Muziek en synesthesie

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.038
Locatie
Apeldoorn
Muziek en synesthesie, een verschijnsel dat bij best wel wat mensen voorkomt maar helaas niet bij mij. :(
Toch vind ik het een heel intrigerend onderwerp.
Ik zag 'ns een interview van George Duke over z'n tijd bij Frank Zappa en die vertelde dat hij 'ns een keer aan Frank vroeg waar hij aan dacht als hij muziek maakte.
Zappa vertelde toen dat hij tijdens het spelen van solo's altijd gekleurde geometrische figuren in z'n geest zag, lijkt me wel te gek als je dit hebt. 8)
Zijn er hier ook mensen die iets met muziek en kleuren hebben tijdens het spelen?
 
Durf bijna niet te reageren. Daar heb je hem weer :-))) Maar ik heb bij bepaalde tonen dat ik kleuren hoor.
Zo was een vriend van mij snelle jazz aan het spelen op de grotemarkt in Den Haag.
Daarbij werd zijn fender twin buizen bak vrij hard gezet. Het geluid begint dan net te vervormen en dat zie ik dan in rode gele kleuren.
Of bv een saw drum and bass bass in een club en dan kan ik juist weer paars zien/horen.
Dan is er ook shimmer, wanneer het geluid letterlijk glinsterd in het hoog wat je als zilver/wit kan waarnemen.
Of metal gitaar wat blauw is. Koud en vind ik dan ook niets aan.

het gebeurd alleen als je echt in de muziek raakt. Soms dus.

Bij dansen en spelen ervaar ik vormen maar niet visuele vormen maar meer dynamische bewegingen, patronen.

Tijdens het spelen denk ik bijna niet als ik dat wel doe gaat het een stuk minder.
Zoals gisteren toen ik terug kwam van een date met een geweldige meid. Bij het drummen dacht ik de hele tijd aan haar en het gevoel voor ritme was er te zoeken.
 
Maar ik heb bij bepaalde tonen dat ik kleuren hoor.
Zo was een vriend van mij snelle jazz aan het spelen op de grotemarkt in Den Haag.
Daarbij werd zijn fender twin buizen bak vrij hard gezet. Het geluid begint dan net te vervormen en dat zie ik dan in rode gele kleuren.
Of bv een saw drum and bass bass in een club en dan kan ik juist weer paars zien/horen.
Dan is er ook shimmer, wanneer het geluid letterlijk glinsterd in het hoog wat je als zilver/wit kan waarnemen.
Of metal gitaar wat blauw is. Koud en vind ik dan ook niets aan.

het gebeurd alleen als je echt in de muziek raakt. Soms dus.

Bij dansen en spelen ervaar ik vormen maar niet visuele vormen maar meer dynamische bewegingen, patronen.

Tijdens het spelen denk ik bijna niet als ik dat wel doe gaat het een stuk minder.
Zoals gisteren toen ik terug kwam van een date met een geweldige meid. Bij het drummen dacht ik de hele tijd aan haar en het gevoel voor ritme was er te zoeken.
Leuk dat je dat in ieder geval soms hebt en bij bepaalde kleuren, beter iets dan niets zou ik denken.
Het lijkt me gewoon een hele verrijking als je dat hebt.
Hoe meer zintuigen er aan de gang zijn hoe beter zou je denken.
 
Hoe meer zintuigen er aan de gang zijn hoe beter zou je denken.
Dat is maar de vraag, kan zijn dat dit wel ten koste gaat van het vermogen om je op één enkele zintuig te concentreren als er meerdere zintuigen elkaar "beconcurreren" om aandacht.
 
Interessant!! :) Dat van kleuren zien is meer voor mensen die acid doen of gedaan hebben.. maar volgens mij deed Zappa dat niet.. of toch wel?? :)
Bij mij komen alle neurotransmitters nog op z'n plekje binnen maar soms zou ik wel willen dat mijn zintuigen wat anders kon patchen in mijn hoofd.. :D

 
Dan is er ook shimmer, wanneer het geluid letterlijk glinsterd in het hoog wat je als zilver/wit kan waarnemen.

Ik associeer wel de klank van bepaalde muziekproducties/opnames/mixes met bepaalde kleurtinten; bruin, donker, wit, etc., maar niet met alle kleuren.
De geciteerde tekst van jou hierboven, herken ik inderdaad ook.
 
Dat is maar de vraag, kan zijn dat dit wel ten koste gaat van het vermogen om je op één enkele zintuig te concentreren als er meerdere zintuigen elkaar "beconcurreren" om aandacht.
Het is niet dat zintuigen beconcurreren maar samenwerken waardoor juist de beleving intenser wordt en het gevoel sterker volgens mij, in ieder geval zijn mensen die synesthesie hebben vaak creatieve mensen.
Misschien is creativiteit (in dit geval betreft het muziek) misschien wel de uitlaatklep voor een overprikkeld brein, want ik lees ook wel dat het voor sommigen erg heftig kan zijn.
Verschil is natuurlijk dat synesthesie vooral subjectieve beleving is, je hoort muziek en je brein vult dat aan met kleuren, da's anders dan tegelijk bijv bewust muziek luisteren en een boek lezen, dan ontvangen twee verschillende zintuigen informatie en je brein kan niet beide tegelijk volledig verwerken.
Ja, je kan oppervlakkig de muziek horen terwijl je een boek leest maar tussen horen en luisteren zit een verschil van aandacht, hetzelfde met kijken en zien.
 
Het is niet dat zintuigen beconcurreren maar samenwerken waardoor juist de beleving intenser wordt en het gevoel sterker volgens mij, in ieder geval zijn mensen die synesthesie hebben vaak creatieve mensen.
Misschien is creativiteit (in dit geval betreft het muziek) misschien wel de uitlaatklep voor een overprikkeld brein, want ik lees ook wel dat het voor sommigen erg heftig kan zijn.
Verschil is natuurlijk dat synesthesie vooral subjectieve beleving is, je hoort muziek en je brein vult dat aan met kleuren, da's anders dan tegelijk bijv bewust muziek luisteren en een boek lezen, dan ontvangen twee verschillende zintuigen informatie en je brein kan niet beide tegelijk volledig verwerken.
Ja, je kan oppervlakkig de muziek horen terwijl je een boek leest maar tussen horen en luisteren zit een verschil van aandacht, hetzelfde met kijken en zien.
Ik kan geen boek lezen als er muziek aanstaat omdat mijn aandacht altijd naar de muziek zal gaan.
Iedereen is hier natuurlijk anders in.
Kan ook niet echt passief muziek luisteren. De focus gaat altijd naar muziek. Buiten ben ik me ook erg bewust van alle geluiden om me heen.

Denk dat er een verband is met lucide dromen en muziek en synesthesie.
Sterker nog synesthesie is lucide dromen denk ik.
Maar goed niet iedereen speelt of luisterd muziek in een quasie droom toestand/meditatieve toestand.
Maar dit is het denk ik wel voor mij.

Ik droom lucide en droom ook lucide over muziek.
Denk niet dat dit iets bijzonders is of zo.
Maar je moet er wel heel gevoellig voor zijn.
 
Het is niet dat zintuigen beconcurreren maar samenwerken waardoor juist de beleving intenser wordt en het gevoel sterker volgens mij, in ieder geval zijn mensen die synesthesie hebben vaak creatieve mensen. (...) een overprikkeld brein (...) subjectieve beleving
Ja, dat zou kunnen. Het lijkt me wel dat het mogelijk vermoeiender is voor je hersenen, ik neem aan de verwerkingscapaciteit daarvan niet veel zal verschillen in vergelijking met mensen zonder synesthesie. Denk dat het lastig is als je aan mensen met synesthesie vraagt hoe zij dit ervaren, voor hen is het gewoon "normaal".
 
Denk dat er een verband is met lucide dromen en muziek en synesthesie.
Sterker nog synesthesie is lucide dromen denk ik.
Maar goed niet iedereen speelt of luisterd muziek in een quasie droom toestand/meditatieve toestand.
Maar dit is het denk ik wel voor mij.

Ik betwijfel een beetje of dit hetzelfde is al lijken ze wel overeenkomsten te hebben.
Een meditatieve of trance toestand is echt anders dan lucide dromen.
Als je trance sterk is dan ben je nog steeds in staat om je lichaam te gebruiken dus ook bijv muziek te maken of bijv te schilderen, sterker nog; je gaat dan volledig op in datgene wat je doet dus (volledige overgave) dat is alleen maar juist goed om geheel gefocust te zijn.
Bij lucide dromen ben je niet in staat om je lichaam te gebruiken maar je kan wel in je dromen iets meemaken en eventueel sturen terwijl je weet dat je droomt.
Zo kan het ook zijn dat als je bijv in een lucide droom iets voor de eerste keer doet dat de volgende dag het veel makkelijker is omdat je het ahw al "gedaan" hebt, je hebt de ervaring in feite al opgedaan.
Mensen die goed kunnen visualiseren kunnen zich op die manier ook goed voorbereiden op datgene wat komen gaat, sporters doen dat bijv om prestaties te verhogen.
Al zal er voor je brein zeker overeenkomsten zijn tussen deze verschillende vormen dan is er lichamelijk nog wel een verschil, tenminste; da's hoe ik het bekijk.


Het lijkt me wel dat het mogelijk vermoeiender is voor je hersenen, ik neem aan de verwerkingscapaciteit daarvan niet veel zal verschillen in vergelijking met mensen zonder synesthesie. Denk dat het lastig is als je aan mensen met synesthesie vraagt hoe zij dit ervaren, voor hen is het gewoon "normaal".

Ik denk dat dit zeker kan verschillen, zoals ik het lees op het internet zijn er mensen die behoorlijk last ervan kunnen hebben en daardoor het niet echt fijn vinden terwijl anderen juist er meerwaarde aan ontlenen.
Dan kan het heel goed zijn dat juist het creatief uiten een comfortzone wordt en op die manier als meerwaarde wordt beschouwd.
Maar toch en dat is dan een hele andere vorm van synesthasie er zijn ook mensen die pijnlijke ervaringen hebben omdat het brein sommige dingen met elkaar verbindt maar da's dan weer de meer heftige vormen van dit verschijnsel en anders dan de combinatie van muziek en kleur.
 
Dan is er ook shimmer, wanneer het geluid letterlijk glinsterd in het hoog wat je als zilver/wit kan waarnemen.
Deze herken ik, maar mijn eigen synesthesie lijkt meer vorm/gevoel gebaseerd te zijn. Alles heeft een vorm, die ik kan visualiseren, zelfs zaken die normaliter abstracte concepten zijn. Dan heb ik het overigens niet over de echte, fysieke vorm van zaken. Neem bijvoorbeeld een random letter, "L", heeft natuurlijk de vorm van twee streepjes die loodrecht op elkaar staan, maar voor mij is er ook een extra vorm die altijd dezelfde is voor die letter maar er meer uit ziet als een soort wolkje met uitsteeksels (interessant genoeg is dit wel taal-afhankelijk, Engels geeft iets andere vormen dan Nederlands). Nadenken over dingen is als spelen met een blokkendoos, op een gegeven moment past alles correct in elkaar en dan heb ik een bruikbare oplossing. Het is super-handig.

Het heeft ook nadelen, zo maken bepaalde kleuren en patronen mij misselijk, bv. de blauwe kleur van de vloerbekleding vroeger bij de Free Record Shop, en sommige repetitieve patronen in geperforeerde metalen platen die ze soms als afrastering gebruiken.

Voor muziek zie ik dus bij sommige hoge tonen felle witte flitsen. Geel, rood en blauw heb ik soms ook. Blauw is zeer sterk geassocieerd met innerlijke rust, rood/geel eerder het tegenovergestelde. Noten verschijnen op een soort lijn die van links naar rechts loopt (laag links, hoog rechts). Voor zover ik kan uitmaken heb ik geen absolute pitch (ik kan geen noten benoemen die ik hoor), maar ik kan de noten wel perfect plaatsen op mijn notenlijn.

Geschiedenis, gebeurtenissen, etc. verschijnen ook op zulke lijnen. Cijfers en datums echter niet, alhoewel ik wel soms direct het antwoord weet op een som zonder ooit te hebben gerekend. Ik heb een heel goed richtingsgevoel, met een soort 3D kaart in mijn hoofd (inclusief gebouwen etc.). 1 keer ergens langslopen is genoeg om later mijn weg weer te vinden. Dromen zijn ook heel erg visueel.

En weer terug naar de muziek: Tekst zingt (en schrijven over dit soort dingen maakt mij heel happy :) ).
 
Interessant!! :) Dat van kleuren zien is meer voor mensen die acid doen of gedaan hebben.. maar volgens mij deed Zappa dat niet.. of toch wel?? :)
Bij mij komen alle neurotransmitters nog op z'n plekje binnen maar soms zou ik wel willen dat mijn zintuigen wat anders kon patchen in mijn hoofd.. :D


Nog iemand met synesthesie, en: voordat ik ooit iets hallucinogeen gebruikt had maakten mijn hersenen al even hard links tussen geluid, vorm, structuur en vooral kleur.
Bij cijfers heb ik het ook heel hard: die hebben allemaal een kleur. En, interessant: ik haspel m'n cijfers nogal consequent door elkaar (discalculie), en lijk vooral vergissingen te maken tussen cijfers die gelijkaardig gekleurd zijn.

Het is natuurlijk een beetje confirmation bias om uit de reacties hier te concluderen dat mensen die creatief met geluid of beeld werken vaker synesthesie hebben, maar mij lijkt het wel zo. ...al zijn bij mij natuurlijk een groot deel van mijn kennissen ook met muziek of beeld etc bezig, dus dat verkleurt (hah) de resultaten ook wel.

Of het helpt of hindert kan ik niet meteen zeggen. Ik vindt het wel fijn, maar ik denk dat het me vooral ontvankelijker maakt voor andermans muziek dan dat ik er zelf interessantere keuzes door maak.

Trouwens, nog iets dat op het eerste zicht ongerelateerd is, een toevallige samenloop van omstandigheden: ik krijg ook migraines met aura's, een soort spikey, flikkerende lichtshow die nog het meest lijkt op een gebroken lcd-scherm. Ook daar krijg ik sterke connotaties met geluid bij (granular, wavefolding, modulaire noise dingen), en ik heb tijdens zo'n aanval ook de sterke voorkeur om zo'n dingen te horen.

Wat kunnen we concluderen?
Hersenen: rare dingen.
 
ik krijg ook migraines met aura's, een soort spikey, flikkerende lichtshow die nog het meest lijkt op een gebroken lcd-scherm. Ook daar krijg ik sterke connotaties met geluid bij (granular, wavefolding, modulaire noise dingen), en ik heb tijdens zo'n aanval ook de sterke voorkeur om zo'n dingen te horen.
Ja, zulke aura's ken ik helaas. Dan is het tijd om sumatriptan in te nemen, voordat de migraine doorzet. Als het doorzet, dan kan ik helemaal geen geluid of licht verdragen.
 
Eén van mijn favoriete componisten, Alexander Scriabin (waarvan ik de laatste tijd wat pianostukjes heb gepost in het tracks forums), beweerde dat hij synesthesie had (hoewel dat vaak in twijfel wordt getrokken).

Bij zijn compositie Prometheus: The Poem of Fire (1910) zaten licht/kleurinstructies. Hij ontwierp er ook een soort kleurenorgel voor: Clavier à lumières - Wikipedia

Bij moderne uitvoeringen wordt vaak op één of andere manier een kleurenspel toegevoegd. Hierbij mijn favoriete uitvoering, qua muziek (die kleuren geef ik niet zoveel om :)).

 
Muziek en synesthesie, een verschijnsel dat bij best wel wat mensen voorkomt maar helaas niet bij mij. :(
Muziek is een taal en taal bestaat uit symbolen waarmee we de continue realiteit trachten te begrenzen of categoriseren in discrete betekenisvolle elementen. Ons zenuwstelsel gaat plastisch om met informatie en/of betekenis te linken aan zintuiglijke waarneming. Ik geloof dat iedereen een zekere mate van synesthesie heeft. De mate van synesthesie hangt af van de intensiteit waarin we verschillende 'talen' cultiveren. Variabelen als toewijding, natuurlijke aanleg, sensitiviteit, druggebruik, associatie- en dissociatievermogen,... spelen daarbij een rol.

Je denkt dat het bij jou niet voorkomt maar dat is een illusie. Er bestaan 'shortcuts' voor zulke ervaringen zoals paddo's, lsd, cannabis, enz... (naar je eigen verantwoordelijkheid) Je kan het ook zelf evoceren door meditatie, trance inducties, (zelf)hypnose... Het belangrijke is dat je de rationele controle (los)laat voor wat het is. (=> bewuste betekenisgeving uitschakelen)
 
Laatst gewijzigd:
Mocht academische literatuur je ding zijn:

 
Je denkt dat het bij jou niet voorkomt maar dat is een illusie. Er bestaan 'shortcuts' voor zulke ervaringen zoals paddo's, lsd, cannabis, enz... (naar je eigen verantwoordelijkheid) Je kan het ook zelf evoceren door meditatie, trance inducties, (zelf)hypnose... Het belangrijke is dat je de rationele controle (los)laat voor wat het is. (=> bewuste betekenisgeving uitschakelen)

Dat herken ik wel, bekend is dat door drugs je waarneming verandert en dus de muziekbeleving ook.
Wat je zegt over meditatie, trance inducties, (zelf)hypnose; ik heb met alle drie zo m'n ervaring en dat kan zeker z'n invloed hebben maar zoals je al aangeeft gaat het voorbij het bewuste deel bij (de meeste) mensen dus in hoeverre je dan kan sturen vraag ik me af.
Je kan natuurlijk bij hypnose en/of trance wel in je onderbewustzijn bepaalde ankers of suggesties aangeven maar in hoeverre je dat helpt om daarna dan ook synesthesie bij het gewone bewustzijn te ervaren zoals bij mensen voor wie het normaal is dat weet ik niet.
Feit is wel dat je hersenprocessen beïnvloedt en het zou wel interessant zijn als de wetenschap daar 'ns meer experimenten mee zou doen.
Zowiezo zou het goed zijn als hynose meer wetenschappelijk benaderd zou worden, enigste is nu dat men het wel gebruikt als alternatief voor verdoving bijv maar als de wetenschap de connectie tussen onderbewustzijn en bewustzijn beter zou begrijpen dan zou men een aantal problemen bij mensen makkelijker kunnen aanpakken en ook zou het potentieel meer gebruikt kunnen worden.
 
Back
Top