Ze zitten nu dus op 3.3.3. mensen met die versie krijgen als die nog komt ook 3.3.4 en zo verder volgens mij tot voor 3.4 gratis, daarna niet meer [Als je niet in het *Jaar-Plan* zit want dan is elke update en upgrade gratis, natuurlijk]
 
*Mijmer* vroeger deden wij gerust 10 jaar met een goed werkende versie en keken we met argusogen naar de kleinste updates, nu update ik zo snel en vaak er een update is, tijden veranderen :beard:.
Het 'nieuwe versie installeren _naast_ de oude'-systeem wat de meesten nu doen is natuurlijk ideaal.
 
Het is minimaal 2x per jaar in de aanbieding, voor 129,- . Je kan dan ook een code kopen en later pas een keer gebruiken. Je kan ook updates overslaan als je het niks vindt. Een compleet nieuwe versie wordt ook gezien als een update, je betaald dus voortaan nooit meer dan die 129,- , ook niet als je bijvoorbeeld deel 1 hebt en je wilt upgraden naar deel 4.

en via jrrshop in sale nóg voordeliger. mijn update plan verloopt in juni, pas van plan, wanneer er iets groots komt, 4.0 of zo.. (dollar prijs is identiek aan euro prijs, en zeker wanneer de dollar laag staat, rond 108 euri, met paypal fee, meegerekend, of is het dan 110 euri.. nou ja..)

@bikkel de 16 tracks, heeft een paar, of heel wat dingen niet, die heel interessant zijn, b.v. goeie routing.

en wederom in sale, via jrrshop of een andere shop, véel goedkoper. (sja, ik heb m voor 159 euri.. lief van bitwig..)

o ja, KVR, 2e hands, kijk of er iemand, met genoeg feedback, een leuke in de aanbieding heeft.

EDIT: @one_b ; sja, dat herken ik.... kon lang doen met een oude versie. hoe ouder je wordt hoe sneller je update????? :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard:
 
Het is minimaal 2x per jaar in de aanbieding, voor 129,- . Je kan dan ook een code kopen en later pas een keer gebruiken. Je kan ook updates overslaan als je het niks vindt. Een compleet nieuwe versie wordt ook gezien als een update, je betaald dus voortaan nooit meer dan die 129,- , ook niet als je bijvoorbeeld deel 1 hebt en je wilt upgraden naar deel 4.
Dat is wel een dikke pluspunt van Bitwig. Zelf vind ik een Abonnement niks, omdat je ergens aan vastzit.

en via jrrshop in sale nóg voordeliger. mijn update plan verloopt in juni, pas van plan, wanneer er iets groots komt, 4.0 of zo.. (dollar prijs is identiek aan euro prijs, en zeker wanneer de dollar laag staat, rond 108 euri, met paypal fee, meegerekend, of is het dan 110 euri.. nou ja..)

@bikkel de 16 tracks, heeft een paar, of heel wat dingen niet, die heel interessant zijn, b.v. goeie routing.

en wederom in sale, via jrrshop of een andere shop, véel goedkoper. (sja, ik heb m voor 159 euri.. lief van bitwig..)

o ja, KVR, 2e hands, kijk of er iemand, met genoeg feedback, een leuke in de aanbieding heeft.

EDIT: @one_b ; sja, dat herken ik.... kon lang doen met een oude versie. hoe ouder je wordt hoe sneller je update????? :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard: :beard:
JRR_Shop is top!
 
Goede tip. Ik vind 200-250 euro wel genoeg voor iets wat ik eens in de zoveel tijd aanslinger en bovendien gewoon op een gegeven moment niet meer werkt in tegenstelling tot de meeste hardware.
 
Back
Top