Yamaha brand has zero mojo

Wat TS heeft met Yamaha, had ik met Roland. Qua synthesizers dan. Vanwege het plastic geluid en de spartaanse bediening.
Yamaha is voor mij de grootste. Die lof hebben ze verdiend in een ver verleden. Yamaha is naar mijn mening het merk dat het meeste heeft geïnnoveerd: expressiviteit in de Electone en CS-serie, pianotechniek in de CP-serie, FM-synthese, physical modelling, formantsynthese in de FS1R (die ik overigens nooit heb bespeeld). Ik zit niet in de homekeyboards maar de technologie in de Tyros-serie is het neusje van de zalm.
Wat heb ik gehad: DX21 (mijn tweede synthesizer), CS30, CS6x, SY99, CS40M (helaas te kwestbaar om te houden)
Wat heb ik nog: REV500, EX5, VL7, IFU4 wordclock distributor (te koop), F310 gitaar, V50 (omdat ik mijn DX21 miste en je met 6 operators niet dezelfde geluiden kunt maken) en sinds vorig jaar een QY700.
 
Mijn meiden hebben een Remie (PSS-E30) van yamaha echt het coolste eerste keyboard wat er is. Tot 5 jaar of zo.

Heb er ook een track mee opgenomen
 
In het verleden hebben ze veel mooie spullen gemaakt. Maar daar zijn ze een beetje mee opgehouden. De grote workstations boeien me niet. En verder weet ik eigenlijk niet eens wat ze nu maken.
Maar een FS1r of AN1x wil ik nog steeds wel hebben. De A*000 samplers en CS serie zijn ook al uitgebreid genoemd. Nu is het spannendste wat ik van Yamaha kan kopen een basgitaar denk ik, of een waterscooter misschien...
 

AN-X trademark registration, new Yamaha synth in the works?​


Yamaha has registered the trademark for “AN-X” in the music instruments section, is an evolution of Yamaha’s beloved AN1X Synthesizer in the works?
 
De SY85 gehad. Fijn keyboard, dikke strings maar niet te editen. Mis hem wel eigenlijk.
SY85 is heel simpel te editten. Befoel je misschien de SY55? (Zelf nooit gehad die laatste).

On topic: Yamaha is mijn merk. De SY85 was de eerste synth waarme ik klikte. In 92 gekocht en hij staat hier nog steeds. Naast een Montage.

Ik vind de sound fijner dan die van Korg maar dat is gewoon smaak. Heb ook Roland spul maar de Yamaha’s zouden de laatste zijn die de deur uit gaan.

Jaren lang muziek gemaakt via een Yamaha hifi versterker en nu door Yamaha HS7’s. :D
 
Even zijdelingse opmerking:

Vangelis, tja... vroeger wel es gehoord op Synthesizer Greatest
Synthesizer Greatest en aanverwante albums zijn meestal opnieuw ingespeeld door andere artiesten. Je hoort dan dus niet Vangelis spelen, en in veel gevallen ook niet de juiste synths en patches. Mogelijk zat er dus geen CS80 in die opname.

Yamaha...Ik heb de SHS10 gehad, een DX7, QY700 en een S80 (AWM2). De interface van de S80 en QY700 sprak me niet zo aan. DX7 was leuk. En het C605P orgel ook.

Ik heb zelf weinig met merken. Ik bekijk het op niveau van apparaat. Momenteel niks van Yamaha in de studio, maar dat is dan eerder toeval. Net zoals dat ik nu veel Korg heb staan.
 
Talking about sex appeal.

Yamaha heeft de mooiste poly ooit gemaakt. En niet enkel aan klank :)
B5116E6C-9DB6-49C6-A623-4A7A65D88DFC.jpeg
 
Talking about sex appeal.

Yamaha heeft de mooiste poly ooit gemaakt. En niet enkel aan klank :)Bekijk bijlage 3824758

Mooi is natuurlijk relatief, maar stijlvol is hij wel. Doet mij denken aan campy jaren 70 Sci-fi.

Momenteel heb ik geen Yamaha meer in de studio maar ik heb de SY-85, de RM1X, de AN1X en de SY-77 gehad. Heb aan alle vier wel wat sleutel en soldeerwerk gehad en wat me heel hard opviel was de bouwkwaliteit. De AN1X, was mss wat minder maar de andere drie kon je bij wijze van spreken met een tank over rijden.
 

AN-X trademark registration, new Yamaha synth in the works?​


Yamaha has registered the trademark for “AN-X” in the music instruments section, is an evolution of Yamaha’s beloved AN1X Synthesizer in the works?
Hopen dat het dan een volwaardig iets is en geen Reface achtige crap of slechts een soundengine voor een workstation (zoals FM-X in de Montage). Ik mis Yamaha wel als 'echt' synthmerk met de weinige en saaie productlijnen die ze tegenwoordig hebben.
 
Ik wacht al maanden op mijn reface cp… die suckers van bax hebben m op hun .be website staan als nooit meer leverbaar. Na mijn geld te hebben. Na een maand eindelijk reactie op mijn mail, en ze lezen m maar half. Het lijkt alsof ik mijn geld ga terugkrijgen. Terwijl ie op .nl te bestellen is ’levertijd onbekend’
dan shop ik wel bij musicstore bax. Fuck m met hun korting 350 ipv 379 euro. Als jullie service zo suckt
yamaha weinig mojo? Ik kijk er al,kei lang naar uit, naar die cp. onvindbaar is ie en direct verkocht als ie al 2e hands te voorschijn komt, voor meer dan de winkelprijs.
 
Ik had beiden de PM1000 en PM2000 mixers...Heul tof/sound etc... maar wou een studio console en heb nu een Raindirk Symphony LN-1 40ch !
 
yamaha vleugels en piano's, de klassieke markt, ook veel blaasinstumenten, en . . .
CP 70 en CP 80 , wereldberoemd !
 
Ik denk dat mijn statement door sommige wat verkeerd begrepen wordt. Ik heb het nl niet over de sound of mogelijkheden, maar slechts over enig ontbrekend sexappeal (vind ik) bij dit merk. En dat dat de reden is dat ik deze synths links laat liggen, ze trekken en inspireren mij dus voor geen meter, waarschijnlijk stom/onterecht, maar blijkbaar werkt het toch zo (bij mij in ieder geval). Btw ik loop dus ook helemaal niet enig historisch relevantie te bashen of te ontkennen, of te zeggen daf het slechte synths zijn, ik heb het dus puur over smaak.
Natuurlijk is het een beetje onzin, met de cs80 en dx7 enzo. Maar ik begrijp je wel. Als ik denk aan Yamaha denk ik aan werk. Aan lange sounddesign sessies in moeilijke interfaces of werken als sessie muzikant of ingehuurde muzikant in een band. Misschien zelfs coverbandjes. Ik denk ook wel aan geavanceerd en kwalitatief spul, maar niet aan karakter bakken of lekker spelen.

Ik heb een sy77 gehad, klonk gewoon super en mooi uitgevoerd, maar een baksteen om te editen. Ik laadde er alleen presets in en heb 'm toen uiteindelijk verkocht. Ik vind zaken als de montage, modX en de refaces best wel sterke producten, maar ze roepen allemaal de associatie met werk op. Met studio benodigdheden, niet met mijn favoriete hippe speelgoed. Voor mij zijn de moderne yamaha synths niet makkelijk herkenbaar aan het geluid. Ze klinken goed, professioneel, helder, precies, maar er is geen aha moment waarbij je de ziel van t instrument begint te horen.

Bove staande is een beetje gelul allemaal, het zijn vooral associaties, geen logica.
 
Waar ik heel vrolijk van wordt, heb hem nog niet, is de megafm. Is ook yamaha chip volgens mij. Overweeg ook een keer dat yamaha piano ding te kopen, Sommige van de modi zijn gewoon rete overtuigend.
 
Ik denk dat Tierelantijn daar wel iets aantoetst: post-analoge Yamaha is veelal goed spul, daarom nog geen leuk spul. De mogelijkheden zijn er, het resultaat ook. Alleen de ervaring is er niet echt eentje van hobbyknoppen. Beetje zoals Kurzweil. Natuurlijk zijn er in het brede aanbod van Yamaha ook uitzonderingen die veel meer instant en hands-on zijn.
 
Ik snap stiekem wel een beetje wat de TS bedoelt qua sex appeal en zo....maar inderdaad heeft Yamaha natuurlijk mooie en klassieke bakken gemaakt. Zelf heb niet veel spullen van ze staan nog, alleen een FS1R, CS-30, E 1010 (analoge delay) en een R100 (oude digitale galmbak).
 
Back
Top