Nieuwe studio PC - Advies gevraagd

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Nogmaals dank voor alle input.

Dat houd in dat je de nodige stroomkabels vr MB gpu Disk enz kan in pluggen in jouw psu ipv dat die er standaard allemaal vast opzitten
Dat is inderdaad een feature die voor mij wel wat toevoegt. Worden die kabels dan meegeleverd denk je?

Verder zou ik er nog een HDD insteken van 2 tb of zo deze kosten bijna niks meer is altijd handig
Ik heb nog een 1TB externe schijf liggen. Kan ik die niet inbouwen?

ddr4-4000 of 4400 en geen 2 maar 4 reepjes nemen
Wat eclectic zegt klopt 100 procent persoonlijk zou ik ook iets hoger gaan dan de 2666
Mijn brein is zo gewired dat ik het prettig vind om binnen de lijntjes te kleuren (dat hoor je ook aan mijn muziek :)). En als je in ogenschouw neemt dat mijn uitgangspunt een bijna 10 jaar oude i5 laptop is met 8 GB geheugen en geen separate videokaart, dan denk ik dat ik dat het verschil al aanzienlijk is. Ik verwacht wel even voort te kunnen met 32Gb 2666. Vergeet niet dat ik ook nu al jaren met Cubase en Sketchup werk.

Ik draai al ruim een jaar op een AMD Ryzen 3700X. AMD biedt veel meer waar voor je geld dan Intel...
Daar heb ik inmiddels ook het een en ander over gelezen, maar ik heb geen idee op welke manier ik een i9 moet vergelijken met het alternatief van AMD.

Ik merk altijd dat ik meer usb poorten wil hebben
Ik heb een mooi 3.0 hubje liggen met 9 poorten (2 laden). Werkt prima voor me.

Ik heb een jaar terug zo'n goedkope licentie gekocht en dat werkt prima.
Kijk, dat wilde ik graag horen :).


Die gt1030 is toch al een verouderd gpu Engine en een serieus stuk minder in prestaties tegen over die GTX1650
Je hebt me overtuigd :). Ik zie ook dat de fans niet draaien bij lage belasting. Ik gok het er gewoon op.
 
ja licenties voor win pro 10 vind je voor niks bijna..
werken goed.

1 M2 schijf van 1TB, ik zou altijd een boot drive, en data schijven nemen. een HDD kan nog prima presteren, voor projekten, zelfs samples, maar sample libraries, daar heb ik ekstra SSD's voor, ook voor videobewerking.

de grafische kaart is ondermaats, ga je merken bij cubase.

ik weet niet hoe lang je kunt wachten, maar de 11e generatie van intel komt eraan, die AMD weer eens aftroeft, maar AMD zal dan weer terugkomen. en de 11e generatie heeft nog een aantal voordelen tegenover de 9e.

maar wanneer die komt weet ik niet.

soms moet je gewoon de beslissing nemen, maar ik zou meerdere SSD's, M2's nemen, ipv alles op 1 schijf, of 2 schijven. dat moet je goed zelf bekijken wat nodig is, ik heb 3 SSD's en 1 HD, van 2TB, werkt goed.

het systeem op zich is goed, de geheugensnelheid is wat laag, en ja intel ondersteunt niet hoger, maar dat maakt niets uit, zoals al gezegd via XMP profiel.. werkt dat wel. het maak voor DAW's niet veel uit, wél voor grafische toepassingen.

zover ik kan bepalen, ik bouw mijn dekstops al 20-30 jaar zelf, en ook voor anderen, is dit een goed systeem.

denk na even over de boot drive (500Gb, ik heb er 1 van 250gB, zit nog niet vol, maar toch aardig geladen...) en een extra SSD, of M2, of 2.. en de HD ook gewoon inbouwen.

een HD werkt nog perfekt voor cubase, de data die een cubase projekt inneemt, ook zelfs de tracks staan op mijn HD.

inderdaad M2 zijn bizonder snel, maar de 9e generatie heeft niet zoveel PCIe lanes, voor DAW's M2 zijn wat overkill, lijkt me. voor sketchup, videobewerking niet.

mijn 2 cents.

en de grafische kaart, je wilt graag een passieve, ik heb een aktieve, met 1 ventilator, die geheel afgesloten is, blaast de lucht uit de kast. ik heb sowieso veel ventilatoren er in zitten, het wordt nogal warm zomers in mijn huis. ik heb weinig tot geen last van mijn aktieve grafische kaart, bij DAW's. videobewerking, dan hoor je m... ik heb een ouwe gtx 1060 6gb, wat voor cubase erg fijn, is en andere plugins tegenwoordig.
 
Daar heb ik inmiddels ook het een en ander over gelezen, maar ik heb geen idee op welke manier ik een i9 moet vergelijken met het alternatief van AMD.

AMD Ryzen 5000 Review - Inleiding - Tweakers

Tweakers weet altijd wel goed uit te leggen wat de verhoudingen zijn.

de 11e generatie van intel komt eraan, die AMD weer eens aftroeft
Eerst zien dan geloven. Het feit dat Intel niet meteen een antwoord klaar had op de Ryzen 2 architectuur, en ook nu nog altijd weinig concreets kan presenteren doet denken aan een potje paniekvoetbal van de bovenste plank. Ook zijn er diverse mensen aangetrokken (nieuwe CEO, nieuwe lead architect) wat doet vermoeden dat Intel nog lang bij een antwoord op AMD vandaan is. Ik heb geen aandelen, maar mocht ik ze moeten kopen dan kocht ik ze van AMD.

Maar goed dit is een synthesizer forum, dus deze discussie past hier niet echt :biertje:
 
denk na even over de boot drive
Dat zou gewoon de Samsung moeten worden.

Dank aan allen voor de input. Dit is mijn finale lijstje geworden. Als iemand er nog een plasje over wil doen, graag.

Behuizing: be quiet! Pure Base 500 Zwart
Moederbord: ASUS PRIME Z390-P Intel Z390 LGA 1151 (Socket H4) ATX
CPU: Intel Core i9-9900KF processor 3,6 GHz 16 MB Smart Cache
Koeler: be quiet! Dark Rock 4 Processor Koeler 13,5 cm Zwart
RAM: Corsair 32GB DDR4-2666 geheugenmodule 2 x 16 GB 2666 MHz
Opslag: Samsung 970 EVO 1TB (M2)
Video:Gigabyte GTX 1650 WindForce OC 4G
Voeding: be quiet! Pure Power 11 600W CM power supply unit 20+4 pin ATX ATX Zwart

Plus nog een kaartje voor wifi en eentje voor bluetooth, Totaalprijs 1.125 Euro (exclusief assemblage en Windows).
 
En als je in ogenschouw neemt dat mijn uitgangspunt een bijna 10 jaar oude i5 laptop is met 8 GB geheugen en geen separate videokaart, dan denk ik dat ik dat het verschil al aanzienlijk is. Ik verwacht wel even voort te kunnen met 32Gb 2666. Vergeet niet dat ik ook nu al jaren met Cubase en Sketchup werk.

Ik kijk nooit zo naar de benchmarks over het algemeen, jaren was Intel de top en nu is AMD sinds een tijdje weer goed bezig.
Ik denk dat als je gewend was om met een I5 van 8 jaar geleden met 8 gb geheugen in de laatste jaren met de contest al zulke lekkere tracks wist aan te leveren dat elke moderne pc met een I7 of een I9 en 32 gb en een ssd al een flinke vooruitgang is.
Wachten op de 11de generatie zou ik niet doen want met de nieuwste processors betaal je atijd de hoofdprijs en in cijfers lijkt het altijd heel indrukwekkend maar in de praktijk valt het meestal wel mee, het is altijd evolutie en geen revolutie.
Ja, misschien als je 100 layers en weet ik veel hoeveel plugins en fx per track gebruikt misschien wel maar voor wat jij nu doet is wat je van plan bent meer dan genoeg lijkt me.
 
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe PC. Hoe bevalt je nieuwe PC Dr van Lansberg? Is de kast een beetje stil en koel?
 
Eigenlijk heel erg goed. Ruim een maand geleden was er wel een groot probleem met de levering van videokaarten. Eigenlijk per ongeluk heb ik er nog een kunnen bemachtigen, maar wel een andere dan in het lijstje hierboven. Eentje met twee fans.

De snelheid is uitstekend. Ik heb nog geen issues gehad met cpu load. Als er geen omgevingsgeluid is, hoor ik de fans wel iets op de achtergrond. Ik had verwacht ze helemaal niet te horen zouden zijn, maar natuurlijk is er altijd nog de luchtstroom die geluid maakt. De fans staan afgesteld op een minimale geluidsproductie. Ik heb ze nog nooit sneller horen draaien dat het absolute minimum, waar m'n oude laptop al tijdens het opstarten van Cubase heet genoeg werd om een ei op te bakken.

De kast had naar mijn smaak wel een maatje kleiner gekund, maar hij staat niet in de weg.

Het bouwen was ook prima te doen. Er zijn voldoende tutorials beschikbaar die helpen bij het bepalen van de bouwvolgorde. Installatie van Windows was uiteraard ook geen enkel probleem. De videokaart werkte echter niet met de Windows 10 build die met de download kwam. Ik moest dus alsnog direct een upgrade draaien.

Levering door SI computers was ook prima en snel. Vriendelijk aan de telefoon, geen issues hier, behalve dat er niet gecommuniceerd werd dat de videokaart niet leverbaar was.

Ik heb nog twee externe schijven aangesloten. Ik verwacht dat ik die op korte termijn ga vervangen door een extra SSD.
 
Ik heb nog geen issues gehad met cpu load. Als er geen omgevingsgeluid is, hoor ik de fans wel iets op de achtergrond. Ik had verwacht ze helemaal niet te horen zouden zijn, maar natuurlijk is er altijd nog de luchtstroom die geluid maakt. De fans staan afgesteld op een minimale geluidsproductie.

Je hebt een stille fan erin gebouwd als het goed is.
Het geluid wat je nu nog hoort is dat misschien de fan van je videokaart, die willen nog wel 'ns geluid maken.
 
Wat ik in mijn huidige muziek-pc heb gedaan is gewoon een stuk of 5 120mm fans in push-pull configuratie op zeer laag vermogen laten draaien. Dan is er altijd airflow maar omdat ik daar geen zware games oid op speel heb ik geen pieken qua verbruik. Maakt het geheel een erg stille kast.
 
Als videokaart heb ik een jaar geleden de MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC kunnen scoren voor een nog acceptabel bedrag.
Dat ding laat zijn twee fans pas draaien boven een bepaalde temperatuur en zelfs dan is hij amper te horen. Idem met de voeding: Corsair RM650x
Verder een drietal stille case fans, beetje zoals ben_e dat heeft.

De muziek PC staat in een houten kastje die zich weer in een inbouw-klerenkast bevindt. Totaal onhoorbaar, zelfs midden in de nacht. Op full load, zeker in de zomer, moet ik de temperatuur wel in de gaten houden. Meestal staat de boel dan wel meer open voor ventilatie.
 
Ik denk dat het om een combinatie gaat. Er is natuurlijk altijd airflow door de fans.
Dat zou kunnen maar m'n ervaring is dat zolang een aparte stiile fan voor je processor niet voluit draait dat ie dan vrijwel onhoorbaar draait, dit itt een fan op je videocard.
 
Hoor je (ook zonder omgevingsgeluid) helemaal niets?
Het is dat het lampje brand anders zou ik niet weten of hij aan stond! Het is een stille Fractal Design kast met dempende panelen en voldoende ventilatiepunten om voor een goede airflow te zorgen. Mijn huidige 'werk' pc is is trouwens ook vrij stil, wat het meeste geluid maakt hier is de koeling van mijn externe opslag...
 
Het is dat het lampje brand anders zou ik niet weten of hij aan stond! Het is een stille Fractal Design kast met dempende panelen en voldoende ventilatiepunten om voor een goede airflow te zorgen. Mijn huidige 'werk' pc is is trouwens ook vrij stil, wat het meeste geluid maakt hier is de koeling van mijn externe opslag...
Jep die fractals zijn zeer stille kasten
Kan ik beamen
 
Eindelijk dan tijd voor een MacBook Pro? Zal wel vloeken in de kerk zijn voor iemand die Windows gewend is maar voor creatieve mensen is Apple echt aan te raden. Kijk alleen maar naar tutorials van plug-ins en studio technieken, bijna iedereen in de professionele creatieve industrie werkt met een Mac en daar is een goede reden voor. Het is niet mijn bedoeling om er een Mac vs pc draadje van maken, het is bedoeld als serieus goed advies.

Durf de sprong te maken! Je zal er geen spijt van krijgen.

Succes!

(en, oh ja.. MacOs is gewoon gratis :) )
 
Ik blijf lekker op Windows. Twijfel wel tussen AMD en Intel, maar die laatste heeft de prijzen verlaagd. Verder is het tegenwoordig kennelijk best lastig om aan nieuwe hardware te komen (voor een redelijke prijs) las ik op Tweakers, dus ik stel m'n aanschaf dus nog even uit...
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top