Dave Mech - Bouw Nieuwe Studio - Deel 1

Nieuwe studio bouw - Box in Box constructie en akoestiek

Dave Mech

Ouwe rot
Lid sinds
20 Maart 2011
Berichten
1.360
Dag synthforummers,

De laatste jaren ben ik wat minder actief als poster hier en meer een lezer geworden. Dit is echter iets dat ik toch wel graag met jullie wil delen. Dit project is een jeugddroom die is uitgekomen :)

Afgelopen jaar heb ik (met hulp) in de schuur in onze achtertuin een studio gebouwd. De studio en akoestiek is ontworpen door Menno van Home - Menno Sound Studio . Tevens mede organisator van Dutch Modular Fest waar jullie hem wellicht van kennen. Ik heb het gehele proces opgenomen en hier is de eerste van twee video’s die laat zien hoe de box in box constructie is opgebouwd. De volgende video zal gaan over de inrichting en akoestiek.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :)



Cheers!
 
Cool, moet wel heel gaaf zijn om te maken en nu om in te werken :). Goed alarm erin ook? ;)
 
Had dit draadje gemist, ga de hele video nog 'ns helemaal bekijken. Ik zie al wel dat het een behoorlijk project is! Bedankt voor het delen. :)
 
Tof project hoor! Maar waarom een box in box? Het lijkt er niet op dat je zelf (microfoon) opnames doet, dus geluid buitenhouden lijkt me dan geen prio. En de schuur ziet er vrijstaand uit, dus geluid binnenhouden lijkt me dan ook niet zo heel belangrijk?
 
Mja, als je het doet, dan in één keer goed. Bovendien, wie weet wat je in de toekomst gaat doen. Nu misschien niet aan de orde, maar stel dat je op een later moment bezig gaat met een project waarbij iemand iets komt inzingen? Slim bekeken om nu een box in een box te maken, als je toch gaat bouwen, denk ik.
 
Goed bezig hoor!! Maar vraagje. Heb je nog rekening gehouden met de halfsteensmuur en de condens die zich daarachter vormt? (iets van folie om ervoor te zorgen dat dat niet door de isolatiewol wordt geadsorbeerd).

Heb zelf alleen maar 2 binnenwandjes gedaan.. ontkoppeling met veerregels en een zwevende vloer met 2x 18mm MDF.. ik weet hoeveel werk het is. :D :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Thanks allemaal :) Fijn om te horen dat de video leuk was om te zien. Iets langere video dan normaal.

@MonoTron 2 lange kabelgoten aan de zijkant. Zie je in video 2 wel :) Voor de lichten op het plafond heb ik gewoon kleine kabelgootjes gebruikt. Door het design qua schilderwerk en akoestiek is daar verder nauwelijks iets van te zien.

@NorthernLightX Ik woon praktisch midden in de de stad. Sub bassen gaan overal doorheen dus buren zouden daar flink last van hebben. Dat maakt de box in box noodzakelijk. Daardoor kan ik nu tot diep in de nacht zonder problemen muziek maken. Buiten dat neem ik ook video's op dus ik wil zeker wel een compleet stille ruimte voor het opnemen van m'n stem. Speel ook gitaar en zing soms, dus ook daarvoor is het nuttig. En niet ondenkbaar dat ik ook andere zangers of zangeressen hier over de vloer zal krijgen in de toekomst. Akoestisch gezien had het overigens ook nut. Zelfs zonder basstraps was het laag al relatief onder controle. :)

@MacGyverGear kreeg die vraag toevallig ook op YouTube. Het isolatiemateriaal dat ik heb gebruikt (Metisse) is vocht regulerend. Je hebt daardoor geen folie nodig.

Nog een veel gestelde vraag was hoe ik de ventilatie heb geregeld. Het antwoord daarop is dat ik zo nu en dan de deur even open zet. Af en toe 3 minuutjes doorluchten is voldoende om de luchtkwaliteit goed te houden. Het maken van een ventilatiesysteem was niet alleen ontzettend kostbaar geweest, maar brengt ook weer wat issues met zich mee. Ik zie het maar zo, de slaapkamer moet je af en toe ook doorluchten :)
 
Heel interessante video Dave, dank voor het delen! Wat komt daar veel bij kijken naast de bouw; de benodigde kennis, oneindig veel keuzes, voorbereiding. Respect. Ik ben heel benieuwd naar deel 2. Hoe zorg je in deze box in a box voor verse lucht? Daar heb ik in deze video nog geen voorziening voor gespot. Een airco verkoelt normaliter de aanwezige lucht.
 
Heel interessante video Dave, dank voor het delen! Wat komt daar veel bij kijken naast de bouw; de benodigde kennis, oneindig veel keuzes, voorbereiding. Respect. Ik ben heel benieuwd naar deel 2. Hoe zorg je in deze box in a box voor verse lucht? Daar heb ik in deze video nog geen voorziening voor gespot. Een airco verkoelt normaliter de aanwezige lucht.
Thanks ! Ja het was echt flink doorzetten. Erg veel werk en inderdaad veel keuzes maken. En natuurlijk flink over het vooraf bedachte budget gaat etc. Heeft wel wat stress opgeleverd af en toe ook al komt dat niet echt terug in de video.
Zie de laatste alinea in m'n wat langere post hierboven mbt ventilatie :)
 
Ben benieuwd naar het resultaat qua geluid 'lekking'. Maw als je vb 90 db binnen speelt, en je buiten meet hoeveel dit zou zijn.
Zal wel meevallen doordat alles ontkoppeld is natuurlijk, maar vraag mij dit wel af hoe dit is in praktijk dan.

Verder leuke video!
 
Wat betreft de ventilatie. Ik heb me daar ook in verdiept en voor nu gekozen om afentoe de deur open te zetten. :)
Maar er zijn mooie oplossingen voor. Je kan van dat geïsoleerde luchtslang kopen.. dat weer door een een soort van labyrint leiden.. zodat de directe straling (weergave van geluid afneemt. Als je zo'n labyrinth vult hoef je niet eens meer geïsoleerd slang te gebruiken.

@Dave Mech mooi product dat Metisse!! Kende ik nog niet. Ik heb echt tijden naar een alternatief lopen zoeken voor onder de vloer. Er ligt nu steenwol onder. Hij is wel helemaal kierdicht bij de muur maar toch het idee dat steenwol in je ruimte komt waar je ademt vond ik niet zo'n fijn idee. Heb er nu een luchtreiniger in staan. Sowieso dat zwarte pyramideschuim voor akoestische behandeling geeft naar verloop van tijd ook stof af wat je liever niet in ademt.
 
Back
Top