Social media voor je muziek: wat zet je in?

Je kan heel makkelijk via internet een filmpje maken met een afbeelding een korte audioclip.
Dat klinkt wel erg gecompressed zeg. Is dat de hoogste bitrate?

Hitfilm is ook gratis en werkt eenvoudig. Sleep een MP3 naar een audiospoor, voeg een afbeelding toe en laat er wat effecten op los. Dan kun je de video daarna opslaan als MP4 of AVI.

 
Deze net geprobeerd en werkt inderdaad makkelijk en goed! Ik wist alleen niet dat Insta een 60 seconden limiet op filmpjes heeft, iets om volgende keer beter rekening mee te houden.

Ik ga er van uit dat op Insta iedereen op zijn telefonspeaker luistert, dus dan maakt het me niet zo gek veel uit dat er extra compressie overheen gaat.
 
Hitfilm is ook gratis en werkt eenvoudig. Sleep een MP3 naar een audiospoor, voeg een afbeelding toe en laat er wat effecten op los. Dan kun je de video daarna opslaan als MP4 of AVI.

Ziet er gaaf uit, maar ik ben heel bang dat ik me dan een nieuwe hobby op de hals ga halen die uit de hand gaat lopen :engel:

Eerst maar eens kijken of het social media bereik een beetje omhoog te krijgen is met simpele middelen.
 
Dat is wel een verschil, want mijn muziek komt nu uit via een label. Dan wil ik ook dat mensen het horen, het is gewoon goed 😀

Social media bestaat trouwens niet alleen uit neppe mensen hoor. Net als in het echte leven hangt het heel erg af van met wie je omgaat. Ik heb nu een gezellige chat met een Franse producer van hetzelfde label. Die had ik anders nooit ontmoet.
TJa, persoonlijk dingetje hoor. maar ik ben helaas zo vaak teleurgesteld en genaaid door mensen dat ik erg negatief en cynisch ben geworden, en eigenlijk gestopt ben met nieuwe contacten maken. Compleet tegengesteld van hoe ik eerst was. Vandaar mijn weerzin t.o.v. social media ook. Daar komt de stompzinnigheid en de nare kant van de mens me net iets te duidelijk naar voren hoeveel ik ook blokkeerde....
Natuurlijk heb je gelijk dat er ook toffe mensen op social media zitten, jij zit er ook he :)
Diep van binnen wil ik natuurlijk ook dat mijn muziek wordt gehoord en gewaardeerd, helaas wint mijn weerzin het op dit moment van mijn drive.
En dus heb ik het eigenlijk opgegeven.
Sorry voor de negatieve input in je thread, maar ik denk ook dat het oke is om niet alleen maar positieve dingen te melden, wat is de waarde van positief als er geen negatief is he :)
 
Deze net geprobeerd en werkt inderdaad makkelijk en goed! Ik wist alleen niet dat Insta een 60 seconden limiet op filmpjes heeft, iets om volgende keer beter rekening mee te houden.

Ik ga er van uit dat op Insta iedereen op zijn telefonspeaker luistert, dus dan maakt het me niet zo gek veel uit dat er extra compressie overheen gaat.

Ja, klopt 60 seconden, maar als je het als reel plaatst, kan het langer als je wil. Ik weet alleen zelf nog niet hoe het precies werkt. Soundcloud luister je (zonder pro abonnement) trouwens ook maar op 64kbps, en klopt voor korte fragmenten maakt het mij niet veel uit, het echte luisteren gaat via andere kanalen.

TJa, persoonlijk dingetje hoor. maar ik ben helaas zo vaak teleurgesteld en genaaid door mensen dat ik erg negatief en cynisch ben geworden, en eigenlijk gestopt ben met nieuwe contacten maken. Compleet tegengesteld van hoe ik eerst was. Vandaar mijn weerzin t.o.v. social media ook. Daar komt de stompzinnigheid en de nare kant van de mens me net iets te duidelijk naar voren hoeveel ik ook blokkeerde....
Natuurlijk heb je gelijk dat er ook toffe mensen op social media zitten, jij zit er ook he :)
Diep van binnen wil ik natuurlijk ook dat mijn muziek wordt gehoord en gewaardeerd, helaas wint mijn weerzin het op dit moment van mijn drive.
En dus heb ik het eigenlijk opgegeven.
Sorry voor de negatieve input in je thread, maar ik denk ook dat het oke is om niet alleen maar positieve dingen te melden, wat is de waarde van positief als er geen negatief is he :)

In het genre waarin ik zit is er heel veel positiviteit, dat scheelt natuurlijk. Helaas krijg je het beste resultaat in deze tijden via social media, dus dan neem ik het erbij. Ik begrijp best dat je er cynisch kan van worden, maar zoals je zegt, iedereen wil gehoord worden. Heb nu al 45 albums verkocht in voorverkoop als debutant via bandcamp, dus als je in iets gelooft en er voor gaat, dan kan het zeker.
 
TJa, persoonlijk dingetje hoor. maar ik ben helaas zo vaak teleurgesteld en genaaid door mensen dat ik erg negatief en cynisch ben geworden, en eigenlijk gestopt ben met nieuwe contacten maken.
Dat is zonde. Ik ben in het verleden ook een paar keer zakelijk genaaid, maar daar heb ik van geleerd. Ik doe bijna alles zelf en als ik moet uitbesteden, betaal ik voor de klus. Dan krijgen we later geen gezeur over het delen van inkomsten enzo.

Wat betreft de mensheid heb ik daar ook niet zo'n hoge pet van op. Als het puntje bij paaltje komt zijn de meeste mensen egoïstisch. Daar heb ik me bij neergelegd en daarom leg ik de lat ook niet zo hoog 😀 Ik kan met heel veel mensen prima opschieten en heb er een leuk tijd mee. Maar ik heb niet de illusie dat ze voor me door het vuur gaan.

Vanuit dit idee benader ik social media ook. Ik heb geen verwachtingen en ga ook geen verplichtingen aan. Dan kan ik mijn neus ook niet stoten en dat bevalt al jaren prima 👍 Bovendien helpt het me om door de social media bubbel te prikken. Realistisch beschouwd is het leven behoorlijk zinloos en we doen hard ons best om het meer te laten lijken. Veel borstklopperij dus en als je dat doorziet is het ook wel weer aandoenlijk. Mijn ongevraagde advies derhalve: ga lekker uit van je eigen kracht en probeer positief te blijven. Dat levert echt meer op. Tjakkaaaaaaaa! 😁
 
Laatst gewijzigd:
Dat is zonde. Ik ben in het verleden ook een paar keer zakelijk genaaid, maar daar heb ik van geleerd. Ik doe bijna alles zelf en als ik moet uitbesteden, betaal ik voor de klus. Dan krijgen we later geen gezeur over het delen van inkomsten enzo.

Wat betreft de mensheid heb ik daar ook niet zo'n hoge pet van op. Als het puntje bij paaltje komt zijn de meeste mensen egoïstisch. Daar heb ik me bij neergelegd en daarom leg ik de lat ook niet zo hoog 😀 Ik kan met heel veel mensen prima opschieten en heb er een leuk tijd mee. Maar ik heb niet de illusie dat ze voor me door het vuur gaan.

Vanuit dit idee benader ik social media ook. Ik heb geen verwachtingen en ga ook geen verplichtingen aan. Dan kan ik mijn neus ook niet stoten en dat bevalt al jaren prima 👍 Bovendien helpt het me om door de social media bubbel te prikken. Realistisch beschouwd is het leven behoorlijk zinloos en we doen hard ons best om het meer te laten lijken. Veel borstklopperij dus en als je dat doorziet is het ook wel weer aandoenlijk. Mijn ongevraagde advies derhalve: ga lekker uit van je eigen kracht en probeer positief te blijven. Dat levert echt meer op. Tjakkaaaaaaaa! 😁
Je advies wordt gewaardeerd man :) Mooie reactie ook trouwens. Thanks. Ik verwacht gewoon teveel inderdaad, dat herken ik wel. Je positiviteit levert mij in ieder geval wel een leukere dag op :)
Niet dat ik depressief oid ben, dat zou je wellicht kunnen concluderen uit mijn vorige reactie, maar dat is niet het geval hoor.
 
Als je naam geen Armin is, zou ik je day job er niet voor opzeggen. Je kan natuurlijk achter iedere social media trend aanhobbelen, maar de vraag is wat je er mee opschiet.
Wanneer je prodcut wat anders is als muziek, kan je monetizen op "Onlyfans" maar voor het promoten van muziek, denk ik ook dat je eerlijk moet zijn naar jezelf? Waar haal JIJ je muzike vandaan? waar blijf jij plakken of ga je bewust een half uurtje tracks van anderen luisteren, waar zet jij je casual playlist op? dat zijn denk ik de platformen waar je meer tijd in kan stoppen.
Zie facebook, Soundcloud e.d. als een volle Amsterdam Arena, allemaal aspired musicians die vechten om aandacht en 99% heeft alleen maar aandacht voor zichzelf.
Insta zou ik dan weer gebruiken voor stories, dus ff snel een filmpje van die nieuwe plugin, of een snip van je Ableton window nieuwe track, etc ,etc.

Wat je ook doet, maak het authentiek en persoonlijk, er zijn er al genoeg die als een hond hun poot oplichten bij iedere paal, daar zit niemand op te wachten. Dit is hoe ik er in steek.
 
Het algoritme van Soundcloud zorgt ervoor dat sommige nummers wel aardig geduwd worden, zeker het begin. Dat kan je zelf ook deels wat beïnvloeden door de tags goed en slim te gebruiken. Maar om echt iets op te bouwen, is het volgens mij iets te beperkt en ik ga er ook geen nieuwe nummers meer op plaatsen. Het is inderdaad veel werk om je muziek te promoten. Maar nu ik het doe, vind ik het wel ok, omdat het iets is wat ik altijd heb willen doen, en als je er de tijd niet instopt, dan wordt het ook niets. Er is nu eenmaal zoveel concurrentie, dat je muziek bedolven raakt als je niet de moeite neemt om goed te promoten. Ik denk er zelfs aan om m'n soundcloud helemaal op te doeken.

Waarom zou je Soundcloud opdoeken eigenlijk? Veel grote namen in Synthwave zitten erop. En heeeel veel kleinere. Ze nemen niet per se actief deel, maar het is toch een extra manier om aandacht te genereren voor je muziek.
 
Als je via label released komt dat meestal ook automatisch op YT.

Je muziek spreiden is niet het probleem meer dezer dagen,het is dat je eerst bekend moet zijn en dan mag je dan nog overal een profiel aanmaken dat help er niet aan :)

Het laatste dat je wil is dat je met jouw kop ook als wannabe producer op het net staat,ik zou zeggen concentreer op de muziek uitbrengen,eventueel verschillende stijlen op verschillende labels maar eerst met dezelfde artiestnaam en laat het zijn werk doen,daarna kan je verschillende artiestnamen gebruiken.
 
Wat ik inzet? Mijn joker.

Ik blijf wel onvindbaar underground :D
 
Ik zou zeggen concentreer op de muziek uitbrengen,eventueel verschillende stijlen op verschillende labels maar eerst met dezelfde artiestnaam en laat het zijn werk doen,daarna kan je verschillende artiestnamen gebruiken.
Ik weet niet of dat zo is. Als ondernemer weet ik hoe belangrijk de gunfactor is, mensen moeten je iets gunnen. Door die aanpak heb ik al heel veel voor elkaar gekregen. Als een DJ honderd tracks onder ogen krijgt en hij herkent je naam, dan zal hij toch eerder even luisteren. Dan moet de track nog steeds goed zijn, maar je valt wel eerder op.

Lukraak tracks blijven droppen in de hoop dat je vanzelf opvalt kan ook. Maar dan help ik het toeval toch graag een handje en combineer ik beide methodes.
 
Ik weet niet of dat zo is. Als ondernemer weet ik hoe belangrijk de gunfactor is, mensen moeten je iets gunnen. Door die aanpak heb ik al heel veel voor elkaar gekregen. Als een DJ honderd tracks onder ogen krijgt en hij herkent je naam, dan zal hij toch eerder even luisteren. Dan moet de track nog steeds goed zijn, maar je valt wel eerder op.
Ja,dus eerst goede tracks en dan poseren..

en iets gunnen?,als je enkel toptracks maakt dan gun je automatisch toch.
 
Als je enkel toptracks maakt dan gun je automatisch toch.
Klopt, maar dan moeten mensen ze wel horen. Het zijn vaak niet de beste producten en diensten die omarmd worden. Maar de makers zijn wel heel bedreven om ze onder de aandacht te brengen. De combinatie is ook hierbij weer het beste: eerst kwaliteit leveren en dan de boer op.

Trouwens nog iets over gunnen. Mensen kiezen ook vaak voor veiligheid. "We doen X want dat is een bekend merk of het werkt sowieso." Ik kan me voorstellen dat het bij boekers ook zo werkt, als ze moeten kiezen tussen twee DJ's of acts. "Doe maar DJ Jean, want dat weten we wat we krijgen." Terwijl DJ Jacques misschien wel veel beter is. Beeldvorming en wederkerigheid spelen ook daarbij een rol.

Dat is trouwens ook onderzocht: mensen doen het liefste zaken met 'like minded' mensen die ze aardig vinden. Een open deur misschien, maar daarom niet minder waar. Als je zichtbaar en aardig bent levert dat gewoon voordelen op. Vraag maar aan Armin van Buuren 😁
 
Waarom zou je Soundcloud opdoeken eigenlijk? Veel grote namen in Synthwave zitten erop. En heeeel veel kleinere. Ze nemen niet per se actief deel, maar het is toch een extra manier om aandacht te genereren voor je muziek.
Je zal zien dat van een nieuw album er meestal geen of maar een paar nummers op soundcloud verschijnen. Dat heeft een goede reden. Het is zeker een extra manier, maar als je het afzet tegen andere kanalen, en je moet prioriteiten hebben, dan komt soundcloud toch ergens onderaan de lijst.

Ja opdoeken is misschien extreem. M'n pro abonnement ga ik sowieso opzeggen, een paar nummertjes laat ik wel doorlopen omdat de extra aandacht inderdaad goed meegenomen is.
 
Back
Top