My 2 cents .. ben behoorlijk Yamaha fan, waar zit dan de mojo of appeal in voor mij?
- Yamaha stopte toch de betere toetsenborden in zijn synths, de DX7 misschien wel een van de beste, uit de Motif serie heb ik zelf de ES7, de XS en XF heb ik ook gehad maar het toetsenbord is er in die series op achteruit gegaan, wat flimsy-er (en XF zelfs wat compacter formaat)
- In de workstations vind ik de Yamaha sounds wat verfijnder t.o.v. Roland (kwestie van smaak natuurlijk), CS6X gehad en in de Motif serie ook (t.o.v. JV1080 e.v. en nu de FA serie)
- De SY/TG 77 en de SY85 kunnen geluiden produceren die iets ‘organisch’ hebben dat zich makkelijk kan meten met moderne dure analoge synths; in de 77 vooral door de combi van FM met samples, in de 85 weet ik niet hoe ze het vooral hebben gekregen, alleen eenvoudige sampletjes/AWM en de ‘vintage’ geluiden die eruit komen zijn echt belachelijk goed imho
Heb een DX7 gehad, toch weg gedaan omdat ik de geluiden wat te beperkt vond (icm voor mij niet te editen), daarna de DX7II, iets minder keybed maar wel makkelijker ‘editen’ door layers en splits van 2 DX sounds, toch weer weg gedaan voor een SY77 (inmiddels een TG77), DX sounds kun je er 1 op 1 in zetten maar de 77 heeft nog een heel eigen soort sound door de combi van FM met samples (als carrier/modulator te gebruiken oid) .. voor mij de bak die er als allerlaatste pas uit zal gaan. De SY85 is voor weinig geld een zeer goed toetsenbord, waanzinnige (vooral‘vintage’) sounds en editen een stuk makkelijker door de faders. Motif ES gebruik ik als hardware sequencer (jaja werk nog zonder PC in de thuisstudio), fijnste toetsenbord uit de Motif serie, super makkelijke sequencer om ook nog een paar andere synths via MIDI aan te koppelen/ mee aan te sturen.
Tsja, weinig bling/mojo misschien (het ziet er vaak wat ingetogen uit), alhoewel .. smaken verschillen gelukkig anders waren ze niet meer te betalen 😊