Hallo ik ben niet nieuw hier: Luctae

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.282
Locatie
't Gelders Eiland
Voor de goede orde een post om mijn naam wijziging vast te leggen. Om reden die mijn vorige gebruikersnaam verraden, was het tijd om Depressoptimist uit te zwaaien...

Vanaf nu zal ik als Luctae door het leven gaan, tevens mijn kersverse artiestennaam. Voor wie het niet wist, maar wel wilde.... ik maak graag live techno met een bescheiden, maar goed doordachte setup. Mijn eerste set is zo goed als klaar. Als je het leuk vindt, neem eens een kijkje op mijn kanaal!

 
Hartelijk bedankt allemaal voor het luisteren en het her-welkom:)

@kobuz je hebt gelijk een apart draadje is misschien wel goed: Cave Sessions: 1,5h live techno set

@Montfrooij ja die collider is een leuk ding! Ideale combi met mn bass station. Die heat zit op de masterbus, klein beetje wamte, maar ook om de dynamiek een beetje onder controle te houden met een envelope op de volume
 
Hartelijk bedankt allemaal voor het luisteren en het her-welkom:)

@kobuz je hebt gelijk een apart draadje is misschien wel goed: Cave Sessions: 1,5h live techno set

@Montfrooij ja die collider is een leuk ding! Ideale combi met mn bass station. Die heat zit op de masterbus, klein beetje wamte, maar ook om de dynamiek een beetje onder controle te houden met een envelope op de volume
Ja, ik gebruik hem veel met m'n Moog's (Subsequent 37 en Minitaur)
Ik ben best wel een beetje aardig geïnteresseerd in hoe je e.e.a. aan elkaar knoopt.
Het klinkt iig heel lekker.
Ik weet niet of je er zin in hebt, maar een beetje achtergrond over de setup (wat doet wat, hoe hangt het aan elkaar etc.) zou ik iig erg waarderen.
Natuurlijk kan ik al veel uit de combinatie van actie en geluid halen, maar toch!
 
@Disharmonic thx, ja inmiddels lukt dat. Het duurde even voordat ik de workflow ingericht en eigen gemaakt had. Nu kan ik mn dingen blind vinden. De eerste periode met deze setup was ook wel gewoon hard werken en soms mistte de fun een beetje, maar hard werken loont:)

@Montfrooij Jazeker wil ik daar wel iets over vertellen (leuk dat je je geabonneerd hebt btw)... De Digitakt is masterclock, en gaat met midi kabels verder naar Digitone-->out naar Korg in; thru naar Analog Heat In; ANalog Heat Thru--> Collider In --> Collider Out-->BS2 In

Met de Digitakt stuur ik de collider en de BS2 aan, met de Digitone de Korg

Het idee achter de setup is total recall. Met een program change van de DT en DN worden de patches van de BS2 en de korg netjes ingeschoten. Werkt perfect. Hoef me dus nooit zorgen te maken dat een geluid niet goed staat. Sommige parameters van de BS2 en de korg bedien ik via de elektrons. Ik kan dan aanpassingen doen en met func.+no kan ik snel weer terug naar de beginwaardes. Deze optie wil ik nog verder uitbuiten...

Audio: Digitakt, Korg, Digitone en BS2 komen afzonderlijk binnen op de Xone DB2. De fx van de DB2 staan in cascade mode, zodat fx bus 1 overloopt in fx bus 2. FX bus 1 gebruik ik roller delay als looper. Zo kan ik 16 bars van een track door laten spelen, terwijl ik alles uit de mix haal en over kan gaan naar een andere sequence, terwijl de vorige track nog doorspeelt dus. Wel bizar hoe strak de timing van die Xone DB2 is, want hij loop áltijd exact in de maat, ookal laat ik m een paar minuten doorlopen. De jongens bij A&H snappen het wel!

De Xone gaat naar de Analog Heat. beetje warmte en om de dynamiek wat in toom te houden, d.m.v. een envelope op het volume.


De Korg gebruik ik met name voor de leads. Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met het ding. Ik vind met name de cutoff een beetje onnatuurlijk, niet lineair ofzo. Maar de korg snijd wel goed door de mix, dat dan weer wel. De ruis is goed instelbaar en die gebruik ik dan ook graag. De onboard ex zijn top notch, dat brengt het ding tot leven. Het basis geluid is voor mij voldoende voor mijn toepassing, maar ik ben niet zo lyrisch als veel youtubers...

De BS2 is een heel fijn ding, ben ik mee vergroeid. Dikke sound en ik vind het filter zo lekker muziekaal, het gedraagt zich precies zoals ik het graag zie/hoor. Laat zich ook uitstekend aansturen door midi en is zeer betrouwbaar. Meestal wordt de BS2 voor bassen gebruikt, maar ook wel voor leads. Beide kan ie goed. Leads worden extra sexy door de collider. Al stop je een scheet in de collider, hij klinkt lekker. Moet me wel steeds inhouden, want anders smeer ik mn mix dicht met teveel galm.

De Digitakt verzorgt de drums. Spoor 1-6, de reguliere drum geluiden (redelijk vaste volgorde), spoor 7 vocal samples en Spoor voor 8 fills.

De Digitone heeft natuurlijk 4 synth sporen. Spoor 1 altijd lage bas of arp bas, afhankelijk van wat de BS2 doet. Spoor 2 is bijna altijd een accent baslijn tbv de groove. Sporen 3 en 4 is earcandy.
 
@Montfrooij Leuk kanaal heb je, met mooie drone video's ook! Hoe is je verstandhouding met de minitaur? Ik overweeg om er een aan te schaffen, alleen bassen. Ik hik een beetje tegen de hidden functions aan... Dat zou ik in theorie met een midicontroller op kunnen vangen, maar weet jij of dat ook echt werkt? En ik kan ook niet goed terug vinden of het beetjes program changes slikt... Kan jij daar wat over zeggen?
 
@Disharmonic thx, ja inmiddels lukt dat. Het duurde even voordat ik de workflow ingericht en eigen gemaakt had. Nu kan ik mn dingen blind vinden. De eerste periode met deze setup was ook wel gewoon hard werken en soms mistte de fun een beetje, maar hard werken loont:)

@Montfrooij Jazeker wil ik daar wel iets over vertellen (leuk dat je je geabonneerd hebt btw)... De Digitakt is masterclock, en gaat met midi kabels verder naar Digitone-->out naar Korg in; thru naar Analog Heat In; ANalog Heat Thru--> Collider In --> Collider Out-->BS2 In

Met de Digitakt stuur ik de collider en de BS2 aan, met de Digitone de Korg

Het idee achter de setup is total recall. Met een program change van de DT en DN worden de patches van de BS2 en de korg netjes ingeschoten. Werkt perfect. Hoef me dus nooit zorgen te maken dat een geluid niet goed staat. Sommige parameters van de BS2 en de korg bedien ik via de elektrons. Ik kan dan aanpassingen doen en met func.+no kan ik snel weer terug naar de beginwaardes. Deze optie wil ik nog verder uitbuiten...

Audio: Digitakt, Korg, Digitone en BS2 komen afzonderlijk binnen op de Xone DB2. De fx van de DB2 staan in cascade mode, zodat fx bus 1 overloopt in fx bus 2. FX bus 1 gebruik ik roller delay als looper. Zo kan ik 16 bars van een track door laten spelen, terwijl ik alles uit de mix haal en over kan gaan naar een andere sequence, terwijl de vorige track nog doorspeelt dus. Wel bizar hoe strak de timing van die Xone DB2 is, want hij loop áltijd exact in de maat, ookal laat ik m een paar minuten doorlopen. De jongens bij A&H snappen het wel!

De Xone gaat naar de Analog Heat. beetje warmte en om de dynamiek wat in toom te houden, d.m.v. een envelope op het volume.


De Korg gebruik ik met name voor de leads. Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met het ding. Ik vind met name de cutoff een beetje onnatuurlijk, niet lineair ofzo. Maar de korg snijd wel goed door de mix, dat dan weer wel. De ruis is goed instelbaar en die gebruik ik dan ook graag. De onboard ex zijn top notch, dat brengt het ding tot leven. Het basis geluid is voor mij voldoende voor mijn toepassing, maar ik ben niet zo lyrisch als veel youtubers...

De BS2 is een heel fijn ding, ben ik mee vergroeid. Dikke sound en ik vind het filter zo lekker muziekaal, het gedraagt zich precies zoals ik het graag zie/hoor. Laat zich ook uitstekend aansturen door midi en is zeer betrouwbaar. Meestal wordt de BS2 voor bassen gebruikt, maar ook wel voor leads. Beide kan ie goed. Leads worden extra sexy door de collider. Al stop je een scheet in de collider, hij klinkt lekker. Moet me wel steeds inhouden, want anders smeer ik mn mix dicht met teveel galm.

De Digitakt verzorgt de drums. Spoor 1-6, de reguliere drum geluiden (redelijk vaste volgorde), spoor 7 vocal samples en Spoor voor 8 fills.

De Digitone heeft natuurlijk 4 synth sporen. Spoor 1 altijd lage bas of arp bas, afhankelijk van wat de BS2 doet. Spoor 2 is bijna altijd een accent baslijn tbv de groove. Sporen 3 en 4 is earcandy.
Thnx man voor je uitleg.
Het gaat allemaal heel beheerst en ziet er (ogenschijnlijk) moeiteloos uit.
Dat zal door de vele uren bloed zweet en tranen komen waarschijnlijk, maar het valt me wel op.
Die overgangen waren me echt een raadsel, maar nu snap ik het. Heel clever zo.
Zo zie je maar weer, met een creatieve geest kom je er wel!
 
@Montfrooij Leuk kanaal heb je, met mooie drone video's ook! Hoe is je verstandhouding met de minitaur? Ik overweeg om er een aan te schaffen, alleen bassen. Ik hik een beetje tegen de hidden functions aan... Dat zou ik in theorie met een midicontroller op kunnen vangen, maar weet jij of dat ook echt werkt? En ik kan ook niet goed terug vinden of het beetjes program changes slikt... Kan jij daar wat over zeggen?
Thnx man.
Als je wilt, dan zou ik een subje ook waarderen :)
Op m'n 'persoonlijke' kanaal (http://www.youtube.com/c/PeterMontfrooij ) staan de meeste drone video's van mij.
De muziek er achter is eigen fabricaat. (heerlijk als je 2 hobbies kunt combineren)

M.b.t. de Minitaur.
Program changes kun je inderdaad meesturen.
Ik gebruik dat zelf nooit, omdat ik steeds met één nummer bezig ben (en geen live set doe)
Ik weet bij toeval dat het werkt, omdat ik per ongeluk een program change meestuurde via m'n 707 en ineens een ander geluid kreeg.
Ik had niet door wat er gebeurde, dus selecteerde de juiste preset en toen ik startte stond hij weer verkeerd.
Of het ook beheersbaar werkt (de juiste preset) heb ik niet getest toen.

Uit het addendum van de Minitaur :

PRESETS
Your Minitaur comes loaded with 94 presets in its internal memory. Up to 128 presets can be saved and loaded using the free Minitaur Editor, or via any
sysex utility. Register your Minitaur at Moogmusic.com/register to get the free plugin and standalone editor.
Minitaur also supports MIDI Program Change messages to change presets. There must be a valid preset saved in the location specified by the Program
Change message in order to change to that preset; otherwise the Program Change message will be ignored.

Ik kan het een x proberen, als je dat wilt.

Ik heb hem nu exact 1 maand, maar het is m'n 2e Moog, dus ik wist wat ik ongeveer kon verwachten.
Hidden functies heb ik geen last van. Ik zit achter m'n bureau en kan de editor starten wanneer nodig.
Bijna alle settings zijn via Midi aan te sturen, dus dat is op zich geen probleem.
Ik heb er een aantal gemapped naar m'n USB controller, zodat ik m'n vingers niet te ver van de toetsen hoef te halen en verder neem ik de automation meestal op via de VST in m'n DAW als ik tevreden ben.

Ik merk dat ik voor elk nummer een preset maak en daarna heb je meestal niet al te veel (niets) te draaien aan de hidden functies.
Maar voor iets dieper sound design heb je hem wel nodig (dat doe ik eenmaal per nr en daarna niet meer).

Met de 12 'shift' functies kun je er nog een aantal 'medium important' functies benaderen.
Ik merk dat ze daar (blijkbaar) goed over nagedacht hebben, want wat er over blijft heb ik alleen bij het maken van het geluid over.

Ergens ben ik wel blij dat hij zo klein is, want nu past hij op het rackje waar de collider ook op staat :)
(elk voordeel.....)

Ik weet niet precies wat je qua plek in de mix wilt met de Minitaur.
Vast wel bekend, maar hij is gecapped op C4, dus echt hoog gaat hij niet.

Ik merk dat ik zowel met de S37 als de Minitaur uren kan jammen, omdat 'het gewoon vet klinkt'.
Zeker met iets reverb en soms wat delay.
 
Wel bizar hoe strak de timing van die Xone DB2 is, want hij loop áltijd exact in de maat
Moet je wel zelf exact ook timen, want een keer is het net of je twee platen naast elkaar in de mix heb ;)
 
lekker nummer! Leuk ook dat glaasje inspiratie op de achtergrond! :)
 
@Montfrooij Leuk kanaal heb je, met mooie drone video's ook! Hoe is je verstandhouding met de minitaur? Ik overweeg om er een aan te schaffen, alleen bassen. Ik hik een beetje tegen de hidden functions aan... Dat zou ik in theorie met een midicontroller op kunnen vangen, maar weet jij of dat ook echt werkt? En ik kan ook niet goed terug vinden of het beetjes program changes slikt... Kan jij daar wat over zeggen?
Zojuist geprobeerd met m'n 707 en hij stuurt netjes per clip een program number mee wat de Minitaur ontvangt.
Werkt als de brandweer (en is best handig voor Minitaur, want die begint elke keer opnieuw als je opstart. Ik heb nog niet ontdekt of hij ook met de laatste kan opstarten)
 
lekker nummer! Leuk ook dat glaasje inspiratie op de achtergrond! :)
Haha, ja dat werkt erg goed. Een lekker flesje Bowmore, toch wel één van de favorieten!

Moet je wel zelf exact ook timen, want een keer is het net of je twee platen naast elkaar in de mix heb ;)
Ik weet niet precies welk stukje je bedoeld... Maar soms lijkt het zo dat iets net uit de pas loop doordat 2 kicks een verschillende atack hebben.

Zojuist geprobeerd met m'n 707 en hij stuurt netjes per clip een program number mee wat de Minitaur ontvangt.
Werkt als de brandweer (en is best handig voor Minitaur, want die begint elke keer opnieuw als je opstart. Ik heb nog niet ontdekt of hij ook met de laatste kan opstarten)
Dat is goed nieuws! Heb je toevallig ook getest of de hidden functions goed aan te sturen zijn met een midi controller? Ik zit er aan te denk om te een launchcontrol XL dedicated in te richten voor een minitaur... De plugin gebruiken heb ik eigenlijk geen zin in, ben juist zo blij dat ik bij de computer weg ben. Ik wil toch weer graag een Moog. Heb de Sub37 gehad, wat een absoluut beest is...! Maar wel een beetje te groot om compact te noemen :)

p.s. ik heb me geabonneerd op je beide kanalen ;)
 
Haha, ja dat werkt erg goed. Een lekker flesje Bowmore, toch wel één van de favorieten!


Ik weet niet precies welk stukje je bedoeld... Maar soms lijkt het zo dat iets net uit de pas loop doordat 2 kicks een verschillende atack hebben.


Dat is goed nieuws! Heb je toevallig ook getest of de hidden functions goed aan te sturen zijn met een midi controller? Ik zit er aan te denk om te een launchcontrol XL dedicated in te richten voor een minitaur... De plugin gebruiken heb ik eigenlijk geen zin in, ben juist zo blij dat ik bij de computer weg ben. Ik wil toch weer graag een Moog. Heb de Sub37 gehad, wat een absoluut beest is...! Maar wel een beetje te groot om compact te noemen :)

p.s. ik heb me geabonneerd op je beide kanalen ;)
Thnx voor de subs!
Jazeker. De VST werkt ook 'gewoon' met midi cc messages.
Dus dat kun je ook met een controller.
Ik heb op m'n midi controller een Minitaur preset gemaakt met dat wat ik vaak gebruik en ook de 707 stuurt (maximaal 4, maar dat ligt aan Roland) knoppen aan.

Je krijgt alleen geen visuele feedback voor de stand van de knoppen (tenzij je dat zo kunt programmeren met een codec).
Ik weet dat Behringer met de BCR2000 (die had ik nooit weg moeten doen) dit voor een aantal instrumenten wel heeft gemaakt.
Geen idee of de Minitaur daar ook bij hoort.

Grappig dat je het noemt. Ik heb mijn Subsequent 37 gekocht van een hobbymatig DJ die hem te lomp vond voor on the road.
(wat ik begrijp).
Ik ben er iig blij om, dat daarom staat hij hier nu.
Ik heb wat vergelijken gedaan tussen de Minitaur en de S37.
Die laatste is natuurlijk wel uitgebreider qua mogelijkheden (ook wat geluid betreft), maar voor square en saw komt het heel dicht in de buurt.
En dan kan de S37 mooi wat hogere lijntjes pakken en de Minitaur de bas.
 
Back
Top