Op naar de volgende module...

Kevin

Tis niet te gleuven
Lid sinds
25 augustus 2002
Berichten
3.258
Recent een setje aangeschaft om (semi)modulair aan de slag te gaan. Doel is niet om complete composities te maken met het systeem maar eerder lekker aanklooien en het resultaat evt. te samplen voor later gebruik. Mijn huidige set bestaat uit een Moog Grandmother, DFAM, Neutron en een Mutable Instruments Braids module. Voor mijn gevoel zorgt dit met name nu voor een aardige basis gezien de nodige patchpoints. Op de Neutron en Grandmother de VCO’s, LFO’s en filters (sequencer en arpeggiator op de Grandmother en uiteraard de sequencer, filter e.d. op de DFAM). De Braids module voorziet mij in de wat minder gangbare klanken.

Nu heb ik een goede €200-250 te besteden voor een nieuwe module en ben mij wat aan het oriënteren. Van de ene kant lijkt een ander filter (ander karakter) mij wel wat, anderzijds zie ik ook de Clouds/Typhoon module die me ook wel prikkelt. Ring modulator o.i.d. zie ik ook wel zitten maar wellicht op een later moment. Aangezien ik nu mijn eerste stappen zet was ik benieuwd wat anderen mij evt. aan kunnen raden. Het liefst een module die zorgt voor (nog) meer veelzijdigheid binnen mijn huidige systeem. Suggesties zijn welkom 😉
 
Ik volg het laatste jaar de ontwikkelingen wat betreft nieuwe modules niet echt meer. Maar als ik zo lees wat je al hebt dan zou ik eens gaan kijken nbuiten het subtractieve synthese hoekje. Dus niet weer een filter erbij. Ring modulator vind ik zelf beperkt inzetbaar, maar smaken verschillen. Clouds is inderdaad leuk, heb ik gehad en weggedaan. Uiteindelijk vond ik bv een Phonogene, die 2e hands redelijk goedkoop op te pikken zijn, veel leuker om mee te samplen en manglen. Is uiteraard appels met peren vergelijken maar is misschien wel een module waar je eens naar zou kunnen kijken. Als je toch iets filter-achtigs wil; kijk eens naar een lowpass gate. Optomix vind ik daar een erg fijne module voor (en ja, ik ben Make Noise fanboy... :engel: )
 
Extra filter kan nooit kwaad en hoeft niet duur te zijn. Zo gebruik ik het 8hp WASP filter van Doepfer altijd. Doepfer heeft een 4hp Dual Ring Modulator voor weinig. Of er veel verschil tussen de diverse Ring Modulatoren zitten zou ik niet weten. Een 8hp plaque Bearer is een filter met een distorted randje, leuk om je drums doorheen te jassen, voor als je daar naar op zoek bent. Voor eur200-250 zou je deze 3 modules kunnen scoren.

Tweede hands varieren de prijzen voor euro modules van 70 tot 85% van de nieuwprijs. Behalve de verzendkosten verlies je niets op de aanschaf als de module(s) het net-niet zijn en ze doorschuift. Een super multi inzetbare module is de MATHS, heb je daar al naar gekeken?
 
Alvast dank voor de tips! V.w.b. de beperkte inzetbaarheid van de ringmodulator, dat is de reden waarom ik daar nog geen prioriteit op zet. Filtertje is ook snel genoeg bijgekocht dus vandaar dat ik voor iets “exotischer” zou willen gaan. Oog is nu gevallen op een Typhoon..lijkt me wel een leuk dingetje maar ben ook ben benieuwd wat het daadwerkelijk toevoegt t.o.v. van een uBurst/Clouds module. Het klinkt misschien ”vies” maar ik heb ook al een heleboel apps op mijn iPad staan voor div. effecten. Sommige daarvan klinken echt behoorlijk. En realistisch gezien...dat ding is ook in staat om de nodige granulaire sounds te genereren....
 
Laatst gewijzigd:
Het klinkt misschien ”vies” maar ik heb ook al een heleboel apps op mijn iPad staan voor div. effecten.
Niks vies aan, gewoon gebruiken wat je leuk vind. Typhoon ziet er leuk uit, wellicht een betere keuze dan de factory Clouds, want meer knoppen. Maar het blijft een kwestie van smaak en uitproberen. De 1 vind Clouds gaaf en de ander niet. Je moet het waarschijnlijk toch zelf ontdekken... En genoeg filmpjes over CLouds, dus je kunt je daar redelijk over informeren.
En wat @sms303 zegt; Maths is altijd een aanvulling. Maar je hebt met je bestaande spul al redelijk wat modulatie opties. Maar switches zijn bv ook erg leuk om er in te hebben, en logische modules (AND/NAND/OR/NOR/XOR).
Of er veel verschil tussen de diverse Ring Modulatoren zitten zou ik niet weten.
Ik heb er weleens eens stuk of 3 gehad en die eens vergeleken, daar zat behoorlijjk veel verschil tussen. Die hebben toch ook een eigen karakter. Ik heb de Laurentide Synthworks passieve RM, de Make Noise Moddemix, AMSynths AM8014 en die van de TTSH eens vergeleken. AMSynths en TTSH leken veel op elkaar, want beiden clones van de ARP2600, maar de rest was toch anders. Hier staat ook een dergelijk vergelijk:
 
Ik heb er weleens eens stuk of 3 gehad en die eens vergeleken, daar zat behoorlijjk veel verschil tussen. Die hebben toch ook een eigen karakter....
Dit had ik niet verwacht... wist ik niet en zo weer iets bijgeleerd :D
 
Hier staat ook een dergelijk vergelijk:
Vergeet maar snel wat ik zei over de dual Ring Modulator van Doepfer... :D
uit de RM's vergelijking:
As a "sound" module the A-114 might be ok, if you like it - as a ring modulator it is completely unsatisfying.

Veel plezier met de BORG..... resistance is futile ... 'o nee dat is weer een andere BORG ;)


Kon t niet latuhhhh ...
 
Borg is heel koel met echt een eigen karakter, gefeliciteerd!
Als je weer verder op zoek gaat is bvb een wavefolder ook erg leuk. Als je dan iets als een warps kiest, heb je wavefolders, ring modulators en nog een hoop andere leuke dingen zoals een vocoder en een delay (met parasites firmware)
 
Als je met ring-modulatie wil experimenteren maar er niet direct een wil aanschaffen kun je ook een vca gebruiken als je er eentje hebt die op audio-rate kan werken. Een vco in de input en eentje in de cv input en je bent aan het amplitude moduleren.

Dit is hoe ik het altijd gedaan heb, maar ik ben wel nieuwschierig wat een "echte" ring-modulator toevoegt, karakter natuurlijk. Maar is er nog iets wezenlijk anders?
 
Als je met ring-modulatie wil experimenteren maar er niet direct een wil aanschaffen kun je ook een vca gebruiken als je er eentje hebt die op audio-rate kan werken. Een vco in de input en eentje in de cv input en je bent aan het amplitude moduleren.

Dit is hoe ik het altijd gedaan heb, maar ik ben wel nieuwschierig wat een "echte" ring-modulator toevoegt, karakter natuurlijk. Maar is er nog iets wezenlijk anders?
Ja een echte ringmod gaat "trough zero". Oftewel, waar een vca stil valt bij negatieve voltages, wordt de waveform ge-invert (weet ff de Nederlandse term niet meer 😄) bij een ringmod
 
Ja een echte ringmod gaat "trough zero". Oftewel, waar een vca stil valt bij negatieve voltages, wordt de waveform ge-invert (weet ff de Nederlandse term niet meer 😄) bij een ringmod
Ah, ik wist dat ik wat miste, logisch ook wel bij nader inzien.
ge-invert, omgedraaid misschien? Of gespiegeld?
 
Had een ring modulator van Erica gezien met een buis. Staat ook wel “kek in je rack” maar gezien de beperkte ruimte moet het voornamelijk ook functioneel zijn.
 
Buizen op laag voltage zijn vaak gimmicks. Buizen ruisen dan vooral en geven weinig "warmte". Ik weer niet hoe Erica dat doet. Maar ik vermoed dat ze geen 100v of meer gaan opwekken in een eurorack module.
 
Voor buizenmodules tjeck de modules van Metasonix en/of het tube VCA van Ken stone, L-1 heeft een aangepaste versie van het Ken Stone ontwerp...
Beide hebben een kenmerkend knorrend en distortioned geluid als resultaat :D

Metasonix RK3 Ringer Shaper (Tube Waveshaper/Ring Modulator)

  • 1000 mA +12V
  • 25 mA -12V
  • 0 mA 5V
  • 31 mm deep
  • Ø 5.00 (4 Votes) Average Rating

    Deze module heeft zowat een eigen voeding nodig :P
 
Laatst gewijzigd:
De Borg II binnen! Los van de schreeuwerige filtersweeps is het door de vele sweet spots een machtig filter voor de DFAM. En zojuist weer een nieuwe gekocht/erbij geplaatst....zowat om de hoek stond een Mutable Instruments Tides te koop, veelzijdig dus die mocht er ook bij komen 😇
 
Back
Top