Yamaha brand has zero mojo

er is maar 1 versie 8)

En die vanaf het begin in 2016 (?) steeds geupdate is tot v 3.5 nu.

Of bedoel je de witte vs de zwarte?
Ah nooit zo goed bekeken, misschien dan idd een keer de witte Montage 8 88 gezien tov een 61 Montage 6. Wel een beetje sneu dan, zijn de updates een beetje significant geweest dan? Of minimale aanpassingen aan de software, versienummertje ophogen en cashen maar?
 
Vond dat ie in de basis al af was maar ze hebben de sequencer uit de motif XF toegevoegd (had eerst alleen een soort scratch pad) en een morph functie voor fm geluiden te genereren. Zelf gebruik ik dat allebei niet, maar het is een dikke synth (vinnik).

Zou alleen een global disable willen hebbem van alle arpegios die beginnen te spelen als je 1 toets indrukt. Maar daar hebben meer merken last van.

En niks cashen want alle updates waren gratis. :-)
 
De An1x lijkt dan weer één van de weinige Yamaha's te zijn met matige bouwkwaliteit, of heb ik dat mis? Ik dacht nogal veel over kapotte potmeters te lezen.
De an1x was mijn eerste echte synth een jaar of 20 geleden :beard:. Heel fijn instrument met een handige edit matrix en een goed klavier. Ik had er een eenvoudige koffer bij en hij heeft alle optredens en repetities die ik ermee heb gedaan moeiteloos volgehouden. De plastic behuizing doet wat fragiel aan maar is gewoon prima als je normaal met de synth omgaat. Wat ik minder vond was dat bij bijv een langzame filter sweep de stapjes duidelijk te horen zijn.

Wat hier eerder werd gezegd over dat Yamaha altijd goed maar niet per sé leuk spul is, daar kan ik me wel in vinden. Waarbij de an1x er positief uitspringt doordat hij goed èn leuk is. De PLG-An kaart die ik later in mijn Motif had vond ik daarentegen niet goed (voelde niet als een geheel met de synth) en ook niet leuk :D.
 
Ey, Klaus Wunderlich is ook een pionier. Ik doe 't hem niet na hoor, zulke kazige covers. Je weet gewoon dat hij de meest waanzinnige covers zou kunnen spelen op deze eindbazen-yamaha.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
King of kazig: Voor mij er er maar 1 die kan laten zien wat Yamaha’s doen en dat is Bert Smorenburg. Hij kan zelfs de Duitse taal coveren. Geweldig.

Een keer op de MusicMesse begon hij met wat Hoempapa muziek en stopt het abrubt. “When you play this in the Netherlands you wil be shot!” en drukte weer op play en ging verder met spelen.

Of over s70 en 90sx die met hun kleinere scherm toch een beeeeeeetje anders waren dan we gewend waren van de voorganger, de fenomenale S90ES stage piano . “The actually have a very large screen, but its just very far away!”
 
heb ook alleen de Yamaha monitors, puur omdat dat in bijna iedere studio staat en herkenbaar is qua sound voor iede'reen. maar heb ook nog nooit eerder iets gevoeld voor de keys zoals de Reface... en de Montage of de Motif, nochtans mijn lokale instrumentenboer zweert bij Yamaha en kan er uren over bezig blijven en gebruikt ze ook vollop live. toch krijgt hij buiten de monitors me niks verkocht.

o, jawel, de vroegere 01 mixerreeksen , maar dat was omdat die omdat in onze studios zo wat standaard waren, maar toen ook al niet gek op, hield niet van de menustructuur
 
King of kazig: Voor mij er er maar 1 die kan laten zien wat Yamaha’s doen en dat is Bert Smorenburg. Hij kan zelfs de Duitse taal coveren. Geweldig.
Haha, de Smoor ja. Geweldig, veel van gezien toen ik in mijn Motif XS fase zat. Ook een keer gezien en ontmoet op de Messe, leuke vent.
 
Haha, de Smoor ja. Geweldig, veel van gezien toen ik in mijn Motif XS fase zat. Ook een keer gezien en ontmoet op de Messe, leuke vent.
.
En er is zelfs een 'de Smoor' gezegde. Vermoedelijk ontstaan n.a.v. klachten van kopers van een prijzige Yamaha die helemaal tureluurs werden van de filigraan structuur van het OS en de manual.
 

Attachments

  • de Smoor.png
    de Smoor.png
    39,9 KB · Bekeken: 143
My 2 cents .. ben behoorlijk Yamaha fan, waar zit dan de mojo of appeal in voor mij?
- Yamaha stopte toch de betere toetsenborden in zijn synths, de DX7 misschien wel een van de beste, uit de Motif serie heb ik zelf de ES7, de XS en XF heb ik ook gehad maar het toetsenbord is er in die series op achteruit gegaan, wat flimsy-er (en XF zelfs wat compacter formaat)
- In de workstations vind ik de Yamaha sounds wat verfijnder t.o.v. Roland (kwestie van smaak natuurlijk), CS6X gehad en in de Motif serie ook (t.o.v. JV1080 e.v. en nu de FA serie)
- De SY/TG 77 en de SY85 kunnen geluiden produceren die iets ‘organisch’ hebben dat zich makkelijk kan meten met moderne dure analoge synths; in de 77 vooral door de combi van FM met samples, in de 85 weet ik niet hoe ze het vooral hebben gekregen, alleen eenvoudige sampletjes/AWM en de ‘vintage’ geluiden die eruit komen zijn echt belachelijk goed imho

Heb een DX7 gehad, toch weg gedaan omdat ik de geluiden wat te beperkt vond (icm voor mij niet te editen), daarna de DX7II, iets minder keybed maar wel makkelijker ‘editen’ door layers en splits van 2 DX sounds, toch weer weg gedaan voor een SY77 (inmiddels een TG77), DX sounds kun je er 1 op 1 in zetten maar de 77 heeft nog een heel eigen soort sound door de combi van FM met samples (als carrier/modulator te gebruiken oid) .. voor mij de bak die er als allerlaatste pas uit zal gaan. De SY85 is voor weinig geld een zeer goed toetsenbord, waanzinnige (vooral‘vintage’) sounds en editen een stuk makkelijker door de faders. Motif ES gebruik ik als hardware sequencer (jaja werk nog zonder PC in de thuisstudio), fijnste toetsenbord uit de Motif serie, super makkelijke sequencer om ook nog een paar andere synths via MIDI aan te koppelen/ mee aan te sturen.

Tsja, weinig bling/mojo misschien (het ziet er vaak wat ingetogen uit), alhoewel .. smaken verschillen gelukkig anders waren ze niet meer te betalen 😊
 
En vergeet de EX5(r) niet. Ook een waanzinnig ding met unieke mogelijkheden - combinatie van AWM2, AN, VL en FDSP (ik geloof niet dat ik hun FDSP engine ooit ergens anders heb gezien of iets vergelijkbaars ken van een andere fabrikant - het is een soort convolution per-voice fx).
 
Die PASS technologie die ze toepaste in de Electone EX1 / EX2 is ook niet misselijk. (Als je ze niet kent, CHECK die looks, vergelijkbaar met een GX1)
Dat was voor die tijd een soort van quick fix voor de instabiele GX1/CS80/60/50 en is daarna ook als technologie in menig huis eurgol ingezet (E70 e.d.)
Maar klinken echt fantastisch.

 
En vergeet de EX5(r) niet. Ook een waanzinnig ding met unieke mogelijkheden - combinatie van AWM2, AN, VL en FDSP (ik geloof niet dat ik hun FDSP engine ooit ergens anders heb gezien of iets vergelijkbaars ken van een andere fabrikant - het is een soort convolution per-voice fx).
Oh en er zit ook nog een complete sampler in.
 
Die PASS technologie die ze toepaste in de Electone EX1 / EX2 is ook niet misselijk. (Als je ze niet kent, CHECK die looks, vergelijkbaar met een GX1)
Dat was voor die tijd een soort van quick fix voor de instabiele GX1/CS80/60/50 en is daarna ook als technologie in menig huis eurgol ingezet (E70 e.d.)
Maar klinken echt fantastisch.


Er zijn slechts een drietal orgelmodellen met PASS, zo uit het hoofd. Er zijn trouwens ook orgels uit die tijd zonder PASS waarvan sommige solo voices erg ABBA klinken.
 
Wat vinden we van de VL-1 en VL-7 . Mid jaren 90. Die heeft echt geen “Mojo” De DX1 van de jaren 90.
 
Volgens mij is Yamaha een van de weinige merken die buiten synths ook producten maken zoals scooters en nog wat anderen dingen.

Zelf heb ik de Motif 7 gehad, en binnen het termijn van 7 dagen weer terug gebracht, en zo m'n geld terug gekregen.

Ik leefde toen in de illusie dat dit een mooie HW vervanging zou zijn voor de Nexus. Maar het kwam verreweg niet in de buurt. Zelfs als je met de aynth engine aan de slag ging kreeg ik er geen goede trance geluiden uit.

Daarna heb ik nooit meer omgekeken naar het merk. Er zijn zoveel andere alternatieven, die voor dat geen wat ik maak veel beter werk verrichten. Voor mij geen Yamaha.
 
@metatron ik denk zelf dat je met Nexus idd veel sneller die sound hebt welke je wilt. Nexus is ook helemaal gericht op bepaalde genres met de expansie packs.

Dit is denk ik wel een goed voorbeeld wat er aan Trance te halen is uit een Motif ES

 
Hangt er ook vanaf wat je zoekt natuurlijk. Ik vind normaal de Yamaha geluiden juist erg mooi, vooral ook hun akoestische geluiden als piano's etc.
 
Yamaha zou in September uitkomen met de Modx+,met mogelijk de synth engine AN-X.

DE montage zou ook een belangrijke update krijgen.
 
met mogelijk de synth engine AN-X.

Een mooie 'voortborduring' op de AN engine zou voor mij wel verleidelijk kunnen zijn.
Ik vond het AN bord zo goed dat ik er uiteindelijk destijds 2 in mijn CS6X heb gezet.
Een mooie AN in een bak met knoppen en free EG wel zien zitten.
 
Back
Top