Nieuwe studio PC - Advies gevraagd

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Mijn oude laptop staat op omvallen. De voedingskabel wordt met een tiewrap in positie gehouden, wifi/bluetooth schakelaar werkt niet meer, audio uitgang is na een gezellige struikelpartij ombruikbaar geworden, de ventolator maakt overuren en loopt aan, USB poort zit los. U kent het wel. Voordat de boel helemaal ontploft ga ik een nieuwe pc kopen. Die pc moet moeiteloos Cubase kunnen draaien en natuurlijk een track of 25 aan vst's (waarvan de Lush 101 het meeste vraagt). Daarnaast werk ik regelmatig met vrij uitgebreide 3D ontwerpen in Sketchup en zou ik voor de toekomst wellicht wat videobewerking willen doen. Ik wil een kast die niet teveel lawaai maakt.

Nu heb ik zelf het nodige zoekwerk gedaan en kom tot een configuratie. Ik heb alleen weinig benul van dit soort zaken. Mijn vraag is of een en ander voldoende is voor wat ik wil en of alles compatibel is.

Mijn lijstje:

  • Behuizing: be quiet! Pure Base 500 Zwart
  • Moederbord: ASUS PRIME Z390-P Intel Z390 LGA 1151 (Socket H4) ATX
  • CPU: Intel Core i9-9900KF processor 3,6 GHz 16 MB Smart Cache
  • Koeler: be quiet! Dark Rock 4 Processor Koeler 13,5 cm Zwart
  • RAM: Corsair 32GB DDR4-2666 geheugenmodule 2 x 16 GB 2666 MHz
  • Opslag: Samsung 970 EVO 1TB
  • Video: ASUS GT1030-SL-2G-BRK NVIDIA GeForce GT 1030 2 GB GDDR5
  • Voeding: Cooler Master MWE 450 Bronze V2 power supply unit 450 W 24-pin ATX ATX Zwart

Assemblage wil ik zelf proberen en Windows 10 schijn ik voor 15 Euro te kunnen kopen.

Ik zag dat ondermeer @Kenneth in vergelijkbare draadjes zinvolle feedback heeft gegeven. Het zou heel mooi zijn als jij je licht er over wil laten schijnen. Uiteraard is input van anderen ook meer dan welkom.

Weesch gegroet.
 
Zo even snel over lopen

Behuizing past bij formaat moederbord is geen slechte case.
Kijk anders eens naar de antec p101 ST of de fractal r5 of r6.

MB, CPU, RAM en koeler perfect compatibel.

Voor de opslag stel ik vr om de samsung EVO plus in M2 formaat te nemen.

Als gpu zou ik iets zwaarder kiezen, aanbod is wel niet ideaal dezer dagen.
Ik zou een GTX 1650 nemen van gigabyte bijv.

Vr een self build PC vind ik het een minimum dat je een PSU neemt met full Cable management.
Zo zijn enkel de kabels aangesloten die je gebruikt wat al direct een veel nettere bouw geeft, beter airflow, enz.
Ook mag deze wel wat zwaarder zeker met die voorgestelde gpu van mij.
De bequiet!pure power 11 600 w vind ik prijs kwaliteit een zeer goeie voeding.
 
Mooi setje, aardig vergelijkbaar met de mijne, ik heb een I9-9900K processor, geen KF. Wel een Z390 moederbord, maar dan van Gigabyte. Verder ook 32 GB ram geheugen. Ik zou inderdaad ook voor M2 kiezen, ik wist destijds niet van het bestaan af maar heb daar toch wel wat spijt van, hoewel ik niks te klagen heb met de snelheid van de SSD, maar M2 is nog sneller. Ik weet niet wat je er allemaal op aansluit maar 450W voeding lijkt me weinig, ik zou voor minimaal 600W kiezen. Ik kan je in ieder geval mededelen dat je met zo'n processor met een grote glimlach je track of 25 VST's toevoegt, ik heb nog nooit iets hoeven bouncen of freezen wat dat betreft. Wel eens de buffer size iets omhoog moeten krikken, maar dat is wel een uitzondering, en vooral alleen als je veel unisons gebruikt in je synths, maar ook dat kan gewoon. Die Windows versies op het internet ben ik wel wat sceptisch over, een OEM versie is wel goedkoper maar zo goedkoop? Ik heb het voor 50 euro gekocht en voor laten installeren, vroeger kocht ik nooit complete pc's en bouwde ik ze zelf maar ik vond het nu toch wat prettiger om op de aan knop te drukken en alles het in 1x deed. Succes ermee!
 
Dank voor de reacties heren. De 970 Evo heb ik inerdaad als M2 op het lijstje staan.

Kast heb ik aangepast naar je advies @Kenneth. De videokaart wil ik (na het lezen van de nodige feedback) graag passief gekoeld hebben. Heb je daar nog ideeën bij? Of maakt dat weinig verschil in geluid?

Vr een self build PC vind ik het een minimum dat je een PSU neemt met full Cable management.
Wat houdt dat precies in? En beschikt de voeing uit mijn lijstje daar niet over? Maar 600 watt is beter dus?
 
Mooi setje, aardig vergelijkbaar met de mijne, ik heb een I9-9900K processor, geen KF. Wel een Z390 moederbord, maar dan van Gigabyte. Verder ook 32 GB ram geheugen. Ik zou inderdaad ook voor M2 kiezen, ik wist destijds niet van het bestaan af maar heb daar toch wel wat spijt van, hoewel ik niks te klagen heb met de snelheid van de SSD, maar M2 is nog sneller. Ik weet niet wat je er allemaal op aansluit maar 450W voeding lijkt me weinig, ik zou voor minimaal 600W kiezen. Ik kan je in ieder geval mededelen dat je met zo'n processor met een grote glimlach je track of 25 VST's toevoegt, ik heb nog nooit iets hoeven bouncen of freezen wat dat betreft. Wel eens de buffer size iets omhoog moeten krikken, maar dat is wel een uitzondering, en vooral alleen als je veel unisons gebruikt in je synths, maar ook dat kan gewoon. Die Windows versies op het internet ben ik wel wat sceptisch over, een OEM versie is wel goedkoper maar zo goedkoop? Ik heb het voor 50 euro gekocht en voor laten installeren, vroeger kocht ik nooit complete pc's en bouwde ik ze zelf maar ik vond het nu toch wat prettiger om op de aan knop te drukken en alles het in 1x deed. Succes ermee!
Thanks Jason. Die M2 komt er dus ook wel. Ik sluit verder allen nog een Focusrite, master keyboard en twee externe schijven aan. Maar OK, 600 watt it is.

Voor wat betreft Windows 10, hier heb ik de key vandaag gekocht. Ik zat gisteren met een pc bouwer aan de lijn. Van hem kreeg ik de tip.
 
Thanks Jason. Die M2 komt er dus ook wel. Ik sluit verder allen nog een Focusrite, master keyboard en twee externe schijven aan. Maar OK, 600 watt it is.

Voor wat betreft Windows 10, hier heb ik de key vandaag gekocht. Ik zat gisteren met een pc bouwer aan de lijn. Van hem kreeg ik de tip.

Mooi prijsje inderdaad, ik ben benieuwd naar je ervaring hierin straks. Ik had wel voor een pro versie gegaan echter.
 
Goede keuzes, idd zwaarste i9 laatste generatie die budget toelaat, ssd’s M2 en recente nvidia kaart.
ik zou alleen geheugen aanpassen aan ddr4-4000 of 4400 en geen 2 maar 4 reepjes nemen, dan heb je (quad channel) gecombineerd zo masr in één keer 4x zo veel geheugen tnroughput. Dit scheelt serieus latency en vsti headroom in cubase asio meter.
 
Goede keuzes, idd zwaarste i9 laatste generatie die budget toelaat, ssd’s M2 en recente nvidia kaart.
ik zou alleen geheugen aanpassen aan ddr4-4000 of 4400 en geen 2 maar 4 reepjes nemen, dan heb je (quad channel) gecombineerd zo masr in één keer 4x zo veel geheugen tnroughput. Dit scheelt serieus latency en vsti headroom in cubase asio meter.
Interessante opmerking. :) Moet het geheugen dan niet overgeclockt worden? De CPU support tot 2666 mhz.
Ik wist niet dat het scheelde, 4 ipv 2. Weet eigenlijk niet wat ik zelf heb gekocht in mijn i7 7700. In een ouder 3700 systeem heb ik dit wel.
 
Memory bus clock je seperaat, of je kiest XMP 1 of XMP 2 profiel, dan doet de bios het voor je, cpu blijft dan gewoon stock lopen, ik oc mijn i9 7940x ook niet, maar draai wel op ddr-4000 (64mb) op 37,37,37,17 1T gaat als de brandweer!
 
Om je even lekker wat keuzestress te geven: Ik draai al ruim een jaar op een AMD Ryzen 3700X. AMD biedt veel meer waar voor je geld dan Intel... Moederborden zijn ook veel goedkoper.

En mocht je het overwegen: neem geen waterkoeling. Biedt nauwelijks voordelen en het is een gedoe om goed te installeren (ik heb het wel gedaan, achteraf spijt van).
 
Ja maar AMD en Cubase is geen fijne combi, Cubase schaalt beter met Intel. Voor andere DAWs weet ik niet hoe dat gaat.
 
Memory bus clock je seperaat, of je kiest XMP 1 of XMP 2 profiel, dan doet de bios het voor je, cpu blijft dan gewoon stock lopen, ik oc mijn i9 7940x ook niet, maar draai wel op ddr-4000 (64mb) op 37,37,37,17 1T gaat als de brandweer!
ok. Maar dit is toch wel het geheugen overclocken terwijl de CPU het niet support? Of liever gezegd, het systeem kan instabiel worden.. CPU moet ook harder werken. Natuurlijk staat dit los van de CPU clockfrequentie idd. En die kun je ook opschroeven mits als je goede koeling hebt. En dat heeft heeft de TS: (be quiet! Dark Rock 4)

Maar mooi als jouw systeem goed werkt. Ik denk dat het overclocken van geheugen wel winst zal opleveren bij laadtijden van projecten ja. Zelf merk ik bv niet zo heel veel verschil met een Samsung 960 EVO NVME 1tb tov van een ouder systeem waar ik een normale SSD. Geheugen is 1833 vs 2400hz. Dus idd het geheugen overclocken zal wel schelen maar het is niet geheel zonder risico's natuurlijk. :)
 
Dat is een keuze, bij XMP kan je er vanuit gaan dat het werkt, wil je nog strakker timen, dan is het handmatig testen.
hier 2x 960 Pro 1TB nvme, dat draait i.d.d. prima.
 
Ik merk altijd dat ik meer usb poorten wil hebben, mocht je ook veel via usb gebruiken zou ik overwegen er zo’n usb kaart in te zetten
 
Zou dan eerder gaan voor een goede passive usb 3 hub, de meeste borden hebben toch wel 8-12 poorten
 
Voor wat betreft Windows 10, hier heb ik de key vandaag gekocht. Ik zat gisteren met een pc bouwer aan de lijn. Van hem kreeg ik de tip.

Vind het bijzonder dat een pro licentie nog een paar euro goedkoper is dan een home versie, zal wel met het aanbod te maken hebben?
Ik heb een jaar terug zo'n goedkope licentie gekocht en dat werkt prima.
 
Dank voor de reacties heren. De 970 Evo heb ik inerdaad als M2 op het lijstje staan.

Kast heb ik aangepast naar je advies @Kenneth. De videokaart wil ik (na het lezen van de nodige feedback) graag passief gekoeld hebben. Heb je daar nog ideeën bij? Of maakt dat weinig verschil in geluid?


Wat houdt dat precies in? En beschikt de voeing uit mijn lijstje daar niet over? Maar 600 watt is beter dus?
Dat houd in dat je de nodige stroomkabels vr MB gpu Disk enz kan in pluggen in jouw psu ipv dat die er standaard allemaal vast opzitten

zie afbeelding als vb
psu met full cable management

Schermafbeelding 2021-01-24 om 11.02.12.png


jouw gekozen PSU

Schermafbeelding 2021-01-24 om 11.04.54.png


Daarboven op vind ik ze te ligt en is het een brons

Wat eclectic zegt klopt 100 procent persoonlijk zou ik ook iets hoger gaan dan de 2666
Hou er gewoon rekening mee dat 4 latjes aan 4000 een serieuze sprong naar boven brengt in het budget

Verder zou ik er nog een HDD insteken van 2 tb of zo deze kosten bijna niks meer is altijd handig
Kijk gewoon naar een met een groot genoeg cache geheugen en min 7,200 rpm
Seagate barracuda 2tb bijv die kost iets rond de 60€
 
Ivm die GPU

Die gt1030 is toch al een verouderd gpu Engine en een serieus stuk minder in prestaties tegen over die GTX1650

En met een van mijn twee voorgestelde cases zal je ivm geluid daar niet veel van merken dat het geen passieve is.
Bovendien neem ik aan dat je niet er de laatste nieuwe COD game of what ever gaat opspelen dus die kaart zal ook nooit aan 100 procent draaien.
Als je kan kies dan een gpu kaart met twee ventilatoren
 
Ik zou met de prijzen van ssd er geen fysieke schijf meer in stoppen te veel lawaai traag met spin up down etc.
ik bedoel een low budget 500gb sdd heb je ook al onder de 100€ dan ga je toch niet meer lopen kloten met roterende schijven?
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top