Yamaha brand has zero mojo

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.706
Locatie
Nijmegen
Ja, excuses, beetje click bait titel natuurlijk, maar ik betrek het op mezelf. Ik merk voor mijzelf dat ik van de grote synth namen (Roland, Korg, Novation, Sequential, Ensoniq, whatfr) van jong en oud, eigenlijk nooit geïnteresseerd ben in spul van Yamaha. Heb er zelf ook nooit wat van gehad, vroeger ooit wel eens op een DX7 van een vriend lopen klooien, maar dat merk pakt me gewoon niet. Het zal vast alllemaal prima spul zijn (innovatief qua fm uiteraard, en bv Matt Johnsen zweert bij de Montage als staple) en misschien moet ik het gewoon eens proberen (uiteraard, duh!!), maar met zoveel leuks wat er uit komt, komt een Yamaha bij mij altijd onderaan de lijst.

Meer mensen daar “last“ van? En waarom dan eigenlijk? (heb er zelf niet direct een verklaring voor). Graag hoor ik een reply van mensen die ook in dit kamp zitten, maar mensen waarbij Yamaha juist op de 1e plek komt mogen uiteraard ook reageren hoor :P.
 
Oh crap spreek niet helemaal de waarheid, ik heb een jaar of 3 geleden wel een yamaha keytar shs-10 met koningsdag voor een 10-tje in huis gehaald, met als doel die te samplen met de Digitakt, nooit aan toegekomen....
 
CS serie anyone? Ax000 samplers hebben ook niet de naam geen mojo te hebben.
 
Mijn eerste echte synthesizer was een Yamaha CS6X.
Daar was ik destijds erg blij mee en daar heb ik ook lang veel plezier van gehad (en soms nog wel).
Heel naïef had ik toen nog een soort van idee dat Yamaha hét merk in mijn hok zou zijn, maar dat pakte anders uit.

Ik heb die CS6X nog gevuld met pluginboards en daarna is er lang geen Yamaha geweest die mij kon bekoren.
De meeste hardware die kam bleek AWM2 in een nieuw jasje en dat jasje sprak mij zelden aan.

De Reface DX was de eerste Yamaha waarbij ik de verleiding niet kon weerstaan en daar heb ik geen spijt van, maar ik heb onlangs de Montage eens nadere bestudeerd in mijn zoektocht naar een nieuw workstation en ook die spreekt mij, ondanks indrukwekkende specificaties gewoon niet aan.

Ik denk dat veel met voorkeur en smaak te maken heeft of zelfs met gewoonte, maar bij Yamaha voor mij ook met het feit dat er op het gebied van synthesizers bij Yamaha weinig gebeurt de laatste jaren. Goed daar is natuurlijk de Montage en daarvan afgeleide instrumenten en de Reface, maar echt een mooie klankbak die mij uitnodigt heb ik toch al een hele tijd niet meer gezien bij Yamaha.
 
CS serie anyone? Ax000 samplers hebben ook niet de naam geen mojo te hebben.
Oh ja, de CS80, ook zo’n klassieker die me weinig doet (ik ben zelf van ‘75). Vangelis, tja... vroeger wel es gehoord op Synthesizer Greatest, vond ik toen wel leuk, maar kan me tegenwoordig maar weinig bekoren... Maw, wordt ik dus ook niet warm van.
 
Montage eens nadere bestudeerd in mijn zoektocht naar een nieuw workstation en ook die spreekt mij, ondanks indrukwekkende specificaties gewoon niet aan.
Maar dat vind ik dus het bijzondere, zal vast een supervette bak zijn (ik heb nieteens naar de mogelijkheden gekeken) maar die vind ik dus veel te duur om dan maar “ff” te proberen. Daar staat tegenover, dat ik nu wel zeer serieus de Uber simpele Prophet 10 aan het overwegen ben!

(niet dat ik die zomaar ff kan betalen btw, maar waar een wil is, is een weg :D)
 
Laatst gewijzigd:
Met de dx200 cs15 en cs40M staat yamaha ook onderaan de lijst, ik ben yamavoldaan :D
 
De SY85 gehad. Fijn keyboard, dikke strings maar niet te editen. Mis hem wel eigenlijk.

FM synths: lekkere sound. Ik heb er nog een op het oog en dan die ik al mijn anderen weg.

verder vind ik het ook niks
 
Ik heb hs8 monitoren, dx11, sy22, sy22 ( een aan een vriendin gegeven), tg33, aw1600 multitracker gehad, fx spx90ii.
Allemaal erg tof.

Smaak kun je niet over twisten maar een cs80 niet vet vinden? Tja kan.
Een merk is maar een merk het gaat altijd om het specifieke apparaat.
En tja dat je niets met een dx7 kunt...dat moet je leren. Daarvoor kun je niet echt een mening hebben anders dan dat het wellicht moeilijk is.
 
Of je iets hebt met een merk of niet is een puur persoonlijke kwestie. Ook het beoordelen van bv de cs80 aan de hand van een cover plaat (want dat is Synth Greatest) en dus helemaal niet door Vangelis ingespeeld, is nauwelijks representatief te noemen.

In het bezit zijnde van een Dx7 en twee Sy99-en kan ik moeilijk gaan vertellen dat ik niet Yamaha minded zou zijn, maar ik vind net zo goed mijn Kronos goed als mijn Virus C als mijn oude Emu 4 samplers.

Ik denk dat wanneer je een klik met een merk niet echt hebt het ook wel eens zou kunnen dat je niet genoeg tijd met instrumenten daarvan hebt door gebracht. Ik heb hier bv nog één Roland D20. Een synth die je aan de straatstenen niet kwijt geraakt. Maar als je daar de tijd en moeite voor neemt, merk je pas hoe goed en uniek die is (samen met de D5, D10 en D110).

Dit voor mij. 2 cts 8)

:doei:
Danny
 
Ik denk dat wanneer je een klik met een merk niet echt hebt het ook wel eens zou kunnen dat je niet genoeg tijd met instrumenten daarvan hebt door gebracht.
Maar dat is nou net mij punt: ik WIL er niet eens aan beginnen, het design en de interface trekt me dus totaal niet, hence the title, zero mojo.... en dus blijkbaar zodanig niet, dat ik me niet eens verdiep in de klank, waar het uiteindelijk (vooral) om gaat.
 
Dat is wel algemeen bekend dat ouder yamaha spul vaak een complexe interface heeft.
Ik snap het punt niet zo. Als je er niets mee hebt ga je er toch geen topic over openen?
Of heb je het idee dat je iets mist?
Zo niet dan open je toch juist een topic dat wel je interesse heeft?

Veel mensen knappen af op yamaha fm door de interfaces maar degene die wat doorzetten raken er diep aan verknocht.
De dx11 is helemaal niet ingewikkeld bv.

Punt is je mening is weinig waard totdat je er wat tijd in een apparaat stopt.
Voor de rest ja Yamaha is bekend om moeilijke interfaces. Een geldige reden om het links te laten liggen. Maar goed niet het merk maar specifieke apparaat.
 
Ik snap het punt niet zo. Als je er niets mee hebt ga je er toch geen topic over openen?
ik heb helemaal geen punt, moet een topic altijd een punt hebben dan? Gewoon een babbel of andere mensen dat herkennen. Zijn hier volgens mij zat draadjes die “nergens” over gaan.
 
Nou, dat heb ik dus helemaal niet. Topspul. Die CS en SK serie met ubergeile houten zijkantjes (CD15D, -20, -40M, -70M, SK10, -20, 30, 50D): prachtig. Ik heb alleen de CS15D en SK30 gehad, heerlijke bakken, supermuzikaal. Mijn CS60, superexpressief, mooie kleurige knoppen. CS15, malle funkmachine PG1 voorversterker en E1010 in mijn gitaarrek, onverwoestbaar. En dan heb ik het nog niet eens over de bassen en elektrische gitaren gehad. De CS6x was mijn eerste digitale synth, ondanks mijn onkunde heel fijne dingen mee gemaakt. RX5 drums, sound of the eighties om over de looks maar te zwijgen. De Japanse Mercedes, dat Yamaha.
Behalve de handleidingen dan, zinloze papierverspilling, zo informatief als een telefoonboek.

Tsja, al dat nieuwe spul ziet eruit als om een boekhouder mee op te hitsen (net als de nieuwe Mercedessen). Maar welke nieuwe synth is nou wel een blikvanger?
 
Ik heb een paar yamaha drummers en die blijven, de rytm heb ik er eerst uitgegooid...
 
Geef zonder meer toe dat ze tegenwoordig een minder aantrekkelijk assortiment hebben voor de gemiddelde liefhebber van analoge synths. Yamaha is gewoon veel meer allround qua assortiment, altijd al geweest. Naast snaar, akoestische drums en blaasinstrumenten maken ze PA speakers, werken ook samen met een merk als Nexo.. (redelijk bekend in de PA wereld). En what about hun legendarische mixers?
Of iets heel anders.. motoren: Ze maken zelfs buitboordmotoren, jetski's, 2-wielers met motoren.. wie kent de FS1 niet? :yamaha: Totaal iets anders natuurlijk maar het bedrijf is eind 1800 begonnen met orgels bouwen en halverwege de vorige eeuw met de motoren.
Het lijkt of Roland veel meer MoJo heeft met die drummers en 303s maar die zijn pas veel later populair geworden.. ik maakte gisteren nog een scan van een promotie folder van de MC202 Friday night folders.. (synthporn!!) je weet niet wat je ziet en leest.. echt totaal verkeerde inschatting en geen enkele muzikant die bij het uitbrengen maar iets van interesse had in hun apparaatjes.
Yamaha had gewoon een veel breder assortiment aan toetsinstrumenten, altijd al. Naast hun legendarische Poly's (CS lijn) maakte ze Elektrische en Akoestische piano's, orgels..

Ik had in de ninetees toch redelijk wat spul van hun waar ik mijn eerste muziekexperimentjes mee deed. SY99, NS10 en een ProMix01. Samplers had ik van merken als E-MU, Korg en Ensoniq en later ingeruild toen de Yamaha A3000 uitkwam.

Ik heb altijd een grote passie gehad voor de FM synths, vond destijds die DXen ook veel spannender dan de Juno 106 in de muziekwinkel.. uiteindelijk geef ik toe dat een Juno 106 misschien wel mooier klinkt, maar dat mooie is ook snel weg als je de chorus uitzet. Mijn eerste synth ooit 85 gok ik was een CS05 en mijn eerste keyboard ook. Ik had een Casio gekregen van mijn ouders, dat was op sinterklaasavond.. maar het apparaat deed het niet eens. Toen terug met mijn pa naar de muziekwinkel en ze hadden als vervanger een Yamaha, die ook nogeens polyfonisch was.

Uit het tegenwoordige assortiment van ze heb ik een gitaar APX1200II (echt supergoed!!) en de Montage 6. Ik vind em echt waanzinnig goed klinken en het inspireert zeker.. Tijden met de RS7000 sequencer gewerkt.. ook weer een QY700 aangeschaft. Het blijven geweldige apparaten!!
Heb jaren opgenomen met een 01x en I88x audiointerface, helaas geen support meer maar ben sinds een tijdje weer helemaal into hun oudere DAW spullen op ouder OS. oa het legendarische DSP factory systeem waar ik meerdere kaarten van heb.
Ze maken ook hele goeie saxen, 't is dat ik op de Selmer van mijn pa mag spelen anders had ik waarschijlijk wel een sax van ze gehad.
Het is wel jammer dat ze geen analoge synths meer maken maar met de An1x hebben ze echt wel een mooi stukje VA geschiedenis afgeleverd. Ik denk dat ze ook wel ingezien hebben dat de computer en VST's dit marktdeel wel zouden innemen en er daarom minder effort in hebben gestoken. Welk merk maakt er vernieuwend virtueel analoog tegenwoordig? Het is allemaal teruggrijpen op wat eens was lijkt wel. Ook die Reface serie van ze.. en Roland Boutique bv. En dan zijn er nog alle andere merken die ouwe wijn in nieuwe bakken stoppen. Korg begon al tijden terug met de ARP Odyssey, volgens mij deed Behringer het toen nog niet eens synths maken. En dan brengt Korg een nieuwe synth uit gebaseerd op de DX7 van Yamaha.. wel toffe nieuwe dingen zitten erin trouwens.. maar de Montage heeft ook een super FM engine.

Maar Yamaha is een echte allrounder idd. In de arrangerkeyboard wereld zijn ze al jaren marktleider trouwens. Heb 2 jaar terug een Korg Pa4x aangeschaft, Quifster had daar hier ooit een topic over gestart, maar had wel twijfel of ik toch niet een Tyros moest kopen. :D
 
Laatst gewijzigd:
Wat MacGyverGear al zegt; ze zijn vooral groot in het analoge spul en daarnaast in motoren enz (vroeger de hifi!) maar het lijkt wel alsof voor hun de electronische muziek en apparatuur een beetje bijzaak is want aan kapitaal en know how kan het niet liggen.
Ik heb zelf ooit een gitaar en een DX21 van ze gehad maar het FM programmeren is nooit zo m'n ding geweest dus die kwam uiteindelijk op zolder terecht en ik herinner me nog wel dat toen geluidskaarten eind jaren negentig nog een beetje in in de kinderschoenen stond dat hun indertijd een hele goede geluidskaart met een DSP chip hadden.
Ik denk dat als ze hadden gewild dat ze zeker net als Roland wel meer goede produkten hadden kunnen brengen want Yamaha staat wel voor kwaliteit en tegenwoordig is electronische muzoek en het thuis muziek maken een enorme markt dus daar ligt het niet aan maar ik heb gewoon het idee dat het vooral toch meer old skool mensen zijn die bij hun de muziek afdeling regelen, of het is gewoon marktpositionering, ik ken er anders geen reden voor bedenken waarom ze niet weer 'ns een keer een lekkere groovebox of sampler op de markt zouden brengen.
Op de een of andere manier heb ik het idee dat nu MPE steeds meer terrein begint te veroveren dat ze misschien wel een keer een mooie controller op de markt brengen met een goede modelling synth met wat van die analoge instrumenten presets, dat zou echt wel bij hun passen vindt ik.
 
Back
Top