Muziek in je dromen

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.136
Locatie
HybriDe L!Fe
Wie droomt er wel eens en creeerd dan muziek in die droom?

Of droom je juist bestaande stukken?

Ik droom wel eens muziek, maar er zitten ook beelden bij. Nooit bestaande stukken maar altijd iets nieuws.
Ben benieuwd hoe andere dat ervaren.

 
Nee, ik heb wel vaak tijdens wandelingen de mooiste creaties in m'n hoofd.
Maar om die om te zetten via instrumenten in iets tastbaars is een heel ander verhaal.
 
Nee, ik heb wel vaak tijdens wandelingen de mooiste creaties in m'n hoofd.
Maar om die om te zetten via instrumenten in iets tastbaars is een heel ander verhaal.
Yep, same here...
 
Muziek in mijn dromen heb ik nog niet gehad. Maar wat ik iedere avond doe wanneer ik in bed lig, is melodielijnen en akkoorden uitdenken. Die hou ik dan vast totdat ik ze in de vrije tijd op klavier kan uit zoeken.
Zo zijn de meeste nummers van verleden jaar ontstaan.

:doei:
Danny
 
Vaak is het zo dat je de volgende dag er niet veel van herinnert, dan blijft het bij een mooie droom...
Als het je lukt om iets meer bewust te dromen zodat je meer aanwezig bent tijdens de droom dan kan het interessant zijn om je telefoon in de buurt te hebben zodat je na de droom wakker wordt en meteen iets kan neuriëen en opnemen of wellicht met een app op de phone snel de grote lijn even inspelen of beter nog meteen aan de slag ermee in de studio.
Als het echt flinke en/of gecompliceerde muziekstukken wordt dat natuurlijk lastig maar wellicht dat het je wel op de weg helpt naar iets moois?
Nog mooier zou zijn als je in je bewuste droom jezelf zo traint dat je het als het ware opneemt op een device en zo de volgende dag weer opnieuw kan afspelen.
Zeg niet dat het makkelijk is maar dit soort dingen kunnen wel.
 
ik zat soms in de auto te zingen en dat was op dat moment geweldig, neem 't op op mijn tel... als ik 't later opnieuw hoor wat minder :D
 
Symbolism: Music represents emotions, good times, bad times and messages from your inner self. Dreaming of a nice romantic music indicates love coming your way. If you are single and you dream of a romantic song, someone is soon going to enter into your life.

In mijn geval droomde ik de muziek op een moment dat alles in de droom weer goed kwam. :)

Ja ik herken veel wat jullie zeggen.
Ik kan ook lucide dromen.
Of gewoon hele tracks fantaseren in mijn koppie.
Alleen hetgeen daarna spelen is wel een ander verhaal. Heeeel soms lukt dat en het is dan vrijwel altijd iets leuks.

We kennen het allemaal wel dat een plaat in je hoofd blijft hangen.
Maar ik kan me niet herrineren dat ik ooit eerder in een droom muziek heb gehoord en dat dan ook kan herrineren.

Zeer interessante materie. Wellicht moet ik gaan trainen door eerst muziek te fantaseren en het daarna proberen te maken.

Volgens het internet betekent het dat ik een nieuwe liefde ga ontmoeten. wel toevallig want heb dit weekend een date geplanned. :-)
Gelukkig is alles wat op het web staat waar :)
 

zzzzz
 
We kennen het allemaal wel dat een plaat in je hoofd blijft hangen.


Nog maar 'ns iets over muziek en je onderbewustzijn; ik heb lange periodes in m'n leven wel gehad dat er een bepaald nummer met tekst in m'n hoofd zat en dat ik dan de volgende dag in een situatie kwam die heel veel overeenkomsten had met de tekst in dat nummer.
Herkennen jullie daar iets van?
 
Over muziek en onderbewust zijn is een boek en methode.
Deze methode ga ik proberen. En zou mij moeten helpen muziek die ik denk direct naar de gitaar te kunenn vertalen.
Veel wat Kenny in zijn talk zegt ben ik bekend mee. Maar ben erg benieuwd wat het oefenen van zijn methode kan brengen.
Heb dit toevallig van mijn gitaar leraar, contrabassist en vriend Jan door gekregen in een gesprek die we hadden na een 3 uur durende oefen, schrijf en speel sessie.
Ik vraag veel mensen kun je wel eens niet denken maar het antwoord is meestal nee.



Effortless Mastery: Liberating the Musician Within | Kenny Werner​


Ik heb een nummer geschreven toen ik in nederland was.
Dat nummer heeft arabische invloeden. Een aantal dagen later kreeg ik te horen dat mijn vader noord afrikaans is.
Later in Tjechie heb een een bossanova achtig nummer geschreven en een aantal dagen later ontmoete ik een Braziliaanse meid.
Let wel dat ik nooit eerder deze stylen speelde en waar het vandaan komt weet ik dan ook niet maar het is voor mij vergelijkbaar met dromen die voorspellen.

Voor vele is dit natuurlijk vaag hippie gebrabbel maar ja jammer voor hun :)
 
Voor vele is dit natuurlijk vaag hippie gebrabbel maar ja jammer voor hun :)

Ik heb zelf twee keer in mijn leven een "openbaring" gehad (weliswaar niet in een droom), die mijn kijk op het leven en op dingen ten goede hebben veranderd.
Of er meer is tussen hemel en aarde of het gewoon psychologisch is, maakt mij niet uit en hoef ik ook niet te weten; zolang het maar werkt.

M.b.t. jouw OP; ik droom tegenwoordig niet vaak meer (of onthou de dromen niet) zoals toen ik jonger was.
Misschien omdat ik nu meer in controle ben over de dingen die ik zelf kan doen in het najagen van mijn dromen.

Maar vroeger droomde ik inderdaad vaak dat ik muziek schreef/maakte en kon ik mij ze vaak ook nog herinneren.
Sommige waren bruikbaar, maar de meeste bleken in de werkelijke wereld toch een dimensie te missen, die ze in de droom juist zo speciaal hadden gemaakt.
Bij voorbeeld; een soort gebrek aan tijdrestrictie (oprekbaarheid van de tijd/ on-lineariteit van tijd) in sommige dromen, waardoor ik niet eens kon begrijpen wat ik aan het horen was in de droom.
Ik kon het zelfs duidelijk in mijn gedachten nog horen, ook als ik al wakker was en zolang het in mijn gedachten zat klopte alles, maar op het moment dat ik het maar even probeerde te vatten....bleek het een soort 'sonic illusion'.

Gelukkig heb ik steeds een zeer rijke fantasie en kan ik nog heel goed wakker dromen. :)
 
Soms heb ik 's morgens kort voor het ontwaken een compleet muziekstuk in mijn hoofd, met dezelfde gedetailleerdheid alsof je overdag aandachtig naar muziek zit te luisteren. Erg indrukwekkende ervaringen.
Je zou het een muzikale hallucinatie of droom kunnen noemen. Helaas verdwijnen de details van al mijn dromen vliegensvlug zodra ik wakker ben, wat bij die muzikale ervaring ook het geval is. Eén keer heb ik de melodie en sfeer ervan kunnen vastleggen in de homestudio.
 
Ik heb zelf twee keer in mijn leven een "openbaring" gehad (weliswaar niet in een droom), die mijn kijk op het leven en op dingen ten goede hebben veranderd.
Of er meer is tussen hemel en aarde of het gewoon psychologisch is, maakt mij niet uit en hoef ik ook niet te weten; zolang het maar werkt.

M.b.t. jouw OP; ik droom tegenwoordig niet vaak meer (of onthou de dromen niet) zoals toen ik jonger was.
Misschien omdat ik nu meer in controle ben over de dingen die ik zelf kan doen in het najagen van mijn dromen.

Maar vroeger droomde ik inderdaad vaak dat ik muziek schreef/maakte en kon ik mij ze vaak ook nog herinneren.
Sommige waren bruikbaar, maar de meeste bleken in de werkelijke wereld toch een dimensie te missen, die ze in de droom juist zo speciaal hadden gemaakt.
Bij voorbeeld; een soort gebrek aan tijdrestrictie (oprekbaarheid van de tijd/ on-lineariteit van tijd) in sommige dromen, waardoor ik niet eens kon begrijpen wat ik aan het horen was in de droom.
Ik kon het zelfs duidelijk in mijn gedachten nog horen, ook als ik al wakker was en zolang het in mijn gedachten zat klopte alles, maar op het moment dat ik het maar even probeerde te vatten....bleek het een soort 'sonic illusion'.

Gelukkig heb ik steeds een zeer rijke fantasie en kan ik nog heel goed wakker dromen. :)

Mooi dat je openbaring hebt gehad dat kunnen we delen.
Ja wellicht is het bij mij zo dat muziek intensiever en intensiever word.
Ben pas begonnen met echt schrijven etc.

Alhoewel hier wat interessants:

The whole literature agrees that dream recall progressively decreases from the beginning of adulthood - not in old age - and that dream reports become less intense, perceptually and emotionally. This evolution occurs faster in men than women, with gender differences in the content of dreams.
 
Of er meer is tussen hemel en aarde of het gewoon psychologisch is, maakt mij niet uit en hoef ik ook niet te weten; zolang het maar werkt.

Dit kan ik vast ontkrachten. Er is namelijk niets tussen hemel en aarde simpelweg omdat om te beginnen de hemel al helemaal niet bestaat. Verder gave topic, ik zal er in een volgende post wat meer op in gaan.
 
Dit kan ik vast ontkrachten. Er is namelijk niets tussen hemel en aarde simpelweg omdat om te beginnen de hemel al helemaal niet bestaat. Verder gave topic, ik zal er in een volgende post wat meer op in gaan.
Dus ik krijg geen plekje in het paradijs terwijl ik nog zo netjes ben geweest in m'n leven? :D
Geintje...ik ben wel benieuwd hoe je naar deze dingen kijkt, altijd leuk om eventueel weer 'ns wat nieuws te horen. (of niet natuurlijk)
Ken er nog een liedje over...
 
Laatst gewijzigd:
Soms heb ik 's morgens kort voor het ontwaken een compleet muziekstuk in mijn hoofd, met dezelfde gedetailleerdheid alsof je overdag aandachtig naar muziek zit te luisteren. Erg indrukwekkende ervaringen.
Je zou het een muzikale hallucinatie of droom kunnen noemen. Helaas verdwijnen de details van al mijn dromen vliegensvlug zodra ik wakker ben, wat bij die muzikale ervaring ook het geval is. Eén keer heb ik de melodie en sfeer ervan kunnen vastleggen in de homestudio.

Ik heb dat regelmatig.

Heb wel ondervonden na inspanningen om er een deel van te onthouden als je wakker bent dat het niet zo goed is als je laat blijken in de droom.

In de droom wordt er nadruk gelegd op de hele background orchestratie,met veel harmonischen die je in een emotionele mood brengen waardoor het in de droom geniaal blijkt te zijn.

Zie het een beetje als een eenvoudig melodie/sound die je door een gave H8000FW jaagt,zodra je wakker wordt valt die 'reverb' weg.
 
Een enkele keer heb ik weleens fantastische "zelfgemaakte" muziek in m'n dromen gehoord. Een keer in de stijl van Mozart en een keer in de stijl van Vangelis. Tijdens de droom leek het heel echt. Maar achteraf besefte ik me dat het slechts een illusie was van mooie muziek horen.
 
Alhoewel hier wat interessants:


Hmmm, m'n hele leven al dat ik maar zelden iets van m'n dromen kan herinneren. Als kind was dit ook al een zeldzaamheid. Ik hou het erop dat het proces dat in je hersenen aan de gang is tijdens het dromen :Z in mijn geval zo efficiënt is dat de eventuele, overblijvende restdata bij het ontwaken al volledig is gewist. En dan is er koffie. :koffie:
 
Back
Top