dynamics verschillen in loop

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Er zijn hier vast mensen die het herkennen dat als je een choir-sample beluistert je hoort dat volume fluctueert en dat het daarom lastig kan zijn om er een mooie loop in te kunnen verwerken.

Als ik het me goed herinner, heeft Soundforge een soort compressor-functie die deze fluctuaties detecteert en daarna de RMS over de verschillende gebieden zoveel mogelijk gelijk maakt. Ik werk hier nu met een iMac en op de nieuwste versie van OSX kan ik geen test-versie van Soundforge installereren.

Zijn er nog andere manieren om zoiets te doen? Is er ergens een VST-plugin te downloaden ofzo waarmee ik dit kan doen in Audacity?
 
Ik ken Audacity niet maar kan je niet gewoon het volume van die sample automatiseren en dan her-samplen?
Wat bedoel je daarmee?

Als jij bedoelt wat ik denk, dan moet daarmee de volumeverschillen per gebied aanpassen. Zoals had ik al geprobeerd en het leverde geen mooie resultaten op helaas.
 
Als ik zoiets heb (ik werk in Ableton) dan loop ik de sample en compress ik het resultaat. De loop met de nadruk op de mooie overgang en de compressie voor consistentie in het volume, daar is een compressor tenslotte voor. Dus de vraag is: waar gebruik je die sample in, en kun je er een comressor achter zetten?
 
Daar is een compressor voor. Voor het beste resultaat volume automaten. Daarna puntje op de i met de compressor.
 
Thanks for the replies.

Wat zijn de beste instellingen voor de compressor? Ik snap dat het afhankelijk is per sample, maar met bijvoorbeeld welke ratio kan ik het beste beginnen?
 
Als de compressor het leven eruit trekt, dan kan je ook knippen op identieke loudness, is misschien nog wel het mooiste, een platgewalst koor klinkt ook nergens na.
 
Als de compressor het leven eruit trekt, dan kan je ook knippen op identieke loudness, is misschien nog wel het mooiste, een platgewalst koor klinkt ook nergens na.
Het geeft denk ik wel beter resultaat.

Vooral samples van ensembles en orgels kunnen erg lastig zijn om te bewerken. Als je stukken eruit knipt en met crossfading dingen gaat samenvoegen, moet je altijd opletten dat je niet te maken krijgt met verschillende fases die elkaar in polariteit gaan opheffen.

Verder moet je vooral jouw oren gebruiken en heel kritisch zijn. Loops in samples hoeven niet storend te zijn en kunnen juist iets speciaals toevoegen. Maar dan moet het een perfecte loop zijn die zelfs na 1000x afspelen geen irritatie bij je oproept.

Soms heb je geluk en heb je het snel mooi bewerkt. Of je hebt pech en je bent dan een halve dag bezig met één sample.

In dat opzicht in Audacity niet praktisch
 
Thanks for the replies.

Wat zijn de beste instellingen voor de compressor? Ik snap dat het afhankelijk is per sample, maar met bijvoorbeeld welke ratio kan ik het beste beginnen?
De ratio bepaalt hoe heftig het volume afneemt als het boven de threshold komt. Een ratio van 2 betekent dat de audio boven de threshold 2x minder hard wordt. Een ratio van 4 is 4x etc. Ratios rond de 2 wordt meestal gezien als milde compressie. Ratio van 4 als middelmatig en 6 sterke compressie. Ratios boven de 10 worden meestal meer als limiting gezien (het volume komt nu nauwelijks meer boven de threshold waarde)
 
Maar niks van dat gaat helpen tenzij je de boel gelijk walst.
even voor de context, waar praten we eigenlijk over qua looplengte? 1/4 1/2e 1m 2m?
zitten er ritmische elementen in? Of gewoon een sustained Aaahhhh of Ooohhhh?
voorbeeld misschien?
 
Een choir is vaak een layer van de zelfde sample of twee verschillende choir samples (male ahhh + female ahhh). Als je een zo goed mogelijke loop doet zo lang mogelijk en een zo goed mogelijke loop op 2/3de van die afstand en dat resultaat vervolgens detuned (en ook nog eens met offset werkt) dan hoor je de looppoints vaak niet zo sterk en heb je natuurlijk een vollere choir sound.
 
Ik werk zelf niet met software (gebruik alleen hardware samplers) en ik weet dat een goede loop vinden soms echt tijd kan kosten. Ik zou zelf niet eerst met compressie aan de slag gaan, maar proberen een looppoint te vinden waar het volume en het timbre van je choir sample nagenoeg overeenkomt. Ik neem aan dat je ook beschikt over crossfade-looping (dit zit zelfs al in de Ensoniq EPS-16+) en daarmee kan je zelfs van lastig materiaal goede loops maken.
 
Crossfading is echt essentieel. En ook dat kan weer op verschillende manieren. Omdat ik tegenwoordig vaak alleen de beschikking heb over een Mac, ben ik qua audiobewerking meestal aangewezen op Audacity. De recente versie van Logic blijkt een nieuwe sample-environment te hebben waar iedereen enthousiast over is. Je kan daarmee looppoints invoegen en de loop op verschillende manieren afspelen en ook meerdere opties qua crossfading. Maar ik wil de crossfading in de loop zelf verwerken. Het is volgens mij wel mogelijk om het resultaat als nieuw audiobestand te exporteren.

Ik heb Logic nooit prettig gevonden als DAW, omdat ik het resultaat vaak zo mechanisch en digitaal vind klinken. Veel functies zijn makkelijk uit te vogelen, maar precies hetgeen wat ik ermee van plan ben, levert weer een hoop frustratie op omdat het niet lukt. De sample-libraries zijn zeker niet slecht, maar somehow gaat het resultaat klinken als bijvoorbeeld "Voor strijkers die echt mooi gaan klinken, moet ik maar een studio huren en mensen vinden die viool, altviool, cello, etc kunnen bespelen"

Ik weet niet of het mijn eigen beleving is, maar als ik een oude LE versie op een PC gebruik van Cakewalk Sonar, klinkt het voor mij aangenamer en kunnen softsynths een stuk organischer klinken.

Anyway ... ik ben weer aan het uitwijden. Ik werk vooral met Polyphone, een soundfont-editor. Ik probeer van samples van oude soundfonts nieuwe sample-libraries te maken die ik later wil gebruiken voor mijn hardware-sampler en ik probeer er ook SFZ-libraries van te maken.

Wat betreft de reden waarom ik dit topic gemaakt heb: ik probeer binnenkort een soundfont hier te posten van de choir waarmee ik bezig ben. Dan hoor je wat ik ermee bedoel.
 
Dit is de betreffende soundbank in SF2 formaat. Afkomstig en gratis beschikbaar van de Saint James Orchestral soundfonts.

Het is niet de beste choir, maar omdat het qua bestandsformaat relatief erg klein is, kan je deze soundbank gebruiken in hardware samplers. En als het me lukt om de dynamiek-verschillen te verhelpen, dan kan je dit als extra laag gebruiken bij bijvoorbeeld een synthpad of je kan het mixen met andere choirbanks of opnames van vocalen waardoor het voller en groter zou moeten klinken.

Ik had het origineel al bewerkt met crossfading om de loops te verbeteren. Nu ik het weer beluister, denk ik dat ik toch het beste resultaat kan verkrijgen met knippen, plakken en crossfading. Misschien dat een reverb-effect ook mooie resultaten kan toevoegen. Als het mij lukt om de hele soundbank in filesize te reduceren tot 1.3 Mb, kan ik 'm hier weer delen en dan kunnen jullie het makkelijker gebruiken door alles op een floppy te zetten.
 

Attachments

  • SJO-Choir-A-V2020.sf2.zip
    1,6 MB · Bekeken: 142
Back
Top