Interview: A State Of Trance 1000

Maar op een gegeven moment werd het echt zo'n voorspelbaar gepreformatteerd soundje waarbij constant voor extra dramatisch effect lange stuk zonder ritme zaten. Kijk het heet dance dus je hoort te dansen. Probeer eens één funk plaat of disco plaat te vinden waarbij van die ellenlange ritme loze breaks zitten: dat is gewoon 12 minuten lang doorgaan. Kijk je kunt af en toe best een keer de kick wegdraaien maar laat dan wel de bassline en hihat doorgaan of zo. Van die bierhaalmomenten zijn echt dodelijk. Waarom moet iedereen zo'n "en nu iedereen tegelijk dansen" moment? Kun je niet gewoon de hele tijd allemaal tegelijk dansen? Op echte goeie platen? Wat dat betreft hoor ik echt liever commerciële platen zoals "Felix - don't you want my love" waar je niet constant in de wacht gezet wordt qua ritme.

Sluit ik me helemaal bij aan. Ben ook eens bij zo'n wit feestje geweest, gewoon uit nieuwsgierigheid en gratis kaarten. Nooit meer. Heeft helemaal niets meer met dance te maken. Inderdaad bij elke plaat een break van 3 minuten en als je kon dansen dan was het 1 minuut en kwam de volgende break alweer. Men is helemaal dropgek geworden. Als er maar genoeg koele drops in zitten. Liepen allemaal mensen die helemaal niets met de muziek hadden. Meer van kijk mij een mooi en koel zijn.

Ik kom nog uit de tijd van warehouse parties in de loodsen van Amsterdam. Dat waren liefhebbers die alleen voor de muziek kwamen. Niet voor de DJ, niet voor de kleding, niet voor de flitsende licht and dans shows. Pilletje en 8 uur dansen iedereen happy.

Ik begrijp @Furious5 wel. Ik vind het ook niet ok. Aan de andere kant begrijp ik de meeste artiesten wel die de commerciële kant op gaan. Als je puur muziek maakt omdat je het genre geweldig vind valt er geen droog brood in te verdienen. Dus moet je maken/spelen wat de massa leuk vindt. Massa is kassa heb ik wel eens horen zeggen. :) Zijn er maar weinig die in het idealistische blijven hangen en er net van kunnen leven. Anthony Rother bijvoorbeeld. Uiteindelijk moet de huur ook betaald worden.
 
Ik heb er wel moeite mee als het uitsluitend uit commercieel oogpunt is. Destijds met Gabbertje en Gabber Piet enzo. Dan verkoop je jezelf en dan ga je over een grens. Maar zolang je erachter staat en je vindt het oprecht mooi? Lekker doen.
Is toch gewoon een stijlgenre an sich, heb ik totaal geen probleem mee, hoort gewoon bij het grote palet der populaire muzak. Zo kun je bv dat pizza hut nummer (skihut avant la lettre) vreselijk vinden, het is ergens toch ook wel weer knap gevonden.

En artiesten als zanger Rinus en Ben&Ruurd (lol!) hebben ook ergens hun bestaansrecht. Als de mensen het maar leuk vinden.
 
Dat irriteert mij ook zo.. Vooral bij die EDM dj’s.. ellenlange breaks, bijna om de 2 minuten. Hup, weer wachten door de ego trippende dj met z'n handjes in de lucht. Om over die theateshows op de mainstages van festivals nog maar te zwijgen… Het is een echt een kauwgomballenscene met hun auto-sync cd spelers...
Precies. En hetzelfde opbouw qua nummer maken als Paul Elstak 25 jaar geleden....
 
En dan kan je gaan uitleggen dat je het niet voor het geld doet😂
Ik blijf dit zo raar vinden bij muziek. Als je ondernemer bent en je verkoopt wat veel mensen willen hebben ben je slim. Als je muzikant bent moet je opeens purist zijn?

Ik geloof ook niet dat je écht succesvol kunt worden in een genre waar je weinig mee hebt. Dan zijn je producties niet goed genoeg en loop je vroeg of laat vast. Zonder passie houd je het niet vol.

Iedereen moet doen wat hij of zij leuk vindt, maar met dat kunstenaarsgeneuzel heb ik helemaal niets. "Wij zijn de echte liefhebbers." Dat zie je ook bij F1: "Wij keken het al in 1983." Nou, leuk voor je.

Maar goed, dat is mijn mening. En heel veel mensen beleven plezier aan de muziek van AVB, dus die hebben het goed bekeken 😀
 
Als je muzikant bent moet je opeens purist zijn?

Nee zeker niet. Je maakt een keuze, ik ga muziek maken voor het geld of je maakt muziek die je echt leuk vind. Als je die keuze vanaf het begin maakt is dat prima. Veel 'puristen' switchen omdat ze de huur niet meer kunnen betalen. Jammer maar heel begrijpelijk.

Jij suggereert dat mensen die muziek maken voor het geld ook liefhebbers zijn van die muziek. Daar geloof ik niet in. Kijk maar naar veel artiesten die dat doen. Die bewegen allemaal mee met de stroming die op dat moment populair is. Dat zijn geen liefhebbers dat zijn ondernemers. Steve Aoki, David Guetta etc....

Ik durf te wedden dat veel DJ's loeihard metal gaan draaien als de massa daar nu opeens voor gaat. Puur omdat daar dan weer het geld in zit. Dat is waarschijnlijk waar veel 'puristen' tegen ageren. Doen alsof je liefhebber bent maar je zit er gewoon voor het geld.
 
Jij suggereert dat mensen die muziek maken voor het geld ook liefhebbers zijn van die muziek. Daar geloof ik niet in.
Dan verschillen we daarin van mening. Je moet iets in de muziek leuk vinden om het te kunnen maken, zeker als producer. Als DJ kun je het misschien nog faken.

'Muziek maken voor het geld' vind ik ook te dik aangezet. Als je zo begint is de kans echt klein dat het je lukt. Het begint altijd met passie en talent. Daarna ga je een bepaalde kant op en maak je keuzes. Dat kan ook de keuze zijn om met bepaalde muziek je hypotheek te verdienen en zo tijd over te houden voor wat je het leukste vindt.

Dat je 100% van je tijd besteedt aan muziek waar je 0% mee hebt gaat er bij mij niet in. Ongetwijfeld uitzonderingen daargelaten.
 
het gaat er om dat zo'n Marco Borsato nevernooit in de danceclubs komt.. en zeer waarschijnlijk ook niks van de trance scene weet. Maar in zo'n samenwerking enkel geld ziet. Armin fans die zo mss een Borsato cd'tje gaan kopen, en Borsato fans die Armin plaatjes kopen.. Exposure gaat het ze om.. Flappen..
 
Ik durf te wedden dat veel DJ's loeihard metal gaan draaien als de massa daar nu opeens voor gaat. Puur omdat daar dan weer het geld in zit. Dat is waarschijnlijk waar veel 'puristen' tegen ageren. Doen alsof je liefhebber bent maar je zit er gewoon voor het geld.
Net als voetballers die naar Qatar gaan voetballen.. Voor het geld voetballen, maar niet echt een uitdaging hebben.
 
Ik durf te wedden dat veel DJ's loeihard metal gaan draaien als de massa daar nu opeens voor gaat. Puur omdat daar dan weer het geld in zit. Dat is waarschijnlijk waar veel 'puristen' tegen ageren. Doen alsof je liefhebber bent maar je zit er gewoon voor het geld.
Begin 00's werd industrial techno en hardcore ineens populair. En daar kwamen op een gegeven moment ook een hoop brood DJ's op af.
 
Maar in zo'n samenwerking enkel geld ziet.
Dat is toch puur invulling? Uiteraard zit er een grote zakelijke kant aan. Maar als je twee muzikanten bij elkaar zet en er is een klik, dan verdwijnt dat toch naar de achtergrond? Zij hebben een track gemaakt die ze mooi vinden en heel veel fans van ze ook. Prima toch? Ik kan er dan niet bij dat mensen zeggen: "Dat mag niet, want ... " Wie bepaalt dat dan?

Wat betreft die voetballers in Quatar: Dan blijven ze wel voetballen en doen ze wat het liefste doen. Op een lager niveau, maar voor veel meer geld. Is dat per se verkeerd? Volgens mij kan iedereen die afweging alleen maar zelf maken.
 
ik verkondig gewoon m'n eigen mening he... Ik hou er gewoon niet van als men het voor de centen doet. Dat vind ik nep. Zo'n Willem Alexander die opeens trance zo kei-gaaf vindt. Of een directeur van RTL, een Fajah Lourens die ook opeens een DJ zijn. Djiezzz.. verschrikkelijk..
 
Moet je toch echt eens die Avicii docu bekijken. De passie die hij had voor muziek maken was enorm, hij is zelfs kapot gegaan omdat hij zelf de commercie om zijn muziek heen niet trok. Ik vond het indrukwekkend in ieder geval. Btw, ik vind zijn muziek, of Armin icm Borsato ook echt he-le-maal niks hoor trouwens, maar ik snap niet waarom je je daar aan zou irriteren. Maargoed, ik kon als swabber vroeger ook al niet kiezen tussen skaten en gabberen ;-)
 
Moet je toch echt eens die Avicii docu bekijken. De passie die hij had voor muziek maken was enorm

ik ben geen fan van z'n muziek maar ik vind deze track van hem wél leuk: Tim Berg - 'Seek Bromance'. Komt door die piano akkoordjes..
 
Dan verschillen we daarin van mening.

Heerlijk he? Dat kan gewoon in Nederland! :okdan: Blijf je muziek overigens voor het grootste deel nog steeds leuk vinden hoor! :luv:

Dat je 100% van je tijd besteedt aan muziek waar je 0% mee hebt gaat er bij mij niet in. Ongetwijfeld uitzonderingen daargelaten.

Mee eens, natuurlijk moet je affiniteit hebben met wat je doet maar geld is bij veel van deze mensen wel de drijfveer.

Net als voetballers die naar Qatar gaan voetballen.. Voor het geld voetballen, maar niet echt een uitdaging hebben.

Die zijn uitgerangeerd. Dat is de enige plek waar ze nog geld kunnen verdienen, als hofnarren/voetbalhoeren voor de olie sjeiks. Het is een keuze. De huur moet nog steeds betaald worden.

Maar als je twee muzikanten bij elkaar zet en er is een klik, dan verdwijnt dat toch naar de achtergrond?

Over invulling gesproken. Elke artiest heeft het moeilijk nu (althans Borsato wel) dus een dergelijk combi is snel gemaakt. Ik geloof niets van dit zo gegaan is als goh laten wij leuk eens een nummertje maken. (je begrijpt wat ik bedoel) Zou mij niets verbazen dat Armin (die overigens echt een hele aardige gozer is!) dit gedaan heeft om Borsato te helpen. Mag hij dit niet doen? Natuurlijk wel! Lekker doen waar je zin in hebt. Er zijn altijd mensen die het geweldig vinden. Armin die hard loopt te roepen dat hij zijn afkomst niet verloochend en dan dit.

Half Nederland laat een paar DJ's hun smaak bepalen. Net zoals dat in de mode gebeurd. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat als je het nummer maar vaak genoeg hoort je het vanzelf leuk gaat vinden. Dat vind ik eng. Dus dat nummertje van Borsato en Armin wordt ook wel door de strot geduwd.
 
Die zijn uitgerangeerd. Dat is de enige plek waar ze nog geld kunnen verdienen, als hofnarren/voetbalhoeren voor de olie sjeiks. Het is een keuze. De huur moet nog steeds betaald worden.
Die heb je er ook bij. Kijk maar naar voetballers die vanuit Qatar naar de Eredivisie gaan.
 
Moet je toch echt eens die Avicii docu bekijken. De passie die hij had voor muziek maken was enorm, hij is zelfs kapot gegaan omdat hij zelf de commercie om zijn muziek heen niet trok. Ik vond het indrukwekkend in ieder geval. Btw, ik vind zijn muziek, of Armin icm Borsato ook echt he-le-maal niks hoor trouwens, maar ik snap niet waarom je je daar aan zou irriteren. Maargoed, ik kon als swabber vroeger ook al niet kiezen tussen skaten en gabberen ;-)
Zoals ik die docu interpreteer is Avicii kapot gegaan/gemaakt door de "dance industrie" die wordt voortgestuwd door de geldmotor. En had hij een keus?? Volgens mij had hij die dus wel degelijk. Waarom bleef hij maar meedraaien in de commerciële machine? Waarom ging hij toen hij het niet meer trok (en al vele miljoenen op de bank had staan) niet lekker ergens in een huisje in de natuur wonen met een leuke studio erbij en bracht vanuit daar in zijn eigen tempo muziek uit???
 
Volgens mij omdat hij inmiddels een heel team wat hij om zich heen had, waar hij zich verantwoordelijk richting voelde. En ik denk inderdaad ook wel dat die druk er van buitenaf opgelegd is. Daarnaast moet je denk ik ook niet onderschatten wat zo'n succes met je doet, ik kan het me wel voorstellen dat je -door de verkeerde mensen om je heen- helemaal de realiteit kwijt raakt. Wat dat betreft is het zeker geen goeie reclame voor de commerciële kant van het artiest zijn (in welke stroming dan ook). Mijn punt is vooral dat het onterecht is om artiesten die veel succes hebben per definitie te zien als ongeïnspireerde graaiers die geen passie hebben en alleen maar doen waarvan ze denken dat de massa dat wilt horen. En ik denk dat Avicii een goed voorbeeld was die daar het tegendeel van bewees.
 
Mijn punt is vooral dat het onterecht is om artiesten die veel succes hebben per definitie te zien als ongeïnspireerde graaiers die geen passie hebben en alleen maar doen waarvan ze denken dat de massa dat wilt horen. En ik denk dat Avicii een goed voorbeeld was die daar het tegendeel van bewees.
In het geval van Armin van Buuren ben ik het daar wel mee eens. Een van de redenen van zijn succes is denk ik zijn discipline en gedrevenheid (en zakelijk instinct met wat mazzel).

Zelfs ID&T verwijt ik niets met Sensation white. Die maakte een topproductie in de Arena en slaagde wel in hun missie om het dancegevoel (al is het maar 1x per jaar) naar de massa te brengen. Maar laten we eerlijk zijn, het publiek was voornamelijk toppers met een pil op.

Ik denk dat het grootste issue met dit soort trance (ouwe trance vond ik ok) is het gebrek aan innovatie, wat toch wel een beetje de basis van de house/techno is. In feite is dat dus gewoon dance, of pop.

Om even te vergelijken, ik zag laatst een docu over d&b op YouTube. In de piektijd ‘96 a ‘97 zaten de verschillende crews de hele week te sleutelen aan tracks, op dubplate zetten en dan proberen de andere crews te overtreffen. Zo kreeg je in een moordtempo nieuwe shit waarvoor je als clubber gewoon elke week uit MOEST gaan om niets te missen.

Tuurlijk was dit allemaal pre-internet en zat het technologisch ook mee in die tijd. Maar wat een contrast met een genre wat zich nooit verder heeft ontwikkeld.
 
In het geval van Armin van Buuren ben ik het daar wel mee eens. Een van de redenen van zijn succes is denk ik zijn discipline en gedrevenheid (en zakelijk instinct met wat mazzel).

Zelfs ID&T verwijt ik niets met Sensation white. Die maakte een topproductie in de Arena en slaagde wel in hun missie om het dancegevoel (al is het maar 1x per jaar) naar de massa te brengen. Maar laten we eerlijk zijn, het publiek was voornamelijk toppers met een pil op.

Ik denk dat het grootste issue met dit soort trance (ouwe trance vond ik ok) is het gebrek aan innovatie, wat toch wel een beetje de basis van de house/techno is. In feite is dat dus gewoon dance, of pop.

Om even te vergelijken, ik zag laatst een docu over d&b op YouTube. In de piektijd ‘96 a ‘97 zaten de verschillende crews de hele week te sleutelen aan tracks, op dubplate zetten en dan proberen de andere crews te overtreffen. Zo kreeg je in een moordtempo nieuwe shit waarvoor je als clubber gewoon elke week uit MOEST gaan om niets te missen.

Tuurlijk was dit allemaal pre-internet en zat het technologisch ook mee in die tijd. Maar wat een contrast met een genre wat zich nooit verder heeft ontwikkeld.

Achja, disco in de jaren 70 was ook niet erg innovatief. En d&b bleef in die tijd grotendeels ook gewoon hangen in de boom-tsjak---boomtsjak ritmes.
 
Back
Top