Mixing en Mastering... wie kan/wil helpen?

Mr_Synth

aka PAUL MCCAN
Lid sinds
16 oktober 2002
Berichten
922
Locatie
Amstelveen
Hey,

Ik vind het supergaaf om tracks te maken en doe mijn uiterste best om het goed te mixen cq te masteren.
Maar uiteindelijk klinken mijn tracks net niet zoals bijvoorbeeld op n Spotify, of zeg maar, hellemaal niet :(. Over het algemeen te schel of het laag is er helemaal niet.. of juist te veel...

Nu dacht ik, misschien zijn er hier mensen die liever mixen en masteren en daar erg goed in zijn, ipv muziek maken (of gewoon overall gewoon goed in zijn en alles leuk vinden :)).
Mocht je het leuk vinden om een mede synthforum vriend te helpen, dan zou ik je zeer dankbaar zijn.
Het mooiste zou zijn als ik mijn track in Ableton kan aanleveren, ik gebruik de laatste versie.

Als je me een PB wil sturen, dan zou dat top zijn.

Thanks,
PAUL MCCAN

Ook wel te vinden op SoundCloud:
 
Kan je niet verder helpen met het masteringgedeelte, maar ben zelf na jaren ook eens aan het inventarisen wat er mogelijk is en er zijn nu best veel 'mastering-suites' die tracks kunnen aanpassen naar de beste resultaten voor een specifiek platform (spotify/soundcloud/youtube etc). However, echt masteren kan je het beste door een pro laten doen natuurlijk.
 
Hey gents, thanks voor jullie reactie.
@nomore : De mastering suite van Ozone heb ik bijvoorbeeld wel, maar ik denk dat het al eerder in het proces mis gaat. En ik ben er van overtuigd dat iemand die dit doet voor zijn werk er veel meer uit haalt. Ik vind het zelf ook zeer interessant om te leren. Maar wie weet is dat een utopie en moet ik het wel aan de Pro overlaten idd :).
@Danny : Dank voor de suggestie. Betekent alleen dat @just a dude hier ook in mee wil gaan :P. Maar inmiddels heeft een ander vriendelijk forumlid ook aangegeven te willen helpen.
In vedergeval bedankt voor het meedenken. Hopelijk kom ik weer een stukje verder.
 
Neem eens contact op met @just a dude hier op het forum. Hij verdiept zich nogal in die materie.

:doei:
Danny
Ja klopt. Maar die vraagt direct centen... Vind ik jammer voor SF'ers onderling. T'is ten slotte een hobby, toch ? En als je het voor de centen doet, dan zijn er imo geschiktere platformen dan SF. ;)

BTW MC Can, lig nou niet wakker van die mix maar concentreer je op de inhoud. Een slechte compositie met de beste mastering blijft een slechte compositie...
 
Ja klopt. Maar die vraagt direct centen... Vind ik jammer voor SF'ers onderling. T'is ten slotte een hobby, toch ? En als je het voor de centen doet, dan zijn er imo geschiktere platformen dan SF. ;)
Dat vind ik een beetje gechargeerd... tijd is ook waardevol toch, en als je iets goed kunt hoef je het niet gratis te doen.

Daarnaast met alle respect voor Mr_synth; hij vraagt geen advies of hulp om iets zelf te leren, hij wil een proces uit handen geven. Dan moet je genoegen nemen met wie het gratis aanbiedt, maar ook accepteren dat diegenen die het echt goed kunnen het meestal niet voor niets doen.
 
Ik laat mijn tracks masteren bij Da Goose. Hij was één van de eerste synthforum leden maar heeft nu al zijn analoge gear weggedaan en is professioneel masteraar geworden. Ook heeft hij een indrukwekkende discography onder verschillende pseudoniemen. Ben erg tevreden over zijn werk.

Aardige gast, wel eens tegen gekomen toen hij als Peaky Pounder draaide.


''My dedicated mastering-studio is primarily an analog studio. Most analog equipment is either custom-built or modified. But for some tasks, digital suits better and will be more precise then analog. That is why I embrace both analog and digital technologies to bring out the best in your precious recordings."

Kwam op mij ook niet echt over als iemand die ineens al zijn vintage (clone) EQ's en comps de deur uit zou doen.

Bedoel je misschien al zijn oude synthesizers en drumcomputers?
 
Je kan eventueel ook een digitale service proberen. Zelf geen ervaring mee maar je kan hier bijvoorbeeld een track uploaden om het (gemasterde) verschil te horen:
 
Kweetniet man, mensen die tienduizenden euro's in een modular steken vind ik soms ook een beetje zielig. Dan denk ik geniet ook eens van het leven, koop wat drugs en ga naar de hoeren ofzo :D

Die ga ik meenemen als vrouwlief weer is klaagt over gear aankopen, kan ik haar een optie B voorleggen :D
 
Gewoon laten masteren, zijn zoveel Mastering services tegenwoordig. Je tracks klinken trouwens al behoorlijk goed.
edit: heb je ook een linkje van je spotify tracks? op soundcloud is het sowieso bagger kwaliteit want daar converteren ze naar 64 kbps en gooien ze je lufs ook nog omlaag.
 
Hey,

Ik vind het supergaaf om tracks te maken en doe mijn uiterste best om het goed te mixen cq te masteren.
Maar uiteindelijk klinken mijn tracks net niet zoals bijvoorbeeld op n Spotify, of zeg maar, hellemaal niet :(. Over het algemeen te schel of het laag is er helemaal niet.. of juist te veel...

Nu dacht ik, misschien zijn er hier mensen die liever mixen en masteren en daar erg goed in zijn, ipv muziek maken (of gewoon overall gewoon goed in zijn en alles leuk vinden :)).
Mocht je het leuk vinden om een mede synthforum vriend te helpen, dan zou ik je zeer dankbaar zijn.
Het mooiste zou zijn als ik mijn track in Ableton kan aanleveren, ik gebruik de laatste versie.

Als je me een PB wil sturen, dan zou dat top zijn.

Thanks,
PAUL MCCAN

Ook wel te vinden op SoundCloud:

Gewoon lekker zelf blijven mixen als je het leuk vindt. En steeds beter worden.

En het is heel simpel: een goede track die iets te zacht klinkt zet de luisteraar gewoon harder en een slechte track waarvan de audio file er als een baksteen uitziet wordt meteen doorgespoeld.

Masteren zou ik me niet te druk om maken. Als je tracks worden uitgebracht dan doet het label toch meestal de mastering.
 
Laatst gewijzigd:
Ja klopt. Maar die vraagt direct centen... Vind ik jammer voor SF'ers onderling. T'is ten slotte een hobby, toch ? En als je het voor de centen doet, dan zijn er imo geschiktere platformen dan SF. ;)

BTW MC Can, lig nou niet wakker van die mix maar concentreer je op de inhoud. Een slechte compositie met de beste mastering blijft een slechte compositie...
@sKeLeTvM : Ik ben me er van bewust dat wel het juiste fundament aanwezig dient te zijn. Maar alles in de gehele proces voor mekaar te hebben is toch ook leuk.
Dat vind ik een beetje gechargeerd... tijd is ook waardevol toch, en als je iets goed kunt hoef je het niet gratis te doen.

Daarnaast met alle respect voor Mr_synth; hij vraagt geen advies of hulp om iets zelf te leren, hij wil een proces uit handen geven. Dan moet je genoegen nemen met wie het gratis aanbiedt, maar ook accepteren dat diegenen die het echt goed kunnen het meestal niet voor niets doen.
@NorthernLightX : Klopt, ik ben het volledig met je eens. En zeker als ik mijn eigen post nog eens herlees met de vraag :-).
De achterliggende gedachte was meer om er leer uit te trekken als iemand het op zijn manier zou mixen/masteren.
Dus dan om te kunnen zien wat ik beter cq anders had moeten doen.
Ik wil best wel een keer een trackje (stem) masteren, ga alleen geen hele albums voor je doen :) Maar kan wel vertellen wat ik dan gedaan heb.
@SB-SIX Hey, super gaaf aanbod. Wordt enorm gewaardeerd.
Ik laat mijn tracks masteren bij Da Goose. Hij behoorde tot één van de eerste synthforumleden maar heeft nu al zijn analoge gear weggedaan en is professioneel masteraar geworden. Ook heeft hij een indrukwekkende discography onder verschillende pseudoniemen. Ben erg tevreden over zijn werk.
@Modus Operandi : Dank voor de tip. Ik ga eens op zijn site rondkijken.
Je kan eventueel ook een digitale service proberen. Zelf geen ervaring mee maar je kan hier bijvoorbeeld een track uploaden om het (gemasterde) verschil te horen:
@Bambisk : Dank voor de tip. Ik heb soortgelijk iets ook wel op SoundCloud gedaan. Ik was er alleen niet zo enthousiast over omdat het alles zo in elkaar drukte.
Gewoon laten masteren, zijn zoveel Mastering services tegenwoordig. Je tracks klinken trouwens al behoorlijk goed.
edit: heb je ook een linkje van je spotify tracks? op soundcloud is het sowieso bagger kwaliteit want daar converteren ze naar 64 kbps en gooien ze je lufs ook nog omlaag.
@Jason31 : Ik denk dat het hier uiteindelijk wel op uitkomt als ik het meer profi zou willen aanpakken. En dank voor het compliment.
Ik wist trouwens niet dat het op soundcloud zo drastisch wordt teruggeschroefd. Zelf heb ik (nog) niets op spotify staan. Dat wil ik nog wel eens gaan doen maar ik heb voor mezelf bedacht dat ik me dan maar eens op een specifieke muziekstroom moet toespitsen. Ik vind alle muziek leuk en daarom maak ik ook verschillende stylen.
Gewoon lekker zelf blijven mixen als je het leuk vindt. En steeds beter worden.

En het is heel simpel: een goede track die iets te zacht klinkt zet de luisteraar gewoon harder en een slechte track waarvan de audio file er als een baksteen uitziet wordt meteen doorgespoeld.

Masteren zou ik me niet te druk om maken. Als je tracks worden uitgebracht dan doet het label toch meestal de mastering.
@BasicSystem : Uiteindelijk zal ik wel blijven mixen hoor.
 
Back
Top