ROLI brengt SOUL Coding Language uit

ROLI heeft vandaag de 1.0-release van SOUL aangekondigd - een nieuwe universele taal voor audiotoepassingen. SOUL zou de drempel aanzienlijk kunnen verlagen voor ontwikkelaars die apps maken die afhankelijk zijn van audio, en tevens een efficiëntere architectuur bieden voor audioverwerking.

The SOUL project is creating a new language and infrastructure for writing and deploying audio code. It aims to unlock improvements in latency, performance, portability and ease-of-development that aren't possible with the current mainstream techniques that are being used.

The SOUL team encourages developers to explore the language on soul.dev, read the documentation on the SOUL repository on Github, and give more feedback as the SOUL toolset continues to grow this year.



bron: SOUL - The Future of Audio Coding


Keynote uit 2018:

 

Attachments

  • SOUL_Meta_Metah.png
    SOUL_Meta_Metah.png
    446,8 KB · Bekeken: 5.287
Interresant dit. een ISC lisence en je hoeft geen C++ master te zijn.
Natuurlijk kun je van een jonge taal nog niet veel verwachten. Het zal tijd nodig hebben om volwassen te worden.
Het is de vraag of ze de statements over latency, overhead en parralelisation waar kunnen maken.
Wellicht is dit een soort rust voor audio.

Ik ga zeker wat klooien met de python bindings.
Daar komt ook bij dat ik van Soul spelen houd :)
 
Pas na het kijken beseft dat die keynote uit 2018 was, vond het al raar dat er geen mondmaskers waren ;)
Leuk dus dat we 3 jaar verder zijn en er nu meteen mee aan de slag kunnen, ben benieuwd
 
De ondersteuning voor SOUL "patch" files schijnt al in Tracktion Waveform te zitten (vanaf versie 10?). Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar het is inderdaad een interessante ontwikkeling.
 
^ als je dat al niet begrijpt dan zie ik niet hoe je daar iets mee zou kunnen.

Ze kunnen SOUL compileren naar webasm, zodat het in je browser draait. Dit is hoe die demo site van hun werkt.
 
Het is de vraag of ze de statements over latency, overhead en parralelisation waar kunnen maken.
Wellicht is dit een soort rust voor audio.
Het lijkt erop dat dit een veel beperktere programmeertaal is dan een general purpose taal als c++ of rust, specifiek gericht op audio en muziek. Het ziet er bijna uit als iets tussen csound en c++ in.
Als wat je met de taal kan doen beperkter is kan je makkelijker paralelliseren, latency verlagen, op DSPs draaien en alle andere dingen die ze beloven.

Volgens mij richten ze zich er meer op om audio/muziek dingen in SOUL te doen en goeie bindings met general purpose talen te hebben voor dingen als user interfaces.
 
Back
Top